Урок у 5 класі на тему "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал

Конспект уроку для 5 класу "Спрощення в групах приголосних". Очікувані результати: учень правильно вимовляє, відтворює під час читання і записує з голосу слова зі спрощеннями в групах приголосних і винятки з правила (у межах вивченого матеріалу); обґрунтовує правильність написання слів за допомогою правила; наводить приклади; здійснює еквівалентну заміну (квиток для проїзду – проїзний квиток); правильно вживає слова зі спрощеннями в групах приголосних та винятки з правила.

Використовується робота в парах, індивідуальна та фронтальна.

Перегляд файлу

Тема: Спрощення в групах приголосних

Мета: навчити визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних», вивчити слова-винятки, навчити правильно писати слова з даною орфограмою; збагачувати словниковий склад учнів;

розвивати фонематичний слух, орфографічні навички, зв’язне мовлення учнів, логічне мислення, пам'ять, уміння працювати в парах, самостійно;

виховувати любов до рідної мови, пізнавальний інтерес до вивчення мови, спостережливість до мовних явищ,толерантність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник (А.А. Ворон, В.А. Солопенко. Українська мова 5 клас. – Київ, 2013), схема, картки зі словами іншомовного походження-винятками, картки для індивідуального завдання.

Очікувані результати: учень правильно вимовляє, відтворює під час читання і записує з голосу слова зі спрощеннями в групах приголосних і винятки з правила (у межах вивченого матеріалу); обґрунтовує правильність написання слів за допомогою правила; наводить приклади; здійснює еквівалентну заміну (квиток для проїзду – проїзний квиток); правильно вживає слова зі спрощеннями в групах приголосних та винятки з правила.

Хід уроку

  1.       ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне завдання. Мовознавче дослідження

Діти, а пригадайте, як у світі називають українську мову? Правильно, милозвучна, співуча, мелодійна. Тобто все в ній звуки в словах української мови утворюються так, щоб їх було легко вимовляти й розрізняти на слух.

Запишіть слово агентство. Прочитайте його. Скажіть, чи легко воно вимовляється? Складно. Чому? Бо в цьому слові багато приголосних поруч. Так ось, це слово іншомовного походження й воно не підпорядковане правилам української вимови. А для того, щоб легше вимовляти слова, в українській мові існує поняття спрощення в групах приголосних, про яке ми сьогодні й поговоримо.

  1. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ ТА ЗАВДАННЯМИ УРОКУ

Слово вчителя

Отже, запишіть тему «Спрощення в групах приголосних».

Цілепокладання

Завдання:

  • Дізнатися сутність поняття «спрощення»;
  • Розповісти правила спрощення в групах приголосних;
  • Дізнатися про винятки з правил;
  • Правильно вимовляти слова зі спрощенням приголосних;
  • Уміти наводити прикладі слів із даною орфограмою.
  1.    СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя (схема)

Іноді при творенні або змінюванні слів виникає складний для вимови збіг трьох приголосних. Тоді, як правило, середній приголосний випадає. У цьому полягає сутність спрощення.

[стн] — [сн] область — обласний

[стл] — [сл] лестощіулесливий

[ждн] — [жн] тиждень — тижневий

[здн] — [зн] проїзд — проїзний

Робота з підручником (колективна форма)

Виписати винятки на с.146

Винятки

1. Кістлявий, пестливий, хвастливий, шістнадцять хвастнути, хворостняк, надкісниця, зап’ястний,(Спрощення лише у вимові).

2. У прикметниках від іншомовних слів компостний, контрастний, баластний, форпостний, аванпостний (спрощення не відбувається); студентський, агентство, гігантський, туристський (спрощення на письмі не передається).

 Словникова робота (прочитати вголос)

Баластний – непотрібний, зайвий.

Контрастний – різко протилежний.

Компостний – складений із органічних добрив.

Форпостний від іменника «форпост» передовий пост, передня варта, передня позиція на ділянці фронту.

Аванпостнийвід іменника «аванпост» передовий військовий пост, який виставляють для охорони від несподіваного нападу ворога.

 Робота в парах

 Розказати своєму сусіду про правила спрощення в групах приголосних (1 учень) і про винятки з правил (2 учень).

Творча робота (колективна форма)

Замініть виділені слова одним словом.

Робота, яка дає користь – корисна.

Людина, у якої є совісь – совісна.

Автомобіль, що швидко рухається – швидкісний.

Людина, яка любить хвастатися – хвастлива.

Випадок, що трапляється рідко – рідкісний.

Пояснювальний диктант (колективна форма)

Записати речення, пояснити орфограми.

Притихлі явори стоять безшелесно (Л.Костенко). Мати своїм пестливим голосом нашепче дитині про любов до всього живого (Панас Мирний).  Ллє небо жовтня запізнілі сльози (М. Дубович).

Робота з підручником (колективна форма)

Вправа 381 (письмово)

Прочитайте слова. Перекладіть українською мовою і запишіть. Підкресліть групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Щасливий, радісний, нещасний, кількісний, шістнадцать, пізній, виїзний, кістлявий, контрастний, учасник, корисний, чесний, обласний, жалісний.

Самостійна індивідуальна робота учнів із картками (відбувається одночасно з колективною роботою з підручником, робота ведеться на картках, а не в зошиті)

Прочитайте слова. Перекладіть українською мовою і запишіть. Підкресліть групи приголосних, у яких відбулося спрощення.

Областной, устный, шестнадцать, радостный, поздний, честный, костлявый, участник, счастливый, злостный, доблестный, безвыездно, проездной, вестник.

 Навчальне редагування «Упіймай помилку» (колективна форма)

Уявіть себе в ролі вчителя. Прочитайте і скажіть, чи всі слова записані правильно.

Безкористливий, полезахистний, безвартістний, не­нависний, гігантський, швидкісний, перехрестний, кореспонденський, виїздний, хвастливий, доблестний, вістник.

  1.              ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Словниковий диктант (індивідуальна робота, зібрати зошити)

Запишіть слова, позначаючи орфограми.

Зловісний, якісний, університетський, заздрісний, безжалісний, безкорисливий, доблесний, сонце, серце, буревісник, пісний, хвастнути.

  1.            ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія
-     Повернення до очікуваних результатів.

  • Чому в словах відбувається спрощення?
  • У яких групах слів відбувається спрощення?
  • У яких словах спрощення не відбувається?
  • У яких словах спрощення не передається на письмі?
  • Що було найскладнішим на уроці?
  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити правила параграфа 35, вивчити винятки, вправа 384

 

docx
Додано
3 листопада 2018
Переглядів
2334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку