Тема. Тематична контрольна робота «Односкладні речення»
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями теоретичного матеріалу та
вміння застосувати знання на практиці; розвивати вміння
сприймати незнайомий текст і розуміти зміст, тему, ідею;
розвивати вміння аналізувати, співставляти,
узагальнювати матеріал; сприяти формуванню в учнів поваги
до рідної мови, до рідного слова.
Обладнання: завдання для самоконтролю.
Тип уроку: узальнення й систематизації вивченого.
Хід уроку
1. Аукціон «З джерел народної мудрості»
Завдання: записати якнайбільше афоризмів – узагальнено-особових речень.
1. З краси не пити роси.
2. …..
2. Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами.
1. Криши, ламай, трощи стереотипи! (Л.Костенко).
2. Відібрали в мене шаблю і пістолі (Л.Костенко).
3. Зупинки. Перон. Гучномовці (Л.Костенко).
4. І все на світі треба пережити (Л.Костенко).
5. Щастя – то квітка незнаного краю (Х.Алчевська).
6. У чужу душу не влізеш (Нар.тв.).
А Безособове. Б Означено-особове.
В Узагальнено-особове. Г Називне. Д Неозначено-особове.
3. Перебудуйте подані речення в односкладні називні
Настав ранок. Вітерець теплий, лагідний. Небо захмарене й сумне.
4. Розподільний акродиктант
Записати речення у такій послідовності: 1. Безособове речення. 2. Означено-особове речення. 3. Узагальнено-особове речення. 4. Називне речення. 5. Неозначено-особове речення. 6. Речення, до складу якого входить неповне.
З перших літер кожного речення складіть слово, введіть його в односкладне речення в ролі присудка.
КЛЮЧ: чудово.
5. Записати, визначити, чим виражений головний член у реченні, визначити тип речення. Зробити синтаксичний розбір речень.
Після вечері зразу ж лягли спати.(О.Довженко.) Вивели Олександру з подвір’я та й кинули під тином без помочі, саму з малим Тимком. (Марко Вовчок.) Не шуміть, сади в цвіту.
(В. Сосюра.)
6. Виписати із запропонованого тексту називні речення. Зробити синтаксичний розбір другого речення.
Скелі й вода. Вже осінь. Безлюдні пляжі. Хвиля розбурхано б’є в береги. Сидимо на камені, що колись, може, під час землетрусу, обвалився в море. Неподалік стирчить із води інший уламок скелі. На ньому, напівзатопленому, чайка незворушно стоїть, велика, тонконога. Справжня чайка.(О. Довженко.)
Я зрозумів…
Я вмію визначати…
Я з`ясував…
Виписати з творів української літератури текст, який містив би типи односкладних речень. Уривок записати, підкреслити граматичну основу, виз начити спосіб вираження головного члена.