директор школи,
вчителька початкових класів
Урок літературного читання у 3 класі
Тема. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»
Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство великого українського поета і художника; вчити аналізувати твір, виділяти в тексті головне; характеризувати головного героя твору, робити висновки з прочитаного; збагачувати словниковий запас учнів; використовувати метод біографічного навчання, розвивати лідерські якості, конструктивне екологічне лідерство, зорову пам’ять, зв’язне мовлення; викликати бажання працювати з книгою; виховувати інтерес до вивчення історії України, любов і повагу до художника і поета Т. Г. Шевченка.
Обладнання: мультимедійна тематична презентація, підручник О.Савченко «Літературне читання» для 3 класу, унаочнення «Лідерська ромашка».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мовленнєва розминка
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Дмитро Білоус
Читання «буксиром»; у швидкому темпі; виразне читання.
— Як ми можемо назвати цей вірш?
— Ім’я якого славного співця України ви прочитали?
III. Перевірка домашнього завдання
1-ша група — учні розповідають продовження оповідання «Малий Тарас чумакує» (с. 131–133).
2-га група — учні зачитують лист автору оповідання зі своїми міркуваннями.
3-тя група — учні читають напам’ять автобіографічний вірш «Не називаю її раєм».
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Про дитинство, життя і творчість Шевченка писала українська письменниця Оксана Іваненко.
Її книга так і називається — «Тарасові шляхи» (демонстрування книги.). Оксана Іваненко писала книгу цілих 20 років. Їй довелося багато трудитися. Вона побувала в багатьох Шевченківських місцях: де поет народився, де блукав від дяка до дяка, де вчився, де був на засланні.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо один розділ цієї книги — «Тарас у наймах».
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання оповідання Оксани Іваненко «Тарас у наймах» (с. 134–135).
— Що робив хлопчик для здійснення своєї мрії?
Дяк — служитель церкви, що допомагає священнику.
Ляпас — удар по щоці або шиї долонею.
Козачок — хлопчик 12–15 років, обов’язком якого є виконання дрібних доручень пана.
Цебто — тобто, отже, таким чином.
Гра «Блискавка»
Слова на картках-блискавках: новий, п’яний, сумний, сірий, даровий, голодний, обідраний, письменний.
3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання тексту учнями
Фізкультхвилинка
4. Читання тексту вголос («ланцюжком»)
— Чому Тарас вирішив стати даровим наймитом?
— Чи справдились сподівання хлопчика?
— На кого хотів вивчитись Тарас?
— Що його заставив робити новий учитель?
— Про кого сказав третій дяк: «Ні швець, ні кравець, ні на дуду грець»? Як ви розумієте це прислів’я?
— Про що мріяв Тарас? На що витрачав зароблені копійки?
— Чим закінчились пошуки хлопця?
— Як жилося Тарасові у дяка-п’яниці? А у дяка-маляра?
— З яких рядків видно ставлення Тараса до сестричок?
— Що він любив робити?
Фізпауза. «Зацвіла в долині…»
Учитель читає початок речення з тексту, а учні, відшукавши його, дочитують кінцівку.
— Прочитайте «блискавкою».
7. Гра «З’єднай частини речень»
Учитель наказав був голос у Тараса.
Дуже хороший вчитись хотів.
Треба було дозвіл від пана мати.
Тарас мріяв воду носити.
8. Характеристика головного героя
-Чому, на вашу думку, Тарас не залишив своїх пошуків?
9. Робота в групах. Вправа «Мозковий штурм».
- Виберіть з перелічених якостей ті, які, на вашу думку, характеризують малого Тараса в його пошуках.
(Тарас — уважний, спостережливий, вразливий, кмітливий, мрійливий, відповідальний, активний, рішучий, цілеспрямований, працелюбний, товариський, лінивий, ініціативний, нерішучий, життєрадісний, оптимістичний, винахідливий, пасивний, боягузливий, байдужий).
(Формування асоціативного куща лідерських якостей).
10. Інтерактивна гра «Ланцюжок».
-Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі?
11. Складання міні-есе «Які риси Тараса Шевченка допоможуть мені в житті?».
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Обговорення уроку (у формі діалогу)
- Що сподобалося на уроці?
- Для чого Оксана Іваненко подарувала нам це оповідання? (Роздуми учнів.)
- У чому ви хотіли б наслідувати Тараса Григоровича?
2. Гра «Сплетемо павутинку»
VII. Домашнє завдання