Урок вивчення нового матеріалу. Під час роботи, досліджуючи мовний матеріал, застосовуючи набуті знання про складне безсполучникове речення,учні з'ясовують умови відокремлення простих речень у складному за допомогою тире, узагальнюють дослідження у вигляді схеми.
Тире у складному безсполучниковому реченні
Мета:пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму ; вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови.
Хід уроку
Налаштуймося на роботу, хочеться, щоб після співпраці нашої ви могли сказати:
" Сьогодні я маю право назвати себе щасливим. Я пізнав творчу радість".
а. Ще тільки мить і слово рідне забринить.
б. Промовляє щирим словом музикою серце сповнює.
в. У мові воля героїв, прояв вільного духу.
г. Мова то серце народу.
Тема. Мета.
Якщо хочеш жити в Україні вивчи її мову.
5. "Конструктор" (робота за варіантами)
І в. - Нами, слово, високо, Шевченко, своє, над, підняв, поетичне, по, стало, Україні, його, видно, всій.
ІІ в. - Не, те, Біблійне, слово, з, не, Корану, народних, слово, дум, те, постає.
6. Подивімось, чи завершена схема, звірмо її з матеріалом підручника.
7. До яких видів складних речень близькі СБР?
8. "Експеримент"
9. Узагальнення схеми:
10. Практична лабораторія.
а.) Синтаксичний практикум. Зробити повний синтаксичний розбір речення.
Трапиться слово зрадливе - ти геть його, сину, жени.
б.) індивідуальне завдання на картках: закінчити прислів’я, пояснити вживання тире за допомогою схем
?) зложиться мова.
?) не скаже.
?) зникає нація.
?) не говори їх сам.
в.) Вправа з "ключем"
Мов крицю, Леся гартувала слово його вогонь підняла над світом.
Рідна мова не полова її за вітром не розвієш.
Дав слово дотримай його.
Слово може врятувати людину слово може і вбити.
Грав словом долею грав.
Кожне слово хай іскриться не загине мова.
11. Перевірка завдання а), в), б).
12. Чи випадково звучало сьогодні слово про "слово"?
13. Що означає любити мову?
Сьогодні ви показали глибокі знання з теми, вмієте ставити тире у складному безсполучниковому реченні, володієте мовленнєвим етикетом. Тож хай рідна мова пригорнеться до кожного з вас і зміцнить вам творчі крила у майбутньому! Бо слово ваше щире, ніжне, українське.
Оцініть свої знання з теми методом "Право вибору"
Його терни торкнулись наших тіл.
Народ возвести в націю – не в расу
Огненним словом Велетень хотів.
Картка для виконання завдань дата ____________
Тема:
1. Між підметом і присудком
2. У неповному реченні
3. У складносурядному реченні
_______________________________________________________________________
а. Ще тільки мить і слово рідне забринить.
б. Промовляє щирим словом музикою серце сповнює.
в. У мові воля героїв, прояв вільного духу.
г. Мова то серце народу.
СБР
Якщо хочеш жити в Україні вивчи її мову.
__________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
І в. Нами, слово, високо, Шевченко, своє, над, підняв, поетичне, по, стало, Україні, його, видно, всій.
ІІ в. Не, те, Біблійне, слово, з, не, Корану, народних, слово, дум, те, постає.
________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Мов крицю, Леся гартувала слово його вогонь підняла над світом.
Рідна мова не полова її за вітром не розвієш.
Дав слово дотримай його.
Слово може врятувати людину слово може і вбити.
Грав словом долею грав.
Кожне слово хай іскриться не загине мова.
__________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Домашнє завдання
Ми є нащадки гнівного Тараса,
Його терни торкнулись наших тіл.
Народ возвести в націю – не в расу
Огненним словом Велетень хотів.