29 червня о 18:00Вебінар: Практика вдумливого читання: поради для роботи в початковій школі (і не тільки)

Урок. "Тире у складному безсполучниковому реченні"

Про матеріал

Урок вивчення нового матеріалу. Під час роботи, досліджуючи мовний матеріал, застосовуючи набуті знання про складне безсполучникове речення,учні з'ясовують умови відокремлення простих речень у складному за допомогою тире, узагальнюють дослідження у вигляді схеми.

Перегляд файлу

Тире у складному безсполучниковому реченні

Мета:пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму ; вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ; виховувати  в учнів почуття любові до рідної мови.

 

Хід уроку

  1. Емоційне налаштування на урок

 Налаштуймося на роботу, хочеться, щоб після співпраці нашої ви могли сказати:

" Сьогодні я маю право назвати себе щасливим. Я пізнав творчу радість".

  1. Актуалізація знань
  1. З'єднати парами: вживання тире та приклади речень

  1. Між підметом і присудком
  2. У неповному реченні
  3. У складносурядному реченні

 

 

 

 

 

а.  Ще тільки мить і слово рідне забринить.

б.  Промовляє щирим словом музикою серце сповнює.

в.  У мові воля героїв, прояв вільного духу.

г.  Мова то серце народу.


 

  • обґрунтувати вибір;
  • у яких синтаксичних конструкціях ще вживається тире?
  • до якого виду речень належить "зайве";
  •       що є новим у вивченні синтаксису СБР?
  1. Вивчення нового матеріалу

Тема. Мета.

  •    чого чекаєте від уроку (відповідь починайте мовними виразами: "я вмітиму, я знатиму, я зможу").
  •    які пунктограми у СБР вивчили?
  •    від чого залежить вибір розділового знака у БСР?
  •    які смислові зв’язки є у БСР?
  1. Визначити, чому тире в речення 1б завдання.
  2. Під час роботи, досліджуючи мовний матеріал, складаємо схему.
  3. Вправа "Провокація"
  • визначити смисловий зв’язок у СБР

Якщо хочеш жити в Україні вивчи її мову.

  • перебудувати у СБР

      5. "Конструктор" (робота за варіантами)

  • скласти речення зі слів, визначити в ньому умову вживання тире

І в. -   Нами, слово, високо, Шевченко, своє, над, підняв, поетичне, по, стало, Україні, його, видно, всій.

ІІ в. -      Не, те, Біблійне, слово, з, не, Корану, народних, слово, дум, те, постає.

6. Подивімось, чи завершена схема, звірмо її з матеріалом підручника.

7. До яких видів складних речень близькі СБР?

  •    чим саме? (за змістовими відношеннями: однорідні та неоднорідні, за смисловим зв’язком)

 8. "Експеримент"

  • Визначімо смисловий зв’язок в реченні 1а.
  • чи можна перебудувати його у СБР? Записати
  • зробімо висновок, коли ще ставимо тире?

9. Узагальнення схеми:

  • коли ставиться тире в СБР?
  • пригадаймо, як інтонуються такі речення? (на схемі)

10. Практична лабораторія.

а.) Синтаксичний практикум. Зробити повний синтаксичний розбір речення.

Трапиться слово зрадливе - ти геть його, сину, жени.

б.) індивідуальне завдання на картках: закінчити прислів’я, пояснити вживання тире за допомогою схем


  1. Не хочеш почути поганих слів −
  2. Зникає мова −
  3. Гаком за язик тягне −
  4. Слово до слова −

?) зложиться мова.

?) не скаже.

?) зникає нація.

?) не говори їх сам.


 

 

   

 

 

 

 

в.) Вправа з "ключем"

  • поставте в реченнях розділові знаки;
  • складіть слово із останніх букв речень із тире

Мов крицю, Леся гартувала слово   його вогонь підняла над світом.

Рідна мова    не полова   її за вітром не розвієш.

Дав слово    дотримай його.

Слово може врятувати людину  слово може і вбити.

Грав словом    долею грав.

Кожне слово хай іскриться    не загине мова.

11. Перевірка завдання а), в), б).

12. Чи випадково звучало сьогодні слово про "слово"?

13. Що означає любити мову?

  1. Узагальнення вивченого
  • чи досягли очікуваних результатів7
  • чи пізнали творчу радість?

 Сьогодні ви показали глибокі знання з теми, вмієте ставити тире у складному безсполучниковому реченні, володієте мовленнєвим етикетом. Тож хай рідна мова пригорнеться до кожного з вас і зміцнить вам творчі крила у майбутньому! Бо слово ваше щире, ніжне, українське.

  1. Домашнє завдання.

Оцініть свої знання з теми методом "Право вибору"

  • Опрацювати матеріал підручника: п.14, ст. 152
  •  Виконати вправу 252
  •    Використовуючи СБР, скласти мініатюру, розкриваючи зміст поетичних рядків:      Ми є нащадки гнівного Тараса,

        Його терни торкнулись наших тіл.

       Народ возвести в націю – не в расу

       Огненним словом Велетень хотів.

 

Картка для виконання завдань                                                     дата ____________

Тема:

  1. З'єднати парами: вживання тире та приклади речень

1. Між підметом і присудком

2. У неповному реченні

3. У складносурядному реченні

 

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________

а.  Ще тільки мить і слово рідне забринить.

б.  Промовляє щирим словом музикою серце сповнює.

в.  У мові воля героїв, прояв вільного духу.

г.  Мова то серце народу.

 

 

 


  1. Схема

СБР

 

 

 

 

 

 

  1. Визначити смисловий зв’язок у СБР

Якщо хочеш жити в Україні вивчи її мову.

__________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

  1. Скласти речення зі слів, визначити в ньому умову вживання тире

І в. Нами, слово, високо, Шевченко, своє, над, підняв, поетичне, по, стало, Україні, його, видно, всій.

ІІ в. Не, те, Біблійне, слово, з, не, Корану, народних, слово, дум, те, постає.

________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

  1. _______________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

  1. Вправа з "ключем"
  • поставте в реченнях розділові знаки;
  • складіть слово із останніх букв речень із тире

Мов крицю, Леся гартувала слово   його вогонь підняла над світом.

Рідна мова    не полова   її за вітром не розвієш.

Дав слово    дотримай його.

Слово може врятувати людину  слово може і вбити.

Грав словом    долею грав.

Кожне слово хай іскриться    не загине мова.

__________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

Домашнє завдання

  • Опрацювати матеріал підручника: п.14, ст. 152
  • Виконати вправу 252
  • Використовуючи СБР, скласти мініатюру, розкриваючи зміст поетичних рядків:

        Ми є нащадки гнівного Тараса,

        Його терни торкнулись наших тіл.

       Народ возвести в націю – не в расу

       Огненним словом Велетень хотів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
9 вересня 2018
Переглядів
825
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку