Урок "Тяжко тому жити, хто не хоче робити. Л.Глібов "Коник - стрибунець."

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із жанром байки, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; удосконалювати навички виразного читання; збагатити знання про комах; учити аналізувати зміст байки, оцінювати вчинки головних героїв, виявляти мотиви їх поведінки, визначати повчальний висновок; збагачувати словниковий запас; розвивати способи і види читання байки; формувати логічне та образне мислення, аналітичні та творчі здібності, літературну і читацьку компетентність учнів; виховувати інтерес до читання байок, позитивні риси характеру, працелюбність, цілеспрямованість.
Перегляд файлу

Урок з літературного читання у 3 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

Тяжко тому жити, хто не хоче робити.

Л.Глібов

байка «Коник-стрибунець» 
 

 

 

 

 

                                                                                   Вчитель початкових класів

                                                                                   Черкашина Ірина Василівна

                                                          Добропільський КЗЗСО

                                                І-ІІІ ступенів №2 

                                                                   Добропільської міської ради

                                                  Донецької області

Тема уроку: Тяжко тому жити, хто не хоче робити. Л.Глібов байка

 «Коник-стрибунець» 
 

Мета: ознайомити учнів із жанром байки, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; удосконалювати навички виразного читання; збагатити знання про комах; учити аналізувати зміст байки, оцінювати вчинки головних героїв, виявляти мотиви їх поведінки, визначати повчальний висновок; збагачувати словниковий запас; розвивати способи і види читання байки; формувати логічне та образне мислення, аналітичні та творчі здібності, літературну і читацьку компетентність учнів; виховувати інтерес до читання байок, позитивні риси характеру, працелюбність, цілеспрямованість.


Засоби навчання та обладнання: підручник, портрет Л. Глібова;

предметні малюнки ; ілюстрації до байки; сигнальні картки, виставка книг письменника; презентація до уроку, мультимедійний проектор.

 

Принципи навчання: науковості, доступності, свідомості, активності, наочності, систематичності та послідовності, міцності, єдності навчання

і виховання, відповідність навчання до вікових та індивідуальних властивостей.

 

Методи стимулювання та мотивації інтересу до учіння: літературні ігри; створення ситуацій емоційно-етичних переживань, зацікавленості, зв'язку із життям, пізнавальної новизни.


Методи роботи учнів: виконавський, пошуковий, творчий. Методи виявлення знань учнів: усний, письмовий.

Форми організації навчального процесу: індивідуальна, парна, групова, фронтальна, колективна.

Інтерактивні технології: робота в парі, робота в малих групах.

 

Прийоми формування критичного мислення: «Мозковий штурм», «Інтерв'ю», «Прогнозування», «Сенкан», «Ґронування»,«Асоціативний кущ»,

 

Очікуванні результати: навчити учнів аналізувати зміст байки,

оцінювати вчинки головних героїв, виявляти мотиви їх поведінки,

визначати повчальний висновок. Розвивати  культуру мовлення.

Виховувати загальнолюдські цінності

 

Тип уроку. Урок формувань умінь та навичок.

 

Форма проведення: Урок - засідання театру юного читця

Хід уроку

І. Організація класу. 

 

Ви почули вже дзвінок?

Починаємо урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Перед вами нелегкі завдання,

То ж бажаю успіхів в навчанні.

 

- Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас  сьогодні на уроці.

                                      

                                                   План уроку

 

1.Реклама уроку.

2.Мовленнєва гімнастика.

3.Інтерв’ю з автором. Робота в парах.

4.Літературна скарбничка.

5.Фізкультхвилинка.

6. Сюжетно – рольова гра.

7.Творча лабораторія. Робота в групах.

 

 - Запрошую вас до роботи.

  Вправа  «Очікування»

- Яким має бути наш урок.?

Давайте зробимо рекламу нашому уроку.

                                                                           

      Реклама уроку                                  

 

             Ми будемо                    Урок буде

               активні                          цікавий

               працьовиті                    добрий

               творчі                            продуктивний

               уважні                           навчальним

               дисципліновані            трохи казковим

 

  • Отже, якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. І  в цьому нам ще допоможе наша психоформула. 

       Психоформула.                  

                                      Щоб разом працювати,

                                      Треба разом повторяти:

                                      Я розумний і серйозний,

                                       Хоч іще малого зросту.

                                       Зараз з силами зберуся,

                                       Я нічого не боюся.

                                       Впевнений, кмітливий я,

                                       Хочу отримувать знання.

 

ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань

 

- А щоб  справдилися наші  сподівання, нам треба пригадати девіз:

 

  Хто багато читає, той багато знає.     

Хто швидко читає, той багато зробити встигає.

 

- Сьогодні наш урок проведемо  у формі засідання театру юного читця.

                                             

- Хто був у театрі?  Театр – це установа, що здійснює сценічні вистави.

У театрі є режисер, актори.     

- Сьогодні  ви – актори і маєте можливість ознайомитися з цією важкою, але цікавою професією.

1.Мовленнєва гімнастика

- Актори щодня  виконують артикуляційні вправи, щоб  говорити чисто, красиво.

                                                                                             

 

 

а) Вправа  на дихання «Свічка»                             

Візьміть вузеньку  смужку паперу й, уявивши, що це  свічка, дмухайте на неї. Струмінь видиху повинен бути без різких коливань – папір контролює рівність видиху.

б). Вправа «Квіточка»

— У кожного з вас є квіточка. Подивіться, яка вона гарна, до неї одразу прилетіли бджоли. Як вони забриніли? (Дж-дж-дж)

— Вітерець дмухнув на квіточку (С-с-с)

— Листочки весело зашелестіли. (Ш-ш-ш)

— А ось хмаринка. Зараз дощик буде поливати нашу квіточку. (Кап- кап-кагі)

2. Вправи для розвитку правильної орфоепічної вимови.

а) Розмовляйте як ворона.                         б ) Розмовляйте як корова

 

   Кар -                    Му-                     

-тина, -тон, -амель, -топля, -лик, -ась.        -зика, -рашка, -зей, -льтик.                      

 

- За допомогою отриманих слів складіть речення.

 

3. Театральна скоромовка.

Театрали ролі грали.

Королі, пірати, тролі —

Непрості в акторів ролі

                                                                                                        

 Робота за сигнальними картками.                      

Вимовити: П — повільно, Н — нормально, Ш — швидко, Г — голосно, Т — тихо. (діти читають хором)                                           

- Як прочитав би цю  скоромовку кожен із цих хлопчиків? (На дошці – лиця з різною мімікою. Діти читають вірш  весело, сумно, здивовано, зі сміхом...)

                 

 

- Сьогодні зранку  ви зробили зарядку? Що ви «зарядили» ?  (тіло)

А зараз ми з вами зробимо «зарядку» для розуму.

4. Вправи на розвиток швидкої реакції:

- Відповідай швидко у кого яке житло?

У собаки –                               У мишки –

У птахів –                                У ведмедя –

У мурашки  –                          У лисички -

5.  Вправи для очей.

- Назвіть колір кожного кружечка з пришвидшенням.

 

                                                                         

 

 

   ІІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

  1. Гра «Дешифрувальник»   

         .

                              

Використайте код і знайдіть зашифровану  фразу
 

 

 

Ключ:

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

 

2. «Мозковий штурм»

- До якого жанру літератури належить ця фраза? (Прислів'я)

-  Як ви його розумієте?

-  Що таке прислів'я? (Прислів'я — це влучний народний вислів повчального характеру. Він ніби адресований комусь.)
- Навіщо нам вивчати прислів'я? (Прислів'я робить нас мудрішими.)
- Проаналізуймо народну мудрість, продовживши прислів'я.


    Людей питай, а... (свій розум май).                  
Пташку пізнають по пір'ю, а... (людину — по розуму).

- А ще у народі кажуть: «Кожен день життя додає часточку мудрості».

                                              

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

           1. «Математичні  дії»                                 
- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром літератури, що допоможе нам стати мудрішими. Його назву ви дізнаєтеся, виконавши «математичні дії»

БАЛЕТ – Т + Й – ЛЕ + КА     (Байка)

V. Повідомлення теми і мети уроку


- Сьогодні ми ознайомимося із жанром байки, розкриємо її таємниці, також прочитаємо та проаналізуємо, творчо попрацюємо із віршованою байкою. Оцінюючи вчинки головних героїв, навчимося робити більше корисного у своєму житті, а найголовніше — станемо мудрішими.

                                                                                                  

VІ. Надання необхідної інформації. 

    

       Літературна скарбничка

 

1. Зачитування за літературним словником

- Звернімося за мудрістю до «Літературного словника» і дізнаємося більше про цей новий жанр літератури.                                       

                                                                                                     
Зачитування тлумачення понять «байка» та «байкар» за словником.

1) Байка — невеликий, віршований або прозовий твір з повчальним змістом, у якому в алегоричній формі через образи тварин, птахів, риб, комах, рослин і речей зображено людські вчинки, характери, недоліки.


2) Байці властива алегоричність — наділення тварин, рослин, предметів і явищ рисами людського характеру.


а) Наприклад, поняття «працьовитість» передають в образі бджоли, «упертість» — в образі осла, «непосидючість» — мавпи.

 

б) Асоціації.                                                                         


- З якими рисами людського характеру асоціюєте слова: сова, лисиця, вовк та заєць? (Поняття «мудрість» втілено в образі Сови; «хитрість» — в образі Лисиці; «злість», «хижість», «сміливість» — в образі Вовка; «боягузтво», «доброта» — в образі Зайця.)

 

                                             

 


3) Байка має мораль — повчальний висновок, яким вона або розпочинається, або закінчується.

4) Байка містить дві частини: розповідну і повчальну (мораль).

5) Байкар — автор байок.


2. Робота над статтею «Байка»

- Що нам скаже мудра книга про байку?

Читання учнями «ланцюжком» інформації про байку.

 

3. Бліцопитування.

 Перевірка сприймання.  Гра «Мікрофон» 

- Байка – це... (Байка – це невеликий віршований або прозовий твір повчального змісту.) 
- Хто найчастіше буває героями байки? 
(Найчастіше героями байок бувають звірі і рослини.) 

- Де міститься мораль у байці? (На початку або в кінці)

- Хто такий байкар? (Автор байок)

- Хто першим почав складати байки? (Езоп)
- Навіщо люди складали байки?
 

4. Знайомство з українським байкарем — Леонідом Глібовим

«Зашифрування»

- Сьогодні ми будемо розширювати знання про жанр байки, творчість і життя відомого українського байкаря. Ви зможете розшифрувати його прізвище, закресливши літери, що повторюються.


ПЕТГПЕТЛПЕТІПЕТБПЕТОПЕТВПЕТ  (Глібов)
                                                                                                 


    - Так, це класик української байки Леонід Глібов.

 

- Леонід Іванович Глібов.

Хто ж бо він ? Хочете знати?

Уявіть, що ви пишете листа Л.Глібову. Які  запитання ви йому б поставили?

5. Робота в парах.(діти складають запитання)

6. Інтерв’ю з автором.

 - Коли Ви народилися, Леоніде Івановичу?

- Де Ви народилися?

- Як Вас називали в дитинстві? Чому?

- Ми навчаємося в школі, в початкових класах. А  де Ви навчалися?

- А коли Ви написали перший вірш?  Як він називається?

-  Ким Ви працювали, Леоніде Івановичу?

-  Скільки байок написали?

-  А чи тільки байки Ви писали?

 (підготовлений учень в ролі Л.Глібова відповідає на запитання дітей)

1. Народився  я  5 березня 1827 року.

2. У с. Веселий Поділ на Полтавщині. 

3. У дитинстві я любив доглядати за квітами, за що мене родичі називали «Льолик- квітчастий кролик» 
4. В 13 років  я вступив до Полтавської гімназії, яку не зміг закінчити через хворобу. Потім учився в Ніжинському ліцеї вищих наук.

5. У тринадцять років написав  перший вірш „Сон”.

6. Довгий час  викладав географію та історію.

7. Я написав  107 байок.

8. Писав не тільки байки, а вірші - загадки, акровірші.

 

Підготовка до сприймання нового матеріалу 

Продовжуємо засідання театру юного читця. 

— І ролі непрості, і на сцені виступати важко, і співати страшнувато, а танцювати — взагалі неможливо,  якщо акторам не будуть допомагати глядачі, які уміють уважно слухати й оплесками дякувати за виставу. Але ви ще тільки збираєтеся ставати справжніми акторами, тож спочатку дізнайтеся, яку  байку треба буде показати в театрі.                                                                                                                                                           

  КО                СТРИ                 НЕЦЬ          

                                            НИК                БУ
 

- Сьогодні ми познайомимось  з  байкою  Леоніда Глібова  «Коник-стрибунець». Удосконалимо вміння читати в особах, будемо вчитися знаходити аналогії між зображеним у байках і вчинками людей, активізувати читацьку пам’ять. Формувати  навички роботи в групах. Виховувати бережне ставлення до природи та комах.

- Щоб вам у байці все було зрозуміло, ми ознайомимося з окремими словами, що є у байці.

   Словникова робота.

 

           Пошук -  блискавка.

— Увага! Оголошується пошук - блискавка. Треба знайти і зачитати з «Тематичного словника школяра» слова:

(Тлумачення лексичного значення слів.)                                                                             

 

 Вдатний — вмілий;
досхочу — вдосталь;

 не вгаваючи — не змовкаючи;                         
гульк — раптом;
серце мліє — зупиняється, болить;
непереливки — дуже погано;
проворний — спритний;
небораче — бідолахо;
вдача — характер;
небоже — племіннику.                                                          

                                                                                                 

- Прослухайте як правильно читаються ці слова. 
- Які з них вам незнайомі? 
- Почитаємо слова «дощиком». 
- Тепер спочатку разом всі дівчатка. Тепер хлопчики. 

 

  Опрацювання байки «Коник-стрибунець»
- Л. Глібов писав: «Моя байка, добрі люди, у пригоді, може, буде».

1. Читання анаграм
- Наберемося мудрості, читаючи байку Глібова. Але спочатку відгадайте головних героїв.
                                   никко                            (коник)                  
                                   рахаму                          (мураха)                
- До якої частини мови належать ці слова? (Іменники)
- Назвіть їх одним словом. (Комахи)

2. Підготовка до сприймання байки
- Герої цієї байки — комахи.

 Самостійна пошукова діяльність. 
- А чи доводилося вам бачити цих комах, спостерігати за їхньою поведінкою? 

- Де живуть мурахи? Що ви знаєте про цих комах? 
( повідомлення «ентомологів») 
                                               « Ентомологи »

1 учень. Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів.

Ці комахи ніколи не сплять. Коли настають холоди, вони скупчуються в певних місцях і так зимують. Зазвичай вони живуть великими колоніями.

2 учень. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше.

3 учень. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків. 

Народні прикмети.
Мурахи поспішають в свій будинок - чекай дощу.

Перед грозою мурахи починають активно бігати по мурашнику.

- А що ви знаєте про коників? Де вони живуть? 
                                                                                                           

 1 учень. Коники добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках.

За допомогою вусиків коники дізнаються про те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи.

2 учень. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою. 
3 учень. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі. 

Народні прикмети.
До пізньої ночі сюрчать коники — ранок буде тихий і сонячний.
- Кого із цих комах ви можете назвати працьовитими?

                       Мураха                                         Коник

                                              

 

3. Випереджальне завдання. Прогнозування

- Мураха і Коник є дійовими особами байки Л. Глібова. Прочитайте назву твору, розгляньте ілюстрації та спрогнозуйте , про що може йтиметься у байці.

                                                                                      

                               

 

Сприймання нового матеріалу. 
1. Слухання байки. ( прослуховування в аудіозаписі)

2. Перевірка первинного сприймання. 

- У яку пору року з Коником-стрибунцем трапилося лихо?

-  Про що попросив Коник у Мурахи?

Фізкультхвилинка з імітацією рухів.  (1хв)                               

 

3. Сюжетно – рольова гра.  Інсценізація байки.                                                                                                                                                                                         - Сьогодні актори нашого театру запрошують вас переглянути байку.
(Грамзапис "Голоси природи").                                             
Отже, уявіть собі чудовий літній день. Степ. Зеленим килимом простелились трави, повітря напоєне ніжним ароматом квітів. І в цьому яскравому, різнобарвному світі чується сюрчання коника. (Інсценізація байки.) 
-  Чи сподобалась вам байка? А хочете прочитати її самостійно

- Акторам треба багато працювати над роллю. Аби робота була легшою, попрацюймо над словами, які зустрічаються в тексті.

 

4. «Миттєве» читання слів

Вдатний – веселий – співучий -  проворний .
— До кого з героїв можна віднести цю групу слів? (Коник)

— Повторіть ланцюжок слів з пам’яті.

5. Гра «Розвідники». Вправа на правильне інтонування речень.

- Прочитайте питальні речення. Скільки їх у байці?
- Прочитайте всі окличні речення. 

— Пам’ятайте, що ви актори. Зверніть увагу на паузи, дикцію, виразність. Подумайте, з якою інтонацією будете читати слова мурахи, коника – стрибунця. Змінюйте ваш голос відповідно до розділових знаків. Вкладайте в читання частку власної душі, умійте перевтілюватися, як це роблять справжні актори. Починаємо генеральну репетицію байки.

6. Мовчазне читання байки учнями
- Як і чому змінювалася поведінка Коника?

           І веселий, і співучий...
           Коник плаче, серце мліє...
          Як же в світі не радіти?...

 

- Усно поділіть текст на 2 частини: розповідну і повчальну.


Перевірка відповідей.

- Якими словами розпочинається повчальна частина? (На таку веселу мову...)


7 . Робота над ілюстрацією. 
- Підберіть до кожного малюнка текст байки. 

 

VІ. Систематизація та закріплення знань.
 

1. Визначення теми і мети байки
- Зробимо висновок, визначимо тему і головну думку байки.
 

 

      

2.  Творча лабораторія.                       

Робота в групах (картки із завданням)

 

                                     «Літературознавці»

«Ґронування».

 Байка:

 жанр
мудрість
повчання
читання
мораль
алегорія
лаконізм
правдивість
 

                                                «Дослідники»

- Скласти порівняльну характеристику головних героїв за діаграмою Вена.

 

    Коник-стрибунець

 

    Мураха

        Відмінне

     Спільне

    Відмінне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перевірка.

 

  Коник-стрйбунець

 

      Мураха

       Відмінне

      Спільне

     Відмінне

       ледачий

       істоти

 розумний

       співучий

       комахи

 наполегливий

    безтурботний

        родичі

 цілеспрямований

 

                                           

 

 

                                               «Мовознавці»

 «Сенкан про байку».
Перевірка.
Наприклад:
Байка.
Віршована, прозова.
Схвалює, засуджує, виховує.
Байка — твір повчального характеру.
Мудрість.

                                             

                                                  «Лінгвісти»

Які фразеологізми відповідають змісту байки?

Ворон  лічити                                                 Везти на шиї

Загрібати жар чужими руками                     Розмотати клубок

Крутитися, як білка в колесі                         Ганяти вітер по світу

Сім раз відміряй - один раз відріж               Драти горло                                                          

 

Перевірка.
Ворон  лічити — нічого не робити, не працювати, ледарювати.

Чужими руками — не самостійно, використовуючи працю, зусилля, енергію інших.

Ганяти вітер по світу – ледарювати.

 

                                             «Рекламодавці» 

- Подумайте, як би ви прорекламували байку Л.Глібова, щоб іншим забажалося б її прочитати.

Цей твір обов’язково прочитайте. Байка близька до казки, тому дійові особи подібні до казкових. Цей твір не тільки цікаво, але й корисно прочитати кожному з нас. Щоб не стати такими ледачими, байдужими, як Коник – стрибунець.  Потрібно дбати про своє майбутнє, завтрашній день і наполегливо працювати.
 

3. Розвиток літературно-творчої діяльності.

- Придумайте іншу назву байки.
- У якому місці можна було б зупинитися, щоб із Коником не трапилася біди?
- Придумайте власний варіант продовження байки.
- Як могли б скластися взаємини між героями у майбутньому?
VІІ. Підсумок уроку                                                                                                 

- Яку байку ми читали на уроці?

- Яким був коник - стрибунець ?

- Дайте пораду конику – стрибунцю.

- Чим байка відрізняється від вірша?  А казки?

- Які недоліки людського характеру засуджує байкар?

                                                                                             

- Засідання театру юного читця закінчилося.

Продовжити речення:                                                                                     

 Сьогодні  на уроці я …

Я розповім дома батькам про…

Сьогодні мені урок … тому, що…

 

Х. Домашнє завдання. 

- Вивчити байку напам'ять.

doc
Додано
24 серпня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку