Урок трудового навчання «Писанки у словесних графічних образах. "Символічні знаки у візерунках писанки. Розпис писанок»

Про матеріал
Ознайомити з мистецтвом писанкарства дітей. Навчити малювати і розфарбовувати писанки, читати символи на писанках. Пробуджувати релігійні почуття напередодні Великодня.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Гайворонський ліцей №2»

 

 

 

 

Урок трудового навчання на тему:

 

 

«Писанки у словесних графічних образах. Символічні знаки у візерунках писанки. Розпис писанок»

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

Кокоша Н.Г.

 

 

 

Тема: Писанка у словесних графічних образах. Символічні знаки у візерунках писанки. Розпис писанок.

Мета: Ознайомити з мистецтвом писанкарства. Навчити малювати і розфарбовувати писанки, читати символи на писанках. Пробуджувати релігійні почуття напередодні Великодня.

Обладнання: Фломастери, плакат великої писанки з наклеєними на ній маленькими писанками; малюнок пам'ятника писанці у Канаді; варені яйця. Таблиця з різними символами, орнаментами на писанках.

І. Організаційний момент

А) Привітатись, усміхнутись, кивнути головою

Б) Девіз: У нас ручки вмілі,

                Умільці ми у кожнім ділі!

В) Молитва: Пошли нам, Боже,

                       Маленьким дітям,

                       Щастя, здоров’я на довгі літа – 2 р.

                       Щоб виростали розумні й сильні

                       Душею чисті і серцем вільні – 2 р.

                       Зглянься, наш Боже, на малі діти,

                       Що усім серцем вміють любити – 2 р.

                       Тата і неньку, і всю родину,

                        Край любий рідний, всю Україну. – 2 р.

 

ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку.

Учитель. Сьогодні, діти, ми з вами продовжимо поглиблювати знання про виготовлення писанок і будемо розмальовувати куряче яйце, призначене для великодніх свят.

Вдягла весна мережану сорочку,

Умившись і звільнившись от турбот.

І підіймає волошкові очі

До віщих, до церковних позолот.

Душа стає в цю днину молодою,

Забувши, що слова бувають злі,

І повняться старання добротою

На ранньому, скоромному столі.

Великдень всіх нас до гостини просить,

Малює сонце полотно небес.

І крашанку, як усмішку підносить,

Христос воскрес! Воїстину воскрес!

       - Весна дарує нам багато свят. Одне з них Великдень – Пасха – найвеличніше християнське свято. Пасхальний день – святий день. В цей день воскресає природа і Син Божий – Ісус Христос.  Він духом приходить до людей, до всього сущого, несучи здоров'я, щастя, добро. Це свято має свої обрядові атрибути.

         - Які символи-атрибути Великодня ви знаєте? (Паска, крашанка, писанка, запечений сир, печене порося, домашня ковбаса)

         Невід'ємна частина Великодня – писанка. У наших предків яйце було символом весняного відродження життя, продовження роду, символом сонця, тепла, вічності. За народним віруванням писанки і крашанки готуються саме в суботу. Фарбоване, розмальоване яйце вважається оберегом. Існують крашанки, писанки, драпанки, крапанки – цяцянки, скребянки, різьб'янки.

ІІІ. Робота з наочністю на дошці.

  • Якими кольорами розмальовували писанки? (інформація дітей про кольори):

Жовтий – уособлював сонце, життя, зорі і місяць; у господарстві – урожай хлібного лану, жита.

Червоний – радість життя, надія,любов, колір крові.

Блакитний – символ неба, простору, вітру, здоров'я.

Зелений – колір весни, пробудження природи, надії, радості життя-буття.

Чорний – символ землі, її родючості, дух померлих, пам'ять про них, про своє коріння.

Коричневий – земля-годувальниця, дерева, життєствердження.

Білий – чистота душі, правда, неозорі простори.

  • А що зображували на писанках? Кожен значок, кожен символ, кожна рисочка чи цяточка має своє значення.  Наприклад:

 

        (сонце) – носій світла і життя.

 

        (коло) – знак безсмертя

 

                         (вода) – символ життя, здоров'я

 

 

            (хрест) – символ Всесвіту

 

 

             (зоря) – знак неба

 

           А ще існують різні орнаменти.  Найпоширенішими орнаментами є: грабельки, вітрячки, драбинки, крученики, безконечники, баранячі роги, рачки, зірки, кривульки, ружі, ланки, сонце, віночки.  Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо малювати великодню писанку. А зараз розімнемо ручки.

ІV. Розминка пальчиків.

А) Братики - лінивці

     - Час вставати.

     - Ну, прокидайсь, дітвора.

      Нумо до праці пора.

Б) «Білка»

     Сидить білка на доріжці.

     Роздає вона горішки.

     Лисичці-сестричці,

     Горобцю – синичці,

     Ведмедику - товстоп'ятому,

     Зайчику вусатому.

V. Інструктаж по ТБ на уроці.

- Розмалювати писанки ми будемо фломастерами. Нагадайте правила користування ними.

А) Не брати в рот

Б) Не підносити до свого і чужого (сусіднього) обличчя.

В) Не розмальовувати рук.

Г) Покористувавшись, закрити.

VI. Самостійна робота учнів.

      Сьогодні ви творці писанок. Користуючись своїми знаннями символів, кольорів, вмінням працювати, розвивати свою уяву, ви намалюйте-розмалюйте писанки так, як вам підказує ваша душа, ваше серце. І не бійтесь додати до орнаменту щось своє, особисте, а музика вам допоможе у цьому. (Включається «Аве Марія». (Діти самостійно розмальовують фломастерами яйця).

VII. Фізхвилинка.

  • Пальчик, пальчик, що робив?
  • Я з цим братом в ліс ходив.
  • А з цим братом борщ варив
  • А з цим братом писанки писав.
  • А з найменшим заспівав.

(Співають діти пісню «Христос воскрес!»

1.Учень. Хтось придбає писанку, гарну, як наш світ.

               Все на ній написано: кольори і цвіт.

               То Великдень світові писанку несе.

               Не одними квітами дороге яйце.

2. Учень. А прийде неділенька в кошик між ковбас

                 Покладем, як зіроньки писаночки в ряд.

                 Гаївки, співаночки злинуть до небес.

                 І будуть вітаннячка – вже Христос воскрес.

VIII. Аналіз робіт.

Учитель аналізує роботи і вербально оцінює кожного учня.

IX. Мікрофон

  1. Учень. Перший в Україні і єдиний музей у світі писанки відкрито нещодавно в Коломиї на Івано-Франківщині.
  2. Учень. У Канаді у місті Едмонтоні, де живе багато українців, створено пам'ятник українській писанці. Розміром дорівнює триповерховому будинку. Складений із сорока частин. Величезна писанка розмальована яскравими фарбами. ЇЇ неповторний орнамент надає пам'ятникові урочистості.

Учитель. Писанку святять і підносять своїм рідним і знайомим. Такий подарунок є символом симпатії і прихильності. А ще він означав, що образи слід великодушно забути. Хто посварився, на Великдень обов'язково миряться. Освячену писанку, крашанку з давніх-давен клали до першої купелі немовляти, щоб зросло у силі. Писанку приорювали в ниві, щоб краще жито родило. Під поріг клали, в стайні, щоб водилася худоба. Вірили, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки.

X. Ігри.

Писанками, крашанками можна гратись. Діти грають в такі ігри, як

А) «Набитки»

Б) «Відгадки»

XI. Підсумок уроку.

       Ось і підійшов до кінця наш незвичайний урок. Давайте зараз поділимося враженнями про нього. А для цього дайте відповіді на запитання:

  1. Що я відчув?
  2. Чого я навчився?
  3. Що мене здивувало?
  4. Що мене вразило?

А зараз я пропоную визначити стан своєї душі. В цьому нам допоможуть Великодні кошики.

А) Якщо ваш настрій радісний, світлий, гарний – покладіть писаночку у І кошик з червоною дужкою.

Б) Якщо настрій спокійний, врівноважений – у ІІ кошик з зеленою дужкою.

В) Якщо сумний, невеселий – у ІІІ кошик з коричневою дужкою.

(Аналіз учителя наявності писанок у кошиках).

XII. Прибирання класу.

Є закон у природі і є правила у нас:

Рибки люблять чисту воду,

Діти люблять чистий клас. (прибирання робочих місць)

XIII. Прощання з гостями.

Учитель. Дякую, діти, вам за працю, я думаю, ви запам'ятаєте наш урок. А щоб добра згадка залишилась нашим гостям, то подаруйте їм наші писанки і не забудьте сказати потрібні слова: «Писанка мальована, з любов'ю подарована».

Кросворд:

 

 

1

П

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

И

 

 

 

3

 

С

 

 

 

4

А

 

 

 

 

 

5

 

 

Н

 

 

6

 

 

 

К

 

 

7

А

 

 

 

 

  1. Як називали 12 учнів Христа? (апостоли)
  2. На чому підносять хліб-сіль? (рушник)
  3. Що святіше за хліб? (паска)
  4. Як звали матір Ісуса? (Марія0
  5. Картина з зображенням Бога або святого? (ікона)
  6. Паличка з воску з гнотом  усередені? (свічка)
  7. Ароматизована речовина, яку використовують при богослужінні? (ладан)

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\конкурс метод\1207587302_easter06.gifD:\конкурс метод\alexba2.jpgD:\конкурс метод\1386_20140409_2614.jpgD:\конкурс метод\index.jpg

D:\конкурс метод\КНЯ-006.jpgD:\конкурс метод\foto000.jpg

 

 

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
3931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку