Урок у 5 класі за оповіданням "Лобо - володар Курумпо"

Про матеріал
Конспект уроку у 5 класі за оповіданням Е. Сетона-Томпсона "Лобо" за програмою НУШ.
Перегляд файлу

Тема: Утвердження в оповіданні «Лобо» ідеї гуманного ставлення людей до тварин.

Мета: розкрити талант автора у зображенні любові, природної чистоти тварин; показати прагнення письменника виявити в читачів зацікавлення до світу тварин, бажання зберегти, захистити його; визначити значення образу Лобо для розуміння авторської позиції; розвивати навички вміння розмірковувати над проблемними питаннями, уяву, мислення; виховувати в школярів любов до світу природи.

Епіграф: 1. «Людина – не вінець природи, а її дитя»

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань

Форма проведення: урок-суд.

Хід уроку

І. Слово вчителя.

       Чи часто ми, люди, замислюємось над питанням – хто ми є на Землі, чи ми – царі природи, які мають право чинити із нею за своїм бажанням, чи ми – тільки мізерна частинка великого населення нашої планети і , так як і всі її жителі маємо підкорятись її законам, поважати, берегти і примножувати багатства природи, допомагати і любити наших «менших братів» - тварин, птахів. Чим відрізняється душа людини і тварини?  Чим наша душа чистіша, тим ближче ми до природної чистоти, а коли ми сьогодні, не вагаючись, руйнуємо гнізда птахів, завтра – знущаємось над тваринами, тим більше занапащаємо нашу душу, тим далі ми ваіддаляємось від природи.

Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на питання: «що означає бути людиною з чистою душею?». І я впевнена, що кожен із нас винесе цього уроку маленьку часточку тієї любові до природи, заради якої жив і творив видатний канадський письменник Ернест Сетон-Томпсон. Відчуймо ж себе частинкою великої, неосяжної матері-природи.

Пропоную сьогодні відчути себе свідками подій 85-річної давності, поринути у світ природи і побачити його зі сторони людей та тварин. Адже автор писав свої твори з метою захисту тварин від людської жорстокості, від згубного втручання людей в їх популяцію. Наш урок проведемо у формі суду над головним героєм оповідання – Лобо. Кожен із вас буде виконувати певну роль, до якої ви ретельно і активно готувались, мої найстаранніші п’ятикласники. Ви матимете змогу довести провину обвинуваченого (прокурор), надавши докази і свідків його злочинів, довести невинність Лобо (адвокат), представивши свідків цього і найважче із усього –

зіставити аргументи обвинувачення і захисту прийняти важливе рішення – винен вовк чи ні (суддя). Помічниками у прийнятті рішення будуть присяжні – вони на практиці спробують справитись із завданнями, які легко долав Лобо. Слово суддям.

Суддя 1. Розпочинаємо судову засідання над Лобо – ватажком зграї вовків Курумпо. Він звинувачується в нанесенні шкоди скотарям , у вбивстві ні в чому не винних, безпомічних тварин. Сьогодні ми судимо вовка. Заслухаємо сторони обвинувачення і захисту, щоб винести справедливий вирок.

Суддя 2. Ми не так часто придивляємося до поведінки наших молодших друзів – птахів, звірів. Адже відомо, що, пізнаючи природу – пізнаємо самих себе. Пізнаємо вірність, любов, самопожертву, природну чистоту представників дикої природи. Чи задумувались ми над тим, що ми, люди, є частинкою природи, значить, як і весь світ, підкоряємось її законам. А коли якись із законів порушується, то страждаємо від цього усі – і люди, і тварини, і рослини. Ми повинні пам’ятати – «Людина – не вінець природи, а її дитя».

Вчитель. Хоча досить часто людина вважає себе переможцем природи, її господарем. Чи так це – спробуємо дати відповідь в кінці уроку.

Суддя 1. Надаємо слово обвинуваченню.

Прокурор. Шановні судді! Панове присяжні! Ніколи ще на світі людство не зазнавало таких страшних наслідків існування вовків, які мали пастухи Курумпо від зграї сіроманців, ватажком яких був Лобо. Відомо, що задля своєї наживи вовки вбивали тільки молодих телиць, тварин, які ще не встигли натішитись життям. Але найжахливіше те, що вони вбивали тварин – овець, старих корів, биків, не торкаючись до м’яса, аби тільки познущатись із пастухів. Цим вони наводили страх на всю округу. В ході слідства було отитано багатьох свідків. Просимо Високий суд заслухати деяких із них.

Суддя 1. Суд викликає скотаря Курумпо.

Питання скотарю:

-         Що ви можете сказати про обвинуваченого?

-         Якої шкоди завдали вовки пастухам?

-         Яких тварин найбільше вбивали вовки зі зграї?

-         Вовки вбивали тільки телиць?

-         Чи були випадки, щоб вовки зі зграї Лобо нападали на людей?

-         Яке ваше ставлення до Лобо?

Суддя 2. Суд викликає мисливця Теннерея.

Питання Теннерею:

-         Що ви відчували, коли приїхали в Курумпо?

-         Яка мета вашого полювання на Лобо?

-         Чому, на вашу думку, ви зазнали невдачі?

-         Чому ви повернулись додому?

-         Що ви можете сказати про зграю Лобо?

-         Як ви ставитесь до дій зграї відносно людей?

-         Яка винагорода за смерть Лобо?

Прокурор. Шановні судді! Ви почули про ті страхітливі злочини, що коїлись під керівництвом Лобо. Гляньте на нього. Дай йому волю, він і присутніх тут розірве на шматочки. Таким тваринам не місце серед інших. Обвинувачення вимагає смертної кари для підсудного.

Вчитель. Сетон-Томпсон визнає, що його авторським завданням було викликати до хижака співчуття, захоплення. Адже Лобо – образ, який свідчить про те, яка щедра, багата природа, якими досконалими можуть бути її мешканці. І які наївні ми, люди, вважаючи, що наше верховенство над усіма іншими творіннями.

Суддя 1. Суд надає слово захисту.

Адвокат. Шановні судді, панове присяжні! Ви вислухали страхітливу історію про кровопивцю, жорстокого вбивцю Лобо, котрий за своє життя накоїв стільки злочинів, що годі сподіватись на помилування. Але в порушенні яких законів звинувачують підсудного? Обвинувачення назвало закони людей, через які переступив вовк. А де ж закони природи? Де закони тварин, за якими живуть ці звірі? В ході слідства захист ознайомився із багатьма матеріалами та опитала свідків, котрі були на стороні Володаря Курумпо. Просимо Високий суд послухати деякі з них.

Суддя 1. Захист викликає натураліста.

Натураліст. Оскільки в оповіданні Е. Сетона-Томпсона «Лобо» мова йде про вовка, згадаймо, що це за звір з точки зору зоології. «Вовк – хижий ссавець сімейства псових. Довжина тіла – до 160 см., маса – до 50 кг. Окремі тварини досягають 60-70 кг., але це буває рідко. Вовк – тварина моногамна. Самець і самка створюють сім’ю раз і назавжди, тільки загибель одного із них призводить до того, що інший шукає собі пару».

Суддя 2. Суд викликає літературознавця.

Літературознавець. Відомо, що Лобо був найулюбленішим персонажем Е. Сетона-Томпсона. Що було причиної цієї симпатії? Відповідь на це питання знаходимо у творі:

-         «Старий Лобо – справжній велетень, був надзвичайно дужим, хитрим. Він знав, що всі тутешні чоловіки носять зброю, тим то ніколи не нападав на людину і всіляко уникав зустрічі з нею».

-         «Старий ватажок блукав, мов неприкаянний, сподіваючись знайти Бланку»

-         «Протяжливий стогін вирвався із грудей Лобо. Від його скорботи хололо в серці. Він скреготав могутніми іклами, кусаючи ненависні ланцюги, а, коли я спробував торкнутись до нього рушницею, схопив її зубами і залишив на ній глибокі прим’ятини».

-         «Лобо вгамувався і байдуже позирав на нас, наче хотів сказати «Ваше зверху. Ви здолали мене. То ж і робіть зі мною, що хочете». Кажуть, лев, який позбувся сили, орел, що втратив крила та голуб, якого розлучили з подругою, гинуть від розбитого серця. Лобо – високообдарована істота.

Суддя 2. Суд викликає Ернеста Сетона-Томпсона – письменника, художника, натураліста.

Питання автору:

-         Розкажіть про себе. Хто ви, чим займаєтесь?

-         Чому головними героями ваших творів є, здебільшого, тварини?

-         Що спільного у вас із Лобо?

-         Чи погоджуєтесь ви з тим, що Лобо поплатився за все, що накоїв людям?

-         Чому помирає вовк? Адже він був мужнім, мудрим вожаком?

Вчитель. Автор закликає вчитися в природи мужності у боротьбі за життя, шляхетності, самопожертви, силі духу. Лобо – яскраве втілення сили і мудрості природи.

Адвокат. Шановні судді! Ви послухали свідчення захисту і зрозуміли, що Лобо – незвичайний вовк, його розумом, силою, відданістю захоплюються навіть люди. Чи можемо ми судити його за те, що цими рисами його наділила природа. Чи гідні ми називатись людьми, чи наш розум не поступиться розумові людей. Перевірте себе, станьте на місце Лобо і докажіть, що достойні називатись людьми.

Вчитель. Для цього, шановні присяжні, розв’яжіть пастки, із яких так вдало вибрався вовк.

  1. Розв’язати кросворд у вигляді букви «Н»
  2. Розшифрувати криптограму, яка є епіграфом нашого уроку.
  3. Дібрати цитату, яка відповідає рисам характеру Лобо.

Суддя1. Ми заслухали сторони обвинувачення і захисту. Час послухати самого підсудного.

Лобо. Я провів довге життя. Воно було важким, і, водночас, щасливим. Я мав те, чого не мали інші – силу, волю, владу. У мене були вірні друзі, кохана. Я жив з честю вовка і так і помру. Яке б рішення ви сьогодні не прийняли, вовк підкориться волі людей, але назавжди залишиться повновладним Володарем Курумпо.

Слово присяжним. Ми погоджуємось із думкою автора про те, що людина перемагає лише формально через те, що має кращий розум та засоби для полювання.  Фактично, справжня перемога на боці природи, бо вона – і сила, і мудрість, і шляхетність, і життя. Слабкість Лобо, через яку він потрапляє в капкан, виявилась його сильною моральною ознакою, звір показав людині живий приклад справжнього лицарства, кмітливості, честі та винахідливості.

Вчитель. В оповіданні утверджується думка про те, що з природою не треба змагатись, з нею потрібно жити у злагоді, любові і бережливому ставленні.

Суддя 1. Вирок суду. За численні злочини, які коїлись під керівництвом Лобо, підсудний звинувачується у порушенні законів людей. Але, враховуючи силу, розум, мужність вовка, беручи до уваги те, що підсудний жодного разу не нападав на людей, Лобо визнається винним у скоєному частково. Суд виносить вирок – зграї Лобо ніколи не наближатись до людських стад, полювати тільки в лісі.

Вчитель. Отож, суд завершений. Лобо лишився живий. Можливо, якби цей суд відбувся 85 років тому, доля вовка склалася б по іншому.

Підведення підсумків.

Оцінювання

Домашнє завдання. Скласти пам’ятку-заповіді жителям планети Земля «Як зберегти природу»

 

 

docx
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку