Тренінг можна провести з учнями старших класів з метою виховання терпимого ставлення до людей, які належать до меншості у нашому суспільстві. За допомогою наданого матеріалу можна навчити волонтерів для подальшої роботи у середніх класах.
Бобринецька ЗШ І-ІІІ ступенів №5 імені П. П. Шумилова
Заняття-тренінг
Толерантність врятує світ
Добро починається з тебе
Вчитель: Єрмоленко Т. В.
Тема. Толерантність врятує світ. Добро починається з тебе.
Мета: допомогти учням з'ясувати сутність поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, солідарності, вміння слухати; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимими до оточуючих; учити встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.
Обладнання: плакат з цитатою: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна» (Гете), картки для роботи в групах; стікери, малюнок сонячного диска; відбитки слідів; словничок тренінгу – толерантність, дискримінація, національні меншини; мішечок із цукерками.
Хід заняття-тренінгу
Перед великим розумом я схиляю голову, перед
великим серцем я стаю на коліна
Гете
І. Мотивація заняття. Створення ситуації успіху та невдачі.
1. Вправа «Привітання»
Тренер спочатку вітається доброзичливо:
2. Гра «Чарівна торбинка»
Щоб трішечки вас збадьорити після таких слів, пропоную вам витягнути із чарівної торбинки втішаючий приз (діти виймають цукерки:шоколадні, карамельки, а комусь не дістається нічого).
Висновок: В житті ми не завжди отримуємо те, на що, здавалося б, заслуговуємо! Але в будь-якому випадку повинні залишатися , в першу чергу, людьми.
ІІ. Оголошення теми і мети заняття.
Тому сьогодні ми поговоримо про те, що відрізняє людину від тварини, про таке високоморальне поняття, як толерантність, основою якого є моральна категорія «Добро», а добро, як відомо починається з тебе (показати), і з тебе…, і з тебе.., і з мене також.
ІІІ. Історична довідка.
Почнемо нашу розмову з невеликої довідки.
Починаючи з 1995 року 16 листопада ЮНЕСКО проголосило Міжнародним днем толерантності. Ця подія набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиліття якого ООН проголосила міжнародним десятиріччям миру та ненасильства. Події, що останнім часом відбуваються у світі, потребують мобілізації зусиль для боротьби з тероризмом, расизмом, нетерпимістю.
ІV. Гра «Асоціації»
А з чим у вас асоціюється поняття толерантність? У мене із сонечком – теплим, яке зігріває всіх, незалежно від віку, статусу, національності, релігії та ін. (чіпляю на дошку сонячний диск)
А ви свої асоціації напишете на стікерах, які у вас є на столах і прикріпите до сонечка, щоб воно засяяло ще яскравіше.
V. Словник уроку-тренінгу.
Пропоную наше бачення спів ставити з офіційним тлумаченням і звернутись до словника уроку. (На дошці – визначення слів: толерантність, дискримінація, національні меншини)
Як бачите, наше з вами бачення, в тій чи іншій мірі, повторює ці визначення.
VІ. Рубрика «Із офіційних джерел»
Сьогодні мені будуть допомагати учні-волонтери. І їм я доручаю рубрику «Із офіційних джерел»:
Ви прослухали, в яких документах зустрічається тема толерантності і це не єдині документи, але толерантність – це не тільки офіційні джерела, ця проблема хвилює молодих і досвідчених, здорових і хворих, художників і поетів.
І я запрошую до слова свої помічників.
Вірш про добро ( читають 4 учнів)
VІІ. Вправа «Стежка добра»
Як бачимо, добро – це поняття безкінечне, його не буває багато. І тому пропоную вам створити символічну «стежку добра»: на відбитках ніжок, які лежать у вас на столах , ви напишете одним простим реченням про добру справу, яку зробили ви комусь і хтось зробив вам (фіолетові- зробили самі; червоні – зробили вам).
Із цих відбитків ніг ми утворимо символічні стежки, які, я сподіваюсь, приведуть нас до толерантності, терпимості, доброти (учні прикріплюють сліди по обидва боки від сонечка)
VІІІ. Відеоролик «Добро починається з мене»
А чи завжди ми йдемо цією стежиною, про яку багато говоримо? Пропоную переглянути відеоролик про життєву ситуацію і замислитись…
Обговорення: Висловіться, будь ласка, з приводу переглянутого.
ІX. Рольва гра «Європейський експрес»
Схожі ситуації не поодинокі. Їх не можна всі перелічити і передбачити. На відео ви побачили запропоновану ситуацію, а наступну змоделюємо самі.
Спробуємо зруйнувати ті стереотипи, які склалися у нашому суспільстві. Умовна назва вправи – «Європейський експрес»
Мета: виявити забобони в групі; усвідомити неминучість наявності упереджень і навчитися жити з ними.
( У кожного учасника є список)
- З ким із цих людей ви б найменше хотіли опинитися в одному купе поїзда?
( Учасники повинні визначити три найбільш небажаних для себе особи і три найбільш бажаних.)
- Потім учасники об’єднуються в групи по три особи. Кожна група — купе, яка має обрати із списку одну людину, з якою вони б хотіли їхати, і одну, з якою категорично їхати не бажають.
Список:
Обговорення
10.Як найкраще вчинити в таких випадках?
Висновок: Ми повернулися до того, з чого і почали. Як бачите все-таки стереотипи перемогли. Нам з вами ще не вистачає добра і толерантності для всіх. І це означає, що є над чим працювати, самовдосконалюватись. Я вжитті керуюсь висловом німецького філософа Гете «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна»
Щоб стати кращими, ніж ми є, я хочу вам вручити невеличкі пам’ятки «Щоб стати толерантним»
X. Підсумок заняття
- І як підсумок нашої розмови, я пропоную укласти угоду, угоду із самим собою, із своєю совістю, із своїм серцем.
( На екрані –текст зачитую; у кожного учня – папірець для заповнення)
- А замість підпису ми поставимо «словесну крапку», супроводжуючи словами про підтримання чи ні цього документу (Я підтримую, погоджуюсь, згоден…)
Висновок: Я дякую за вашу відвертість, чисті думки і вручаю відзнаку, яка дає вам право називатись волонтером.