Основи здоров’я 9 клас
Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості.
Саморегуляція. Методи самоконтролю
Мета: формувати в учнів:
• уявлення про емоції і як умову, що сприяє зміцненню і збереженню власного здоров’я й здоров’я інших людей; уявлення про види емоцій, причини їх виникнення;
• вміння аналізувати власний емоційний стан та емоційний стан інших з метою надання само- і взаємодопомоги;
• вміння розуміти, контролювати власні емоції, сприймати й розуміти емоції інших; розпізнавати емоції людей;
Ключові поняття: емоції; емоційна зрілість, саморегуляція.
Очікуванні результати:
Знаннєвий компонент – учні пояснюють роль емоцій в житті людини;
Діяльнісний компонент – учні уміють застосовувати прийоми самоконтролю;
Ціннісний компонент – учні усвідомлюють значення емоційного благополуччя.
Змістові лінії: Здоров’я і безпека.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.
Форма проведення: тренінг
Обладнання: плакат «Сонце», стікери у вигляді промінців, пшениця, цукерки, фото емоцій, паперові стаканчики, гумка з нитками, картонний круг, маркери, клаптик тканини, аркуш паперу, олівець, склянка, додатки до уроку, тестові завдання, смайли.
План-схема тренінгу
|
Етап уроку |
Час |
І. Вступна частина |
||
1. |
Емоційне налаштування та мотивація навчальної діяльності |
3 хв |
2. |
Оголошення мети та тему уроку |
2 хв |
3. |
Вправа «Якщо я погода, то яка…» |
4 хв |
4. |
Вправа «Наші правила» |
2 хв |
5. |
Вправа «Очікування» |
4 хв |
ІІ. Основна частина |
||
6. |
Міні-лекція |
3 хв |
7. |
Вправа «Словник емоцій» |
4 хв |
8. |
Гра-руханка «Піраміда із стаканчиків» та «Смайлик» |
6 хв |
9. |
Вправа «Міняємося місцями» |
3 хв |
10. |
Вправа «Керувати емоціями – це означає…» |
4 хв |
ІІІ. Заключна частина |
||
11. |
Підбиття підсумків |
2 хв |
12. |
Релаксаційна вправа «Хмари» |
2 хв |
13. |
Процедура завершення тренінгу |
4 хв |
14. |
Домашнє завдання |
1 хв |
15. |
Оцінювання (при потребі – тестування) |
1 хв |
Хід заняття
Учні сидять в аудиторії колом або літерою «П».
І. Вступна частина
Емоційне налаштування та мотивація навчальної діяльності
Учитель: Доброго дня! Рада вас бачити. Мене звати Олена. Сьогодні ми разом будемо активно працювати, але спершу хочу, щоб ви прослухали ось це..…
Звучить композиція «Давай частіше посміхатися»
Учитель: Чи виникли у вас якісь емоції при прослуховування цієї композиції?
А чи зможете ви назвати, які емоції згадувалися? (злість, радість, заздрість, сум)
Що ви зараз відчуваєте? Або напередодні цього уроку. Я, наприклад, відчуваю хвилювання у поєднанні з інтересом, радістю.
Оголошення мети та теми уроку
Учитель: На сьогоднішньому занятті ми з вами поведемо мову про емоції, їх вплив на наші стосунки з іншими людьми та будемо навчатися керувати ними. Тема нашого заняття «Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи самоконтролю»
Хочу вас трішки підбадьорити, підкупити і запропоную взяти по цукерці.
Учні беруть по цукерці різного кольору. (Для подальшого об’єднання у групи та виконання завдань)
Вправа «Якщо я погода, то яка…»
Учитель. Найперше познайомимося. Для цього назвіть своє ім’я і продовжіть речення «Якщо я погода, то …». Я розпочну, а далі ви. Якщо я погода, то я літня злива – мій настрій може різко змінюватись, але після «грози» обов’язково настає свіжість і вигляне сонце.
Вправа «Наші правила»
Учитель: Як і на будь-якому уроці нам потрібно дотримуватись певних правил. Я вам запропоную, а ви, при бажанні, можете їх доповнити. Ось вони:
Правила написані на промінцях, який вчитель вішає поряд з сонцем, яке є уже на дошці.
Вправа «Очікування»
Учитель: Я б хотіла також дізнатися, які вміння і навички ви б хотіли здобути, яку інформацію отримати. Пропоную вам посіяти зерно знань – і розказати про свої очікування, а наприкінці – перевіримо результат.
Учні беруть пшеничку і сиплять у ємність з землею, промовляючи свої очікування від уроку.
ІІ. Основна частина
Міні-лекція у поєднанні з практичними завданнями
Учитель: Перш ніж перейти до пояснення, я б хотіла дізнатися що ви уже знаєте про емоції. Можливо, вам уже щось відомо з уроків біології?
Усе, що відбувається в нашому житті, ми спочатку оцінюємо емоційно, а вже потім раціонально. Іноді наша реакція випереджає думку. Часто ми розуміємо, що так не слід було чинити. Такі дії можуть мати небажані наслідки — конфлікт, зіпсовані стосунки.
Емоція – це короткочасне переживання людини, психічний стан, що виражає ставлення людини до себе, оточуючих і того, що відбувається навколо.
Вправа «Словник емоцій»
Учитель: Існують сотні емоцій і ще більше емоційних відтінків. Коли ми знаємо і розуміємо, яку емоцію відчуваємо – це уже перший етап у їх керуванні. Ваше завдання відгадати, яка емоція зображена на фото. Виконувати це завдання будуть учні, які обрали цукерки з зеленою і синьою обгорткою. Інші допомагатимуть.
Учитель демонструє фото – учні називають емоцію.
Учитель: Дослідники виділяють від чотирьох до десяти основних (або базових) емоцій. Це є інтерес, радість, сум, гнів, страх. Решта емоцій вважаються комплексними. Наприклад, співчуття – це поєднання печалі й любові. Короткий опис емоцій є на додатках до уроку, там також відведено місце для нотатків, де ви можете записувати інформацію, яка буде корисна для вас.
А як можна об’єднати емоції? (Наприклад радість, інтерес, задоволення чи страх, гнів, сором). Вони поєднують у три групи: позитивні, нейтральні, негативні.
Усе, що відчуваємо і переживаємо, відбивається в тілі. Сильні і тривалі негативні емоції спричиняють хвороби, такі як виразку шлунку, гіпертонію, серцевий напад та інші. Позитивні емоції навпаки – зцілюють людину.
Гра-руханка «Піраміда зі стаканчиків» та «Смайлик»
Учитель: Ви уже трішки втомились слухати, тому виконаймо наступні вправи. Попрошу вийти учнів, які мають цукерки у жовтій та білій обгортці.
Перед вами пластикові стаканчики з назвами емоцій – ваше завдання зробити з них піраміду, щоб на нижньому ряді було 4 стаканчики, далі 3, 2 і 1 відповідно. Вершиною піраміди має бути найкраща емоція. Але торкатися стаканчиків руками не можна, лише за допомогою ось цього «засобу».
Учитель демонструє гумку до якої на рівній відстані прив’язані цупкі нитки.
Для решти учнів у мене є також завдання – вам потрібно намалювати смайлика. Знову ж, торкатися маркера руками не можна, лише можна використовувати – ось цей «засіб».
Учитель демонструє круг зі стрічкою, в центрі якого є маркер.
Вправа «Міняємося місцями»
Учитель: Дякую. Всі справилися із завданням. А зараз попрошу зайняти місця, так щоб учні, які мають однакові цукерки сиділи поряд.
У наступній вправі братимуть участь також усі учні. Ваше завдання – якщо ви при певній емоції, яку я назву, виконуєте сказані дії (або хоч раз у житті їх виконували), ви повинні встати.
Підніміться ті, хто, коли злиться, гримає дверима.
Підніміться ті, хто, коли ображається, не дивиться в очі.
Підніміться ті, хто, коли радіє, готові обняти весь світ.
Підніміться ті, хто, коли сумує, не хоче ні з ким розмовляти.
Підніміться ті, хто, коли хвилюється, їсть цукерки.
Учитель: Дякую. Як бачимо, переважно, люди реагують на подразники однотипно, навіть і не замислюються, чи має така реакція будь-який сенс. Наприклад – це є викид емоцій «вибух», пригнічення, уникнення. Ці способи є типовими, але не приносять користі. Опис є у вас на додатку № 2.
Учитель: Природа не забезпечила нас особливою кнопкою, що дозволяє відключати емоції. Але щоб зберегти власне здоров’я та здоров’я людей, з якими ми спілкуємось, потрібно вміти володіти емоціями, зокрема приборкувати негативні. Існує поняття «емоційна саморегуляція». Як ви думаєте, що це?
Вислуховування відповідей
Це розуміння природи емоцій, уміння розпізнавати їх і здатність володіти собою. Це свідоме вольове управління емоціями, що дозволяє дати «вихід почуттю» у необразливій для інших формі.
Як користь приносить саморегуляція? Як ви заспокоюєтесь?
Саморегуляція дає змогу досягати мети, уникати багатьох проблем, зберігати психологічну рівновагу і приймати виважені рішення.
Існує багато способів саморегуляції, спеціальних технік, які основані на зміні мускулатури – розслаблення м’язів обличчя, дихання – контроль частоти і глибини вдиху, візуалізації – створення у свідомості образів, які викликають позитивні емоції.
Вправа «Керувати емоціями – це означає…»
Учитель: Виникає питання: що робити з негативними емоціями? Відповідь ми спробуємо дати, коли виконаємо наступну вправу. Участь будуть брати учні які обрали цукерки з жовтою та білою обгортками. Ваше завдання придумати способи управління емоціями використовуючи дані предмети. Потім розказати нам, а ми разом ще доповнимо. Попрошу використати максимум винахідливості та гумору.
Учням видаються – клаптик тканини, аркуш паперу, олівець, склянка.
ІІ. Заключна частина
Підведення підсумків
Учитель: Як бачите, існує чимало способів, за допомогою яких можемо дати вихід негативним емоціям. Управляти емоціями не означає їх «гасити» або «тримати під контролем». Насправді, це:
• зафіксувати емоцію. Важливо точно знати, що відчуваєте – гнів, розчарування, пригніченість, сум, страх…;
• зрозуміти причини виникнення емоції. Аналіз та усвідомлення проблеми зменшують інтенсивність емоції;
• обрати емоційну реакцію (уміння гнучко реагувати в процесі спілкування);
• і лише при необхідності – стримати «емоційну бурю», погасити агресію.
Отже, управління емоціями – це вміння людини вибрати емоційну реакцію таку, яка допоможе ефективно працювати і взаємодіяти з людьми і не зашкодить вашому здоров’ю. Емоційно зріла людина є господарем власних емоцій. Емоційна поведінка вдосконалюється упродовж усього життя. Емоції – це енергія, якою можна мудро скористатися для позитивних змін.
Релаксаційн вправа «Хмари»
Під час вправи звучить заспокійлива музика
Учитель: На завершення хочу запропонувати вам виконати ще одну вправу, яка є однією з технік керування емоціями.
Сядьте зручно, розслабтеся, закрийте очі, дихайте глибоко та повільно. З кожним видихом уявіть, що всі Ваші біди і проблеми, негативні емоції вилітають з повітрям, і перетворюються на білі, пухнасті хмари. Уявіть, що Ви лежите на зеленій травичці, дивлячись в небо, і спостерігаєте як теплий, літній вітер відносить ці хмари все далі, далі, далі…Сонечко гріє Вас воїм теплом. Вдихайте це тепло з кожним вдихом. Продовжуйте, поки не відчуєте, що Ваша свідомість повністю очистилася від негативних думок та емоцій.
Процедура завершення тренінгу
Учитель: Сподобалась вправа? Розслабилися? Наш тренінг уже завершується, і я б хотіла почути, чи виправдали ми - усі разом - ваші очікування.
Під час слів вчителя на проекторі йде відео росту рослин.
На початку уроку ми сіяли зерно – це є зародження знань, зародження життя. Завдяки наші спільній роботі, вони у нас виросли у ось таку чудову пшеничку, щоб вона і надалі зростала їй потрібна сонце, тепло і вода.
Попрошу кожного учня трішки підлити її і водночас відповісти чим запам’ятався вам тренінг, що корисного для вас було сьогодні на уроці, що сподобалося.
Домашнє завдання
Як і урок, домашнє завдання буде незвичним. Ви усі активно для спілкування використовуєте соціальні мережі (Фейсбук, Твітер, Інстаграм). Спробуйте попрактикуватись у вираженні емоцій за допомогою мімики і викласти 10 ваших фото з різними емоціями, а друзі – нехай відгадають. А також опрацюйте пам’ятку «Алгоритм керування емоціями», яка є у вас на додатках.
Оцінювання Ви сьогодні усі молодці! Я дарую вам ось ці смайлики, які водночас є відображенням вашої активності і роботи на уроці.
Основи здоров’я 9 клас
Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості.
Саморегуляція. Методи самоконтролю
Додаток №1
Десять базових емоції
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток № 2
Стереотипні способи управління емоціями
Необдуманий викид емоцій – «вибух». Це неконструктивне звільнення від гніту накопичених емоцій при «втраті терпіння». «Вибух» емоцій не означає звільнення від них, а лише тимчасове полегшення. Необдуманий викид емоцій руйнує взаємостосунки, може викликати ще більший стрес через почуття провини.
Пригнічення – активний вплив на емоції, спрямований проти їх природного перебігу та виявлення. Пригнічені емоції й почуття не зникають, а накопичуються і нагноюються всередині. Якщо емоції не висловлювати, тоді вони відправляються в тіло. Тіло – ніби сміттєвий бак. Коли він переповнений, серцево-судинна, імунна, травна, статева, інші системи дають збій. Пригнічені емоції не роблять нас щасливими
Уникнення – це спосіб давати раду з емоціями, відволікаючись від них за допомогою усіляких розваг, є однією з форм придушення. Замість придушення або уникнення емоцій доцільно бути в контакті з ними, довіряти їм, відкрито і природньо висловлювати.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток №3
Пам’ятка «Алгоритм керування емоціям»
Керування емоціями:
• зафіксувати емоцію (подумки назвати її). Важливо точно знати, що відчуваєте – гнів, розчарування, пригніченість, сум, страх…;
• взяти відповідальність за свою емоційну реакцію. Переживати конкретну емоцію – це власний вибір Бути відповідальним – означає бути відповідальним за все, що відбувається у житті. Якщо скаржитеся на своє життя і звинувачуєте інших людей і обставини у труднощах, тим самим перекладаєте відповідальність на інших;
• зрозуміти причини виникнення емоції. Емоційний самоаналіз та усвідомення проблеми зменшують інтенсивність емоції – це психологічна закономірність;
• обрати емоційну реакцію адекватну ситуації (уміння гнучко реагувати в процесі спілкування);
• і лише при необхідності – стримати «емоційну бурю», погасити агресію. Для того, щоб керувати власними емоціями, потрібно вміти робити з ними кілька речей: усвідомлювати, управляти інтенсивністю, викликати ту або іншу емоцію, виражати, реагувати.
1