Урок зарубіжної літератури для 5 класу.
У розробці представлено поєднання традиційних форм роботи з елементами Плейбек-театру. Плейбек-театр – це відтворення та імпровізація. Така форма роботи вчить учнів слухати, вивільняє їх інтуїцію і натхнення, передбачає довіру і підтримку один одного, апелює до властивої їм особистої мудрості і життєвого досвіду Така форма уроку зумовлює творчу активність дитини, для стимулювання якої створена відповідна атмосфера.
Урок зарубіжної літератури для 5-го класу.
Тема. Марк Твен «Пригоди Тома Сойера».
Мета: сприяти формуванню в учнів уміння розуміти текст; удосконалювати вміння працювати з текстом; працювати над розкриттям образів головних героїв через елементи плейбек-театру ; розвивати навички переказу улюблених уривків від імені різних героїв, вміння характеризувати образи та порівнювати їх, давати оцінку вчинкам, порівнювати із сучасним життям; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.
Обладнання: портрет письменника, ілюстративний матеріал.
Хід уроку.
І.Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя.
Як добре, коли в тебе багато друзів – вірних, відданих, чесних, готових підтримати в будь-якій ситуації! Але якщо в тебе лише один друг, все одно ти можеш відчувати себе впевненішим, більш щасливим. Тому пощастило. У нього є Гек Фінн, Джо Гарпер, Беккі. Життя друзів сповнена пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати невинну людину або боягузливо змовчати; розгубитися, плакати і чекати допомоги або відчайдушно шукати вихід і знаходити його. Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.
Том Сойєр і Гек Фінн - всього лише літературні герої, але їм поставлений пам'ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібала. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.
Саме про це ми сьогодні і поговоримо.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Осмислення змісту і послідовності застосування практичних дій.
1.Конкурс «Допоможи детективу».
Для чого ці предмети?
2. Конкурс «Знайди помилку».
Тітка Полі розповідає подрузі про свого племінника. «Біда мені з цим Томом. Розпустила я хлопчиська! Одного разу змусила його фарбувати паркан, так він прийшов весь у вапні, вже й сама була не рада, що вирішила його покарати.
Цукорницю розбив, сам в цьому зізнався, а потім давай на Сіда валити. Хворим прикидався, аби в школу не ходити. А коли я лікувати його стала, що вигадав! - кота ліками напоїв. А одного разу взагалі зник, пропав в печері, я вже думала не побачу більше мого Тома! Скільки сліз я тоді пролила. І що ж!? Він з'явився в церкву прямо на поминальну службу! Ох, горе мені! Ось і тепер він куди - то запропастився. Ви його, не бачили?»
Відповіді учнів.
1. Том не прийшов після фарбування паркану весь в вапні;
2. Він не розбивав цукорницю і не міг зізнатися в цьому тітці Полі;
3. Лікувати «знеболювальним» тітка Полі стала не тоді, коли він прикидався, а набагато пізніше.
4. На поминальну службу по самому собі Том заявився не після пригоди в печері, а після втечі на острів!
3.Елементи плейбек-театру. Аналіз характеру героя.
Учням пропонується згадати уривок з роману «Сценка «Фарбування паркану».
Запитання класу.
- Як відреагував Том на завдання тітоньки?
- Чи вагався він?
Вчитель 3-4 учням за бажанням програти «думки» Тома щодо поставленого завдання «Пофарбувати паркан». Діти готуються. Вразі потреби, вони запрошують ще учнів. Поки група готується, класу пропонується наступне завдання.
Вікторина «Відгадай, хто це?»
Гра акторів.
Актори: Том та його думки.
Можливий варіант.
Том. Тридцять ярдів дерев’яного паркану в дев’ять футів заввишки. Пофарбувати. Та ще й в суботу. Ну і як мені бути?
Думка 1.Ну як бути, як бути! Сам кажеш – субота. Всі на річці. То може і тобі…
Думка 2. Чекай, чекай. Забув, що було останнього разу… (зупинився)
Думка1. Та що там останнього разу, всі вже забули…
Думка2. Та ні, тітонька не забуде. Сховає солодощі знову…
Думка 1. А всім твоїм друзям зараз весело. Та що ж, ти такий же хлопчик. Іди вже і гуляй.
Думка 2. А як же тітонька! Вона вже не молода. Та й любить тебе. Їй і так нелегко.
Думка 3. Дивись, ось і друзі йдуть! Хіба це не вирішення проблеми!
Том. Як же мені зробити так, щоб вони самі захотіли пофарбувати цей паркан замість мене?
Думка 3. Ось і вигадай щось…
Обговорення.
Учні класу висловлюють свої думки стосовно побаченого.
Можна запропонувати дати імена «думкам».
ІV. Підведення підсумків. Рефлексія.
Бесіда.
- Що за хлопчик Том Сойєр?
- Як ви ставитеся до нього?
- Які риси характеру вас приваблюють?
«Продовжте речення»
Сьогодні на уроці я: