Урок у 10 класі на тему "Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів"

Про матеріал
Матеріал стане в пригоді вчителям під час підготовки до уроку в 10 класі з теми "Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів", допоможе реалізувати такий рекомендований вид роботи, як складання паспорта слова.
Перегляд файлу

Конспект уроку в 10 класі

Мельниченко Ольга Іванівна, учитель української мови та літератури, Шумського НВК «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – гімназія»

Тема. Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів.

Мета: поглибити суть поняття «пароніми», формувати навички доречного використання паронімів, розвивати пізнавальне ставлення до слова, виховувати культуру думки та мовлення, навчати ощадливості та раціонального використання коштів.

Цілі уроку

Учень (учениця)

Знаннєвий компонент:

  • розуміє суть поняття «пароніми»;
  • пояснює найпоширеніші випадки порушення лексичної норми;
  • визначає роль і стилістичні можливості вивчених лексичних одиниць, комунікативно доцільно використовує їх у власному мовленні.

Діяльнісний компонент:

  • організовує свою діяльність (мотивує, ставить цілі, планує, прогнозує, контролює, здійснює рефлексію, коригує);
  • організовує й планує навчальне співробітництво з учителем та однокласниками;
  •  дотримується лексичної норми в усних і писемних висловленнях;
  • уживає слова відповідно до їхніх лексичних значень, правильно використовує у мовленні пароніми;
  • додержується лексичної сполучуваності слів;
  • виявляє й усуває порушення лексичних норм, норм слововживання;
  • оцінює власне й чуже мовлення з погляду точного, доречного й виразного слововживання;
  • висловлює міркування й пропозиції щодо гармонізації спілкування.

Ціннісний компонент:

  • висловлює власне розуміння цінностей.
  • демонструє повагу до себе й інших, добираючи і вживаючи потрібні слова.

Емоційний компонент

  • висловлює адекватні почуття і враження від почутого й прочитаного;

уміє керувати почуттями відповідно до обставин.

Поведінковий компонент

  • демонструє на уроці активність, ініціативність, відповідальність.

Тип уроку: поглиблення та засвоєння знань і формування вмінь і навичок.

Обладнання: підручники, маркери, паперові промінці, ТЗН.

                                   Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Вправа «Портрет у промінні сонця». Учням роздати промінці, на яких потрібно записати одну-дві свої позитивні якості (добрий, кмітливий тощо). Промінці прикріплюють до розміщеного на дошці або фліпчарті сонця. Учитель зачитує «портрет» класу.

2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Розминки:

Мовна. Проказування скоромовки. Два бобри брунатно-бурі бобралися у баюрі. «Правда, брате бобре, добре?» – «Пречудово, брате бобре!»

Лексична. Дібрати синоніми й антоніми до рис характеру, записаних на промінцях.

Орфографічна. Словниковий диктант: брунатно-бурий, пречудовий, бюджет, щасливий, пестливий, туристський, видання, ефективний, взуття, щастя, піджак, страждання, пом’якшити, сусідський, позичений, зосереджений, упередження, найважливіший.

3. Епіграф до уроку. Щастя за гроші не купиш (Народна творчість).

ІІ. Цілевизначення і планування навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Вибір особисто значущих цілей.
  3. Планування роботи.

ІІІ. Реалізація мети.

  1. Спостереження. Уривок із учнівського твору: «Усі мами вродливі, але моя – найкрасивіша! Вона немов морфологічна красуня: карі розкосі очі, чорне розкішне волосся, струнка постава».
  • Яке слово вжите в невластивому значенні?
  • Як називають близькозвучні слова?
  1. Повторення та поглиблення фактичного матеріалу.

Пароніми – це близькі за звучанням, але різні за значенням і написанням слова (пари слів). Наприклад: музичний – музикальний, адресат – адресант. Пароніми можуть бути близькими за значенням (сусідній – сусідський), протилежними (еміграція – імміграція), різними (талан – талант). У художній літературі пароніми використовують для створення каламбурів: «Прийомний син барона був баран» (Ліна Костенко).

  1. Робота з підручником (Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова (рівень стандарту): підручний для 10 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ: Генеза, 2018).

Виконання вправ 72, 73, 74.

  1. Словникова робота:  споживний/споживчий/споживацький.

Джерело: http://slovopedia.org.ua/32/53409/32243.html

Літературне слововживання

А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З І Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ю Я

СПОЖИВНИЙ , СПОЖИВЧИЙ , СПОЖИВАЦЬКИЙ 
        СПОЖИВНИЙ – СПОЖИВЧИЙ – СПОЖИВАЦЬКИЙ 
        Споживний. Який стосується споживання, придатний для нього; їстівний: споживні властивості, споживні гриби, споживний фонд. 
        Споживчий. Який служить для задоволення потреб споживання: споживчі товари, споживча кооперація, споживче товариство. 
        Споживацький. Властивий тому, хто прагне тільки до задоволення власних потреб: споживацькі настрої, споживацькі інтереси, споживацьке ставлення, споживацька психологія.

 

  1. Аудіювання тексту.

         Споживчий кошик

     Спожи́вчий ко́шик — набір товарів, що характеризує типовий рівень і структуру місячного (річного) споживання людини або сім'ї. Використовується для розрахунку мінімального споживчого бюджету (прожиткового мінімуму), виходячи із вартості споживчого кошика в актуальних цінах. Застосовується як база для порівняння розрахункових і реальних рівнів споживання.

     На основі даних по споживчому кошику та споживчому бюджеті розраховуються такі показники, як мінімальна зарплата і мінімальна пенсія. Поняття споживчого кошика існує в багатьох країнах світу. Проте ці «кошики» мають певні національні особливості: споживчий кошик американця нараховує 300 продуктів і послуг, француза — 250, англійця — 350, німця — 475. Український споживчий кошик нещодавно був розширений до 297 найменувань продуктів.

     Наприклад, у споживчому кошику британця передбачені витрати на підключення до інтернету, покупку мр-3-плеєра та гітари, а також послуги садівника. Навіть найменш забезпечені німці мають право на цифровий фотоапарат та відеокамеру, сканер та принтер, а також тонометр. Французи закладають у споживчий кошик послуги перукаря, косметичні засоби та харчі для котів та собак.

     Крім того, експерти вважають, що найраціональнішою є така структура споживання, коли на харчі витрачається до третини доходів, непродовольчі товари (одяг, меблі) — 47 %, і решта — на послуги. В українському ж споживчому кошику левова частка доходів (понад 65 %) витрачається на харчі, а деякі непродовольчі товари та послуги не згадуються взагалі. Наприклад, вважається, що пенсіонерам не потрібні ані плавки, ані купальники, школярі можуть обійтися двома підручниками на рік, а студенти взагалі мають обходитися без підручників. Платна медицина та платна вища освіта взагалі не згадуються, бо, згідно із Конституцією, вони в Україні мають надаватися безкоштовно (за матеріалами Вікіпедії).

Обговорюємо почуте

  • Від чого залежить мінімальна заробітна плата і мінімальна пенсія?
  • Для чого використовується споживчий кошик?
  • Який зв’язок між споживчим кошиком та сімейним бюджетом?
  • Як можна поповнити доходи, якщо бюджет сім’ї дефіцитний (доходи менші за витрати)?
  • Чи знаєте ви вартість споживчого кошика українця?

Прожитковий мінімум українця – 1777 гривень.

  • Що можна купити за ці гроші?

ТСН у 2015 році провела власне розслідування. Журналісти з’ясували, що мінімальний набір предметів гардеробу (одяг, взуття) становить для чоловіків 8780 гривень, для жінок 9395 гривень при умові, що, наприклад, штани – одні на 4 роки, зимове пальто – одне на 8 років (за законодавством). Київський юрист Станіслав Батрин у тому ж році подав до суду щодо споживчого кошика, виграв справу і змусив Кабмін переглянути вартість прожиткового мінімуму (ТСН від 23 серпня 2015 р.).

  • Як мудро жити в умовах економічної нестабільності?
  • Як ви можете заощаджувати гроші?

ИзображениеУсміхнись!

 

 

 

 

Перевір себе.

Для учнів початкового рівня. Установи відповідність:

споживчий

Похожее изображение

 

 

 

споживацький

Похожее изображение

 

 

 

споживний

null

 

 

 

Для учнів достатнього рівня. Запишіть словосполучення, склавши картинку і слово.

Для учнів середнього й достатнього рівнів. Складіть пам’ятку «Як мудро розпоряджатися грошима?»

Орієнтовний зразок.

Як мудро розпоряджатися грішми?

  1. Знати свої прибутки.
  2. Встановити чітку межу між потребою і бажанням щось купити.
  3. Шукати вигідні пропозиції (наприклад, одяг зі знижками, купівля добре збережених уживаних речей).
  4. Заощаджувати (відкладати).
  5. Не зациклюватися на грошах.
  6. Бути щедрим.

 

  • Чи є ефективними поради однокласників?
  • Поясніть значення паронімів ефектний – ефективний.
  • Чи потрібно лікувати людей, для яких пріоритетним заняттям є лічити гроші?

Картинки по запросу знак питання

Лікувати                         душі

Лічити                             душу

 

Картинки по запросу ютубЕкспрес-урок 209 від Олександра Авраменка. Купувати чи купляти?

  1. Складання паспорта слова.

      Переконана, що кожне слово, як і людина, може отримати свій паспорт. По-перше, слово має своє походження, місце, де народилося. По-друге, у слова є вік. Наприклад, є слова-пенсіонери, а є новонароджені. По-третє, є слова, відомі всім, а є маловідомі. Також слово має власне забарвлення, воно може викликати різні емоції.

                         Паспорт слова

  1. Національність (власне українське/запозичене).
  2. Вік (активна лексика/пасивна(неологізм, застаріле)).
  3. Сфера використання(загальновживане/обмеженого вжитку (професійне, діалектне, жаргонізм)).
  4. Стилістичне забарвлення (емоційно забарвлене чи нейтральне).
  5. Світлина.

                   Паспорт слова «щастя»

  1. Власне українське, слов’янського походження.
  2. Активна лексика.
  3. Загальновживане.
  4. Органічно емоційне слово, що містить позитивне емоційне забарвлення.
  5. Похожее изображение 

 

 

 

 

 

Лексична розминка. Доберіть синоніми, антоніми до слова щастя, фразеологізми зі словом.

   Синоніми: 1 синонімічний ряд: щастя, доля, талан, жереб;

                      2 синонімічний ряд: щастя, задоволення, утіха, кайф, насолода, розкошування, раювання, блаженство, благодать;

                      3 синонімічний ряд: щастя, успіх, талан, тріумф.

Антоніми: щастя – горе, біда, лихо, нещастя.

Фразеологізми: випадає щастя, мати щастя, попитати щастя, щастя моє, щастя ще десь завалялося.

  • Яке заняття робить вас щасливими?

Міні-дискусія. Чи потрібно мати багато грошей, щоб бути щасливою людиною?

Культура мовлення. Відредагуйте вірш Ліни Костенко, замінивши виділені слова доречними паронімами.


На світі можна жить без талонів,

По-різному дивитися на світ :

Широкими очима , з-під долоні ,

Крізь пальці ,

У квартирку ,

З-за воріт .

Від цього світ не зменшиться нітрохи ,

А все залежить від людських зірниць

В широких відіб’ється вся епоха ,

У звужених – збіговисько дрібниць.     

На світі можна жить без еталонів,

По-різному дивитися на світ :

Широкими очима , з-під долоні ,

Крізь пальці ,

У кватирку ,

З-за воріт .

Від цього світ не зменшиться нітрохи ,

А все залежить від людських зіниць –

В широких відіб’ється вся епоха ,

У звужених – збіговисько дрібниць     


Домашнє завдання

Для учнів із достатнім і високим рівнями навчальних досягнень: написати есе «Будьте щасливі і розрізняйте ціну і цінність речей» (до 150 слів).

Для учнів із середнім рівнем навчальних досягнень: виконати вправу 79.

Для учнів із початковим рівнем навчальних досягнень: виконати вправу 83.

Для всіх охочих: скласти паспорти слів гривня і гривна.

ІV. Рефлексія та оцінювання.

  • Яка інформація була новою?
  • Що зацікавило, збентежило?
  • Який вид роботи сподобався?
  • Де використаю отримані знання та набуті вміння?
  • Що потрібно вдосконалити?
  • Якими ви були на уроці:

тактовними чи тактичними

дружніми чи дружними

людяними чи людними?

  • Яким був матеріал уроку

корисним чи корисливим

інформативним чи інформаційним?

Додаток: тактовна відповідь, дружній погляд, дружний клас, людяний учинок, корисна інформація, інформативний виклад.

Наостанок. Норвезький письменник Арне Гарборг сказав, що за гроші «ви купите їжу, але не апетит; ліки, але не здоров’я; м’яке ліжко, але не сон; знання, але не мудрість; блиск, але не вроду; світло, але не тепло; розваги, але не радість; знайомих, але не друзів; слуг, але не вірність».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Черевко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
5471
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку