4клас. Урок трудового навчання. Можна провести як виховний захід. Якщо виховний захід, то мотанку можуть мотати діти разом з мамою чи бабусею
Виготовлення ляльки –мотанки
Мета: ознайомити учнів з історією традиційної ляльки – мотанки, її видами, особливостями; залучити до мистецтва виготовлення мотанки; сприяти розвитку пізнавальних інтересів та творчих здібностей; виховувати інтерес та повагу до культурних традицій українського народу; формувати естетичний та художній смак, позитивне ставлення до результатів своєї роботи;
Обладнання : зразки ляльок- мотанок , інструкційні картки .
Інструменти та матеріали: клаптики білої тканини 35Х35, 16Х16, 2Х50, кольорова тканина для сорочки, спідниці, хустинки та фартушка, білі та кольорові нитки .
Хід уроку
І. Організаційна частина
Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
Очікування
У кожного учня на парті лежать вирізані з кольорового паперу вареники. На них учні записують що вони чекають від уроку. Потім прикріплюють їх у макітру, виготовлену з паперу і прикріплену на дошці.
ІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
- Сьогодні ми з вами будемо виготовляти іграшку,але не просту.
Кожна людина в дитинстві гралася іграшками. Ось у вас зараз яка іграшка є найулюбленішою?
- А ви знаєте, що улюблена іграшка була і у мене, і у ваших батьків, бабусів, дідусів. Але не завжди іграшки були такими, які є зараз.
2. Вступна бесіда.
Сьогодні до нас завітала бабуся нашої Наталочки Галина Петрівна. Вона хоче поділитися з вами спогадами про іграшки свого дитинства.
Виступ бабусі.
Слово вчителя.
На дошці вірш:
З ниток, клаптиків тканини
Та майстерного шиття
Оберіг є для родини,
Для щасливого життя.
В ляльку-мотанку бабуся
Вклала працю та любов,
Віддала її матусі,
Щастя щоб тривало знов.
Робота над змістом вірша.
- Усі ми в дитинстві гралися ляльками , а дорослими даруємо ляльки своїм дітям, і навряд чи замислювалися про історичну роль ляльки . Виявляється, що в звичайній, знайомій із дитинства іграшці закладена багата життєва мудрість наших предків.
Я хочу розповісти вам цікаву казочку.
Жила-була собі маленька дівчинка. Як і у кожної справжньої маленької леді, у неї було багато ляльок. Їх купували батьки, дарували дідусі та бабусі, приносили на день народження родичі й друзі. Ляльки сиділи на полицях і нудьгували, тому, що Даринка (так звали їх хазяйку) не могла гратись з ними усіма відразу. Ляльки ображались і заздрили одна одній, сперечались і доводили, що вони найкращі і дівчинка їх любить більше за інших, грається з ними частіше та довше.
Одного разу з села приїхала старенька бабуся. Даші сказали, що це навіть не бабуся, а прабабуся – бабусина мама. Старенька була дуже маленька, худенька, але очі у неї були добрі – добрі. Прабабуся подарувала Даринці ляльку – мотанку. Такими простенькими ляльками гралися багато років тому дівчатка в українських селах. Мами та бабусі робили їх із клаптиків простої полотняної тканини, залишків ниток та пучків духмяних трав. Така лялька, зроблена з любов’ю і молитвою, не тільки звеселяла малечу, але й оберігала її від хвороб і нещасть. Даринка дуже вподобала нову іграшку, навіть клала її в своє ліжечко, лягаючи спати. Незабаром з’явились інші цікаві іграшки, нові розкішні ляльки в блискучих сукнях, з чудернацькими зачісками. Бабусина мотанка опинилась в самому кутку полиці, самотня та забута. Пластикові красуні спочатку глумились над нею, зловтішались і ображали, а потім просто забули про її існування.
Прийшла зима – холодна та непривітна. Бідолашна дівчинка застудилась і захворіла. Суворий лікар велів Даринці лежати цілими днями в ліжечку і пити ліки. Мама, намагаючись розрадити донечку, пропонувала їй погратись то з однією лялькою, то з іншою. Але їх пластмасові руки не зігрівали, а розкішне волосся не лоскотало приємно, а тільки дратувало. Ляльки ж почали штовхатися і сперечалися, кожна хотіла першою опинитися в ліжечку хворої дівчинки. Так штовхаючись і сперечаючись, вони зіштовхнули ляльку-мотанку просто на подушку. Даринка щічкою притулилася до забутої подружки: м’яке полотно простенької сукні вбирало в себе блискучі крапельки поту з обличчя дівчинки, а солодкий аромат духмяних трав навіював сон.
Ранком дівчинка прокинулась весела та здорова. А лялька-мотанка більше не жила на поличці: мама зшила для неї маленький гамачок і повісила в кутку ліжечка. Кожного вечора, лягаючи спати Даринка дістає з нього улюблену ляльку, і вони разом вкладаються спати. Дівчинка закриває оченята, а лялька тихо-тихо, щоб чула лише її хазяйка, співає їй колискову пісню:
Баю-баюшки-баю,
Баю дівчинку мою.
Баю-бай, баю-бай,
Спи, Дашуня, засинай...
(Казка Наталії Савченко м. Херсон )
3. Демонстрування та аналіз зразка
Сьогодні на уроці ми з вами навчимося робити ляльку-мотанку. Я хочу , щоб вона для вас стала найближчою подружкою , такою ж як бабусина мотанка для Даринки .
1. Розгляд виставки мотанок
2. Виступи учнів класу
Учень 1. А чи знаєте ви , коли з’явилась лялька-мотанка ?
Історія української ляльки сягає сивої давнини. Деякі вчені відносять її до часів так званої «Трипільської культури», що існувала на території сучасної України (VІ-ІІІ тис. до н. е. ).
В Україні народну ляльку робили з доступного дешевого матеріалу:соломи, трави, тканини, шматочків старого одягу, ниток, гілок дерев, глини, дерева, очерету і без будь-яких інструментів.
Учень 2. Ганчіркові ляльки , виконані в традиціях, що склалися в народі,- це ляльки , яких виготовляють з використанням старовинних технік і технологій. Текстильні обрядові ляльки виготовляли з цілих шматків поношеного одягу.Виготовляючи ляльку з ношеної тканини, ляльці ніби передавали часточку життєвої сили людини , а тканина , яка своє відслужила,знову поверталась у кругообіг життя. Згідно з традиціями, під час виготовлення будь-якої оберегової ляльки не можна було користуватись ножицями та голками: тканину лише зв’язували і рвали. Також не можна було малювати обличчя ляльці ( наші предки вірили , що через очі в ляльку може вселитися злий дух.)
Учень 3. Ганчіркові ляльки поділяють за способом виготовлення на: вузликові, кручені, мотані, шиті.
Ляльку завжди виготовляли з певною метою, наділяли різними символічними значеннями: на щасливу долю, для сприяння потаємним бажанням, на успіх і здоров’я, на добро і злагоду. Уважалося, що виготовлені власними руками ляльки несуть у собі позитивну енергетику, здатні захистити сім’ю від лиха, посприяти у тій чи іншій роботі.
Учень 4. Так є лялька-Берегиня.
Її зображують з піднятими вгору руками в молитовному жесті або з опущеними руками. Коли руки підняті вгору, лялька-Берегиня закликає небо допомогти засіяти ниву. Коли ж опущені вниз, благословляє землю на принесення плодів, дарів.
Лялька-дзвіночок
Це лялька гарного настрою, лялька добрих новин. Її дарують на день народження, іменини, Новий рік, новосілля. Даруючи ляльку, бажали гарних новин.
Лялька-веснянка
Така лялька символізує тепло і розквіт природи завдяки своєму яскравому забарвленню. Вона є оберегом та дарує своєму власнику здоров’я, силу і красу.
Учень 5. Лялька –круп’яничка
Всередині наповнювалась крупою. Вважалось, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі. Раніше робити ці амулети починали восени і використовували зерно із збірного врожаю: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох.
Лялечка-травниця.
Травниця наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров’я або одужання. Вважалось, що лялечка-травниця стежить за тим, щоб хвороба не проникла в будинок. Вона захищає від злих духів, хвороби, добре втішає.Лялька-травниця підвішувалася в хаті над колискою дитини. Ще її ставили біля ліжка хворого.
(Перегляд мультимедійної презентації під час розповіді про види мотанок)
Вчитель: Ми будемо сьогодні виготовляти ляльку шляхом змотування тканини яка і називається « мотанка».
Фізкультхвилинка
ІІІ. Практична робота з виготовлення ляльки-мотанки
Вступний інструктаж
Перед початком виконання проводжу вступний інструктаж з дотримання безпечних прийомів праці та раджу допомагати один одному під час виконання технологічних операцій.
Мотанку виготовляю разом із дітьми .Протягом виконання практичної роботи тихенько звучать мелодії українських народних пісень.
Проводжу індивідуальну роботу.
Робота з інструкційними картками.
1)Клаптики білої тканини 35см х 35см,
16см х 16см, 2см х 50см. Білі нитки, кольорові нитки.
Кольорова тканина для сорочки, кольорова тканина для спідниці, хустинка, фартух
2) Всередину шматка білої тканини 35см х 35см нижче середини складемо трішки вати і
змотуємо довгу смужку, потім складемо навпіл
і формуємо голову.
3) З меншого шматка тканини 16см х 16см
скручуємо трубочку і вставляємо під голову.
4) Довгим шматком тканини
2см х 50см перемотуємо руки хрестоподібно по талії
5) З кольорових ниток намотуємо на лице хрест
6) З клаптика кольорової тканини 18см х 14см вирізаємо сорочку і через голову одягаємо на ляльку. На кінчиках сорочку примотати ниткою.
7) Клаптик кольорової тканини 40см х 15см з однієї ширшої сторони наметати на міцну нитку та стягнути. Прив'язати по талії на ляльку.
8) Пов'язати фартушок.
9) На голову ляльки пов'язати хустку.
( Способом, який вам подабається )
Проводжу поточний інструктаж.
Спостерігаю, як учні виконують практичну роботу, надаю допомогу тим що потребують, коментую і допомагаю виправляти недоліки, допущені у процесі виготовлення виробу.
ІV Виставка робіт учнів
На окремому столі стоять стаканчики, в які діти ставлять свої мотанки.
V Підсумок уроку
Розгляд ляльок-мотанок
Розглядаємо колір ниток, одягу; форму одягу, фартушка, хустинки.
- З чого робили ляльки в давнину?
- Чи можна було користуватися ножицями та голками під час виготовлення ляльки-мотанки?
- Які ви знаєте види ляльок-мотанок?
А зараз пригадайте, що ви очікували від уроку? Чи здійснилися ваші очікування?
- Свої ляльки ви заберете і дома разом з бабусею чи мамою прикрасите її одяг, зробите намисто,заплетете косу з ниток чи ще щось цікаве придумаєте. А потім ми створимо презентацію наших красунь.