Тема жіночої долі у творчості Т.Шевченка («Катерина», «Наймичка). Тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у творах Тараса Шевченка.
Мета:
Цілі:
учні знатимуть:
зміст, ідею, проблематику поем Т.Г.Шевченка;
типи втілення жіночої долі;
про становище жінки в кріпацькій Україні часів Т.Шевченка;
учні вмітимуть:
розкривати тему та ідею художнього твору;
виразно і вдумливо читати художній твір;
порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета;
висловлювати свої міркування стосовно проблем, порушених автором у своїх поемах.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових знань.
Обладнання: автопортрет Т.Г.Шевченка, репродукції картин «Катерина» Т.Шевченка, «Сіктинська Мадонна» Рафаеля, «Кобзар».
Методи, прийоми, форми роботи: робота в групах, бесіда, «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Міні дискусія», «Займи позицію», «Пелюсткова мозаїка», «Незакінчене речення».
Випереджувальне завдання: ознайомитися із змістом поем Т.Г.Шевченка «Катерина», «Наймичка», інсценізувати уривки з творів, підготувати завдання у групах.
Епіграф уроку:
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
… І перед нею помолюся,
Як перед образом святим
Т.Шевченко
Перебіг уроку
І. ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ
1. З’ясування емоційної готовності учнів
Під музичний супровід учитель виразно читає рядки з поезії.
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна – це життя людини.
По-різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею…
Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися ні перед якими перешкодами. Вона змушена знаходити вихід із будь-якого становища, не забувати про тих, за кого відповідає перед Всевишнім…
Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще мудрішими. А тепер обміняйтесь дарунками. Доторкніться долонею до долоні, потисніть один одному руки, побажайте успіху на уроці.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань учнів
Учитель. «І створив Бог людину з пороху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі їй – і стала людина живою душею», - читаємо у книзі книг про появу людини на світ Божий. Мільярди людей… усі вони неповторні і несхожі. Вони – як зірки на небі, де кожна світить по-своєму.
Погляньте на свої долоні. На перший погляд, вони у всіх однакові. Але відбитки пальців і ліній життя у кожного різні. Це є свідченням того, що в кожної людини своє місце і призначення, свій шлях. А чи можемо ми бути творцями своєї долі? Чи залежить від нас, яким буде наш шлях: тернистим чи шовковим?
Поміркуйте, чому ця картина стала знаменитою?... Чому мистецтвознавці всього світу ось уже кілька століть намагалися розгадати, у чому полягає її притягальна сила? (Відповіді учнів)
Учитель. Рафаель – геніальний художник, що на полотні відтворив в образі Мадонни культ материнства. Поруч із репродукцією картини Рафаеля розміщені репродукції картин сина українського народу Тараса Шевченка.
Т.Шевченко – геніальний поет, який у своїх творах зобразив земних Мадонн – звичайних українських жінок-матерів.
Утім, ніде правди діти, Шевченко мало показував нам щасливих Мадонн. Значно частіше йому доводилось писати про матерів скривджених, ошуканих, глибоко нещасних. Шевченко, як ніхто, розумів красу материнства. І тому йому було нестерпно, коли він бачив скривджену матір.
ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
Жіноча доля наскрізно проходить через усю творчість Шевченка, зокрема, зображена у поемах «Катерина» і «Наймичка», з якими ми будемо сьогодні працювати.
Отже, запишіть у зошити тему сьогоднішнього уроку…
- Творам Шевченка вже більше 180 років. Обсяг критичної літератури, яка існує на сьогодні, набагато перевищує його невеликі поеми. Чому ж і нині вони є вершинами поетичної творчості? Чи є актуальними для вивчення сьогодні? Можливо автор спонукає осмислити минуле, сучасне і майбутнє, спонукає замислитись над своєю долею?
- Сформулюйте основну тезу уроку.
Учні міркують над тезою уроку і записують у зошити. (Я хочу сформулювати її так: «Тяжкий шлях Шевченкових героїнь: через гріх до духовного порятунку»)
-Ознайомтеся із цілями уроку і сформулюйте свої. Виділіть із них найбільш значущі. Запишіть їх у свої зошити.
- В епіграфі, висловленому Шевченком, відчувається особлива святість, великий трепіт душі поета, бо жінка-мати дає життя, плекає і підтримує його своєю турботою. Жінка, мати, дружина, годувальниця! Вона берегиня сімейного вогнища, хранителька нації, її духовності. Адже від матері дитина переймає рідну мову, пісню, віру, звичаї і традиції свого роду, його святині. Саме тому у Шевченка маємо таке поклоніння жінці-матері.
- Наше завдання – протягом уроку дати відповідь на проблемні питання:
ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
Учитель. Доля жіноча. Така схожа і така різна. Загляньмо ж до Шевченкового «Кобзаря»…
«Катерина» - уривок, коли батьки виганяють Катрю з дому; «Наймичка» - уривок з прологу.
Учитель. Дві поеми, дві долі, дві жінки-покритки, котрі були обмануті і покинуті зі своїм горем наодинці, два сини-байстрюки.
Словникова робота
Покритка, байстрюк (додаток).
Організація роботи в групах .
Учні виконували завдання вдома і повідомляють про те, як вони виконували дослідження, хто і що готував.
І група Узагальнити факти життя головних героїв у творах без емоцій, суб’єктивних оцінок.
ІІ група Дати порівняльну характеристику головним дійовим особам.
ІІІ група Пояснити, що можна було зробити по-іншому. Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилася з позашлюбною дитиною?
Рішення І
Випросила прощення в батьків і залишилася з позашлюбною дитиною.
Позитивне |
Негативне |
|
|
Рішення ІІ
Підкинула дитину бездітним заможним людям.
Позитивне |
Негативне |
|
|
Рішення ІІІ
Пішла б у найми в місто, працювала б при монастирі.
Позитивне |
Негативне |
|
|
Рішення ІV
Спробувала б ще раз відшукати москаля або його родину і, якщо він знову відвернеться від неї, спробувати в нього залишити хоч сина.
Позитивне |
Негативне |
|
|
Учитель. Страшний фінал Катерининого життя: «Прийми, Боже, мою душу…» Хтозна, чи буде так, бо душі самогубців, кажуть, не йдуть до раю. Це найлегше розв’язання проблеми. А про дитину вона подумала? Мати повинна жити заради дитини.
Проблемне питання: чи засуджуєте ви жінку, яка покинула власну дитину? Чи мала вона на це право?
Учитель. Цю проблему Т.Шевченко продовжує в «Наймичці». Дитина повинна мати право на повноцінне життя незалежно від умов її народження. Бо найвище право людини, дане їй Богом,- право на життя.
5. Міні- дискусія
Учитель. На відміну від Катерини, Ганна знаходить вихід із життєвої ситуації, хоча так само пережила і розпач, і біль, і приниження, можливо, теж хотіла спочатку влаштувати власне життя, зникнувши на досить тривалий час.
6. «Займи позицію»
- Як ви вважаєте, вчинок Ганни можна назвати материнським подвигом, самозреченням, спокутою за гріх?
Учні використовують метод «Прес».
ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
- Протягом уроку ви занотовували матеріал, простежували проблематику творів. У чому вона виражена?
Проблемне питання: чи можна вважати «Катерину» і «Наймичку» Т.Шевченка повчальними творами?
Учитель. Роки летять невпинно. Ви, діти, сьогодні учні 9 класу, а завтра – майбутні батьки. Якими батьками станете ви, залежить лише від вас самих. Сподіваюся, висновок з теми сьогоднішнього уроку ви для себе зробили.
Висловіть свої міркування, продовживши речення .
«Після прочитання поем Т.Шевченка я розумію…, відчуваю…, засуджую…, застерігаю…, усвідомлюю… »
Учитель. Ви гарно працювали сьогодні на уроці. А тепер спробуйте оцінити власну діяльність.
Самооцінювання власної діяльності за допомогою карток самооцінювання
Озвучення результатів
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ДОДАТКИ
Словник
Картка оцінювання
Клас________________ Дата_________________
Урок_______________________________________________________________________________________________________
Прізвище , ім’я учня_____________________________________________________________________________________
Оцінка власної діяльності |
|
Оцінка групи |
|
Оцінка вчителя діяльності учня |
|
Найактивніший учень, на мою думку, на уроці |
|