УРОК «ПОДОРОЖ МАЛЬОВНИЧИМИ КУТОЧКАМИ УКРАЇНИ »
Тема уроку: Тотожні перетворення раціональних виразів.
Мета уроку: Закріпити знання учнів про алгоритм перетворення тотожних виразів та про схеми застосування властивостей арифметичних дій під час перетворення раціональних виразів. Сприяти формуванню і розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі вивчення матеріалу.
Тип уроку: Урок узагальнення знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ.
1.Організаційний момент.
Давайте пригадаємо, над якою темою ми працювали на попередньому уроці. І сьогодні ми продовжимо перетворювати раціональні вирази. Але я пропоную провести урок у незвиклий спосіб. Справа в тому, що вам відомі імена видатних математиків світу, таких як: Рене Декарта, Франсуа Вієта, Піфагора, Архімеда, але на жаль ми мало знаємо про наших українських математиків. Тому на сьогоднішньому уроці ми помандруємо мальовничими куточками нашої України, щоби більше дізнатися про українських математиків і зібрати їх скарби.
2. Перевірка домашнього завдання
Але, щоб вирушити в путь, ми повинні впорядкувати свої домашні справи. Отож зробимо перевірку домашнього завдання.
3. Актуалізація опорних знань.
Ви знаєте, що для будь-якої подорожі потрібна карта маршруту і досвідчений провідник, котрий буде пильно стежити за тим, щоб ви не помилилися і не зійшли з обраного маршруту. Цим провідником для вас будуть я. Щоб одержати карту вам потрібно пригадати все,що ви вчили на протязі цієї теми і відповісти на запитання:
1.Які вирази називаються раціональними?
2.Які вирази називаються тотожно рівними?
3.Сформулюйте основну властивість раціонального дробу.
4.Як виконати додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками?
5. Як виконати додавання і віднімання дробів з різними знаменниками?
6.Як виконати множення і ділення раціональних дробів?
Ви справились з цим завданням, тому вирушаємо в путь.
4. Розв’язування вправ.
1. Вирушаємо в Закарпатську область у селище Рахів. Саме тут в 1892 році народився С.С.Банах. світову славу Степан Банах здобув як один із засновників функціонального аналізу, що є основою математики. Польське математичне товариство встановило премію ім..Банаха. А для вас він залишив наступне завдання
2.Вирушаємо далі. Ми в Тернопільській області. Тут 21 травня 1889 року в селі Могильниця Теребовлянського району народився Мирон Зарицький. Професор, кандидат фізико-математичних наук. Працював у політесі. Його називали поетом формул. Наука для нього – це творчість, котрою він хотів поділитися з кожним, хто цього бажав. З вами він поділився наступними прикладами:
3. 12 вересня 1801 року на Полтавщині народився Михайло Остроградський. Видатний математик працював в Петербурзі, але ніколи не втрачав зв’язків з рідною землею. Навіть під час лекцій він частенько вставляв яке-небудь дотепне українське слівце.
Одного разу йому спала на думку якась незвичайно приваблива математична ідея в ту мить, коли він ішов однією з вулиць Петербурга. Тоді він почав списувати математичними формулами те, що вважав за чорну дошку, призначену для обчислень. Зненацька дошка стала від нього віддалятися. З’ясувалося що це була карета. Здивований математик гукав услід візнику: Стривай! Куди ти поспішаєш? Ще трішки!
Головну мету освіти Михайло Васильович Остроградський вбачав в тому, щоб пробудити здатність до самостійного мислення. Він намагався виховати у своїх учнях почуття гідності та впевненості у своїх силах. А зараз я перевірю ваші сили
4. Наступне місце нашої зупинки Чернігівщина, де 16 квітня 1932 року в селі Дремайлівка народився Михайло Ядренко. Доктор фізико-математичних наук, член-кореспондент Національної Академії Наук України. Він був завідуючим кафедри теорії ймовірності і математичної статистики Київського державного університету.
Для вас він залишив наступне завдання:
5. В столиці нашої країни в Києві 9 жовтня 1926 року народився Євген Вікторовський. Маленький Євген був вундеркіндом, з першого класу переходить у четвертий. Пізніше став доктором фізико-математичних наук. Працював у Київському політехнічному інституті. Головним об’єктом його досліджень були системи диференціальних рівнянь.
Вправа 184 (1)
6. А зараз ми згадаємо математика, який народився на Волині. Пригадуєте хто це? ( Михайло Кравчук ). Він народився у 1892 році в селі Човниця на Волині. Доктор фізико-математичних наук, професор Київського Політехнічного інституту. Саме він вперше в 1935 році провів математичну олімпіаду серед школярів. Завдання заочного етапу олімпіади ім. М.Кравчука.
Доведіть, що при будь-якому натуральному п значення виразу
є натуральним числом
5. ПІДСУМОК УРОКУ.
Я сподіваюсь, вам сподобалась наша подорож. І ви відкрили для себе нові імена українських математиків, систематизували та узагальнили свої знання з даної теми. Бажаю вам гарних досягнень у майбутньому. Оголошую оцінки за урок.
6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Сьогодні ви одержуєте творче завдання: знайти які досягнення в науку внесли наші українські математики, з якими ви познайомилися на уроці.