Конспект уроку у 9 класі. Акцент переноситься на виконання практичних завдань на основі власного досвіду. Важливо педагогу, щоб учні вміли проаналізувати попередньо запропоновані завдання: як впливають складові на здоров'я, який зв'язок між складовими здоров'я, які чинники впливають на людину і як саме. Учні після аналізу ситуацій зможуть проаналізувати власну діяльність, визначити взаємовпливи між складовими здоров'я. Діти повинні постійно наводити якомога більше власних прикладів. Результатом діяльності є заповнені таблиці, приклади зв'язків способів здоров'я. Домашні завдання є найскладнішою з точки зору перевірки, але можна це зробити під час батьківських зборів.
1
Конспект уроку з основ здоров’я у 9 класі
ТЕМА. Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я.
МЕТА. Учень називає чинники підтримання мотивації до здорового способу життя; розпізнає ознаки здоров’я, хвороби та проміжних станів; демонструє віру в себе, позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив; обґрунтовує взаємозв’язок різних складових здоров’я;
розвивати пам’ять, мислення, вміння аналізувати взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я;
виховувати свідоме ставлення до формування та розвитку здорового способу життя через дотримання правил фізичної, психічної, соціальної та духовної складових здоров’я.
Підручник: О. Тагліна «Основи здоров’я. 9 клас». Параграф 2 «Взаємозв’язок складових здоров’я. Чинники, що впливають на показники населення здоров’я» (С. 13-16).
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
ІІ. ПОВТОРЕННЯ (АКТУАЛІЗАЦІЯ) ОПОРНИХ ЗНАНЬ
подумайте, обговоріть та запишіть по три ознаки, які характеризують фізичну, психічну, соціальну, духовну складові здоров’я:
|
Фізична |
Психічна |
Духовна |
Соціальна |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
ВИСНОВОК.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
Микола веде малорухливий спосіб життя, часто хворіє.
Як ви думаєте, чи позначиться слабке фізичне здоров’я на його соціальному здоров’ї, або, незважаючи на це, він може бути соціально успішною людиною?
Фізична |
Психічна |
Духовна |
Соціальна |
Ознаки хвороби а) підвищена температура; б) болить голова; в) ломота у тілі; г) відсутність апетиту; |
Підвищується збудливість або апатія нервової системи (стрес, депресія) «я не хочу нікого бачити»; «не говоріть до мене»; «все дістало». |
Мої життєві принципи потребують додаткових вольових зусиль або я недотримуюсь загальноприйнятих правил |
Я агресивно (нервово, збудливо) спілкуюсь з навколишніми або є мовчазним |
а) «мені несправедливо поставили низький бал» (соціальна)
б) «я не хочу виконувати домашні обов’язки» (духовна)
в) «у мене непорозуміння з товаришем/товаришкою (психічна)
Взірець 1.
«Після важкого дня мене болить голова (фізична складова) – це стає причиною роздратування (психічна складова), яка робить мене або пасивною, або надзвичайно активною у спілкуванні (соціальна складова). Як наслідок, я порушую правила спілкування (духовна складова): можу накричати несправедливо на брата або батьків».
Взірець 2.
«Я не вивчила домашнє завдання, тому що не встигла (духовна складова). Отримала низький бал, внаслідок чого у мене поганий настрій (психічна та фізична складова). У мене апатія і на перерві дівчата починають мене нервувати, тоді я порушую правила тим, що накричу на них. У гіршому випадку почнеться штовханина і в нас синці або болить голова».
Взірець 3.
«Коли я хворіла (фізична складова), то була дуже агресивною (психічна складова), могла прикрикнути або підвищити голос під час розмови з мамою (соціальна). Водночас могла бути апатичною (психічна складова). Лінь (фізична та духовна складові) виконувати домашні завдання, йти на танцювальний гурток. Мене заставляли (соціальна складова). Я знервувалась (психічна складова)».
Ваше розуміння і запропоновані аргументи у підручнику співпадають?
Порівняйте аргументи з ваших записів і поданих у підручнику.
5.Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Олена полюбляє в’язати й витрачає на в’язання багато часу. Вона створює чудові речі, які потім дарує рідним і друзям.
Як це захоплення впливає на різні складові її здоров’я?
6. Яка справа для вас є хобі (найбільше подобається)? Заповніть графи таблиці на основі результатів попередньої вправи
СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я |
ПОЗИТИВНІ НАСЛІДКИ ХОБІ |
НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ХОБІ |
ФІЗИЧНА |
|
|
ПСИХІЧНА |
|
|
ДУХОВНА |
|
|
СОЦІАЛЬНА |
|
|
7. Чинники здоров’я.
Що таке чинник здоров’я? Як ви розумієте поняття «чинник здоров’я»?
Пригадайте, як розподіляються чинники у відсотковому відношенні. Від якого чинника найбільше залежить здоров’я?
Розгляньте таблицю і впишіть у таблицю по одному прикладу з чинників.
СПАДКОВІСТЬ |
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ |
СПОСІБ ЖИТТЯ |
СИСТЕМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я |
НАВКОЛИШНЄ СЕРЕДОВИЩЕ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Як вони будуть впливати на здоров’я?
IV. ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ ІНШИХ ))))
V. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Запишіть відповідь на запитання:
Яким життєвим навичкам навчили вас у сім’ї, родині упродовж вашого життя?
Наскільки вони допомагають чи не допомагають у життєвих ситуаціях? Як саме?
ПОДУМАЙТЕ:
Хай це буде для вас завданням додому.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Наприклад,