Урок толерантності для учнів старших класів

Про матеріал

Тренінг можна провести з учнями старших класів з метою виховання терпимого ставлення до людей, які належать до меншості у нашому суспільстві. За допомогою наданого матеріалу можна навчити волонтерів для подальшої роботи у середніх класах.

Перегляд файлу

Бобринецька ЗШ І-ІІІ ступенів №5 імені П. П. Шумилова

 

 

Заняття-тренінг

Толерантність врятує світ

Добро починається  з тебе

http://www.rsatu.ru/sites/studsovet/images/stories/soc.jpg

 

Вчитель: Єрмоленко Т. В.

Тема. Толерантність врятує світ. Добро починається  з тебе.

Мета: допомогти учням з'ясувати сутність поняття «толерантність»; розвивати почуття колективіз­му, солідарності, вміння слухати; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимими до оточуючих; учити встанов­лювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.

 

Обладнання: плакат з цитатою: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна» (Гете), картки для роботи в групах; стікери, малюнок сонячного диска; відбитки слідів; словничок тренінгу – толерантність, дискримінація, національні меншини; мішечок із цукерками.

 

Хід заняття-тренінгу

 Перед великим розумом я схиляю голову, перед

великим серцем я стаю на коліна

Гете

І. Мотивація заняття. Створення ситуації успіху та невдачі.

1. Вправа «Привітання»

Тренер спочатку вітається доброзичливо:

  • Доброго дня, мої любі, дорослі діти! Як я рада вас усіх бачити, бо ви – розумні, добрі, найкращі ! Що ви відчули у моїх словах?
  • О, як я вас ненавиджу! Ви осоромили мене сьогодні! Очі б мої вас не бачили! Ви – найгірші із моїх учнів! Які почуття у вас після цих слів?

2. Гра «Чарівна торбинка»

Щоб трішечки вас збадьорити після таких слів, пропоную вам витягнути із чарівної торбинки втішаючий приз (діти виймають цукерки:шоколадні, карамельки, а комусь не дістається  нічого).

  • Які емоції охопили тих, хто вийняв шоколадну цукерку? Карамельку? А кому нічого не дісталось?
  • Щойно ми зіштовхнулися із позитивом, негативом та деякими сюрпризами для вас. Підсумуйте самостійно цю частину нашого з вами тренінгу. Який висновок із цих вправ ви можете зробити?

Висновок: В житті ми не завжди отримуємо те, на що, здавалося б, заслуговуємо! Але в будь-якому випадку повинні залишатися , в першу чергу, людьми.

 

ІІ. Оголошення теми і мети заняття.

Тому сьогодні ми поговоримо про те, що відрізняє людину від тварини, про таке високоморальне поняття, як толерантність, основою якого є моральна категорія «Добро», а добро, як відомо починається з тебе (показати), і з тебе…, і з тебе.., і з мене також.

 

ІІІ. Історична довідка.

Почнемо нашу розмову з невеликої довідки.

Починаючи з 1995 року 16 листопада ЮНЕСКО проголосило Міжнародним днем толерантності.  Ця подія набуває особливого значення з початком третього тисячоліття, перше десятиліття якого ООН проголосила міжнародним десятиріччям миру та ненасильства. Події, що останнім часом відбуваються у світі, потребують мобілізації зусиль для боротьби з тероризмом, расизмом, нетерпимістю.

 

ІV. Гра «Асоціації»

А з чим у вас асоціюється поняття толерантність? У мене із сонечком – теплим, яке зігріває всіх, незалежно від віку, статусу, національності, релігії та ін. (чіпляю на дошку сонячний диск)

 А ви свої асоціації  напишете на стікерах, які у вас є на столах і прикріпите до сонечка, щоб воно засяяло ще яскравіше.

 

V. Словник уроку-тренінгу.

Пропоную наше бачення спів ставити з офіційним тлумаченням і звернутись до словника уроку. (На дошці – визначення слів: толерантність, дискримінація, національні меншини)

Як бачите, наше з вами бачення, в тій чи іншій мірі, повторює ці визначення.

 

VІ. Рубрика «Із офіційних джерел»

Сьогодні мені будуть допомагати учні-волонтери. І їм я доручаю рубрику «Із офіційних джерел»:

  • виступ про Конституцію України (Стоян Д.);
  • виступ про Конвенцію з прав дитини (Пидоренко Д.);
  • виступ про Декларацію толерантності (Марчук Д.).

Ви прослухали, в яких документах зустрічається тема толерантності і це не єдині документи, але толерантність – це не тільки офіційні джерела, ця проблема хвилює молодих і досвідчених, здорових і хворих, художників і поетів.

І я запрошую до слова свої помічників.

Вірш про добро ( читають 4 учнів)

 

VІІ. Вправа «Стежка добра»

Як бачимо, добро – це поняття безкінечне, його не буває багато. І тому пропоную вам створити символічну «стежку добра»: на відбитках ніжок, які лежать у вас на столах , ви напишете одним простим реченням про добру справу, яку зробили ви комусь і хтось зробив вам (фіолетові- зробили самі; червоні – зробили вам).

Із цих відбитків ніг ми утворимо символічні стежки, які, я сподіваюсь, приведуть нас до толерантності, терпимості, доброти (учні прикріплюють сліди по обидва боки від сонечка)

 

 

VІІІ. Відеоролик «Добро починається з мене»

А чи завжди ми йдемо цією стежиною, про яку багато говоримо? Пропоную переглянути відеоролик про життєву ситуацію і замислитись…

Обговорення: Висловіться, будь ласка, з приводу переглянутого.

 

ІX. Рольва гра «Європейський експрес»

Схожі ситуації не поодинокі. Їх не можна всі перелічити і передбачити. На відео ви побачили запропоновану ситуацію, а наступну змоделюємо самі.

Спробуємо зруйнувати ті стереотипи, які склалися у нашому суспільстві. Умовна назва вправи – «Європейський експрес»

Мета: виявити забобони в групі; усвідомити неминучість наявності упереджень і навчитися жити з ними.

( У кожного учасника є список)

- З ким із цих людей ви б найменше хотіли опинитися в одному купе поїзда?

( Учасники повинні визначити три найбільш небажаних для себе особи і три найбільш бажаних.)

-  Потім учасники об’єднуються в групи по три особи. Кожна група — купе, яка має обрати із списку одну людину, з якою вони б хотіли їхати, і одну, з якою категорично їхати не бажають.

Список:

  • циганка;
  • явний гомосексуаліст;
  • скінхед;
  • молодий чоловік, хворий на СНІД;
  • неохайно вдягнена жінка з маленькою дитиною;
  • кавказець-мусульманин;
  • людина з села з великим мішком;
  • африканський студент;
  • підліток, схожий на наркомана;
  • колишній ув'язнений;
  • таджик у національному одязі;
  • міліціонер;
  • інвалід зі складеною коляскою;
  • кришнаїт;
  • китаєць, який споживає їжу з дивним запахом;
  • людина, що говорить незрозумілою мовою.

Обговорення

  1. Чи важко було дійти спільної думки?
  2. Чому іноді відповіді усіх груп збігалися?
  3. Чому ви не хотіли їхати з людиною в одному купе?
  1. Коли нами керує страх, коли — бридливість, коли — неприязнь?
  2. Наскільки вони у кожному випадку обгрунтовані?
  1. Чи можемо ми щось зробити з нашими почуттями в таких випадках? А чи треба з ними щось робити?
  2. Чи може будь-хто відмовитись їхати з нами в одному купе? А якщо справа відбувається в іншій країні?
  3. Як ми чинимо, коли потрапляємо в одне купе з небажаною людиною? Чи траплялися ситуації, коли ви (або хтось у вашій присутності) поводились ганебно з людьми, які вам не подобаються?
  4. Чи винні ті, з ким ми не хочемо їхати?
  5. Що вони відчують, якщо побачать наше невдоволення?

            10.Як найкраще вчинити в таких випадках?
 

Висновок: Ми повернулися до того, з чого і почали. Як бачите все-таки стереотипи перемогли. Нам з вами ще не вистачає добра і толерантності для всіх. І це означає, що є над чим працювати, самовдосконалюватись. Я вжитті керуюсь висловом німецького філософа Гете «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна»

Щоб стати кращими, ніж ми є, я хочу вам вручити невеличкі пам’ятки «Щоб стати толерантним»

X. Підсумок заняття

- І як підсумок нашої розмови, я пропоную укласти угоду, угоду із самим собою, із своєю совістю, із своїм серцем.

( На екрані –текст зачитую; у кожного учня – папірець для заповнення)

- А замість підпису ми поставимо «словесну крапку», супроводжуючи словами про підтримання  чи ні цього документу (Я підтримую, погоджуюсь, згоден…)

 

Висновок: Я дякую за вашу відвертість, чисті думки і вручаю відзнаку, яка дає вам право називатись волонтером.             

http://ukrcei.org/uploads/images/news/serce11.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Основи здоров’я, 9 клас, Сценарії
Інкл
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
1965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку