Тема: Теорія будови органічних сполук.
Тема уроку: Теорія будови органічних сполук.
Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів з основними положеннями теорії хімічної
будови органічних сполук О. Бутлерова, охарактеризувати сутність сучасної теорії будови органічних сполук, її значення; сформувати в учнів поняття про ізомерію; розглянути залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул на прикладі ізомерів, сформувати вміння складати структурні та напівструктурні формули органічних речовин; сприяти формуванню судження про роль теорії в системі наукових знань;
розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, робити висновки;
виховна: виховувати цілеспрямованість, розширювати світогляд учнів;
корекційна: розвивати вміння робити логічні висновки; активізувати пізнавальну діяльність, розвивати інтерес до вивчення предмету, формування уміння працювати самостійно; вести діалог.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна робота, самостійна робота учнів.
Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення), демонстрація, практичні
(виконання вправ), міні-гра «Бліц-фініш»).
Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій.
Обладнання: моделі молекул органічних речовин, зразки органічних речовин, набір для складання кулестержневих моделей молекул.
ХІД УРОКУ
Вступ
Окрім Карбону, вони майже завжди містять Гідроген, досить часто - Оксиген, Нітроген і галогени, рідко - Фосфор, Сульфур і інші елементи. Проте сам Карбон і деякі найпростіші його сполуки, наприклад, карбон(II) оксид, карбон(IV) оксид, карбонатна кислота, карбонати, карбіди й т.п., за характером властивостей відносяться до неорганічних сполук. Тому часто використовується й інше означення:
Завдяки особливим властивостям елемента Карбону органічні сполуки дуже численні. Зараз відомо понад 10 мільйонів синтетичних і природних органічних речовин, і їх число постійно зростає.
Органічні сполуки
Критерієм розділу сполук на органічні і неорганічні служить їх елементний склад.
До органічних сполук відносяться хімічні речовини, що містять в своєму складі Карбон, наприклад:
Органічні сполуки відрізняються від неорганічних рядом характерних особливостей:
Значення органічної хімії
Органічна хімія має виключно важливе пізнавальне і господарське значення.
Природні органічні речовини і їх перетворення лежать в основі явищ Життя. Тому органічна хімія є хімічним фундаментом біологічної хімії і молекулярної біології - наук, що вивчають процеси, що відбуваються в клітках організмів на молекулярному рівні. Дослідження в цій області дозволяють глибше зрозуміти суть явищ живої природи.
Безліч синтетичних органічних сполук виробляється промисловістю для використовування в різних галузях людської діяльності.
Це - нафтопродукти, пальне для різних двигунів, полімерні матеріали (каучуки, пластмаси, волокна, плівки, лаки, клеї і т.д.), поверхнево-активні речовини, фарбники, засоби захисту рослин, лікарські препарати, смакові і парфумерні речовини і т.п. Без знання основ органічної хімії сучасна людина не здатна екологічно грамотно використовувати всі ці продукти цивілізації.
Сировинними джерелами органічних сполук служать: нафта і природний газ, кам'яне і буре вугілля, горючі сланці, торф, продукти сільського і лісового господарства.
Розвантажувальна вправа «Слуховий диктант». Вчитель називає слова (хімічні терміни), а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту, спираючись на свої схематичні малюнки. Для учнів з ООП: 1-2 терміни (малюнки до них), після закінчення диктанту – показати малюнки.
Вивчення нового матеріалу
Основою сучасної органічної хімії є теорія будови органічних сполук, створена на базі теорії хімічної будови О.М. Бутлерова і електронних (квантовохімічних) уявлень про будову атома і природу хімічного зв'язку.
О.М. Бутлеров - творець теорії хімічної будови органічних речовин, що лежить в основі сучасної хімії. В 1861 р. вперше виступив з повідомленням "О хімічній будові речовин", в якому:
Бутлеров О.М. обгрунтував ідею про взаємний вплив атомів в молекулі. Передбачив і пояснив (1864 р.) ізомерію багатьох органічних сполук, у тому числі двох ізомерних бутанів, трьох пентанів і різних спиртів до амілових (С5) включно. Провів велике число експериментів, підтверджуючих висунуту ним теорію. Написав "Вступ до повного вивчення органічної хімії" (1864 р.) - перше в історії науки керівництво, засноване на теорії хімічної будови. Створив школу хіміків, в яку входили В.В. Марковніков, О.М. Зайцев Є.Є. Вагнер, О.Є. Фаворській та ін.
Основні положення теорії хімічної будови О.М.Бутлерова:
Теорія Бутлерова стала науковим фундаментом органічної хімії і сприяла швидкому її розвитку. Спираючись на положення теорії, О.М. Бутлеров дав пояснення явищу ізомерії, передбачив існування різних ізомерів і вперше отримав деякі з них.
Структурні формули
Структурна формула показує порядок з'єднання атомів в молекулі, тобто її хімічну будову. Хімічні зв'язки в структурній формулі зображають рисками. Зв'язок між Гідрогеном і іншими атомами можна не вказувати (такі формули називаються скороченими структурними).
Наприклад:
CH4 CH3 - CH3 CH3 – CH2 - CH3 напівструктурні формули
Поняття про ізомерію
Речовини однакового елементного складу, але з різними властивостями називаються ізомерами, а це явище - ізомерією.
Отже:
Наприклад, якщо молекула містить 4 атоми Карбону і 10 атомів Гідрогену можливе існування 2-х ізомерних сполук:
Структурні ізомери
Структурні ізомери - речовини однакового якісного і кількісного складу, які відрізняються порядком сполучення атомів, тобто хімічною будовою.
Приклад:
Ізомерія може бути різних видів: структурна, ізомерія положення кратного зв’язку, ізомерія положення функціональної групи, просторова, міжкласова.
Закріплення вивченого матеріалу:
1. Гра з органічної хімії https://learningapps.org/1812373
2. Чи можливе існування ізомерів для наступних речовин:
С2Н6, С3Н6, С5Н12, СН3-СН=СН2, СН2=СН—СН2—СН3?
3. «Бліц – фініш»
Закінчіть твердження:
- Органічні речовини здебільшого у воді …..
- Органічних речовин у порівнянні з неорганічними ……
- Основою органічних сполук є …
- До органогенних елементів належать….
- Валентність Карбону в органічних сполуках становить …
- Теорію будови органічних сполук сформулював ….
- Ізомери – це речовини з …..
- Властивості органічних речовин залежать від …
- Знаючи будову речовини можна передбачити її ….
- Спробуйте порівняти сполуки С2Н6 і С3Н6. Що спільного і відмінного у
них?
Домашнє завдання: параграф 1, завдання 1, 2 с. 18.
Завдання для дистанційного або індивідуального навчання:
1. Які з наведених сполук відносяться до органічних?
Варіанти відповідей (виберіть правильну):
Відповідь 1: всі наведені сполуки
Відповідь 2: б, в, г, д
Відповідь 3: б, в, д, е, ж
Відповідь 4: всі, крім "е" і "з"
2. Що є критерієм розподілу речовин на органічні і неорганічні?
Відповідь 1: походження речовини
Відповідь 2: елементний склад сполуки
Відповідь 3: спосіб отримання
Відповідь 4: здатність горіти
Відповідь 5: здатність дисоціювати
Відповідь 6: молекулярна маса
Відповідь 7: температури кипіння і плавлення
3. Ізомерами називаються . . .
Відповідь 1: речовини, що мають подібну будову і подібні хімічні властивості, але різний кількісний склад
Відповідь 2: речовини, що мають однаковий якісний склад, але різні властивості
Відповідь 3: речовини, що мають однаковий якісний і кількісний склад, але різну будову молекул
Відповідь 4: речовини, молекули яких містять однакову кількість атомів Карбону, але різну кількість атомів інших елементів
4. Які з представлених на малюнку сполук є ізомерами?
Відповідь 1: 1, 2 і 1, 5
Відповідь 2: 1, 2 і 3, 6
Відповідь 3: 3, 6 і 1, 5
Відповідь 4: 2, 3 і 1, 5