До розіграшу
залишилось:
12 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

урок Тема: Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака.

Про матеріал

Мета: розкрити неоднозначність і типовість характеру Тараса Бульби, розвивати навички характеристики літературного героя, навички виразного читання, усного мовлення, словесного малювання;; сприяти формуванню життєвих ідеалів учнів; виховувати повагу до героїчного минулого нашої держави.

Обладнання: портрет М. В. Гоголя, аудіозапис фрагментів із опери

М. Лисенка «Тарас Бульба», схема характеристики головного героя, ілюстрації до твору М. Дерегуса та Є. Кібріка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

Тарас Бульба …любив свою батьківщину Україну

і нічого не знав вищого і прекраснішого за бойове

козацтво , тому що відчував те й інше

в кожній краплі крові своєї…

В.Г Белінський , російський критик

Перегляд файлу

УРОК №3

Тема:  Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козака.

Мета: розкрити неоднозначність і типовість характеру Тараса Бульби,                                                                                                                                                                                                                                                                                    розвивати навички характеристики літературного героя,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             навички виразного читання, усного мовлення, словесного      малювання;; сприяти формуванню життєвих ідеалів учнів; виховувати повагу до героїчного минулого нашої держави. 

 

Обладнання:  портрет М. В. Гоголя, аудіозапис фрагментів із опери

           М. Лисенка «Тарас Бульба», схема характеристики головного героя, ілюстрації до твору М. Дерегуса та Є. Кібріка.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

                                               Тарас Бульба …любив свою батьківщину Україну

                                               і нічого не знав вищого і прекраснішого за бойове

                                               козацтво , тому що відчував те й інше

                                               в кожній краплі крові своєї…

                                                                        В.Г Белінський , російський критик

І. Етап створення позитивного настрою

Учитель

.Сьогоднішній урок я пропоную провести під таким девізом:

Пам’ятайте, ви талановиті.

Не розчаровуйтесь – у вас все вийде.

. Щастя дається тому, хто багато трудиться.

Давайте ці слова Леонардо да Вінчі прокажемо вголос, замінивши «ви» на «ми»

 

І. Актуалізація опорних знань учнів. Розгадавши правильно кросворд ви отримаєте ключове слово, яке підкаже про що будемо говорити сьогодні на уроці

 

Кросворд

 

 

 

 

1

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

А

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

  1. Назвіть жанр твору «Тарас Бульба».
  2. Про що Тарас Бульба говорить: «Оце ваша мати! А все решта сміття»?
  3. Продовжіть слова: «Нема кращої науки для молодого козака як...»
  4. Провина, за яку Тарас покарав свого сина Андрія?
  5. Продовжіть слова Тараса Бульби: «Нічого святішого нема від...»
  6. Де вчилися сини Тараса Бульби?
  7. Як бився Тарас Бульба зі своїм сином?
  8. Звання Тараса Бульби.
  9. Про що Тарас Бульба сказав: «Не хочу щоб і ... дісталась вражим ляхам»?
  10.  Місто , яке козаки взяли в облогу?
  11.  Кого із синів Тарас охарактеризував такими словами: «Добрий буде козак»?

. ІІ. Оголошення теми, мети, завдання уроку.

  1. Щоб нам легше було досягти мети, давайте створимо асоціативний  ряд до слова Тарас Бульба                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

.

 

 

 

 

 

 Слайд4  .Робота з епіграфом.

- Які головні риси вдачі виділяє критик в образі Тараса Бульби(любов до вітчизни, вірність бойовому товариству)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Усне словесне малювання
    • Опишіть, яким ви побачили Тараса Бульбу.

2. Слайд 5 .   Робота з текстом.  Інтерактивна вправа «Навігатор». \ Як відомо, М.Гоголь не дає окремого портрета головного героя. Користуючись текстом повісті знайдіть цитати із твору ,які дадуть нам уявлення про героя.

Портрет Тараса Бульби                                              

Розділ І:  Тарас був один із корінних, старих полковників: весь був він створений для бойової тривоги й відзначався грубою щирістю своєї вдачі...

                  ... був надзвичайно важкий і товстий...»

Розділ VIII:  «... І насунув він ще нижче на свої очі хмурі. Зчорна – білі брови, схожі на кущі, що поросли на високому тім’ї гори. Яких верхівкі геть укрив  голчастий північний іній».

Розділ IX: «Так говорив отаман і, коли скінчив мову, все ще потрясав посріблою в козацьких ділах головою...»

Розділ X:  «... білий вус його сріблився...»

Розділ XII: «дебелий старий козак...» 

Слайд 6 3.Знайдіть і зачитайте опис світлиці Тараса.

- Що можна сказати про смаки та уподобання господаря? («Він любив просте життя козаків і пересварився з тими своїми товаришами, що схилялися на варшавський бік, називаючи їх холопами польських панів». В образі Тараса найбільш яскраво втілюється національна ідея, утверджується самобутність українського характеру, культури, історії).

Слово вчителя:  Багато митців зверталися до образу Тараса Бульби. Одним із них був М.Лисенко .Хто він давайте дізнаємось у наших музикознавців

  1. Слайд 7   Повідомлення музикознавців.

   Микола Віталійович Лисенко – засновник української класичної музики та національної композиторської школи. Творчість композитора нараховує більше 600 обробок народних пісень, 83 музичні твори різних жанрів. Серед них – 5 опер.

  Здійснюючи свій намір написати твір про Запорозьку Січ, Лисенко в 1878 році разом з археологічною експедицією, якою керував  Дмитро Яворницький, директор Музею Запорозької старовини, побував на місті Січі. Композитор побачив власними очима стародавнє селище, де колись була Січ, пороги Дніпра. І тоді остаточно зміцнів його намір написати оперу «Тарас Бульба».

  Десять років пролягло між написанням титульної і останньої сторінок клавіру.

  1890 року опера була завершена, але поставлена вперше тільки в 30-х роках ХХ століття. Композиторові вдалося передати в музиці ідейний зміст повісті, створити неповторні образи Тараса, Остапа, масові сцени на Січі. В опері поєднуються монументальність і глибокий драматизм, складні психологічні характери і ліризм, яскраво відображено героїчне минуле і побут українського народу.

5. Слайд 8. Давайте прослухаємо арію Тараса із опери М. Лисенка «Тарас Бульба») і зясуємо ,чи вдалося композитору передати риси характеру головного героя

Слово вчителя: Повість «Тарас Бульба» знайшла своє відображення у творчості художника М.Дерегуса.

6.  Слайд 9 Повідомлення мистецтвознавця про М Г Дерегуса

7.Слайд 10. Розгляньте репродукцію М. Дерегуса «Тарас Бульба на чолі козацького війська».

  • Яким зображено героя на картині?(старий козак з гордою поставою,  суворим поглядом)
  • Яку рису вдачі підкреслює художник? (На картині Тарас, зображений мужнім козаком. Про це свідчить його суворий погляд).
  • Чим пояснюється суворість погляду Тараса?(історичними умовами, жорстоким часом)
  • Чи співпадає бачення художника з вашим власним?

 

8.Слайд 11. Компаративний аналіз. А тепер порівняйте репродукцію М. Дерегуса та арію Тараса із опери М. Лисенка.

  • Чи вдалося художнику і композитору відтворити характер головного героя?
  • Який висновок із цього  ви можете зробити(і художник і композитор показали нам Тараса сильним волелюбним героєм, мужнім козаком з похмурим суворим поглядом)

9. Слайд 12 Зачитайте епізод зустрічі під час бою Тараса та Андрія.

              Як поводив себе кожен з них? (Тарас- рішучий, Андрій – зляканий)

10.«Займи позицію»

              - Як ви гадаєте , чи правильно зробив Тарас , убивши сина?(За законами воєнного часу це було правильне рішення, зрадникові немає місця серед козаків, це ганьба усього роду , але…)

 

11 Слайд13 .Інсценований монолог.   Промова Тараса Бульби про товариство

 -У який момент пролунала ця промова?

              (Це був тяжкий момент. Половина козаків залишилася тримати облогу Дубна, а половина вирушила відбивати татар).

  • З якою метою Тарас виголосив цю промову?

              (Як старий досвідчений полковник, Тарас розумів усю складність ситуації, в якій опинилися козаки. Тому він вирішив не просто підняти дух війська (знав, що й без того міцні вони духом), а «просто самому хотілося висловити все, що було на серці»).

  • Як вплинула вона на козаків?

              (Зачитайте уривок з тексту: «Всіх, хто стояв, зворушила дуже така мова, дійшовши аж до самого серця...»)

              Запорожці вважали дружбу Божим даром. За бойового друга вони, не   вагаючись, здатні були віддати життя.

12. Слайд14. Перекажіть близько до тексту як загинув Тарас Бульба

  1.               ЗагибельТараса (переказ близько до тексту).
  • Як загинув Тарас Бульба?(Під час бою Тарас зліз з коня і почав шукати у траві свою люльку. Тут і схопили його ляхи і присудили страшну кару : спалити живцем
  • Чому Тарас не хотів полишити люльку, яка впала на землю?

13. Слайд 15 Виразне читання епізоду...  «Прощайте, товариші...» Про що думав Тарас Бульба в останні хвилини свого життя?

    (Він думав не про смерть не про нелюдський біль , а намагався своїми порадами допомогти козакам. Старий козак умер зі святою вірою у перемогу).

14 Слайд 16. Інтерактивна вправа «Сонечко».Охарактеризуйте позитивні і негативні риси характеру Тараса Бульби , обґрунтувавши кожну рису його вдачі

 IV. Закріплення вивченого матеріалу.

15. Слайд17 .Робота в парах. А тепер давайте підсумуємо все вище сказане і заповнимо таблицю характеристики образу головного героя

 

 

Цитати з тексту

Портрет

 

 

 

Дебелий старий козак; важкий і товстий;

білі брови були схожі на кущі;

хмурі очі з сивою головою та сріблястим вусом.

Ставлення до синів- бурсаків

 

Гордився своїми синами-красенями;

любив їх обох, але помічав, що з Остапа вийшов кращий козак

Ставлення до синів-козаків

 

З гордістю спостерігав за їхнім становленням;

помічав різні риси їхньої натури, надавав перевагу поміркованості Остапа

Ставлення до побра-тимів

 

У важку хвилину щирим словом він підтримував своїх товаришів, навіть під час страти намагався порадами допомогти козакам;

за бойового друга здатен був віддати життя.

Ставлення до рідної землі, віри

 

Був відданий і вірний вітчизні; 

вважав себе патріотом, законним охоронцем православ’я

 

16. Слайд 18  Втіленням яких головних ідей повісті є образ Тараса Бульби?

  (Тарас Бульба є втіленням ідеї волелюбності, патріотизму, відданності та  вірності вітчизні й християнській вірі).

- Які риси характеру Бульби викликають повагу?

 Що в характері полковника вам не подобається?

 Які його вчинки для вас неприйнятні

2. Чи актуальні проблеми, які порушені в повісті, в наш час?

Підбиття підсумків.  Виставлення оцінок.

  • Висновок.  Заключне слово учителя.

  Тарас Бульба – уособлює кращі риси козака - патріота, особистості, яка понад усе ставить ідею звільнення своєї землі від ворогів.

  Дух… Напевно саме він і є тією силою, що робить нас народом і нацією. До болі знайома стежка, криниця біля хати, мамина пісня – все те, що надає нам життєвої сили, те, що зміцнює наш дух. Нехай сьогоднішній урок допише ще одну славну сторінку історії українського народу, зміцнить наш дух і сподівання на краще.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
23 січня
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку