Комунальний заклад «Гайворонський ліцей №2»
Урок трудового навчання на тему:
«Писанки у словесних графічних образах. Символічні знаки у візерунках писанки. Розпис писанок»
Підготувала вчитель початкових класів
Кокоша Н.Г.
Тема: Писанка у словесних графічних образах. Символічні знаки у візерунках писанки. Розпис писанок.
Мета: Ознайомити з мистецтвом писанкарства. Навчити малювати і розфарбовувати писанки, читати символи на писанках. Пробуджувати релігійні почуття напередодні Великодня.
Обладнання: Фломастери, плакат великої писанки з наклеєними на ній маленькими писанками; малюнок пам'ятника писанці у Канаді; варені яйця. Таблиця з різними символами, орнаментами на писанках.
І. Організаційний момент
А) Привітатись, усміхнутись, кивнути головою
Б) Девіз: У нас ручки вмілі,
Умільці ми у кожнім ділі!
В) Молитва: Пошли нам, Боже,
Маленьким дітям,
Щастя, здоров’я на довгі літа – 2 р.
Щоб виростали розумні й сильні
Душею чисті і серцем вільні – 2 р.
Зглянься, наш Боже, на малі діти,
Що усім серцем вміють любити – 2 р.
Тата і неньку, і всю родину,
Край любий рідний, всю Україну. – 2 р.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку.
Учитель. Сьогодні, діти, ми з вами продовжимо поглиблювати знання про виготовлення писанок і будемо розмальовувати куряче яйце, призначене для великодніх свят.
Вдягла весна мережану сорочку,
Умившись і звільнившись от турбот.
І підіймає волошкові очі
До віщих, до церковних позолот.
Душа стає в цю днину молодою,
Забувши, що слова бувають злі,
І повняться старання добротою
На ранньому, скоромному столі.
Великдень всіх нас до гостини просить,
Малює сонце полотно небес.
І крашанку, як усмішку підносить,
Христос воскрес! Воїстину воскрес!
- Весна дарує нам багато свят. Одне з них Великдень – Пасха – найвеличніше християнське свято. Пасхальний день – святий день. В цей день воскресає природа і Син Божий – Ісус Христос. Він духом приходить до людей, до всього сущого, несучи здоров'я, щастя, добро. Це свято має свої обрядові атрибути.
- Які символи-атрибути Великодня ви знаєте? (Паска, крашанка, писанка, запечений сир, печене порося, домашня ковбаса)
Невід'ємна частина Великодня – писанка. У наших предків яйце було символом весняного відродження життя, продовження роду, символом сонця, тепла, вічності. За народним віруванням писанки і крашанки готуються саме в суботу. Фарбоване, розмальоване яйце вважається оберегом. Існують крашанки, писанки, драпанки, крапанки – цяцянки, скребянки, різьб'янки.
ІІІ. Робота з наочністю на дошці.
Жовтий – уособлював сонце, життя, зорі і місяць; у господарстві – урожай хлібного лану, жита.
Червоний – радість життя, надія,любов, колір крові.
Блакитний – символ неба, простору, вітру, здоров'я.
Зелений – колір весни, пробудження природи, надії, радості життя-буття.
Чорний – символ землі, її родючості, дух померлих, пам'ять про них, про своє коріння.
Коричневий – земля-годувальниця, дерева, життєствердження.
Білий – чистота душі, правда, неозорі простори.
(сонце) – носій світла і життя.
(коло) – знак безсмертя
(вода) – символ життя, здоров'я
(хрест) – символ Всесвіту
(зоря) – знак неба
А ще існують різні орнаменти. Найпоширенішими орнаментами є: грабельки, вітрячки, драбинки, крученики, безконечники, баранячі роги, рачки, зірки, кривульки, ружі, ланки, сонце, віночки. Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо малювати великодню писанку. А зараз розімнемо ручки.
ІV. Розминка пальчиків.
А) Братики - лінивці
- Час вставати.
- Ну, прокидайсь, дітвора.
Нумо до праці пора.
Б) «Білка»
Сидить білка на доріжці.
Роздає вона горішки.
Лисичці-сестричці,
Горобцю – синичці,
Ведмедику - товстоп'ятому,
Зайчику вусатому.
V. Інструктаж по ТБ на уроці.
- Розмалювати писанки ми будемо фломастерами. Нагадайте правила користування ними.
А) Не брати в рот
Б) Не підносити до свого і чужого (сусіднього) обличчя.
В) Не розмальовувати рук.
Г) Покористувавшись, закрити.
VI. Самостійна робота учнів.
Сьогодні ви творці писанок. Користуючись своїми знаннями символів, кольорів, вмінням працювати, розвивати свою уяву, ви намалюйте-розмалюйте писанки так, як вам підказує ваша душа, ваше серце. І не бійтесь додати до орнаменту щось своє, особисте, а музика вам допоможе у цьому. (Включається «Аве Марія». (Діти самостійно розмальовують фломастерами яйця).
VII. Фізхвилинка.
(Співають діти пісню «Христос воскрес!»
1.Учень. Хтось придбає писанку, гарну, як наш світ.
Все на ній написано: кольори і цвіт.
То Великдень світові писанку несе.
Не одними квітами дороге яйце.
2. Учень. А прийде неділенька в кошик між ковбас
Покладем, як зіроньки писаночки в ряд.
Гаївки, співаночки злинуть до небес.
І будуть вітаннячка – вже Христос воскрес.
VIII. Аналіз робіт.
Учитель аналізує роботи і вербально оцінює кожного учня.
IX. Мікрофон
Учитель. Писанку святять і підносять своїм рідним і знайомим. Такий подарунок є символом симпатії і прихильності. А ще він означав, що образи слід великодушно забути. Хто посварився, на Великдень обов'язково миряться. Освячену писанку, крашанку з давніх-давен клали до першої купелі немовляти, щоб зросло у силі. Писанку приорювали в ниві, щоб краще жито родило. Під поріг клали, в стайні, щоб водилася худоба. Вірили, що писанка охороняє оселю від пожежі, блискавки.
X. Ігри.
Писанками, крашанками можна гратись. Діти грають в такі ігри, як
А) «Набитки»
Б) «Відгадки»
XI. Підсумок уроку.
Ось і підійшов до кінця наш незвичайний урок. Давайте зараз поділимося враженнями про нього. А для цього дайте відповіді на запитання:
А зараз я пропоную визначити стан своєї душі. В цьому нам допоможуть Великодні кошики.
А) Якщо ваш настрій радісний, світлий, гарний – покладіть писаночку у І кошик з червоною дужкою.
Б) Якщо настрій спокійний, врівноважений – у ІІ кошик з зеленою дужкою.
В) Якщо сумний, невеселий – у ІІІ кошик з коричневою дужкою.
(Аналіз учителя наявності писанок у кошиках).
XII. Прибирання класу.
Є закон у природі і є правила у нас:
Рибки люблять чисту воду,
Діти люблять чистий клас. (прибирання робочих місць)
XIII. Прощання з гостями.
Учитель. Дякую, діти, вам за працю, я думаю, ви запам'ятаєте наш урок. А щоб добра згадка залишилась нашим гостям, то подаруйте їм наші писанки і не забудьте сказати потрібні слова: «Писанка мальована, з любов'ю подарована».
Кросворд:
|
1 |
П |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
И |
|
|
||||
|
3 |
|
С |
|
|
|||||
|
4 |
А |
|
|
|
|
||||
|
5 |
|
|
Н |
|
|
||||
6 |
|
|
|
К |
|
|||||
|
7 |
А |
|
|
|
|||||