Урок, тема:"Технічний аналіз зеленого горошку. Розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків."

Про матеріал
Дана методична розробка представляє собою відкритий урок з предмету: Контроль якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції, з професії: «Контролер харчової продукції (виробництво фруктових та овочевих консервів)». Тема програми: «Методи контролю сировини, матеріалів, тари» Дана тема є однією з найважливіших тем з предмету, тому що вміння визначити якість сировини є одним із перших і головних завдань при виготовлені якісних та безпечних для здоров’я людини продуктів харчування. Методична розробка може бути використана іншими викладачами при вивченні інших тем зі спеціальних предметів.
Перегляд файлу

 

Херсонський професійний ліцей харчової промисловості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

 

Тема 4. Методи контролю сировини, матеріалів, тари

Тема уроку: Технічний аналіз зеленого горошку.

Розрахунки кількості стандартної сировини

з урахуванням допусків.

 

Предмет: Контроль якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції

Професія: 8275 «Контролер харчової продукції (виробництво фруктових та овочевих консервів)»,

Кваліфікація 2-3 розряд

 

 

Розробила викладач

спеціальних предметів

Бєля Оксана Вікторівна

 

 


АНОТАЦІЯ

 

Дана методична розробка представляє собою відкритий урок з предмету: Контроль якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції, з професії: «Контролер харчової продукції (виробництво фруктових та овочевих консервів)».

 Тема програми: «Методи контролю сировини, матеріалів, тари»

Дана тема є однією з найважливіших тем з предмету, тому що вміння визначити якість сировини є одним із перших і головних завдань при виготовлені якісних та безпечних для здоров’я людини продуктів харчування.

Методична розробка може бути використана іншими викладачами при вивченні інших тем зі спеціальних предметів.


 

Зміст

 

 

Зміст

Вступ

План уроку

 


Вступ

На відміну від "традиційного" "сучасний" урок сприяє ширшому розвитку пізнавальних можливостей здобувачів освіти. При цій структурі система дидактичних засобів перебудовується, до рівня самостійної роботи пред'являються нові вимоги, їх пізнавальна діяльність все більшою мірою набуває пошукового, творчого характеру. Між ланками освітнього процесу досягається органічний взаємозв'язок. Джерелом знань поряд із словом викладача стають різні навчальні посібники, практичні роботи.

Впровадження інноваційних технологій в освіту має практичне значення тому, що професійна (професійно-технічна) освіта тісно пов’язана з промисловістю, яка в умовах ринкових відносин переживає стрімкі зміни в економічних і соціальних відносинах.

Інтерактивна освіта – це освіта  в режимі діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного вирішення навчальних завдань, розвитку особистісних якостей здобувачів освіти.

Новий учбовий матеріал не лише вивчається, але і застосовується і закріплюється на практиці. Здобувачі освіти починають працювати самостійно вже на етапі вивчення нового. Між викладачем, здобувачем освіти і групою існує постійний взаємозв'язок. Пояснення викладачем нового матеріалу змінялося роботою всієї групи, в процесі якої колективні форми роботи постійно чергуються з індивідуальною, самостійною роботою здобувачів освіти.

Мета даної методичної розробки: формувати знання, здобувачів освіти при проведенні технічного аналізу зеленого горошку. Навчити послідовності проведення технічного аналізу, вміти робити розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків.

Також в методичній розробці представлені рекомендації викладача спеціальних дисциплін, щодо проведення уроку та дидактичні матеріали у вигляді додатків, які використовуються для проведення даного уроку.


План уроку

Предмет: Контроль якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції

Дата проведення____________                                     Група №

Тема 4. Методи контролю сировини, матеріалів, тари

Тема уроку: Технічний аналіз зеленого горошку.

Розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків.

Мета  уроку:

Освітня: Сформувати знання і навички для проведення технічного аналізу зеленого горошку. Проводити розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків.

Розвиваюча: Розвивати логічне мислення та уміння самоконтролю.

Виховна:  Виховувати почуття відповідальності за результати виконаної роботи.

Методична: Активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях при проведенні технічного аналізу технічного аналізу зеленого горошку з метою ефективного засвоєння нового матеріалу

Тип уроку: Комбінований урок

Вид уроку: Розповідь з елементами бесіди

Методи навчання, прийоми:  Викладення інформації; активізація уваги.

Матеріально - технічне забезпечення: Плакати, комп’ютер, презентація, відео ролики

Дидактичне забезпечення: Інструкційні картки, картки завдання, Державні стандарти на сировину.

Міжпредметні зв’язки: 

«Спеціальна технологія» Тема № 2 «Методи консервування харчових продуктів»

 «Виробниче навчання»: Тема № 4 «Контроль якості сировини та допоміжних матеріалів»

ХІД УРОКУ.

Організаційний момент: перевірка наявності учнів; перевірка готовності учнів до уроку

Мотивація навчальної діяльності: Для виготовлення консервів необхідно мати високоякісну сировину. Кількість і якість сировини визначають під час приймання її на переробних підприємствах зразу після збирання урожаю і після тривалого зберігання.

Правильно проведений технічний аналіз забезпечує високу якість готових виробів.

Актуалізація опорних знань:

  1. Як розраховують об’єднану пробу сировини завезеної без тари?

Бажана відповідь: Кількість точкових проб  перемножити на масу точкової проби.

  1. Перелічіть документи постачальника.

Бажана відповідь: Доручення; товарно-транспортна накладна; документ про якість; сертифікат про наявність токсикантів; санітарний дозвіл на автомобіль

  1. Які способи завезення сировини?

Бажана відповідь:

  1. Як організовують робоче місце контролера?

Бажана відповідь:

Формування нових знань:

Повідомлення теми та мети уроку:

Тема уроку: Технічний аналіз зеленого горошку. Розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків.

Мета  уроку:  Сформувати знання і навички для проведення технічного аналізу зеленого горошку. Навчитись проводити розрахунки кількості стандартної сировини з урахуванням допусків.

План.

  • Технічні вимого до сировини.
  • Виконання розрахунків.
  • Оформлення результатів розрахунків.

Технічний аналіз – це визначення якості сировини в відповідності з вимогами Державних стандартів.

п/п

Операції

Послідовність виконання роботи.

  1.                

Перевірити наявність документів, правильність їх оформлення

Доручення; товарно-транспортна накладна; документ про якість; сертифікат про наявність токсикантів; санітарний дозвіл на автомобіль.

  1.                

Розрахувати початковий зразок.

Кількість точкових проб відбирають від партії:

До 2000кг – не менше 4 точкових проб

Понад 2000кг – додатково по 1 точковій пробі на 1000кг 

  1.                

Визначити масу  об’єднаної проби  .

Кількість точкових проб  перемножити на масу точкової проби (0,5 кг).

  1.                

Визначити середню пробу від об’єднаної проби.

Перемішати об’єднану пробу і відібрати середню пробу масою не менше 1 кг

  1.                

Розділити середню пробу по діагоналі на 4 частини (четвертувати).

Розрівняти горошок рівними шарами на гладенькій поверхні, розділити по діагоналі і об’єднати по 2 протилежні частини – (1,3) (2, 4).

1 та 3 частини об’єднують, оглядають і визначають зовнішній огляд, смак, запах, наявність пошкоджень.

2 та 4 частини об’єднують для визначення вмісту пелюшки, рослинних домішок, битого зерна, ступеню стиглості по фонометру.

  1.                

Визначити вміст пелюшки (в %).

Відважити 100 гр. горошку від проби (2, 4), помістити в 2% розчин К2Cr2O7 і кип’ятити протягом 6 – 7 хвилин. Розчин охолодити і злити. Забарвлені в коричневий колір зерна пелюшки вибрати і зважити. Отримана маса = % пелюшки.

  1.                

Визначити ступінь зрілості по фонометру

В/сорт – 29 – 45                                          

1 сорт – 46 – 56              градуси твердості

2 сорт – 57 - 72

  1.                

Розсортувати об’єднані четвертини (2,4).

 

 

Повноцінні – зерна  здорові, свіжі, цілі з тонкою ніжною оболонкою, ніжною м’якоттю.

1 допуск – не більше 3,0 % битого зерна;

2 допуск – не більше 0,5% пелюшки;

Брак – зерна пошкоджені шкідниками і хворобами.

  1.                

Зважити кожну частину на вагах.

Повноцінна сировина – кг; 

Не стандартна:

 1 допуск – кг ;

 2 допуск – кг  (* - пелюшка); 

Брак – кг .

  1.           

Накреслити таблицю технічного аналізу, результати зважування записати в колонку № 2

 

 

 

 

Показники якості

Вага

(кг )

%

Допуски по Держстандарту

З урахуванням

допусків

1

2

3

В/с

1 с

2 с

5

В/с

1 сорт

2 сорт

Н/ст.

П (б)

Н ст.

1 допуск

2 допуск

Брак

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

3

0,5*

  •      або
  •      
  1.           

Визначити масу кожної частини в % і записати в колонку № 3.

Розраховуємо кожну зважену частину в % по пропорції:

Маса об’єднаної проби  – 100%

Маса кожної частини почергово – Х %

  1.           

Перевірити правильність розрахунків.

Сума отриманих результатів (в %) повинна = 100 %

  1.           

Зрівняти % битих зерен і пелюшки .

  • Якщо ; битого зерна чи пелюшки перевищує допуски по Держстандарту, то знаходимо різницю кожного допуску і отриманий результат додаємо до браку, і записуємо в колонку № 5.
  • Якщо % битого зерна чи пелюшки менше допусків по .Держстандарту, то брак переносимо без змін в колонку № 5.
  1.           

Визначити стандартну частину сировини по формулі.

А = 100 – Брак, отриманий результат заносимо в колонку (№ 5) напроти сорту встановленого по фонометру, підкресливши встановлений сорт. Якщо виявлена пелюшка, то партію горошку приймають 2 сортом.

Примітка: партія овочевого горошку яка містить більше 10% битих зерен прийманню не підлягає.

Приклад. Провести технічний аналіз зеленого горошку, завезеного в кількості 4500кг. Якщо ступінь зрілості зеленого горошку по фонометру 30 градусів твердості.

  1. Початковий зразок

2000кг – 4т.п.

1000кг-1т.п.

1000кг-1т.п.

500кг-1т.п.

4500кг-7т.п.

  1. Об’єднана проба

7т.п.×0,5кг=3,5кг

  1. Середня проба

Перемішати об’єднану пробу і відібрати середню пробу, шляхом четвертування, масою не менше 1 кг.

 

Розділити середню пробу по діагоналі на 4 частини (четвертувати) і об’єднати по 2 протилежні частини – (1,3) (2, 4).

1 та 3 частини об’єднують, оглядають і визначають зовнішній огляд, смак, запах, наявність пошкоджень.

2 та 4 частини об’єднують для визначення вмісту пелюшки, рослинних домішок, битого зерна, ступеню стиглості по фонометру.

  1. Розсортувати об’єднані четвертини (2,4)

 

Повноцінні – зерна  здорові, свіжі, цілі з тонкою ніжною оболонкою, ніжною м’якоттю.

1 допуск – не більше 3,0 % битого зерна;

2 допуск – не більше 0,5% пелюшки;

Брак – зерна пошкоджені шкідниками і хворобами.

 

Показники якості

Вага

(кг )

%

Допуски по Держстандарту

З урахуванням

допусків

1

2

3

В/с

1 с

2 с

5

В/с

1 сорт

2 сорт

Н/ст.

П (б)

Н ст.

1 допуск

2 допуск

Брак

 

 

 

 

0,4

 

0,04

-

0,06

0,5кг

 

 

 

 

80

 

8

-

12

100%

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

3

0,5*

83

 

 

 

 

 

 

 

17

100%

 

0,5кг-100%

0,4кг-х%

х=0,4×100% = 80%

         0,5кг

0,5кг-100%

0,06кг-х%

х=0,04×100% = 8%

         0,5кг

0,5кг-100%

0,06кг-х%

х=0,06×100% = 12%

         0,5кг

Якщо битого зерна чи пелюшки перевищує допуски по Держстандарту, то знаходимо різницю кожного допуску і отриманий результат додаємо до браку, і записуємо в колонку № 5.

Брак=12%+(8%-3%)=17%

А = 100 – Брак, отриманий результат заносимо в колонку (№ 5) напроти сорту встановленого по фонометру, підкресливши встановлений сорт. Якщо виявлена пелюшка, то партію горошку приймають 2 сортом.

Ступінь зрілості по фонометру = 30 градусів твердості, що відповідає вищому сорту

А= 100%-17%=83%

Первинне закріплення знань:

  • видання завдань для самостійної роботи (опорний конспект)
  •  пояснення послідовності їх виконання;
  •  перевірка правильності виконання учнями вправ;
  • надання допомоги учням;

 перевірка організації робочих місць та правил додержання учнями охорони праці.

Вправи:

Задача. 1. Провести технічний аналіз зеленого горошку, завезеного в кількості 6500кг. Якщо ступінь зрілості зеленого горошку по фонометру 46 градусів твердості.

Перевірка знань, умінь, навичок учнів:

  1. Як відбирають точкові проби від партії зеленого горошку завезеного з водою?
  2. Маса точкової проби зеленого горошку?
  3. Як відбирають середню пробу зеленого горошку та її кількість?
  4. Яка кількість допусків у зеленому горошку?
  5. За допомогою якого приладу визначають ступень стиглості?
  6. Як визначити вміст пелюшки?

Підведення підсумків:

  •     аналіз діяльності учнів на уроку:
  •     аналіз причин помилок , допущених учнями на уроку, способи їх усунення:
  •     повідомлення та обґрунтування виставлених оцінок

Рефлексія: Що сподобалося вам в проведенні цього уроку?

Що нового Ви дізнались на даному уроку?

Інформація – інструктаж домашнього завдання :

Опрацювати  новий матеріал з конспекту онлайн, в Гугл класі, розрахувати задачі:

Задача. Провести технічний аналіз партії зеленого горошку, якщо її розмір становить:

  1. 2100кг Якщо ступінь зрілості зеленого горошку по фонометру 65 градусів твердості.
  2. 1126кг Якщо ступінь зрілості зеленого горошку по фонометру 55 градусів твердості.
  3. 3658кг Якщо ступінь зрілості зеленого горошку по фонометру 60 градусів твердості.

Література:

Ю.Г. Скрипников Технологія переробки плодів і ягід К.: «Урожай», 1991р

Стандарти на сировину.

 

Викладач    О.В. Бєля

docx
Додано
11 березня 2022
Переглядів
263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку