ПРОГРАМА ТРЕНІНГОВОГО КУРСУ «ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ»
Пояснювальна записка.
Ми живемо в час глобальної революції, яка змінює наш спосіб життя, спілкування, мислення,
бачення майбутнього і розуміння добробуту.
Гордон ДРАЙДЕН, Джаннетт ВОСС
«РЕВОЛЮЦІЯ В НАВЧАННІ»
Традиційно завданням освіти була передача молоді надбань попередніх поколінь. Виклики сучасного світу потребують нової освітньої парадигми, орієнтованої на майбутнє. Ми живемо на зламі епох, коли індустріальне суспільство, орієнтоване на матеріальне виробництво, поступається місцем інформаційному, що висуває нові вимоги в усіх сферах життя.
Парадигма індустріальної ери Парадигма інформаційної ери
• Життя, орієнтоване на роботу • Гармонійне поєднання усіх сфер
життя
• Одна робота на все життя • Вільна зміна місця і сфер трудової
діяльності
• Сприяння конкуренції • Сприяння співпраці
• Авторитарний стиль керівництва • Колегіальне ухвалення важливих рішень
• Цінування конформізму • Заохочення плюралізму і креативності
• Трудові стосунки відповідно до
статусу в ієрархії
• Співпраця між однодумцями
У сфері особистого розвитку і міжособистісних стосунків
Парадигма індустріальної ери Парадигма інформаційної ери
• Акцент на боротьбу із хворобами • Акцент на сприяння здоров’ю
• Негативне ставлення до змін • Сприймання змін як можливостей
розвитку
• Ігнорування емоцій • Керування емоціями
• Уникання проблем і конфліктів • Конструктивне розв’язання проблем і
конфліктів
• Стереотипне бачення ґендерних
ролей
• Соціальні ролі людей визначаються
їхніми потребами, інтересами і здібностями.
Парадигма індустріальної ери Парадигма інформаційної ери
• Навчання лише у шкільні роки • Освіта впродовж усього життя
• Акцент на інтелектуальний розвиток • Акцент на гармонійний розвиток особистості
• Заучування фактів і накопичення
знань
• Формування ключових компетентностей і вміння вчитися
• Підходи, центровані на вчителеві • Підходи, центровані на учнях (дитиноцентризм)
• Жорстка дисципліна • Демократія, усвідомлене дотримання
правил
• Заохочення суперництва • Сприяння кооперації і співпраці
На жаль, національна система освіти у багатьох моментах залишається спадкоємницею радянської і вже не влаштовує ні державу й батьків, як замовників освітніх послуг, ні учнів і вчителів, як безпосередніх учасників освітнього процесу.
Актуальність.
Усі розуміють, що школа не може надалі залишатися лише транслятором знань, адже кількість інформації у світі подвоюється щодесять років, а вчитель припиняє бути унікальним її джерелом. Завдяки розвиткові інформаційно-комунікаційних технологій,
знання знаходяться практично на кінчиках пальців інтернет-користувачів.
Проте поряд із численними вигодами — необмеженим доступом до інформації, інтенсифікацією процесу навчання, можливістю дистанційної освіти — робота з комп’ютером забирає час, відведений для живого спілкування вчителя з дітьми та дітей між собою. До того ж інтернет не має цензури, й учні отримують вільний доступ до будь-якої інформації, зокрема й тієї, яка може зашкодити морально незрілій особистості.
Мета, завдання і структура.
Метою гуртка є навчання життєвих навичок, які полегшують адаптацію і сприяють відновленню психологічної рівноваги.
Головне завдання гуртка полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для емоційного благополуччя дітей, переселених із зони конфлікту, та їхніх однолітків.
Структура гуртка для 5–9-х класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України у старшій школі.
У програмі наведено концепцію предмета «Основи здоров’я», принципи навчання на засадах життєвих навичок, рекомендації з організації та ресурсного забезпечення
тренінгів, опис найпоширеніших інтерактивних методів.
Тематичне планування занять гуртка «Вчимося жити разом»
Назва і метазаняття-тренінг |
Очікувані результати навчання |
1.Вступ. Ознайомлення з курсом |
|
2. Що таке життєві навички? |
|
3. Життєві навички, сприятливі для здоров’я |
|
4.Тренінг – ефективний метод групової роботи. |
|
5.Вступний тренінг для учнів 5–9-х класів. |
• називають відмінності у проведенні тренінгу та звичайного уроку; |
6.Ми — особливі |
• дають визначення понять «дискримінація», «толерантність»; |
7. Про почуття і співчуття |
• розрізняють поняття «почуття» і «співчуття»; |
8. Що сприяє порозумінню між |
• розпізнають вербальні й невербальні способи спілкування; |
9. Спілкування з дорослими |
• називають дорослих зі свого найближчого оточення, яким |
10. Самооцінка і здоров’я людини |
• пояснюють значення терміна «самооцінка»; |
11. Вчимося ухвалювати рішення |
• розрізняють прості, щоденні та складні рішення; |
12. Як протидіяти тиску однолітків |
• розрізняють позитивні й негативні соціальні впливи; |
13. Стилі спілкування |
• розпізнають пасивний, агресивний та впевнений стилі спілкування за вербальними і невербальними ознаками; |
14. Види і наслідки конфліктів |
• пояснюють значення термінів: «конфлікт», «конфлікт поглядів», «конфлікт інтересів»; |
15. Як залагодити конфлікт |
• пояснюють значення терміна «конфліктоген»; |
16. Підліткові компанії |
• розпізнають дружні, недружні й небезпечні компанії; |
17. Розбудова самооцінки |
• називають ознаки психологічної рівноваги, види самооцінки; |
18. Стрес і психологічна рівновага |
• пояснюють, що таке стрес, які є види стресу; |
19. Керування стресами |
• розпізнають фізіологічні та психологічні ознаки стресу і |
20. Стать і статеві ролі |
• розпізнають ознаки статі і ґендеру; |
21. Рівноправне спілкування |
• уміють розпізнавати типи поведінки у спілкуванні; |
22. Стоп булінг |
• пояснюють, що таке булінг; |
23. Безпека спілкування в інтернеті |
• називають переваги і недоліки інтернету. |
24. Характер людини |
• називають ознаки хорошого характеру; |
25. Цінності — основа характеру |
• наводять приклади людей, які орієнтуються на універсальні етичні принципи. |
26. Самооцінка характеру |
• наводять приклади загальнолюдських цінностей; |
27. Самовизначення і вибір професії |
• називають складники життєвого самовизначення; |
28. Емоційна саморегуляція |
• називають ознаки емоційної компетентності; |
29. Спілкування і розбудова стосунків |
• розпізнають вербальні та невербальні засоби комунікації; |
30. Як досягнути мети |
• пояснюють, чому важливо ставити перед собою конкретні цілі; |
31. Ефективне спілкування |
• називають основні складники алгоритму STEPS, пояснюють значення кожного «кроку» цього алгоритма; |
32. Запобігання конфліктам |
• пояснюють «плюси» і «мінуси» конфлікту; |
33. Як стати миротворцем |
• демонструють уміння розпізнавати ситуації, які сприяють |
34. Що сприяє порозумінню між |
• розпізнають вербальні й невербальні способи спілкування; |
35. Спілкування з дорослими |
• називають дорослих зі свого найближчого оточення, яким |
36. Спілкування з однолітками |
• називають якості (риси вдачі) справжнього друга та риси |
37. Як протидіяти тиску однолітків |
• розрізняють позитивні й негативні соціальні впливи; |
38. Підліткові компанії |
• розпізнають дружні, недружні й небезпечні компанії; |
Календарно-тематичне планування занять гуртка «Вчимося жити разом»
Тема заняття |
Дата проведення |
1.Вступ. Ознайомлення з курсом |
|
2. Що таке життєві навички? |
|
3. Життєві навички, сприятливі для здоров’я |
|
4.Тренінг – ефективний метод групової роботи. |
|
5.Вступний тренінг для учнів 5–9-х класів. |
|
6.Ми — особливі |
|
7. Про почуття і співчуття |
|
8. Що сприяє порозумінню між |
|
9. Спілкування з дорослими |
|
10. Самооцінка і здоров’я людини |
|
11. Вчимося ухвалювати рішення |
|
12. Як протидіяти тиску однолітків |
|
13. Стилі спілкування |
|
14. Види і наслідки конфліктів |
|
15. Як залагодити конфлікт |
|
16. Підліткові компанії |
|
17. Розбудова самооцінки |
|
18. Стрес і психологічна рівновага |
|
19. Керування стресами |
|
20. Стать і статеві ролі |
|
21. Рівноправне спілкування |
|
22. Стоп булінг |
|
23. Безпека спілкування в інтернеті |
|
24. Характер людини |
|
25. Цінності — основа характеру |
|
26. Самооцінка характеру |
|
27. Самовизначення і вибір професії |
|
28. Емоційна саморегуляція |
|
29. Спілкування і розбудова стосунків |
|
30. Як досягнути мети |
|
31. Ефективне спілкування |
|
32. Запобігання конфліктам |
|
33. Як стати миротворцем |
|
34. Що сприяє порозумінню між |
|
35. Спілкування з дорослими |
|
36. Спілкування з однолітками |
|
37. Як протидіяти тиску однолітків |
|
38. Підліткові компанії |
|
Висновок
Відвідуючи гурток «Вчитмося жити разом» діти здобудуть життєві навички, які полегшать адаптацію і посприяють відновленню психологічної рівноваги.
Досягнуть позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для емоційного благополуччя дітей.