Мета уроку: проаналізувати з учнями образи Ромео і Джульєтти, розкриття теми кохання в трагедії;прослідкувати зміни у характері героїв під впливом кохання, розвивати творчі здібності учнів, уміння формувати свої думки, виховувати повагу до людських почуттів.
Тема: Трагедія “Ромео і Джульєтта” В. Шекспіра. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).
Мета (формувати компетентності): предметні (розуміння значення проблем життя і смерті, любові і відданості, взаємин батьків і дітей,прослідкувати зміни у характері героїв під впливом кохання); словниковий запас, творчі здібності учнів, навички зв’язного мовлення, виразного читання, аналітичного мислення; ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в парі і колективі; формувати свої думки, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих, цінувати високі почуття; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти; естетичний смак; світогляд)
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу
Основні поняття і терміни: проблематика, художні образи, вічний образ, трагедія
Обладнання: підручник, портрет Шекспіра, гаджети, медіазасоби, закодовані посилання на відео, вправи Learningapps
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Підготовка до сприйняття теми
Учитель (виразно декламує):
СЛУЧАЙ В ТЕАТРЕ
Я в этот день с трудом купил билет.
Играли вновь «Ромео и Джульетту» —
Четыре сотни лет знакомый свету,
Волнующий классический сюжет.
Во мраке склепа тусклый свет струился.
Обманутый коварною судьбой,
Ромео над возлюбленной склонился.
Смерть у любви выигрывала бой…
— Любуйтесь ею пред концом, глаза!
В последний раз ее обвейте, руки!
А зритель разделял и боль и муки,
И взор ему туманила слеза.
Трагический финал не за горами…
У многих уж платки мокры от слез,
Ребенок в зале жался ближе к маме,
Когда Ромео яд к губам поднес.
— Пью за тебя, любовь моя!.. И вдруг…
— Не пей! — раздался детский крик из зала.
Ромео вздрогнул, скляночка упала
И покатилась, выскользнув из рук.
И вот, в момент развязки этой драмы
Ребенок, мальчик лет пяти-шести,
Вбежал на сцену, вырвавшись у мамы,
И что есть сил Джульетту стал трясти.
— Жива она! Жива она! Жива!
Вставай! Вставай, пожалуйста, Джульетта!
Ромео, с изумленьем видя это,
Сейчас же позабыл свои слова.
Все ахнули: «Возможно ли? О, Боже!»
Джульетта шевельнулась, ожила,
И, приподнявшись с каменного ложа,
Мальчишку и Ромео обняла.
Казалось, от оваций дрогнул мир,
Ну, кто бы мог подумать про такое!
И долго зал рукоплескал им стоя,
И, я уверен, хлопал сам Шекспир…
Мишель Лазарев
Учитель: Він і вона. Кохання і ніжність, відчай і розлука – це вічні теми. Про любов написано багато, про неї складають романи, поеми, вірші. Петрарка, Шекспір, Байрон, Гюго, Пушкін, Лермонтов, Ахматова, Єсенін, Пастернак, Цвєтаєва…- поети всіх часів і народів оспівували це прекрасне почуття. Та чи все сказано? Звичайно ні. У кожної людини своє життя, свій світ зі своїм неповторним коханням. А Ромео і Джульєтта стали вічними образами у світовій літературі, уособленням справжнього кохання. Навіть в наш час закоханих називають Ромео і Джульєтта.«Ромео і Джульєтта» – найвизначніший гімн коханню. Почуття юнака і дівчини з ворогуючих родин – не тільки пристрасне, яке не визнає ніяких перешкод, але й почуття, що збагачує душу. Шекспір дуже поетично показує народження й розвиток цього високого почуття.
Поетична хвилинка. Читання учнями поезії про кохання (додаток 1).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Довірлива Життєрадісна Упевнена Любляча Ь занепокоЄна Тактовна Таємнича Активна |
Рішучий Образливий Мрійливий Енергійний Оптиміст |
Бенволіо |
|
Ромео |
|
Джульєтта |
|
Лоренцо |
|
Меркуціо |
|
Ромео |
|
Бесіда. Для кого з них кохання найважливіше? Чи впливає воно на характер героїв? Коли відбувається освідчення Ромео і Джульєтти?
РОМЕО |
ДЖУЛЬЄТТА |
ДО зустрічі |
|
мрійник меланхолік |
безтурботна наївна молоденька дівчинка не закохана |
ПІСЛЯ |
|
мужній відданий |
закохана енергійна безпосередня відверта мудра активна жінка |
V. Домашнє завдання
Для всіх. Вміти пояснювати зміни в характерах головних героїв, їхню еволюцію. Створити титульну сторінку до трагедії “Ромео і Джульєтта”
Індивідуальне. Створити лепбук до трагедії “Ромео і Джульєтта”
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вашій увазі пропонується (проектується на екран) вправа “Кроссенс”, асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. Зображення розташовані так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання: розкрити значення кожної символічної картинки.
1.
|
2. |
3.
|
8.
|
9.
|
4.
|
7.
|
6.
|
5.
|
Учитель. Кохання потребує особливого ставлення до себе. Його слід оберігати від стороннього впливу. Воно – найбільша цінність двох. Це почуття надає сили, впевненості в собі, здатності вирішувати недосяжні справи. Кохання – це антонім злоби та ворожнечі. Воно примирює людей, пом’якшує навіть зачерствілі душі.
Додаток 1
Ромео и Джульетта
Высокочтимые Капулетти,
глубокоуважаемые Монтекки,
мальчик и девочка - это дети,
В мире прославили вас навеки!
Не родовитость и не заслуги,
Не звонкое злато, не острые шпаги,
не славные предки, не верные слуги,
а любовь, исполненная отваги.
Вас прославила вовсе другая победа,
другая мера, цена другая...
Или все-таки тот, кто об этом поведал,
безвестный поэт из туманного края?
Хотя говорят, что того поэта
вообще на земле никогда не бывало...
Но ведь был же Ромео, была Джульетта,
страсть, полная трепета и накала.
И так Ромео пылок и нежен,
так растворилась в любви Джульетта,
что жил на свете Шекспир или не жил,
честное слово, неважно и это!
Мир добрый, жестокий, нежный, кровавый,
залитый слезами и лунным светом,
поэт не ждет ни богатства, ни славы,
он просто не может молчать об этом.
Ни о чем с человечеством не условясь,
ничего не спросив у грядущих столетий,
он просто живет и живет, как повесть,
которой печальнее нет на свете.
Маргарита Алигер
Ромео і Джульєтта
Знову дощ барабанить свої сумні рими.
А я до Верони серцем гарячим лину.
Міста закоханих Ромео і Джульєтти.
З родини запеклих ворогів, Монтеккі й Капулетті.
О великий Шекспіре, люблю безмежно твою ліру.
Ти описав вічне і сумне, котре за душу всіх бере.
Літо… У казково-чарівній Вероні стояла я на Джульєтти балконі.
Які суворі були заборони! Та любов не знала кордонів.
Була це палка і нестримна любов, але пролилася невинная кров.
Гірко сумували коханих батьки, але повернути дітей не могли.
Додаток 2
Хмари слів
Кохання надихає на великі справи, і воно ж заважає їх здійснювати (Дюма)
|
Любити - це не означає дивитися один на одного, любити - це означає дивитися в одному напрямку (Антуан де Сент Екзюпері)
|
Ромео і Джульєтта - приклад відданого кохання
|
Кохати означає жити життям того, кого кохаєш (Л.М.Толстой)
|
Додаток 3
Колаж
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Фільм “Ромео і Джульєтта” (2013 року)
|
Відео “Зустріч Ромео і Джульєтти”
|
Вправа Learningapps
|
Додаток 5
Тестові завдання
а) у коханні до Джульєтти;
б) у коханні до Розаліни;
в) у ворожнечі двох сімей.
а) за Тібальта;
б) за Бенволіо;
в) за Паріса.
а) на балу у Капулетті;
б) на святі у Монтеккі;
в) на площі у Вероні.
а) Ромео;
б) Меркуціо;
в) Тібальт.
а) був заколотий Ромео;
б) помер від чуми;
в) був убитий Бенволіо.
а) посаджений під домашній арешт;
б) посаджений до в’язниці;
в) висланий з міста.
а) розкрити таємницю шлюбу з Джульєттою;
б) перечекати у Мантуї;
в) поїхати з міста.
а) утекти з міста;
б) випити “отруту”;
в) кинутися з башти.
а) дізнався про "смерть" Джульєтти;
б) життя не мало сенсу для нього;
в) був винен у смерті інших людей.
а) примха долі;
б) ворожнеча між Монтеккі і Капулетті;
в) сильне взаємне кохання.
а) примиряються;
б) ворогують ще сильніше;
в) не звертають уваги один на одного.
а) трагедія про їхню любов;
б) пам'ятники із золота;
в) любов їхніх батьків.