Урок-тренінг за твором Е.Портер "Поліанна"

Про матеріал

Урок створений в форматі тренінгу, який допомагає учням розкритися та підійти до вирішення проблеми уроку креативніше. Таким чином завдяки простим вправам учні навчаються аналізувати ситуацію, знаходити з неї вихід.

Перегляд файлу

Навчальний предмет. Зарубіжна література. 5 клас

Розділ. Світ дитинства

Тема. Елеонора Портер. «Поліанна». Давайте навчимося грати в радість

Тип уроку: інтегрований  урок-тренінг (зарубіжна література + психологія)

Стребіж Наталія Юріївна, вчитель зарубіжної літератури Черкаської ЗОШ I-III ступенів № 1 Черкаської селищної ради Слов’янського району Донецької області

Програма з зарубіжної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 

Мета: продовжити роботу з твором Елеонори портер «Поліанна», познайомитися та усвідомити зміст таких понять як «радість», «характер»; розвивати навички аналізу художнього твору, активізувати позитивне мислення учнів, стимулювати творчі здібності школярів; виховувати оптимізм, уміння радіти життю та доброзичливе ставлення до оточуючих. 

Обладнання: матеріали для тренінгових вправ, макети пташок, листочки,  макет дерева на дошці, хмаринки, картки з завданнями, пелюстки для квітки, олівці, папір для малювання, фоторамки, фотокартки класу, елементи для прикрашання рамок (бісер, бусини, декоративні квіточки, фарба, пензлики), намистинки, нитка для нанизування, мультимедійна презентація.

Епіграф: Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. Бенедикт Спіноза

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

У класі стільці розміщено по колу. Діти заходять до кімнати та сідають на зручні для них місця. Для кожного приготована тека з необхідним роздатковим матеріалом.

Вступне слово вчителя: Доброго дня, любі діти! Я рада вітати вас на нашому уроці. Я думаю ви помітили, що заняття в нас сьогодні незвичайне, адже відсутні парти, та й зошити з підручниками вам не будуть потрібні. А все тому, що сьогодні до нас в гості завітала радість разом з головною героїнею знайомої нам книги. Здогадалися, про кого йде мова? Так, це яскрава та сонячна Поліанна. Наша мета – взяти урок гарного настрою у героїні твору.

(В класі розташований макет книги зі сторінками, на які учні будуть розміщувати свої наробки, створені під час проведення уроку).

Подивіться будь ласка праворуч – це незвичайна книжка радості, яку ми сьогодні будемо створювати.

  1. Привітання.

А тепер пропоную вам привітатися одне з одним. Напевно, ви хочете зауважити, що сьогодні вже віталися зі своїми однокласниками. Але цей спосіб буде незвичним. Зараз ви повинні привітатися ліктями з кожним учнем у вашому класі і зі мною також.

  1. Очікування

Учням роздаються макети пташок. На них їм пропонується написати свої очікування і поки розмістити їх під хмарками, що розташовані на дошці.

Слово вчителя: У вас в теках є пташки, на яких вам треба написати чого ж ви очікуєте від нашого сьогоднішнього заняття. Кожен має різну пташечку, тож вам легко буде запам’ятати де чия. Тепер розмістіть їх під хмаринками, адже тільки в кінці уроки ми зможемо перевірити чи справдяться ваші сподівання та чи долетять плашки до дерева радості.

 

ІІ. Основна частина уроку

Вправа 1. Історія імені

Слово вчителя: Наша маленька героїня має досить незвичне ім’я. Хто може мені розповісти його історію? (Поліанна – поєднання імен Поллі та Анна (двох сестер матері дівчинки). А тепер давайте кожен з вас розповість, якщо звичайно знає, чому його назвали саме так.

 

Вправа 2. Світлофор (для об’єднання в групи).

Слово вчителя: Сьогодні ми з вами будемо працювати в групах, а об’єднаємося ми трішечки в незвичний спосіб – зараз по колу по черзі кожен називає колір світлофору (червоний, жовтий, зелений). Таким чином отримаємо три групи.

 

Вправа 3. Гірлянда асоціацій

Проводиться в групах з опорою на індивідуальні особливості учнів сприймати інформацію. Кожна група може за бажанням створити сенкан на тему радості або квітку радості (пелюстки заготовлені заздалегідь). 

Результати розміщуються на сторінках книги.

Слово вчителя: Всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника: радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби.  Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радіти подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь-якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному. Героїня роману Е. Портер зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка. Давайте пригадаємо, з ким зустрілася Поліанна (діти називають героїв твору, з якими зустрілася дівчинка).

 

Вправа 4. Гра в радість

Слово вчителя: Діти, пам’ятаєте, яку гру дуже любила Поліанна? Так, вона грала в радість. Розкажіть її умови.

А тепер давайте й ви спробуєте ощасливити героїв твору. Перед вами є набір предметів. Кожна команда може обрати два з них та розповісти, кого з персонажів книги Елеонори Портер ця річ змогла б ощасливити.

Крем проти ластовиння (для Полліанни).

Троянда (любов тітоньки Поллі).

Стетоскоп (лікарю Чілтону (лікар – найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я).

Будинок (для Джиммі Біна).

Скелет (Джону Пендлтону (краще мати в будинку живого хлопчика, ніж «тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки ниток (місіс Сноу)

Бейджик з написом «Твоє ім’я – найкраще» (Ненсі).

 

Вправа 5. Релаксація

 Звучить тиха спокійна музика (за бажанням можна додати аромолампу)

Слова вчителя: Займіть зручне положення. Розслабте тіло. Уявіть, що ви потрапили до Міста Позитиву. Відчуйте приплив бадьорості, сил, радості.

Тут тече річка Добра і Милосердя. Вода в ній чиста, прозора, має цілющі властивості.

Пройдіться вздовж річки до вулиці Сонячної. Відчуйте живу енергію і тепло, крокуючи дорогою.

Ви не випадково тут опинилися, адже саме на цій вулиці знаходиться Сад Радості. Вдихніть його чудовий аромат. А скільки тут квітів! Це незвичайні квіти, а з написами. На одній квітці написано: «Життя прекрасне!», на іншій: «Живи і радій!», на третій: «Людина людині – радість!» Запам'ятайте ці написи.

За Садом Радості доглядає Веселкова дівчинка – Полліанна.

А тепер подумки попрощайтесь з нею. Час повертатися. Поворухніться. Посміхніться один одному.

 

Вправа 6. Знайди зміни

Слово вчителя: Кожен герой цієї казкової книги суттєво змінився після зустрічі з Поліанною. У кожної команди в конверті є імена персонажів та перелік змін. Ваше завдання – знайти відповідності та  поєднати героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

Містер Пендлтон

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Місіс Сноу

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Міс Полі

Стала сердечнішою, людянішою, турботливою.

Лікар Чилтон

Порозумівся з коханою жінкою і став щасливим чоловіком

Джиммі

Знайшов названого батька, став жити у великому будинку.

- Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

- Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому?

Слово вчителя: Східна мудрість говорить: «Посій вчинок – пожнеш звичку, посій звичку – пожнеш характер, посій характер – пожнеш долю». Як ви розумієте ці слова?

Справді характер людини багато в чому визначає ї її долю.

Характер – це сукупність рис людини, які проявляються у відносинах з людьми, у ставленні її до речей, до справи, яку виконує, у ставленні до самого себе. Даючи характеристику людині ми можемо говорити про позитивні чи негативні риси; про домінуючі, основні, які проявляються часто або постійно (такі риси називаються стрижневими), чи про ситуативні риси характеру. Оцінюючи характер людини, ми, в першу чергу, повинні звертати увагу на її вчинки. В характері людини проявляється її індивідуальність, неповторність, унікальність.

В одній психологічній казці характер людини порівнюється з деревом. Як не знайдеш в природі однаковісіньких дерев, так і не знайдеш повністю схожих людей.

 

 

Вправа 7. Дерево характеру

Слово вчителя: У нас на дошці розташоване символічне дерево. Давайте спробуємо перетворити його на чарівне дерево характеру Поліанни. Напишіть на листочках риси, які були притаманні дівчинці та прикріпіть їх до дерева.  Можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Поліанні вдалося так вплинути на жителів містечка.

На допомогу учням перелік рис характеру: жадібна, допитлива, егоїстична, оптимістична, байдужа. жорстока, люб’язна, щедра, турботлива, добра, черства, хитра, чемна, щира, життєрадісна, байдужа, ненависна. П’ятикласники можуть додавати свої риси характеру.

Які риси характеру Полліанни можна назвати головними? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі) Спостерігаючи за Поліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі він, коли говорив це?(Дівчинка випромінює світло добра, впливає на життя інших, полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтримуючи силу духу та віру на краще.)

Життя Поліанни – справжнє випробовування, адже вона рано стала сиротою, змушена була переїхати до тітки, часто відчувала себе самотньою та навіть, потрапивши в жахливу аварію, отримала серозну травму хребта. Але дівчинка не втратила сили духу, бо дуже любила життя та в кожному його моменті могла знайти краплю позитиву.

 

Вправа 8. «Мольберт». Кожній групі пропонується взяти аркуш паперу та намалювати на ньому фігури, або просто зробити мазки будь-якого кольору, або кольорами, які у них асоціюються з Поліанною. Малюнки розміщуються на сторінці загальної книги.

Вправа 9.  «Радісна рамка» (з використанням експресивної психотехніки  за методикою Лариси Келим). Кожній групі пропонується звичайна рамка для фото, фотокартка їхнього класу та безліч різноманітних предметів, якими можна прикрасити рамку (бісер, фарби, наліпки і т.д.). Кожна група самостійно прикрашає рамку, пояснює вибір елементів та розміщує фото в книзі.

 

III. Підбиття підсумків уроку

Вправа 10. Намисто радісних відкриттів

Діти, нанизуючи намистинку, розповідають, чому вони навчилися у Поліанни.

Слово вчителя: Поліанна – незвичайна дівчинка, яка навчила всіх навкруги радіти, зробила їх щасливішими. А чи стали вам у пригоді уроки цієї сонячної красуні? У кожного з вас є намистинка, яку ви зараз нанизаєте на ниточку, а також промовите, який урок саме ви взяли у цієї героїні, чому вона вас навчила.

 

Вправа 11. Зворотній зв’язок

Слово вчителя. Давайте повернемося до наших пташок, яких ми на початку заняття розмістили під хмаринками.   Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.

  (Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились сподівання учасників)

Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними  в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

 

IV. Домашнє завдання

Створити дизайн обкладинки до книги Елеонори Портер «Поліанна».

Обов’язкове для всіх: подарувати радість якнайбільшій кількості людей.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Борисова Ольга Анатоліївна
    Велике СПАСИБІ за розробку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Снигур Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
5947
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку