Урок-тренінг "Цінність і якість життя"

Про матеріал

Розроблений урок- тренінг допоможе учням формувати усвідомлене розуміння понят­тя «життя», його унікальності, цінності, значу­щость для кожної особистості, змусить в ігровій формі ще раз замислитись над ставлення до власного життя та життя інших лю­дей. Поставить перед вибором і визначенням особистісних цінностей.

Тренінг розрахований на учнів 9 класу.

Перегляд файлу

Відділ освіти

Костянтинівської райдержадміністрації    

    Марківська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

Розробка

сучасного уроку -  тренінгу на тему:

 

                  Підготувала: учитель  предмету

                                          «Основи здоров’я»

                  Кулінченко О.Л.

 

 

2018 р.

 

Вступ

Впровадження в життя концепції «Нової української школи» ставить перед школою і вчителями нові  завдання. . Важливою у цих процесах є роль вчителів і керівників шкіл, які покликані перетворити сучасну школу на школу, дружню до дитини, створити середовище партнерства між учнями та вчителем, де учень матиме всі можливості для всебічного розвитку його потенціалу. Замість того, щоб мотивувати учнів страхом, учителям слід спілкуватися з ними у привітній, співчутливій і турботливій атмосфері. Це не лише підтримує психосоціальне благополуччя та ефективне навчання учнів, а й відновлює довіру між дітьми та дорослими. Таке співчутливе ставлення показує позитивний приклад дітям і заохочує кожного ставитися до інших із гідністю та повагою.

Досягти поставленої мети допоможе використання інтерактивних методів навчання, впровадження «педагогіки партнерства».

  Розроблений урок- тренінг допоможе учням формувати усвідомлене розуміння понят­тя «життя», його унікальності, цінності, значу­щость для кожної особистості, змусить в ігровій формі ще раз замислитись над ставлення до власного життя та життя інших лю­дей. Поставить перед вибором і визначенням особистісних цінностей.

Тренінг розрахований на учнів 9 класу.

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку-тренінгу

на тему: «Цінності і якість життя.

Роль життєвих цінностей у формуванні характеру

 

Пам 'ятай! Життя є дар, великий дар, 
І той, хто його не цінує
Цього дарунка не заслуговує.
                              Леонардо да Вінчі 

Мета заняття:

  •             формувати поняття про значення моральних цінностей у формуванні характеру та залежність якості життя від особистісних цінностей;
  •             продовжити формувати усвідомлене розуміння понят­тя «життя», його унікальності, цінності, значу­щості для кожної особистості;
  •             розвивати критичне і аналітичне мислення, спонукати учнів до роздумів над важливими життєвими проблемами;
  •             виховувати ставлення до власного життя та життя інших лю­дей, як до найвищої цінності, активну особистісну позицію, упевненість у собі.

Тренінгова група: учні 9 класу

Місце проведення: класна кімната

Тривалість : 45 хв.

Обладнання і матеріали:добірка слайдів на тему уроку, підручник, вислови видатних  людей, мультимедійні засоби та презентація, олівці, папір,клей.

Хід заняття

І. Орг. момент

Вправа 1. «Знайомство» і «Очікування»( 2 - 3 хв)

Мета: сприяти знайомству учасників , створенню позитивного емоційного клімату, продовжити введення учасників у тему тренінгу.

Хід вправи

Всім учасникам роздають аркуші паперу, на яких їм потрібно вгорі написати великими літерами своє ім’я улюбленим кольором, а на зворотній стороні  аркуша записати свої очікування від сьогоднішньої зустрічі.

  •                 Я(назвати ім’я) полюбляю (назва кольору) колір, а  найбільше ціную в людях….

ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети заняття.

Вправа 2. «Інформаційне повідомлення» ( 2 хв) (слайд 2-3)

Мета :ознайомлення з метою і завданнями уроку.

Найдорожче в людині — це життя.

Воно дається один раз, і прожитии його потрібно так, щоб не було нестерпно боляче за безціль­но прожиті роки, щоб не палила ганьба, за підленьке і дріб'язкове минуле...

М. Островський

Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Во­но дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, со­лодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожи­ти двічі.
    Таємниця життя... Вона хвилювала людей завж­ди з того часу, як вони усвідомили себе живими істотами. Чи має життя якусь мету і сенс, і в чому вони?

Хто керує людським життям? Чи можна зробити його кращим і щасливішим? Чи має людина право піти з життя або позбавити іншу людину? Ці й багато інших подібних питань у всі часи привертали увагу не тільки філософів, а й письменників, художників, учених і навіть пе­ресічних людей — кожного, хто хоч раз замислю­вався над таємницею свого життя.

Вправа 3. « Притча» ( 2- 3 хв) (слайд 2-3)

Прийшов молодий парубок до мудрого діда та й запитав:
— Як мені життя прожити, щоб потім не каятися?

Відповів йому мудрий:

- якщо хочеш довго жити,

  •                   посади сад,

- якщо хочеш, щоб тебе люди прославили,

  •                   викопай криницю,

- якщо хочеш   безсмертним бути,

  •                   учи добру дітей.

Питання для обговорення:
- У чому сенс життя для вас?(слайд 3,4)

Психологічні особливості людини виявляються в її характері. Слово «Характер»  у перекладі з грецької означає « печатка» або «відбиток».

Характер людини виявляється в її стосунках з оточенням, ставленням до себе, ставленням до інших людей, ставленні до праці, до речей. (слайд 5)

Готуючись до уроку ви мали змогу проаналізувати власні риси характеру, тож наступне завдання буде для вас  не складне.

Вправа 4. Руханка

А зараз ми об’єднаємось в дві групи (хлопчики і дівчата).

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

Вправа 5. «Мозковий штурм» ( 5 - 6 хв)

Мета:назвати якомога більше рис характеру доброї людини.

Хід вправи

Обидві групи отримають однакове завдання - назвати якомога більше рис характеру доброї людини через 3 хвилини. А потім ми порівнюємо думки обох груп.

Підсумок. Усі люди різні, так як і в ваших групах , однак люди з добрим характером мають деякі ознаки, спільні для різних культур і народів, представників різної статі.(слайд 6 )

  •               Вони викликають довіру
  •               Вони демонструють повагу
  •               Вони відповідальні
  •               Вони справедливі
  •               Вони турботливі
  •               Вони хороші громадяни

Характер людини є дзеркалом душі, відображенням світогляду, цінностей і життєвого досвіду.

Життєві цінності — це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, це те, про що вони мріють і чого прагнуть. (слайд 7)

Будь-яка людина має індивідуальну культуру. Життєві цінності теж є індивідуальними й можуть у чомусь збігатися в різних людей, а в чомусь відрізнятися. Людям не властиво щодня говорити про життєві цінності, предметом обговорення частіше є інтереси, які пов'язані з життєвими цінностями. Про життєві цінності людей

Можна судити за їхніми вчинками та поведінкою в цілому. Розуміти себе, розуміти інших людей — це значить розуміти ті цінності, якими керуєтеся ви самі та інші люди.

Кожна людина орієнтується, як правило, не на одну яку-небудь цінність, а на кілька життєвих цінностей(слайди 8-16)

Вправа 6. «Цінності» (5 - 6хв)

Мета: визначити цінності, підкреслити їх значення для особистості.

Хід вправи

На п’яти смужках напишіть 10 найцінніших для вас понять ( без чого життя втрачає сенс).

Уявіть, що в вашій долі почалася темна смуга. Вам необхідно відмовитися від 7 цінностей, записаних на смужках паперу, заради збереження життя. Виберіть і залиште собі три найцінніших для вас аспекти, а 7 відкладіть убік.

У народі кажуть: « Одна біда не йде в ворота, а ходить з дітками»,- ще чорніша смуга життя вимагає від вас відмовитися від ще однієї цінності. Відкладіть ще одну смужку паперу убік. Що ви залишили собі? Знайте, ще ваші справжні вищі цінності.

Ви страждали, і у вашому житті почалася світла смуга. Доля повернула вам цінності

Вправа 7. Фізхвилинка -- релаксація

Мета: зняти втому, закріпити позитивні емоції

Хід вправи

Підведіться і вголос всі разом прочитаємо вірша, кожне дієслово супроводжуючи при цьому оплеском в долоні та посмішкою.


Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини.
Це ж чудово для людини!

Хто здоровий — не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.

Хто здоровий, той не плаче.
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.

Бо здоров’я — це прекрасно:
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини.


Вправа 8. «Ієрархія цінностей». ( 2 хв)(слайд 17)

Мета: визначити свої найвищі цінності

Хід вправи

Пронумерувати свої цінності, записані на вузеньких аркушах паперу, починаючи від найвищої до найнижчої.

Протягом своєї історії людство виробило моральні цінності вищого порядку. Їх ще називають  загальнолюдськими або справжніми. Досвід багатьох поколінь переконливо доводить, що коли люди у своєму житті керуються такими цінностями і формують відповідні риси характеру, то зазвичай досягають високої якості життя.

А  який висновок зробите ви для себе щодо ієрархії цінностей у вашому житті після виконання наступної вправи та порівняння своїх цінностей з переліком справжніх цінностей американського вченого Дарела Франкела, який 10 років проводив дослідження та опитав 1800 осіб із 4 країн світу.( ст..126 мал.33 підручника)

ІV. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

Вправа 9. «Символ життя» ( 5 - 7 хв)

Мета: створити позитивний «акорд» заняття, закріпити особисті висновки кожного учасника щодо їх позицій, цінностей.

Хід вправи

Учасники отримують жовті кружечки паперу на яких, вони малюють асоціативний символ ( емблему) до слова « життя» і потім приклеюють їх на  аркуші паперу, на яких вже написано великими літерами їхне ім’я, а також приклеюють свої промінці – цінності.

Готові символи презентують.

Ви отримали свої портрети в промінцях сонця, це «Магічний візерунок вашого «Я»»

Давньогрецький  філософ Протагор сказав: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю».( слайд 5).

Давайте порахуємо ті моральні цінності, які для нас найактуальніші і виведемо колективну Формулу щастя.

Вправа 10. «Формула щастя» ( 5 - 7 хв)

Мета:підвести узагальнення і підсумок заняття

Хід вправи

Тренер називає моральні цінності – складники щастя. Учасники, для кого ця цінність важлива підводять руки, а вчитель  рахує їх і записує у формулу.

                    Любов + Здоров’я + Мир + Освіта

Щастя = ---------------------------------------------- х ( Повага + Розуміння)

                  Родина + Коханий + Друзі + Діти

Як ви бачите сама формула Щастя записана як твір дробу, в чисельнику якої будуть записані доданки складників цінностей. Знаменник дробу складатиме позначення людей, з якими можна розділити щастя. Дріб множиться на співмножники «Повага» і «Розуміння».

Міри «складників  Щастя» покажуть ті моральні цінності, які нашої групи людей є найактуальнішими.

V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

Вправа 11. Рефлексія( 2 - 3 хв)

- Які висновки зробив кожен з вас на кінець заняття?

- Якщо ваші очікування справдилися, то зарошую вас разом з сонечком  на наше галявину.(Всі встають в коло)

Вправа 12. «Віночок побажань» ( 2 - 3 хв)

Мета : зняти втому, закріпити позитивні  емоції, отримані на уроці.

Хід вправи

Учасники встають у коло, ведучий пропонує послідовно, один за одним, по колу  обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, звертаючись до іншого: « Я бажаю тобі, щоб всі твої мрії здійснилися» тощо.

Коли всі учасники по колу висловилися тренер говорить про завершення тренінгу .

VІ. Домашнє завдання: опрацювати у підручнику §17, з’ясувати рейтинг цінностей однокласників, і порівняти з власними. Результати  записати в робочий зошит за зразком табл.8  на ст.125. Підготувати презентацію своїх досліджень.

Високий рівень : написати твір на тему: «Життя – найвища цінність»

 

 

 

 Список використаної літератури

1. Бех І.Д., Воронцова Т.В., Пономаренко В.С.. Основи здоровя підручник для 9 класу. - Київ:Видавництво «Алатон, 2017

2. Навчальна програма з основ здоров’я  для 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

3. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс] : Міністерство освіти і науки України. — 2016.

4. Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах : навч.-метод. посіб. / Богданов С. О. та ін. ; заг. ред.: Чернобровкін В. М., Панок В. Г. — Київ : Унів. вид-во Пульсари, 2017

5. Толкачова Л.І. Арсенал вихователя:Навчально-методичний посібник з методики виховної роботи.- Донецк,2011.

6. Жадан О. М.   Основи здоров’я. 9 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2017.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. булеховець наталія
    матеріал цікавий. бажано було б доповнити діагностичною методикою
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
7244
Оцінка розробки
3.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку