УРОК: Тема:" УСРР в умовах Нової економічної політики ( 1921- 1928рр.)"

Про матеріал
Тема даного уроку:" УСРР в умовах Нової економічної політики ( 1921- 1928рр.)". Тип уроку: урок – комбінований. Вид уроку: урок – круглий стіл.
Перегляд файлу

План уроку

з предмету «Історія України»

Викладач історії: Ходюк Н.В.

 

 

 

Тема уроку: УСРР в умовах Нової економічної політики ( 1921- 1928рр.)

Мета:

     охарактеризувати події, що відбувались на території  України у 20-30 роках  в умовах НЕПу;

     сформувати в учнів систему знань з  теми уроку;

     навчити  учнів порівнювати та аналізувати історичні факти;

     розвивати в учнів вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, навички спілкування,вміння висловлюватись, вести дискусію, логічне мислення;                                                                                                    

     виховувати моральні та єтичні цінності у учнів.

Тип уроку: урок – комбінований.

Вид уроку: урок – круглий стіл.

Методи: словесні,наочні,пояснювально-ілюстровані,частково-пошукові, інтеракти-вні.

Обладнання: конспект, комп’ютер, екран, проектор.

Дидактичне забезпечення: карта,підручник,відео,презентаційний проект.

Основні поняття і терміни:  НЕП,продрозкладка,продподаток,трест.

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент уроку
  2.            Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

       Перевірка домашього завдання: демонстрація відео «Воєнний комунізм. НЕП»

Викладач пропонує двом-трьом учням виступити з відеоджерелом.

       Фронтальне опитування

  1. Дайте пояснення поняттю воєнний комунізм?
  2. Поясніть, що таке націоналізація?
  3. Перелічить складові політики воєнного  комунізму?
  4. Що таке продрозверстка?
  5. Розшифруйте НЕП?
  6. Хто запровадив ці дві політики?
  7. Що таке трест, приватизація, продподаток, коренізація ?

 

_______________________________________________________________________

 

 

  1.  Вивчення нового матеріалу

План

  1. Причини переходу до НЕПу та його мета впровадження
  2. Особливості політики НЕП в Україні
  3. Голод в Україні 1921-1923рр.

 

ХІД УРОКУ

 

1.Давайте з'ясуємо причини та мету переходу до НЕПу  радянської влади?

 

Причини переходу до НЕПу (1921-1928рр.)

Глибока соціально-економічна і політична криза влади.

Масові повстання в сільській місцевості, виступи в містах, в армії та на флоті.

Злам ідеї побудови соціалізму і комунізму шляхом ліквідації ринкових відносин.

Намагання утримати владу у всякий спосіб.

Відкладення «світової» революції на Заході

ІСТОРИЧНІ ФАКТИ.    Повстання, що прокотилися країною, переконливо показували, що більшовики втрачають підтримку в суспільстві. Вже в 1920 році роздавалися заклики відмовитися від продрозкладки (зокрема, з боку Троцького).

 Політика військового комунізму вичерпала себе, проте Ленін, не зважаючи ні на що, упирався. Більш того — на рубежі 1920 і 1921 р. р. він рішуче наполягав на посиленні цієї політики .

Лише навесні 1921 року стало очевидно, що загальне незадоволення низів, їх озброєний тиск може привести до скинення більшовиків. Тому Ленін зважився піти на поступку заради збереження влади.

 

Мета

Ліквідація загрози нової громадянської війни. Рятування більшовицького режиму. Покращення економічне становище в країні, що перебувала у міжнародній ізоляції.

Основні  заходи у

Промисловості

Часткова приватизація(оренда та передача у приватну власність дрібних та середніх підприємств).

Сільському

 господарстві

Продовольчий податок, оренда, наймана праця.

Торгівля

і  обмін

Відновлення торгівлі (державна, кооперативна, приватна), ліквідація безоплатних послуг.

Фінансах

Відновлення грошово-фінансової системи (запровадження твердої валюти – червонців).

Системі

управління

Децентралізація: запровадження нової системи управління  (системи трестів).

Трудових

 відносин

Система вільного найму робочих сили; матеріальне стимулювання праці; підприємство.

 

Якими ж були особливості політики НЕП в Україні?

 

Особливості впровадження НЕПУ

в Україні

  1. Реальний перехід до НЕПу відбувся пізніше, ніж в інших радянських республіках.
  1. Перехід до НЕПУ ускладнювався голодом 1921-1923 рр.
  1. Швидкі темпи відбудови промисловості і сільського господарства.

 

2. Голод 1921 р. -1923 р. в Україні?

Причини голоду

Політика «воєнного
комунізму». Незацікавленість селян у збільшенні посівних площ. Падіння товарності сільського господарства.

Руйнування сільського господарства в роки Першої світової війни, революції, Громадянської війни.

Посуха і неврожай 1921, 1922 рр.

Підвищення норм хлібозаготівлі.

Вивчення цього питання можна здійснити шляхом опрацювання таблиці і роботи з

документом.

 

 

Політика влади

Приховування факту голоду. Ізоляція військами районів, охоплених голодом.

Вилучення хлібних запасів для відправлення в Росію, де лютував голод у Поволжі.

10 січня 1922 р. укладення угоди уряду УСРР з АРА (Американська адміністрація допомоги), яка разом з іншими міжнародними організаціями надавала допомогу жертвам голоду.

Надавання селянам посівного матеріалу, техніки.

Територія, охоплена голодом

Сучасні області: Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Одеська, Миколаївська, південь Харківської.

Масштаби

Голодувало 4 – 7 млн. чол. Супроводжувався голод епідеміями холери, тифу, віспи.

 

 

 

     Міжнародні організації, що надавали допомогу голодуючим – АРА і Джойнт (90%  допомоги), місія Нансена, Сербсько-Хорватсько-Словенський комітет, Швейцарський, Данський, Німецький Червовий Хрест, французький Вереліф, Швейцарські комітети в Берні і Цюріху, Чехословацька місія, релігійні організації (переважно протестантські), вони відіграли вирішальну роль у подоланні голоду.

Історична статистика

Чернігівщина 1921 р. зібрала 89% довоєнного урожаю, Волинь, Поділля, Київщина, Полтавщина – близько 50%. У південних хлібних губерніях ситуація виглядала катастрофічно. На Одещині зібрали лише 24%, на Донеччині – 15%, Миколаївщині - 10%, на Катеринославщині і Запоріжжі – менше 8%. Таким чином у чотирьох степових губерній зібрали менше ніж висіяли.

 

Історичний факт

За підрахунками фахівців у 1921-1922 рр. недостача хліба у степових губерніях України становив 25 млн. пудів. І саме тоді до РСФРР було вивезено 27 млн. пудів зерна. Наступного року ситуація повторилась. До того ж, з осені 1922 р. незважаючи на голод керівництво Росії розпочало експортувати зерно за кордон. З України було вивезено не менше 15 млн. пудів зерна.

За допомогою голоду більшовики ламали також опір українського селянства. Не зумівши подолати український повстанський рух каральними акціями, вони вперше, саме в Україні застосували терор голодом.

 

 

 

Наслідки, результати

Померло від голоду 1,5 - 2 млн. чол. Загальні демографічні втрати становили 5 млн. чол.

Придушення селянського повстанського руху в Україні.

Зміцнення влади більшовиків

  1.  Працюємо з документом

 

Опрацюйте документ та спробуйте дати відповідь на запитання:

  • Яким було становище сіл Південної України?
  • Яке значення мала допомога Червоного Хреста?
  • Чому селяни без допомоги держави не могли зібрати вирощений урожай? До чого призвели факти замовчування українським радянським керівництвом голоду в Україні у 1921-1923 рр.?
  • Чи можна було  уникнути голодомору 1921-1923 рр.? Чому  це не було зроблено партійним керівництвом України?

«Повідомлення голови ВУЦВК Г.І.Петровського Центральній комісії допомоги голодуючим про голод у Миколаївській губ. від 14 червня 1922 р.

      14 червня т. Калінін і я оглянули кілька волостей Миколаївського п.: Богоявленську, Водопійському і Очаківську з містом Очаковом. Немає слів, щоб передати страшне, нечуване лихо, яке спіткало населення. Села являють собою кладовища, вимерли цілі вулиці і квартали. В Богоявленському  із 2700 дворів залишилось 160, решта зовсім зруйновані, будинки без дахів, господарства без знарядь, все продано, обміняно на хліб. Уціліле населення – живі мерці. Тільки на днях відкрились їдальні Червоного Хреста. Цим якось зроблений перелом, люди не падають на вулицях, як раніше, але цього мало. В Богоявленський вол. з 6 тис. голодуючих – три їдальні годують 150 чоловік, решта їдять жмихи і вимирають. З 20 тис. дес. Орної землі в Богоясленській вол. засіяно тільки 1 тис., у Водопійскій із 19 тис. засіяно 2. Вся озима пшениця через ожеледицю вимерзла. 700 дес. Кукурудзи знищено шкідниками – птахами і сусликами. З останніми неможливо боротися, бо немає на чому возити воду: із 2500 коней залишилось тільки 100, та й ті до появи підніжного корму лежали голодні. Необхідна термінова державна допомога, бо добрий урожай із засіяних полів нікому буде збирати, так як селяни, розпухлі від голоду,  лежать, чекають смерті».

Робота  з поняттями:

метод «Дайте  достовірну  відповідь»

Про яку політику радянської влади свідчать наступні поняття і терміни: госпрозрахунок, трест, концесія, продподаток?             

  1.     «Воєнного комунізму»;
  2.     нову економічну політику «НЕП»;
  3.      колективізація та індустріалізація;  d) радянізація

 «Встановіть відповідність»:

  1. Трест .
  2. Приватизація.
  3. Продподаток.
  4. Концесія.

А.форма  натурального податку з селянства,запроваджена зі схваленням нової економічної політики.

Б. перекладається з латиської як дозвіл,поступка,це договір на підставіякого    

    уряд або місцеві органи самоврядування передають на певних умовах

   громадянам або юридичним особам право експлуатації державних 

   земель,підприємств. 

В.  в перекладі з англійської-довіра,об'єднання виробничих підприємств певних  

    галузей промисловості.

Г.штучноутворений дисбаланс між цінами на сільгоспродукцію і промислові 

   товари.

Д.політика чи процес продажу або передачі державної  чи суспільної власності у  руки приватних інвесторів.

                                                                                                                    {3а,4б,1в,2д}.

«Встановіть відповідність»:

  1. НЕП .
  2. Націоналізація .
  3. Воєнний комунізм.
  4. Госпрозрахунок.

А. метод планового господарювання,заснований на порівнянні в грошовій формі

    витрат і результатів господарської  діяльності.

Б.економічний курс уряду більшовиків,передбачала забезпечення виходу з 

   економічної і політичної кризи.

В. це соціально-економічна політика більшовиків,модель державного 

    регулювання економіки,яка являла собою набір вимушених заходів.

Г.вилучення з приватної власості осіб у власність держави.

Д.насильницьке насадження на певній території норм економічного,суспільно-

    політичного та культурного життя.

                                                                                                                       {4а,1б,3в,2г}.

  1. Закріплення нових знань

Метод «Обери зайве»:

       Виберіть заходи, які можна віднести до політики  НЕП:

  1. Заміна продподатку продрозкладкою
  2. Використання найманої праці на дрібних промислових виробництвах
  3. Створення саморозрахункових обєднань,трестів.
  4. Націоналізація банків.
  5. Комерціалізація та самофінансування державної промисловості.
  6. Відновлення банківської активності.
  7. Скасування  загальної  трудової  повинності.

Робота з таблицею :

       заповніть таблицю самостійно

Назва політичного курсу

«Воєнний комунізм»

Назва політичного курсу

«НЕП»

Роки введення політики в Україні

Роки введення політики в Україні

Характерні риси політичного курсу

1.

2.

3.

Характерні риси політичного курсу

1.

2.

3.

 

  1. Підсумки уроку.

       Прийшли до висновків, що:

«Воєнний комунізм»                                    «НЕП»

Політичний курс більшовиків                   під час НЕПу було досягнуто

у 1919 - 1920рр. в Україні був                 високих темпів розвитку країни.

спрямований на зміцнення влади.           В найкоротший термін відновлено

Це завдання здійснювалося мето -           господарство країни, зріс життєвий

дами позаекономічного примусу            населення. Для України НЕП дає

й терору, що викликало невдоволення     певний досвід ринкових відносин

 політикою «воєнного комунізму»           і вміння в найкоротший термін

                                                                     вивести країну з кризи.

       Оголошення  оцінок та аналіз роботи учнів.

VI.  Домашнє завдання:

       опрацювати  конспект з даної теми уроку та вивчити термінологію;

       вивчити відповідний матеріал підручника (О.С.Марченко,І.М.Скирда, Історія України, 10 кл.) стр. 41-49

                

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку