Урок "Тема жіночої долі у творчості Т.Шевченка ("Катерина", "Наймичка"). Тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у творах Т.Шевченка"

Про матеріал
Комбінований урок засвоєння нових знань. Розкриття ставлення Шевченка до матері-жінки.
Перегляд файлу

     Тема жіночої долі у творчості Т.Шевченка («Катерина», «Наймичка).  Тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у    творах Тараса Шевченка.

    Мета:

  • розкрити ставлення Т.Шевченка до жінки-матері;
  • дослідити еволюцію жіночого образу в поемах «Катерина» і «Наймичка»;
  • домогтися усвідомлення учнями змісту поем, у яких порушено проблеми покриток і материнства;
  • розкрити сюжет і образи поеми через соціальний конфлікт;
  • показати трагізм долі покритки у ХІХ ст.;
  • засобами виразного читання та інсценізації створити потужне емоційно-естетичне враження;
  • домогтися осмислити такі поняття, як дівоча честь, відповідальність за материнство і батьківство;
  • застерегти учнів від повторення аналогічних помилок;
  • розвивати навички аналізу художнього твору, критичність суджень;
  • виховувати об’єктивність у ставленні  до інших людей, шляхетність;
  • прищеплювати любов до матері, повагу до жінки, шанобливе ставлення до коханої.

 

Цілі:

учні знатимуть:

      зміст, ідею, проблематику поем Т.Г.Шевченка;

      типи втілення жіночої долі;

      про становище жінки в кріпацькій Україні часів Т.Шевченка;

учні вмітимуть:

      розкривати тему та ідею художнього твору;

      виразно і вдумливо читати художній твір;

      порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета;

      висловлювати свої міркування стосовно проблем, порушених автором у своїх поемах.

 

       Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових  знань.

       Обладнання: автопортрет Т.Г.Шевченка, репродукції картин «Катерина» Т.Шевченка, «Сіктинська Мадонна» Рафаеля, «Кобзар».

        Методи, прийоми, форми роботи: робота в групах,  бесіда, «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Міні дискусія», «Займи позицію», «Пелюсткова мозаїка», «Незакінчене речення».

       Випереджувальне завдання: ознайомитися із змістом поем Т.Г.Шевченка «Катерина», «Наймичка», інсценізувати уривки з творів, підготувати завдання у групах.

        Епіграф уроку:

       Нічого кращого немає,

       Як тая мати молодая

       З своїм дитяточком малим.

       … І перед нею помолюся,

       Як перед образом святим

         Т.Шевченко

 

    Перебіг уроку

 

 І.  ОРІЄНТАЦІЯ, МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

 1.  З’ясування емоційної готовності учнів

 Під музичний супровід  учитель  виразно читає рядки з поезії.

  Від дня народження і до останньої хвилини

  Є мить прекрасна – це життя людини.

  По-різному йдемо життєвим шляхом:

  Хтось пролітає непомітним сірим птахом,

  Комусь доводиться пливти за течією,

  А хтось горить яскравою зорею…

  Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися ні перед якими перешкодами.  Вона змушена  знаходити вихід із будь-якого становища,  не забувати про тих, за кого відповідає перед Всевишнім…

 Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу, хочу, щоб після сьогоднішнього уроку ви стали ще мудрішими. А тепер обміняйтесь дарунками. Доторкніться долонею до долоні, потисніть один одному руки, побажайте успіху на уроці.

 2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань учнів

Учитель.  «І створив Бог людину з пороху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі їй – і стала людина живою душею», - читаємо у книзі книг про появу людини на світ Божий. Мільярди людей… усі вони неповторні і несхожі. Вони – як зірки на небі, де кожна світить по-своєму.

 Погляньте на свої долоні. На перший погляд, вони у всіх  однакові. Але відбитки пальців і ліній життя у кожного різні. Це є свідченням того, що в кожної людини своє місце і призначення, свій шлях. А чи можемо ми бути творцями своєї долі? Чи залежить від нас, яким буде наш шлях: тернистим чи шовковим?

  • Подивіться уважно на репродукцію картини Рафаеля «Сікстинська Мадонна».

Поміркуйте, чому ця картина стала знаменитою?... Чому мистецтвознавці всього світу ось уже кілька століть намагалися розгадати,  у чому полягає її притягальна сила?  (Відповіді учнів)

Учитель. Рафаель – геніальний художник, що на полотні відтворив в образі Мадонни культ материнства. Поруч із репродукцією картини Рафаеля розміщені репродукції картин сина українського народу Тараса Шевченка.

Т.Шевченко – геніальний поет, який у своїх творах зобразив земних Мадонн – звичайних українських жінок-матерів.

Утім, ніде правди діти, Шевченко мало показував нам щасливих Мадонн. Значно частіше йому доводилось писати про матерів скривджених, ошуканих, глибоко нещасних. Шевченко,  як ніхто,  розумів красу материнства.  І тому йому було нестерпно, коли він бачив скривджену матір.  

ІІ. ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Жіноча доля наскрізно проходить через усю творчість Шевченка, зокрема,  зображена  у поемах «Катерина» і «Наймичка», з якими ми будемо сьогодні працювати.

Отже, запишіть у зошити тему сьогоднішнього уроку…

- Творам Шевченка вже більше 180 років. Обсяг критичної літератури, яка існує на сьогодні, набагато перевищує його невеликі поеми. Чому ж і нині вони є вершинами поетичної творчості? Чи є актуальними для вивчення сьогодні? Можливо автор спонукає осмислити минуле, сучасне і майбутнє, спонукає замислитись над своєю долею?

- Сформулюйте основну тезу уроку.

Учні міркують над тезою уроку і записують у зошити. (Я хочу сформулювати її так: «Тяжкий шлях Шевченкових героїнь: через гріх до духовного порятунку»)

-Ознайомтеся із цілями уроку і сформулюйте свої. Виділіть із них найбільш значущі. Запишіть їх у свої зошити.

- В епіграфі, висловленому Шевченком, відчувається особлива святість, великий трепіт душі поета, бо жінка-мати дає життя, плекає і підтримує його своєю турботою. Жінка, мати, дружина, годувальниця! Вона  берегиня сімейного вогнища, хранителька нації, її духовності. Адже від матері дитина переймає рідну мову, пісню, віру, звичаї і традиції свого роду, його святині. Саме тому у Шевченка маємо таке поклоніння жінці-матері.

 - Наше завдання – протягом уроку дати відповідь на проблемні питання:

  1. Яку загальнолюдську проблематику порушує автор  у поемах «Катерина» і «Наймичка»? Протягом уроку заповнимо інформаційне гроно.
  2. Чи можна назвати «Катерину» і «Наймичку» Шевченка повчальними творами?
  3. Чи засуджуєте ви жінку, яка покинула свою дитину? Чи мала вона на це право?

ІІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ

  1.  Літературна композиція

Учитель.  Доля жіноча. Така схожа і така різна. Загляньмо ж до Шевченкового «Кобзаря»…

  • Інсценізація уривку з прологу поеми «Наймичка» та уривку з поеми «Катерина».

«Катерина» - уривок, коли батьки виганяють Катрю з дому; «Наймичка» - уривок з прологу.

 Учитель.  Дві поеми, дві долі, дві жінки-покритки, котрі були обмануті і покинуті зі своїм горем наодинці, два сини-байстрюки.

 Словникова робота

 Покритка, байстрюк (додаток).

  1. Міні-дискусія.
  • Яка  з двох поем вам сподобалась більше? Чому?
  • Чи були епізоди, які викликали сльози?
  • Що спільного в цих поемах і чим вони різняться?
  1. «Мозковий штурм»
  • Чи звернули ви увагу на побудову поеми «Катерина»?
  • До кого звертається автор у своїх ліричних відступах? Знайдіть у тексті підтвердження.
  • Автор застерігає молодих дівчат (у вступі). За допомогою яких художніх засобів поет підкреслює особливу значущість свого застереження?
  • Як автор ставиться до Катерини, засуджує її чи підтримує? Підтвердіть свої думки цитатами з тексту.
  • Як ви ставитесь до Катерини?
  • Які емоції виникли у вас, коли ви думаєте про вчинок батьків Катерини?
  • Чи була Катерина морально готовою до материнства?. Чи любить вона свою дитину?
  • Чому те, що офіцер не дотримався свого слова стосовно сільської дівчини не засуджувалось у суспільстві?
  1. Робота в групах

Організація роботи в групах .

Учні виконували завдання вдома і повідомляють про те, як вони виконували дослідження, хто і що готував.

 І група      Узагальнити факти життя головних героїв у творах  без емоцій, суб’єктивних оцінок.

 ІІ група       Дати порівняльну характеристику головним дійовим особам.

ІІІ група        Пояснити, що можна було зробити по-іншому. Яке рішення могла б прийняти Катерина, коли залишилася з позашлюбною дитиною?

Рішення І

Випросила прощення в батьків і залишилася з позашлюбною дитиною.

 

                           Позитивне

                               Негативне

 

 

 

Рішення ІІ

Підкинула дитину бездітним заможним людям.

 

                             Позитивне

                                  Негативне

 

   

 

Рішення ІІІ

Пішла б у найми в місто, працювала б при монастирі.

 

                             Позитивне

                                   Негативне

 

    

 

Рішення ІV

Спробувала б ще раз відшукати москаля або його родину і, якщо він знову відвернеться від неї, спробувати в нього залишити хоч сина.

 

                             Позитивне

                                  Негативне

 

 

Учитель.    Страшний фінал Катерининого життя: «Прийми, Боже, мою душу…» Хтозна, чи буде так, бо душі самогубців, кажуть, не йдуть до раю. Це найлегше розв’язання  проблеми.  А про дитину вона подумала? Мати повинна жити заради дитини.

Проблемне питання: чи засуджуєте ви жінку, яка покинула власну дитину? Чи мала вона на це право?

Учитель.    Цю проблему Т.Шевченко продовжує в «Наймичці».  Дитина повинна мати право на повноцінне життя незалежно від умов її народження. Бо найвище право людини, дане їй Богом,- право на життя.

5.  Міні- дискусія

Учитель.    На відміну від  Катерини, Ганна знаходить вихід із життєвої ситуації, хоча так само пережила і розпач, і біль, і приниження, можливо, теж хотіла спочатку влаштувати власне життя, зникнувши на досить тривалий час.

  • Що привело Ганну на поріг тієї хати через рік? Що коїлось у її душі?
  • Чи усвідомлює Ганна, що життя дитини важливіше за особисте щастя?
  • Чому Ганна наприкінці життя стає такою богомільною? За кого вона молиться?
  • Чому Ганна не каже синові правди, хоча у неї було багато слушних моментів?
  • Чому автор назвав поему «Катерина»,  де темою є доля цієї жінки-покритки, а «Наймичку» назвав не «Ганна» або «Мати»?

    6.   «Займи позицію»

-  Як ви вважаєте, вчинок Ганни можна назвати материнським подвигом, самозреченням, спокутою за гріх?

 Учні використовують метод «Прес».

  • «Я вважаю, що…» (озвучення позиції);
  • «Оскільки…» (обґрунтування позиції);
  • «Наприклад…» (наведення прикладів);
  • «Таким чином…» (підбиття підсумків).

 

ІV.   РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ  ЕТАП

 

  1. «Пелюсткова мозаїка»

-          Протягом уроку ви занотовували матеріал, простежували проблематику творів. У чому вона виражена?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            

 

 

 

 

  1. Бесіда
  • Прослухавши уважно і осмисливши зміст поем, можемо з’ясувати мрію поета стосовно жінки?
  • Чи важливе сьогодні те, що скажуть люди?
  • Чи може думка громади стати головним правилом поведінки людини у суспільстві?
  • Кажуть, що сучасний світ переповнений гріхом, адже на сьогодні народжується багато позашлюбних дітей. Чи захищені вони у нашому суспільстві?
  • Якщо з кимось і трапилася така ситуація, то, на вашу думку, у першу чергу потрібно думати про свою честь чи про щось інше?
  • Чи досягнули ми цілей, поставлених перед нами на початку уроку?

Проблемне питання: чи можна вважати «Катерину» і «Наймичку» Т.Шевченка повчальними творами?

Учитель.    Роки летять невпинно. Ви, діти, сьогодні учні 9 класу, а завтра – майбутні батьки. Якими батьками станете ви, залежить лише від вас самих. Сподіваюся, висновок з теми сьогоднішнього уроку ви для себе зробили.

  1. «Незакінчене речення»

Висловіть свої міркування, продовживши речення .

«Після прочитання поем Т.Шевченка  я розумію…, відчуваю…, засуджую…, застерігаю…, усвідомлюю… »

Учитель. Ви гарно працювали сьогодні на уроці. А тепер спробуйте оцінити власну діяльність.

Самооцінювання власної діяльності за допомогою карток самооцінювання

Озвучення результатів

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготувати напам’ять виразне  читання  уривка з поезії “У нашім раї на землі…»; зробити ідейно-художній аналіз поезії «Сон» («На панщині пшеницю жала…»)
  • Прочитати поему «Марія» і підготуватися до характеристики головної героїні поеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Словник

  • Покритка – зведениця; нешлюбна мати; мати-одиначка, жінка, котра народила дитину, не перебуваючи у шлюбі.
  • Байстрюк – дитина, котра народилася поза шлюбом.
  • Москалі – солдати Російської імперії.
  • Еволюція – термін, який позначає сукупність усіх змін протягом поколінь. Процес зміни, розвитку, перетворення когось, чогось. Удосконалення.

 

 

 

 

    Картка оцінювання

Клас________________    Дата_________________

Урок_______________________________________________________________________________________________________

Прізвище , ім’я учня_____________________________________________________________________________________

 

Оцінка власної діяльності

 

Оцінка  групи

 

Оцінка вчителя діяльності учня

 

Найактивніший  учень,  на мою думку, на уроці

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку