10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Урок Тема. «Е.Хемінгуей «Старий і море». Символіка образів ( риба, море, рибалка, хлопчик та ін.) Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті».

Про матеріал
Розробка уроку з інтерактивними технологіями для викорисиання викладачами у професійно-технічних навчальних закладах
Перегляд файлу

Тема.  Е.Хемінгуей «Старий і море». Символіка образів ( риба, море, рибалка, хлопчик та ін.) Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті.

 

Мета:

- освітня:   проаналізувати головні образи твору, визначити їх символічний зміст, розкрити специфіку хемінгуеївського образу,  довести, що повість-притча «Старий і море» покликана розкрити образ сильної людини, здатної протистояти зовнішнім обставинам і не лише вистояти в боротьбі  з ними, а й перемогти;  
- розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести навчальний діалог; формувати навички аналізу художнього тексту, робити узагальнення й висновки;

- виховна:  виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманне ставлення до навколишнього світу.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них, презентація.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми й мети уроку.

ІІ. Актуалізація набутих  знань.
Тест. Дописати  потрібне. ( Робота в зошитах)
    21. 07. 1899 рік в м. Оук Парк … (народився Ернест Хемінгуей)
    У 1917 році …( Хемінгуей закінчив школу і почав працювати репортером невеликої провінційної газети «Стар» в Канзасі.)
    Прийшов в літературу як представник („втраченого покоління”)
    Іспанія 1936 – 1938 роки… ( пише серію нарисів про солдатів, сценарій фільму «Іспанська    земля», п'єсу «П'ята колона» та їздить по фронту в якості                 кореспондента.)
    Під час Другої світової війни Хемінгуей бере участь у  (воєнних діях)
    1952 рік… (вийшла в світ повість «Старий і море»).
    1954 рік… ( нагороджений Нобелівською премією).
    2 липня 1961 рік… (передчасна смерть Е. Хемінгуея).

ІІІ. Слово вчителя
У  1952 році Хемінгуей пише філософську повість «Старий і море» - підсумковий
твір свого життя. Це книга роздумів і міркувань про людину та її місце у Всесвіті.
Один із прототипів повісті – рибалка Григоріо Фуентес, котрий жив у селищі Кохімара. Одного разу, коли рибалка і письменник пливли на шхуні, вони зустріли старого і хлопчика, які боролися з великим марліном. Ця зустріч і стала поштовхом для створення повісті «Старий і море».

ІV. Аналіз повісті, бесіда за змістом
    Як починається твір? (Події відбуваються на Кубі. 84 дні старий рибалка марно виходить у море – не може спіймати жодної рибини. Перші 40 днів із ним рибалить хлопчик, але невдовзі його батьки, назвавши старого невдахою, наказують синові перейти до іншого рибалки, з яким він першого ж тижня піймав три величенькі рибини.)
    Чому ж хлопчик не зрікся старого, а завжди зустрічав його і намагався допомогти? (Бо дуже любив чоловіка, який навчив його рибалити. Він співчував його бідності, його невдачам і непохитно вірив у те, що старий – найкращий у світі рибалка. Хлопчику важко було дивитися, як старий щодня повертався ні з чим, і він щоразу допомагав йому – «піднести змотану снасть, гарпун, ості або
щоглу з вітрилом.)
    Зачитаймо, який вигляд мав старий рибалка… (Старий був кощавий,  виснажений, потилицю його поорали глибокі зморшки, на обличчі темніли  коричневі плями нешкідливого раку, що з'являються від сонячного проміння.  Долоні старого були посічені рубцями від плетеної жилки, якою він тягнув з води велику рибу.  Та жоден з тих рубців не був свіжий – усі старі, як борозни на пересохлій землі. Геть усе в ньому було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно.»)
    Як поводяться в бесіді Сантьяго і Маноло? (Вони ставляться один до одного з великою повагою і поводяться як рівні. Це справжні товариші, хоча хлопець щораз підкреслює, що старий багато чого навчив його, що він його вчитель. І якщо хлопчик допомагає старому, то це щира вдячність, а не милостиня. Він не тільки не кривдить гордого рибалку, але і підтримує його, вірить у нього. Манолін всім серцем відданий Сантьяго. Улюблений вид спорту обох – бейсбол, про нього вони можуть говорити годинами.)
    Розкажіть про життя старого рибалки. (Він живе дуже скромно. Сіть свою продав. Його вітрило – латка на латці, спить він на ліжку, де матрац заміняють старі газети, накривається старою солдатською ковдрою, сорочка на ньому теж латана - перелатана. У кімнаті – стіл та стілець, а просто на долівці – місце для вогнища, де старий варив собі їсти. Але він не впадає у розпач.)
    Чи допомогла старому рибалці його віра, що щастя до нього повернеться і він обов'язково спіймає велику рибу? (Так. Він знову виходить у море і нарешті йому вдається піймати величезну рибину.)
    Опишіть рибину, яку спіймав старий. («Жилка й далі помалу, але невпинно виринала з води, а тоді поверхня океану перед човном здулась, і рибина випливла на світ. Вона випливала довго, наче їй кінця-краю не було, із боків її струменіла вода. Рибина виблискувала проти сонця, голова й спина в неї були темно-фіолетові. А широкі смуги на боках видавалися в сонячному промінні блідо-бузковими. Її довгий, як бейсбольна битка, і загострений на кінці меч скидався на рапіру. Рибина показалася з води на всю свою довжину, а тоді знов пірнула – без сплеску, мов досвідчений нирець, - і старий побачив, як востаннє майнув її великий, схожий на лезо коси хвіст, і одразу ж по тому жилка швидко побігла у
воду слідом за рибиною».)
    Скільки часу триває двобій старого з рибою? (Три дні і три ночі.)
    Чи згадує Сантьяго в морі про хлопчика? (І не раз. Закон боротьби за  існування розлучає їх, але це не заважає їхній дружбі. Протягом усього поєдинку з  рибою старий думає про хлопчика.)
    Чи брав старий рибалка, виходячи в море, із собою харчі? (Ні. Брав лише  пляшку води. Старий змусив себе їсти тунця, якого брав для наживки, аби тільки не втратити силу.)
    Чого найбільше боїться старий, вбивши рибину та прив'язавши її до човна?  Хто вкрав його щастя? (Щастя вкрали акули, які об'їли рибину. Знесилений майже  без зброї старий бореться з хижаками, але акули таки беруть гору. Підпливаючи до рідного села зі скелетом зловленої риби, старий все ж відмовляється вважати себе переможеним.)
    Що снилося старому після повернення додому, і чому автор закінчує свій твір саме такими словами? (Старому часто сниться сон – спогад про Африку, про його молодість, про колишні подорожі. Коли йому довго не щастило, він немов викликав цей сон, і це додавало йому сил. Особливо подобався старому сон про левів на білому піщаному березі. І він любив їх так само, як любив хлопчика.)
    Яку підказку дає нам Хемінгуей цим сном про левів? (Хемінгуей хоче нам доказати, що людина постійно діє, не дивлячись на те, що вона стара, самотня. Вона вірить в себе.)

V. Сприйняття  навчального матеріалу.

Слово вчителя. Отже, сюжет повісті досить нескладний. Старий Сантьяго, герой твору, стомлений невдачами, які переслідували його вже тривалий час, відпливає далеко в море, у пошуках здобичі. Йому пощастило: попалася «величезна риба». Та риба була велика і сильна, що старому довелося додати чимало зусиль, щоб перемогти її. Але на зворотному шляху акули пожирають рибу, і старому залишається її кістяк. Однак справа в тому, що сама по собі боротьба старого з рибою, з акулами – це лише видима частина сюжетного «айсберга». Захована ж у підтексті частина говорить про більш важливе і значне: письменник розмірковує над взаєминами людини з суспільством, людини і природи, людини і навіть Всесвіту. Реалістичні образи старого, моря, риби, хлопчика, левів, акул навівають символістичного значення і знаходяться в протистоянні і єдності одночасно.

Пояснення символів. Старий – багатоліття в різних культурах розглядається як знак праведності, божественного благословення.
Старі люди можуть передбачити найвищі істини.
Вітрило – співвідноситься з символікою повітря, вітру. Є атрибутом фортуни й уособлює її мінливість.
Море – давні греки бачили в морі втілення материнського початку. В той же час – це образ стихії, що несе лихо і смерть.
Плавання морем нерідко розглядається як стан між життям і смертю.
Море – це ще й непереборна сила природи, сама вічність.
Човен на тлі безмежного простору – самотність.
Риба – мета, до якої потрібно йти.
Акули-це перешкоди, вороги на шляху досягнення мети.
Хлопчик- надія на майбутнє.

VІ. Метод «Оберіть позицію». Що значить для Сантьяго риба: заробіток, їжа чи віра у власну непереможність?

Висновок. Зловити рибу - в християнстві значить звернутися до віри, прийняти хрещення, а з хрещенням приходить і воскресіння, і безсмертя душі. Герой Ернеста Хемінгуея, піймавши на межі своїх сил і можливостей величезну рибу (для нього це воістину чудовий улов!), переміг свою старість, безпорадність і навіть саму смерть, знайшовши віру в непереможність і безсмертя.

Вікторина «Що ти знаєш про цю рибу?»

1. Як звали рибу, з якою прийшлося старому боротися протягом 3 діб (Марлін).

2. Яку швидкість розвиває Марлін (до 140 км/год).

3. Яка вага цієї риби (маса сягає до 1200 футів – 600 кг).

4. Яка вага риби, що сподівався зловити старий? (1000 футів – 400 кг).

5. Скільки має важити наживка, щоб зловити рибу вагою в 400 кг? (Виходячи із тексту, старий для наживки ловив рибини, які важили десь 1,5 – 3 кг).

6. Скільки метрів міг сягати Марлін? (до 5м).

 

Творча робота.  Підібрати синонімічний ряд до слова «Поєдинок» (двобій, поєдинок, єдиноборство, битва, дуель, війна, бій). І, враховуючи відтінки значення, визначити, яке слово більше підходить до ситуації. Підтвердити цитатами з тексту. (Двобій – це боротьба між рівними супротивниками: старим і рибою, старим і акулами…)

 

VІІ. Робота над образом рибалки.

Це один з найбільш «філософічних» героїв Хемінгуея. «Герой Сантьяго мені подобається більше за інших персонажів», - так говорив Хемінгуей. Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий».

- З’ясуємо, в чому унікальність цього героя?

- Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм стару людину?

-  Пригадайте портрет рибалки.

 -Звідки старий Сантьяго черпає силу? Мужність і стійкість?

 - Моральний кодекс» честь Сантьяго.


Характеристика Сантьяго   прийомом  фіш-боун


                                       Працьовитий.   Гуманіст. Філософ. Сильний. Готовність до боротьби. Витривалий

     

 

 

 

 

 

 

Проблема «Я -незвичайний старий»

Справа

його життя  -рибалка потрібна, щоб вижити, битися  за рибу- битися за життя

 

http://findfood.ru/attaches/product/riba/ryba-marlin.jpg

 

 

                                            Бідність. Недовіра.Успіх. Самотність. Смисл життя .Старість

 

Висновки.  Старий символізує кінець життя, хоча з цим він не хоче миритися; пташка – символ початку життя. Вони обидва окреслюють життєвий цикл. 85 – щасливе число – це вік старого. Виходячи у море, він шукає силу життя в надії продовжити його. Море, яке дало життя усьому живому, таїть в собі і енергію життя старого, яку він намагається отримати, а зловивши велику рибу, довести морю, що він не втратив своїх професійних навиків і має право жити далі.                                                                                       Які ще символічні числа зустрічаються і , що вони означають? ( 3 включає в собі тіло, душу і дух; рух вперед, знак удачі; 7- це досконалість, впевненість, безпека, спокій, достаток, відновлення цілісності світу, число Великої Матері Природи, випробування, усамітнення. Народна традиція пов'язує число сім зі святістю, здоров'ям і розумом. 40- очікування дива). Символічність цих чисел тісно переплітається з образом Старого.

 

Старий любить море, він думає про нього з ніжністю, як про жінку. (Символічність образу моря). 

Вчитель. Е.Хемінгуей був людиною досить активною, з високою життєвою позицією, физично сильною. І повість «Старий і море» писав в полудень свого життя, на вершині слави, з якої видно прожитий шлях, минуле, і картина згасання. Підсвідомо, а, може, і частково свідомо , свої думки, переживання він виклав у повісті. Старий Сантьяго схожий на автора твору: такий же фізично сильний, атлетичної статури, любить бейсбол і рибалити. Любить море. «Старий і море», саме таку назву носить твір.

Питання до аналізу

1)За якими законами живе море?

2) Перелічіть головні ознаки цієї стихії.

3) Що уособлює море?

4)Як старий ставиться до моря? 

Вчитель. Море у повісті виступає як особливе середовище, в якому зароджується життя. Це поєднується з сучасними науковими дослідженнями про те, що життя на Землі зародилось в першоокеані. Да і відсоток солі в крові людини точно такий, як і в морській воді; що доводить: життя зародилось у живлющому середовищі океану. У повісті Хемінгуея море виступає як величезна й вічна мати усього живого. Старий, а, значить, і Хемінгуей, не були єдиними представниками людського роду, які розуміли і відчували море, як щось велике, що дає життя жіноче божество, життєдайне начало і, з цієї причини, осередок часу і умова виникнення часу. Данський мандрівник, етнограф і письменник Арне Фальк-Ренні, одного разу опинившись на одному з атолів Тихого океану, так описує своїм почуття стосовно вражень, які справив на нього океан. Отже море – це не просто середовище, в яке проникає старий лише тому, що він рибалка, але й – жива істота жіночого роду і, в то й же час, неприборкана стихія. Сама вічність. Божество.

Питання для характеристики Маноло.

1.Сільський хлопчик Маноло виступає продовжувачем справи Саньяго.

2. Відношення Маноліна до старого.

3. Спортивні уподобання друзів.

4.Перше невезіння на рибалці п’ятилітнього хлопця і бажання продовжити освоєння тяжкого ремесла.

5. Розум та витривалість Маноло.

6. Віра в перемогу Сантьяго.

Хлопчик Маноло– продовження старого, його майбутнє, він забезпечить йому безсмертя, отримавши разом з досвідом і частина душі старого. «Був би зі мною хлопчик», – рефреном звучать у повісті слова старого, якими автор утверджує думку, що сила людства в його єдності.

Образ акул– хижаків, ворогів можна ще сприймати, як перешкоди на шляху досягнення мети. Людина сміливо вступає з ними в боротьбу. Але «переможець нічого не набуває», – цю філософську думку Хемінгуей виніс навіть у заголовок одного зі своїх творів. Сутність людського життя в боротьбі і перемозі в ній, можливо, це перемога над собою.

Слово вчителя. Старий — це водночас і жива людина зі своїми почуттями, думками і досвідом, й символ певної системи цінностей. Хлопчик Маноло — не лише хлопець, що живе зі своїми батьками, що намагаються віддалити його від старого вчителя-друга, це — надія на майбутнє, моральна перемога Сантьяго і його цінностей над відчуженістю оточення. Батьки хлопчика уособлюють цей світ, відчуженість і роз'єднаність людей у якому є нормою, як і туристи, що дивляться на рибу. Риба для Сантьяго — мета існування, до якої треба прагнути за будь-яких обставин, незважаючи на усі труднощі і перешкоди. Перемога над рибою — досягнення цієї мети. Знищення риби — нерозуміння світом її значення. Утлий човник на тлі безмежного простору — самотність. Море — непереборна сила природи, сама вічність. Приблизно такий зміст мають символи, узяті поодинці, але сполучення їх створює ідеї усього твору.

Чи переміг старий рибу і море? Зовні — ні. Здобич утрачено. Але ж риба — не тільки їжа, як вже згадувалося вище. Моральну перемогу старий усе ж таки здобуває, хай її матеріальне втілення зникає з рук. І боротьба з рибою водночас є ще й дивним єднанням з нею, хоч вона є метою, але вимушеною, якщо подивитись трохи з іншого боку. Не випадково, розмовляючи сам із собою, Сантьяго каже: "Як добре те, що нам не потрібно вбивати сонце, місяць, зірки, достатньо того, що ми вимагаємо їжу в моря і вбиваємо своїх братів". Тобто ніби не він ставить собі це за мету, її вимагають життєві обставини, проте, прийнявши виклик, вступивши з рибою у двобій, Сантьяго досягає ще однієї цілі: довести, що людина не безсила, взагалі свою здатність перемогти.

Відвага та шанси на перемогу у нього і у риби практично рівні. Не буде перебільшенням сказати, що рівні ці двоє і за моральними якостями. У своїй боротьбі переможець і переможений досягають своєрідної гармонії — а це вже одна з головних авторських ідей. Знайти гармонію з природою — чим це не сенс існування людини?

Гармонії з природою неможливо досягти ані ставлячись до неї зверхньо, бачачи у ній джерело задовільнення власних потреб, ані відсторонено милуючись нею здаля. Для цього треба зрозуміти її внутрішні закони і навчитися жити за ними. Гармонійність природи зовсім не виключає боротьби, більше того — вона невідривна від боротьби, але боротьби на рівних, коли підставами для перемоги стають не якісь технічні засоби, а особисті внутрішні сили: рішучість, мужність, воля до перемоги. Вона теж жорстока, як і людський світ, але щедра і справедлива — перемагає той, хто гідний перемогти. Її правила гри ніби протиставляються таким у людському суспільстві.

Старий Сантьяго за законами природи — переможець, але він — переможений за шкалою цінностей людей, тому серед них він самотній і безсилий вигравати за їхніми правилами гри. Море і риба значно ближчі йому духовно, ніж людське суспільство.

Але він усе-таки саме людина, і саме людей репрезентує у двобої зі стихійними силами. З великою гордістю звучать його слова: "Людина створена не для того, щоб терпіти поразку. Людину можна знищити, але не можна перемогти".

Ось такою людиною і постає він у повісті: людиною, багатшою духовно за тих, що не замислюються над тим, що означає бути людиною. Людиною-переможцем, виграш якої підтверджує сам принцип гармонії природи, хай не зрозумілий іншим, але вищий за будь-які інші закони. Переможцем, хто б що не вважав.

Робота зі словником літературознавчих термінів
За жанром – це повість-притча.
    Пригадаймо, що таке повість, притча?

Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом і оповіданням.

Притча – це повчальний алегоричний твір, орієнтований на доведення життєвих цінностей.

Повість-притча – це твір, який поєднує в собі ознаки обох жанрів: і повісті, і притчі.

 

VІІІ. Підведення підсумків уроку.

Метод «Мікрофон» . Що означає бути Людиною за повістю Е. Хемінгуея «Старий і море»? (відповідь).

Бути Людиною – це ... ( мати високі ідеали, людяність, духовне багатство, життєву мудрість, гордість, силу волі, бути мужнім, любити життя, відчувати єдність з природою).

 

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

(Виконайте одне завдання за вибором)

1. Дайте розгорнуту відповідь на питання «Що нового про самих себе читачам ХХІ століття може розповісти Хемінгуей?»

2. Намалюйте ілюстрацію до повісті-притчі Е.Хемінгуея «Старий і море»

 

docx
Додано
5 травня
Переглядів
781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку