Математика
2 клас
Тема. Таблиця множення числа 9. Знаходження значень виразів на дії різного ступеня. Розв’язування задач на суму двох добутків.
Мета: Формування ключових компетентностей : вміння вчитися –організовувати своє робоче місце, планувати свої дії ;доводити роботу до кінця; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадянської– усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ; здоров’язбережувальної- володіти навичками особистої гігієни і самообслуговування; предметних компетентностей- ознайомити учнів із таблицею множення числа 9; формувати вміння записувати розв'язання задач двома способами, обчислювати периметр трикутника; вдосконалювати навички розв'язання прикладів і задач, використовуючи знання таблиці множення і ділення; виховувати уважність.
Обладнання: таблиця множення числа 9, картки з ілюстраціями предметів.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Хід уроку
Встали діти всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Тож часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 138, завдання 924; 925)
Завдання 924
— На скільки років син молодший від батька?
Завдання 925
— Прочитайте шукані числа.
2. Усна лічба
1) Математична естафета «Знайди пару».
Грають три команди (ряди).
— З’єднайте стрілками приклади з відповідями.
3. Математичний диктант
• Ділене — 40, дільник — 8. Знайдіть частку.
• Місткість бочки 72 л, а відра — у 8 разів менше. Запишіть місткість відра.
• У ящики розклали 64 кг лимонів, по 8 кг в кожного. Скільки використали ящиків?
• Вихователька роздала порівну 56 цукерок семи дітям. Скільки цукерок отримала кожна дитина?
• Вартість чотирьох м’ячів 32 грн. Скільки потрібно заплатити за один такий м’яч?
Відповіді: 5; 9; 8; 8; 8.
4. Хвилинка каліграфії
— Установіть закономірність і запишіть числа, вставляючи пропущені.
9; 19; 29; ...; ...; 59; ...; ...; ...; 99.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 138-139)
Завдання 926. Письмове виконання завдання
Учні додають числа, а потім замінюють додавання множенням.
— Як ви розумієте дію множення? (Це сума однакових доданків.)
Завдання 927. Колективне опрацювання матеріалу
Учні пояснюють, як склали таблицю множення числа 9.
— Як утворюється кожна наступна відповідь? (До попередньої відповіді додається 9.)
За допомогою дітей , вчитель записує відповіді у таблицю на дошці.
Гра «Подорож до країни Уявляндії».
«Уявіть собі!»:
1 - Буратіно
2 – лебідь
3 - верблюд
4 - стілець
5 - яблуко
6 - чайник
7 - прапорець
8 - окуляри
9 - кит фонтан
0 – бублик
9*2=18 Лебідь(2) до кита(9) підплив, Буратіно(1) окуляри(8) начепив.
9*3=27 До кита(9) верблюд(3) пішов, лебедя(2) з прапорцем(7) знайшов
9*4=36 Кит(9) із стільчиком(4) гуляв, верблюда(3) з чайником(6) гукав.
9*5=45 Кит(9) із яблуком(5) пливе, стільця(4) з яблуком(5) наздожене.
9*6=54 Кит(9) із чайником(6) гуляв, яблуко(5) з стільцем(4) шукав.
9*7=63 Кит(9) з прапорцем(7) ниряв, чайник(6) верблюда(3) шукав.
9*8=72 Кит(9) окуляри(8) надягнув, прапорець(7) у лебедя(2) смикнув.
9*9=81 Кит(9) з китом(9) ниряли, окуляри(8) для Буратіно(1) шукали.
— Подивіться уважно на таблицю. Які випадки множення 9 нам уже знайомі, а які — ні? Відповідь обґрунтуйте!
Запам’ятай!
9 ∙ 9 = 81.
Завдання 928. Письмове виконання завдання з опорою на таблицю множення числа 9
Завдання 929
Учні розв’язують задачу виразом під керівництвом учителя.
9 ∙ 3 + 6 = 33 (кв.)
Після цього учні відповідають на питання: «На скільки квіток менше у більшій вазі?».
Завдання 930
Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання. Після цього учні самостійно записують розв’язання. Учитель перевіряє.
На друге питання до задачі: «На скільки кілограмів більше зібрали з третього куща, ніж із першого?» учні відповідають двома способами. (13 - 8 = 5; 3 + 2 = 5)
Завдання 931
Учні називають, які сторони трикутника АВС перетинає пряма КМ. Вимірюють довжини сторін АВ і СВ та порівнюють їх. Один учень біля дошки пояснює, як обчислити периметр трикутника АВС.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Розв'язування логічних задач
1) Завдання 932*.
Із чотирьох однакових квадратів склали один великий. Знайди його периметр, якщо периметр малого квадрата 8 см. Накресліть великий і один малий квадрати.
Розв’язання
8 : 4 = 2 (см) сторона малого квадрата
2 ∙ 2 = 4 (см) — сторона великого квадрата
4 ∙ 4 = 16 (см) — периметр великого квадрата
2) «Дивні числа».
— Число 9 — загадкове і дивне. Також незвичайна і таблиця множення числа 9.
Давайте поспостерігаємо! Відтворіть таблицю множення числа 9.
Висновок: сума цифр добутку числа 9 дорівнює дев’яти. — Не менш дивує і наступна закономірність:
Висновок: якщо в перших чотирьох відповідях цифри поміняти місцями, то отримаємо чотири інші відповіді таблиці.
— Ось яке дивне число 9!
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
- Що нового дізналися на уроці? ( Склали і вивчили таблицю множення числа 9).
-Для чого ми це робили? (Щоб швидко рахувати і раціонально використовувати час на уроці.)
-Що допомогло вам швидко запам'ятати таблицю?
-Який настрій у вас після уроку?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Розкажіть батькам небувалі історії кита.
С. 139, завдання 933; 934.