Урок. Тема: «Сонце»(2клас)

Про матеріал
Матеріал уроку розхрахований для використання вчителями початкових класів інтегрованого уроку з природознавства з використанням ІКТ .
Перегляд файлу

А.А. Павленко – учитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

Шполянської  загальноосвітньої

школи  I-III ступенів №1

Шполянської  об’єднаної

територіальної громади

Черкаської  області

Інтегрований урок

(Я і Україна. Літературне читання. Музика. Основи здоровя)

Тема. Урок – проект «Сонце»

Мета.

навчальна: надати та поглибити знання учнів про Сонце та Сонячну систему; зясувати роль Сонця для природи; ознайомити зі значенням сонячного світла і тепла для всього живого;

розвивальна: розвивати вміння працювати самостійно в парах, робити висновки, вибирати головне, розширювати словниковий запас;

виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, потребу в пізнанні нового, любов до всього живого.

 

Обладнання. Компютерна підтримка, картки для роботи в парах, картки для індивідуальної роботи, картки з назвами груп, маски, мікрофон, тлумачний словник, енциклопедії, презентація.

Тип уроку: урок вивчення нових знань

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Діти, бажаю вам гарного настрою і легкого засвоєння теми.

2. Підсумок фенологічних спостережень

-Яка зараз пора року?

- Назвіть весняні місяці.

- Який зараз місяць?

- Яке число?

- День тижня.

3. А тепер послухайте про погоду на каналі «Інтер».

Телеведуча

    Сьогодні день ясний. Температура повітря______. Опадів не передбачається. Вітру немає.

    Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 2-Б класу матимуть гарні знання з цієї теми.

ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1.Дізнатись про тему нашого уроку допоможе  загадка.

Золоте барилечко

Вранці покотилося.

Ні стукоту, ні грюкоту

Не впало, не розбилося.

Коли ж накрасувалося

За темним лісом сховалося. (Сонце)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

2.Вправа «Очікування»

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вчитель

Я хочу вам подарувати урок – теплий, ясний, радісний.

- Які почуття у вас виникають, коли ви отримуєте подарунки? (Приємні, радісні, вдячність)

- Я хочу, щоб з таким настроєм  ви отримали нові знання.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.«Асоціативний кущ»

З яким словом асоціюється слово Сонце?

(Тепло, життя, радість, зоря, куля, світло, енергія, центр, проміння)

2.Розповідь з елементами бесіди

- Чому сонце називають сонечком?

( Відповіді учнів)

- А що сталося, якби не було Сонця?

Закрийте очі – темно.

А щоб стало світло і сонечко заглянуло до нашого класу, давайте покличемо разом його.

(Діти промовляють веснянку «Вийди, вийди, сонечко»)

Вчитель

    На нашому уроці присутні астрономи, історики, географи та літератори.

3.Слово надається астрономам

  1учень

  Я – астроном. Кожну ніч я спостерігав за зорями, а вдень вивчав найближчу і величну зірку – Сонце. Але йшов час, я старів, а таємниця залишалася  не розкритою. І ось одного разу мені наснився сон. Яя вирішив полетіти до Сонця, щоб все самому побачити. Взяв я стару карету, запряг в неї пару коней і поїхав.

- Що

ти, що ти? – зарипіла карета. Мені не витримать такого довгого шляху – розвалюсь по дорозі. Адже він триватиме 500 років. Візьми краще автомобіль.

    Звернувся тоді я з проханням до машини. Але їй на цю мандрівку потрібно було 100 років. Відмовив у проханні і літак, якому потрібно було на подорож 10 років.

    Тоді звернувся я до ракети.

  • Не пройде і року, як ми досягнемо своєї мети, - сказала ракета. Я зайняв місце в кабіні корабля, як із-за хмар виглянуло Сонце.

    Сонце і його золотисті промені розсипалися в усі сторони. Один сонячний  промінь торкнувся моєї щоки. «Ракеті потрібно було 1 рік, щоб досягти мети, а мені лише 8 хвилин»,- промовив сонячний промінь.

    Зрадів я і потягнувся за сонячним променем, який зігрів мене, приніс хвилини радості.

2 учень

    Сонце – звичайна зоря, яких у Всесвіті незліченно. Воно утворилося з газу, що залишився на місці вибуху більшої зорі.

    Сьогодні, в час своєї зрілості, Сонце випромінює рівне, жовте світло та постійно дає Землі тепло. Разом з тим воно випромінює смертельно небезпечні гамма-, рентгенівські, інфрачервоні, ультрафіолетові промені та радіохвилі. На щастя, атмосфера і магнітне поле Землі надійно захищають людей від цього шкідливого проміння.

3 учень

    Сонце – лише одна з мільйонів зірок нашої Галактики, Чумацького шляху. Воно також є центром Сонячної системи – всі планети обертаються навколо нього. Сонячне світло й тепло роблять можливим життя на нашій планеті, без них не могли б існувати ні рослини, ні тварини. Сонце таке велике, що всередині нього можна було б розмістити мільйон таких планет, як наша Земля.

4 учень

    Сонце – найбільший обєкт Сонячної системи. Його діаметр  - у 10 разів більший  від діаметра Юпітера і в 100 разів  більший за діаметр Землі. Проте Сонце – звичайна зоря. Як і всі зорі, Сонце  - це величезна куля, що обертається і складається з розжарених газів. Сонце випромінює величезну кількість енергії.

Вчитель

    Дійсно, Сонце – дуже гаряча розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу згориш.  Серед великої кількості планет і зірок Сонце найтепліша і найяскравіша зірка. З тисячі кілометрів воно посилає промені, а разом з ним – тепло і життя іншим планетам, всьому живому.

4.Слово надається історикам

1 учень

     Давній народ наш звався словянами. Словяни вірували, що усім світом правлять багато богів. Усякі сили природні почитували вони, як якогось Бога. Бог сонця і світла звався Дажбог. Про це я дізнався у книзі Миколи Аркаса «Історія України-Русі.

    З приходом християнства люди побачили в сонці відблиск Божого лику. Стали порівнювати небесне світило зі Всевидячим оком.

2 учень

    Дажбог – сонячне божество у східних словян. Податель добра і багатства, божество достатку. Опікун громади й народу («наділитель», «щастя», «майно») Називаючи наших пращурів «Дажбоговими онуками», автор «Слова о полку Ігоревім» виокремлює Дажбога як верховне божество, під всемогутньою силою якого було все небо.

3 учень

    Зображувався Дажбог у вигляді антропоморфного Сонця. З давніх-давен сонцеликий образ Дажбога малювався на вітрилах кораблів, що виходили із Санбатоса – Київської гавані на Почайні. Таке зображення є першогербом Києва.

Вчитель

    Три сонячні побратими супроводжують Дажбога в небі: Ярило – бог весняного сонцестояння, Симаргл – бог літнього сонцестояння та Коляда –

бог зимового сонцестояння.

V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали – сіли

От уже й розвеселили.

Скоки, скоки, скоки –

Розминаєм боки.

Вправо, вліво, вправо – вліво.

Нумо всі, нумо всі

Потанцюймо по росі.

6.Слово надається географам

1 учень

 За давньою легендою. Колись у повітрі колихалося щось схоже на кулю –мяч. Хтось штовхнув її – і вона луснула. Полетіли шматки цієї кулі в різні боки – утворилися Земля, Сонце, Місяць і зорі.

Тепер відомо, що Сонце – велика розжарена зірка. За розмірами Сонце і Земля – кавун і мачинка. Сонце притягує Землю до себе і вона обертається навколо нього за один рік, цей рух відбувається постійно і саме тому один рік змінюється іншим.

2 учень

    В народі кажуть: «Весна своїми ключами сонечко відмикає» Спочатку зміни відбуваються в неживій природі. Сонце починає гріти сильніше , підвищується температура повітря, тануть сніг та лід. Небо світлішає, день довшає, а ніч коротшає. Замість снігу з неба ллється дощик.

     Спочатку на гілках зявляються бруньки, потім листя, квіти, а згодом перетворяться на плоди. Почувши тепло, повилазять комахи, з теплих країв прилетять птахи.

3 учень

    Час, пору року можна було визначити за сонцем, за розташуванням його над обрієм: досвіток, ранок, полудень, вечір. І тільки визначаючи пору, до сонця можна було повертатися спиною, бо в усіх випадках – гріх. За сонцем визначають і сторони світу: схід, захід, північ, південь.

7.Сценка

(Засперечались якось між собою Сонечко Семикрапкове  та Соняшник: хто найголовніший – рослини чи тварини)

Соняшник

    Без нас, як їжі, не змогли б прожити ви жодного дня. І житло ви будуєте на деревах чи кущах. Ми і повітря для вас очищуємо від пилу і бруду. І що ви б, тварини, без нас робили? Нічого. Навіть дихати не змогли б.

Сонечко

    А без нас, ваші квіти ніколи б не давали плодів. І хто допомагає розселитися по світу, як не ми? А ще покращуємо грунт, де ви ростете. А ще…

Сонце

    Не варто сперечатися. У кожного з вас своя роль на цій планеті. У матінки-Землі немає хороших чи поганих, корисних чи непотрібних дітей – рослин чи тварин. Проте без мене, Сонця, неможливе наше життя. Я не просто розганяю темряву ночі, а й зігріваю вас. Моя енергія розподіляється між усіма живими організмами.

Вчитель

    Дійсно, Сонце обумовлює все життя на Землі. Кожен рік завдяки Сонцю на Землі виростають тисячі видів рослин, які годують тисячі видів тварин.

    Крім того, від висоти Сонця над Землею залежить зміна пір року: зими, весни, літа, осені. Від його висоти над Землею протягом доби залежить кількість тепла, яке сонце посилає на Землю вранці, вдень, увечері.

8.Дослід

(Скринька з рослинкою, яка завчасно була посіяна і проросла, потягнувшись до сонця)

Подивіться на скриньку.

  • Що у ній знаходиться?
  • А чому ця рослинка виглядає?
  • Що ж показує цей дослід?

(Відповіді учнів)

Вчитель

9.Сонце буває і корисне, і шкідливе.

Коли ми говоримо, що сонце корисне?

(Сонце додає здоров’я, поліпшує настрій, під дією сонця в організмі дитини утворюється вітамін Д, людина засмагає)

  • А які прислівя нам говорять про користь сонечка?

Сонечко гріє, усяк радіє.

Де сонце не буває, там лікар роботу має.

  • А коли сонце шкідливе?

(Влітку не можна перебувати на сонці з 11 години до 17. Обовязково повинен бути головний убір, бо можна отримати сонячний удар і опіки)

Хто на сонці в спеку перебуває, той потім проблему має.

10.Робота на індивідуальних картках

Намалюй сонечко у віконечку за аналогією.

Вчитель

А ще сонце - чудовий синоптик. Поглянувши на нього, можна точно передбачити погоду.

  • Якщо при заході сонця небо жовтогарячого кольору –буде дощ і вітер.
  • Якщо взимку захід сонця пурпурового кольору – чекайте великого морозу.
  • Якщо при заході сонця багато хмар у вигляді стрічок – буде дощ.
  • Якщо при заході сонця хмари скупчуються і стають темно-синього кольору – вночі буде гроза.
  • Якщо сонце сходить у тумані – буде ясна, тиха погода.

11.Слово надається літераторам

1 учень

Богдан Стельмах

        Сонце

Сонце згасло ген за гаєм.

Всі ми спатоньки лягаєм.

Але знайте: в цій годині

Сонце іншим світить нині.

А коли Земля обернеться.

Сонце знов до нас повернеться.

 

                   Розмова про сонце

Дитина

Скажи мені, мати, де йде сонце спати?

Мати

За високу гору, в золоту комору.

Дитина

А хто йому стелить на білій постелі?

Мати

Зіронька вечірня, гарна, як царівна.

Дитина

Хто ж його колише усе тихше й тихше?

Мати

Соловей піснями, тиха нічка снами.

Дитина

 А які сни має, коли засипає?

Мати

Сняться йому квіти, що вдень для них світить.

Дитина

А хто його збудить, як світати буде?

Мати

Пташечки веселі збудять із постелі.

Дитина

А на що, як встане, то найперш погляне?

Мати

На дітей, серденько,  чи встають раненько.

Вчитель

Шанують в народі сонце, як небесне світило. Тому про нього складено багато загадок, наприклад:

1 учень

Високо стоїть,

Одне око має,

Всюди заглядає. (Сонце)

2 учень

Відкривайте оченята,

Досить спати, досить спати.

Рано-рано у віконце

Заглядає літнє…(Сонце)

3 учень

Його не сіють, а воно кожного дня сходить.(сонце)

4 учень

За горами, за лісами золотий кружок встає.(Сонце)

Вчитель

Народна мудрість багата на прислівя та приказки:

1 учень

Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.

2 учень

Блисне сонце і в наше віконце.

3 учень

Сонце – батько, а місяць – вітчим.

4 учень

Сонце встане, то й ранок настане.

12.Робота з підручником

Подивіться на ілюстрації ст.24. Що на них зображено?

Підпишіть ці малюнки рядками з поезій Тараса Григоровича Шевченка.

13.Робота в зошиті

Відгадайте загадки ст. 8. Запиши біля малюнка відповідну цифру. Що спільне між відгадками?

  1. Всі його люблять,

Всі його чекають,

А хто подивиться –

Кожен скривиться.

  1. Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.

    3.   На горі у нас росте

          Сонце ясне, золоте.

          Чорне око, жовті вії,

          Та чомусь воно не гріє.

VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1.Гра «Так чи ні»

Просигналізуй карткою «так» «+», «ні» знаком «-«.

  • Сонце –велика розжарена куля.
  • Сонце несе на Землю світло і тепло.
  • Усе живе ховається від Сонця.
  • Сонце в багато разів менше від Землі.
  • Відстань від Сонця до Землі дуже велика.

2.Робота в парах

    Чи добре ви засвоїли матеріал, перевіримо виконавши самостійно завдання на картках.

     Закінчи речення, зєднавши стрілочками  його частини.

Сонце – величезна розпечена                                             Землі.

Воно в багато разів  більше від                                          маленьким.

Із Землі Сонце здається нам дуже                                     куля.

Це тому, що Сонце знаходиться  дуже                             світло і тепло.

Сонячні промені несуть на Землю                                     далеко.

Тягнеться до Сонця                                                             усе живе.

3.Гра «Мікрофон»

Що таке сонце?

VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Чи справдилися ваші очікування?

Чи всі завдання виконали?

Про що б хотіли дізнатися на наступних уроках?

VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАДАННЯ

Скласти кросворди, загадки або вірші з теми уроку.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 травня 2019
Переглядів
16182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку