Урок "Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»"

Про матеріал
Урок літературного читання у 3 класі Тема. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах» Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство великого українського поета і художника; вчити аналізувати твір, виділяти в тексті головне; характеризувати головного героя твору, робити висновки з прочитаного; збагачувати словниковий запас учнів; використовувати метод біографічного навчання, розвивати лідерські якості, конструктивне екологічне лідерство, зорову пам’ять, зв’язне мовлення; викликати бажання працювати з книгою; виховувати інтерес до вивчення історії України, любов і повагу до художника і поета Т. Г. Шевченка. Обладнання: мультимедійна тематична презентація, підручник О.Савченко «Літературне читання» для 3 класу, унаочнення «Лідерська ромашка».
Перегляд файлу

Дем’яненко Наталія Борисівна,

директор школи,

вчителька початкових класів

Урок літературного читання у 3 класі

Тема. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»

Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях                        Т. Г. Шевченка; ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство великого українського поета і художника; вчити аналізувати твір, виділяти в тексті головне; характеризувати головного героя твору, робити висновки з прочитаного; збагачувати словниковий запас учнів; використовувати метод біографічного навчання, розвивати лідерські якості,  конструктивне екологічне лідерство, зорову пам’ять, зв’язне мовлення; викликати бажання працювати з книгою; виховувати інтерес до вивчення історії України, любов і повагу до художника і поета Т. Г. Шевченка.

Обладнання: мультимедійна тематична презентація, підручник О.Савченко «Літературне читання» для 3 класу, унаочнення «Лідерська ромашка».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

Розчитування

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Дмитро Білоус

Читання «буксиром»; у швидкому темпі; виразне читання.

— Як ми можемо назвати цей вірш?

— Ім’я якого славного співця України ви прочитали?

III. Перевірка домашнього завдання

1-ша група — учні розповідають продовження оповідання «Малий Тарас чумакує» (с. 131–133).

2-га група — учні зачитують лист автору оповідання зі своїми міркуваннями.

3-тя група — учні читають напам’ять автобіографічний вірш «Не називаю її раєм».

IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— Про дитинство, життя і творчість Шевченка писала українська письменниця Оксана Іваненко.

 Її книга так і називається — «Тарасові шляхи» (демонстрування книги.). Оксана  Іваненко писала книгу цілих 20 років. Їй довелося багато трудитися. Вона побувала в багатьох Шевченківських місцях: де поет народився, де блукав від дяка до дяка, де вчився, де був на засланні.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо один розділ цієї книги — «Тарас у наймах».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання оповідання Оксани Іваненко «Тарас у наймах» (с. 134–135).

1. Читання твору вчителем

— Яка мрія була у Тараса?

— Що робив хлопчик для здійснення своєї мрії?

2. Словникова робота

Довідкове бюро

Дяк — служитель церкви, що допомагає священнику.

Ляпас — удар по щоці або шиї долонею.

Козачок — хлопчик 12–15 років, обов’язком якого є виконання дрібних доручень пана.

Цебто — тобто, отже, таким чином.

Гра «Блискавка»

Слова на картках-блискавках: новий, п’яний, сумний, сірий, даровий, голодний, обідраний, письменний.

3. Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання тексту учнями

— Прочитайте оповідання ще раз, мовчки, вдумливо, поміркуйте, кого з героїв твору стосуються ці слова.

Фізкультхвилинка

4. Читання тексту вголос («ланцюжком»)

— Чому Тарас вирішив стати даровим наймитом?

— Чи справдились сподівання хлопчика?

— На кого хотів вивчитись Тарас?

— Що його заставив робити новий учитель?

— Про кого сказав третій дяк: «Ні швець, ні кравець, ні на дуду грець»? Як ви розумієте це прислів’я?

— Про що мріяв Тарас? На що витрачав зароблені копійки?

— Чим закінчились пошуки хлопця?

5. Вибіркове читання

— Як жилося Тарасові у дяка-п’яниці? А у дяка-маляра?

— З яких рядків видно ставлення Тараса до сестричок?

— Що він любив робити?

Фізпауза. «Зацвіла в долині…»

6. Гра «Знайди кінцівку»

Учитель читає початок речення з тексту, а учні, відшукавши його, дочитують кінцівку.

— Прочитайте окличні речення.

— Прочитайте «блискавкою».

7. Гра «З’єднай частини речень»

Дуже Тарас     учитися малювати.

Учитель наказав    був голос у Тараса.

Дуже хороший    вчитись хотів.

Треба було     дозвіл від пана мати.

Тарас мріяв     воду носити.

8. Характеристика головного героя

-Чому, на вашу думку, Тарас не залишив своїх пошуків?

9. Робота в групах. Вправа «Мозковий штурм».

- Виберіть з перелічених якостей ті, які, на вашу думку, характеризують малого Тараса в його пошуках.

(Тарас — уважний, спостережливий, вразливий, кмітливий, мрійливий, відповідальний, активний, рішучий, цілеспрямований, працелюбний, товариський, лінивий, ініціативний, нерішучий, життєрадісний, оптимістичний, винахідливий,  пасивний, боягузливий, байдужий).

 

(Формування асоціативного куща лідерських якостей).

10. Інтерактивна гра «Ланцюжок».

-Які риси характеру малого Тарасика ви запозичили б собі?

11. Складання  міні-есе «Які риси Тараса Шевченка допоможуть мені в житті?».

VI. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Обговорення уроку (у формі діалогу)

- Що сподобалося на уроці?

- Для чого Оксана Іваненко подарувала  нам це оповідання? (Роздуми учнів.)

- У чому ви хотіли б наслідувати Тараса Григоровича?

2. Гра «Сплетемо павутинку»

  • Мені сподобалось...
  • Тепер я знаю...
  • Я буду прагнути бути…

VII. Домашнє завдання

  • Скласти план оповідання.
  • Переказувати за планом від першої особи.
  •  Написати есе на запропоновану тему.

 

G:\вправи з лідерства\світлини\DSC07295.JPG

docx
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку