Тема. Тарас Григорович Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка,
ознайомитись з поезією «Думи мої…», дати ідейно-художній
аналіз вірша, коментувати основні мотиви, ідеї твору;
розвивати навички виразного читання, спостережливість, уміння
робити висновки;
виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Кобзаря;
прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, любов до
поетичного слова.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка творів поета та книг про нього, ілюстрації до твору, пісня «Думи мої…» та «Дивлюсь я на небо».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Свою Україну любіть.
Любіть її…
Т.Г.Шевченко
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
В.Сосюра
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Учитель ( вступне слово).
Коли б у нас була можливість помандрувати планетою, то в багатьох країнах світу ми побачили б пам'ятники одній людині. Ця людина – українець, поет, письменник, художник, гордість нашої держави, нашого народу – Тарас Григорович Шевченко.
Пам'ятники поетові є в Нью-Йорку, Вашингтоні, Торонто, Бухаресті, Москві, Санки-Петербурзі та багатьох містах світу. А в Україні кожне місто гордиться своїм пам'ятником Великому Кобзареві.
Тарас Шевченко дуже любив Україну, боліла йому душа за український народ, мріяв на чужині, що будуть вільними люди і « у селах веселих і люди веселі».
Темою нашого уроку є «Т.Г.Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»
Мета уроку: …
Епіграфами я взяла слова Т.Шевченка та В.Сосюри ( зачитує епіграфи).
Учитель: Запишіть тему та один із епіграфів у зошити.
( УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ ТА ЕПІГРАФ)
УЧИТЕЛЬ. На сьогоднішній урок вам було завдання: опрацювати за
підручником відомості про життя і творчість поета. Тому
зараз ми проведемо літературний диктант «Усім відомий Тарас
Шевченко».
1.Місце народження Т.Шевченка. ( Село Моринці.)
2.Соціальний стан малого Тараса. (Кріпак.)
3.Ким був Тарас у пана Енгельгарда? (Козачок.)
4.Здібність поета в дитинстві. (Малювання.)
5.Хто був ініціатором у викупі Шевченка з кріпацтва? (Сошенко.)
6.Скільки «коштувала» воля поета? ( 2500 рублів.)
7.У якій академії навчався Шевченко? (Мистецтв.)
8.Перша збірка Шевченка. («Кобзар»,)
9.Хто з українських композиторів присвятив понад 80 композицій Т.Шевченку? (М.Лисенко.)
10.Яке друге прізвище поета? (Кобзар.)
11. Найвідоміша поезія Т.Шевченка. («Заповіт».)
12.Скільки подорожей здійснив поет на Україну? ( Три.)
( Учні обмінюються зошитами для перевірки)
Учитель. Ось ми з вами і пригадали ще раз життєвий і творчий шлях поета,
але ми звернули увагу на ініціатора викупу Тараса Шевченка з кріпацтва.
Учениця підготувала невелике повідомлення
«Тарас на волі».
( ВИСТУП УЧЕНИЦІ)
Сошенко – Григорович – Брюллов – Є.Гребінка – Жуковський.
Учитель. Ми говоримо про викуп з неволі, про радість, хвилювання.
А що ж таке воля для Т.Шевченка? Складемо гронування «Воля».
Радість
Щастя
Спілкування з рідними
Скасування кріпацтва
Права людини
Незалежність
Творчість
Навчання
Учитель. Т.Шевченко на волі. Він їде до України і там бачить знову злиденне життя рідних. У 1840 році виходить перша збірка «Кобзар», яка складалася із 8 творів. Ось однією із поезій цієї збірка був вірш «Думи мої, думи мої…», який написаний 1839 року.
Ознайомимося з цією поезією.
УЧИТЕЛЬ. Скажіть, будь ласка, які слова вам найбільше запам'яталися і чому?
(Учні називають Дніпр широкий. сад…)
УЧИТЕЛЬ. Зараз прошу вас самостійно прочитати вдумливо поезію і визначити тему та ідею твору.
(Діти читають вірш та визначають тему, ідею.)
ТЕМА: звернення автора до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне
життя українського народу.
ІДЕЯ: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити
соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості.
УЧИТЕЛЬ. Вірш «Думи мої…» належить до ліричних творів. Повторимо, що таке лірика?
ЛІРИКА –один із трьох основних родів літератури ( поряд з епосом і
драмою), що відображає життя, показуючи переживання
людини, її думки, почуття, викликані певними життєвими
обставинами.
ВИДИ ЛІРИКИ:
-ода;
-гімн;
-послання;
-сонет;
-романс;
-елегія.
За змістом розрізняють лірику:
УЧИТЕЛЬ. Які проблеми порушив автор у творі?
ПРОБЛЕМИ: 1. Людина і суспільство.
2. Нерівноправність.
3. Кохання.
УЧИТЕЛЬ. А зараз виконаємо ще одну пошукову роботу: знайдемо
у вірші епітети, порівняння, звертання.
(Учні повторюють правила)
Епітети: мої думи, карі очі, чорнії брови, вишневий сад зелений, козацькая
воля, добрим людям.
Звертання: думи мої, Боже, квіти мої, діти, ненько, моя Україно.
Порівняння: думка, як той ворон; Дніпр широкий –море , могили –море,
думи – як свою дитину.
УЧИТЕЛЬ. Як бачимо , найбільше епітетів у творі.
УЧИТЕЛЬ. Ви уже досить добре ознайомилися з поезією. То ж послухаємо пісню «Думи мої» і скажіть, про що ви думали чи про кого.
( «КОЛО ІДЕЙ». Учні по черзі відповідають.)
Учитель. Гра «ПОЗМАГАЙМОСЬ З ПОЕТОМ». Перед вами уривок
Із вірша Т.Шевченка. Доберіть слова за змістом і побачимо, хто з вас точніше відтворить текст.
Із-за гаю ….. (сонце) сходить.
За гай і заходить.
По долині увечері
……..(козак) смутний ходить.
Ходить він годину,
……(ходить) він і другу.
Не виходить ……..(чорнобрива)
Із темного лугу.
(Діти добирають слова)
УЧИТЕЛЬ. Молодці! Пробуйте себе в ролі поета і пишіть вірші.
УЧИТЕЛЬ. Пропоную вам ще одну пісню про думи. Це українська народна пісня «Дивлюсь я на небо».Завдання буде таке: напишіть невеликого листа Тарасу Шевченку в знак подяки за його твори.
(Звучить пісня, діти пишуть листа.)
Один учень зачитує.
Оцінювання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1. Вивчити уривок напам'ять.
2. Скласти паспорт твору.
*3. Скласти усний опис Чернечої гори.
ПІДСУМОК УРОКУ – «МІКРОФОН»: Що нового я дізнався на уроці.
Вірш «На Чернечій горі»
Тема. Тарас Григорович Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка,
ознайомитись з поезією «Думи мої…», дати ідейно-художній
аналіз вірша, коментувати основні мотиви, ідеї твору;
розвивати навички виразного читання, спостережливість, уміння
робити висновки;
виховувати почуття пошани, поваги до життя і творчості Кобзаря;
прищеплювати інтерес до наслідків власної праці, любов до
поетичного слова.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, виставка творів поета та книг про нього, ілюстрації до твору, пісня «Думи мої…» та «Дивлюсь я на небо».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Свою Україну любіть.
Любіть її…
Т.Г.Шевченко
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
В.Сосюра
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Учитель ( вступне слово).
Коли б у нас була можливість помандрувати планетою, то в багатьох країнах світу ми побачили б пам’ятники одній людині. Ця людина – українець, поет, письменник, художник, гордість нашої держави, нашого народу – Тарас Григорович Шевченко.
Пам’ятники поетові є в Нью-Йорку, Вашингтоні, Торонто, Бухаресті, Москві, Санки-Петербурзі та багатьох містах світу. А в Україні кожне місто гордиться своїм пам’ятником Великому Кобзареві.
Тарас Шевченко дуже любив Україну, боліла йому душа за український народ, мріяв на чужині, що будуть вільними люди і « у селах веселих і люди веселі».
Темою нашого уроку є «Т.Г.Шевченко. Життя і творчість поета. «Думи мої, думи мої…»
Мета уроку: …
Епіграфами я взяла слова Т.Шевченка та В.Сосюри ( зачитує епіграфи).
Учитель: Запишіть тему та один із епіграфів у зошити.
( УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ ТА ЕПІГРАФ)
УЧИТЕЛЬ. На сьогоднішній урок вам було завдання: опрацювати за
підручником відомості про життя і творчість поета. Тому
зараз ми проведемо літературний диктант «Усім відомий Тарас
Шевченко».
( Учні обмінюються зошитами для перевірки)
Учитель. Ось ми з вами і пригадали ще раз життєвий і творчий шлях поета,
але ми звернули увагу на ініціатора викупу Тараса Шевченка з кріпацтва.
Учениця підготувала невелике повідомлення
«Тарас на волі».
( ВИСТУП УЧЕНИЦІ)
Сошенко – Григорович – Брюллов – Є.Гребінка – Жуковський.
Учитель. Ми говоримо про викуп з неволі, про радість, хвилювання.
А що ж таке воля для Т.Шевченка? Складемо гронування «Воля».
Радість
Щастя
Спілкування з рідними
Скасування кріпацтва
Права людини
Незалежність
Творчість
Навчання
Учитель. Т.Шевченко на волі. Він їде до України і там бачить знову злиденне життя рідних. У 1840 році виходить перша збірка «Кобзар», яка складалася із 8 творів. Ось однією із поезій цієї збірка був вірш «Думи мої, думи мої…», який написаний 1839 року.
Ознайомимося з цією поезією.
УЧИТЕЛЬ. Скажіть, будь ласка, які слова вам найбільше запам’яталися і чому?
(Учні називають Дніпр широкий. сад…)
УЧИТЕЛЬ. Зараз прошу вас самостійно прочитати вдумливо поезію і визначити тему та ідею твору.
(Діти читають вірш та визначають тему, ідею.)
ТЕМА: звернення автора до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне
життя українського народу.
ІДЕЯ: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити
соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості.
УЧИТЕЛЬ. Вірш «Думи мої…» належить до ліричних творів. Повторимо, що таке лірика?
ЛІРИКА –один із трьох основних родів літератури ( поряд з епосом і
драмою), що відображає життя, показуючи переживання
людини, її думки, почуття, викликані певними життєвими
обставинами.
ВИДИ ЛІРИКИ:
За змістом розрізняють лірику:
УЧИТЕЛЬ. Які проблеми порушив автор у творі?
ПРОБЛЕМИ: 1. Людина і суспільство.
2. Нерівноправність.
3. Кохання.
УЧИТЕЛЬ. А зараз виконаємо ще одну пошукову роботу: знайдемо
у вірші епітети, порівняння, звертання.
(Учні повторюють правила)
Епітети: мої думи, карі очі, чорнії брови, вишневий сад зелений, козацькая
воля, добрим людям.
Звертання: думи мої, Боже, квіти мої, діти, ненько, моя Україно.
Порівняння: думка, як той ворон; Дніпр широкий –море , могили –море,
думи – як свою дитину.
УЧИТЕЛЬ. Як бачимо , найбільше епітетів у творі.
УЧИТЕЛЬ. Ви уже досить добре ознайомилися з поезією. То ж послухаємо пісню «Думи мої» і скажіть, про що ви думали чи про кого.
( «КОЛО ІДЕЙ». Учні по черзі відповідають.)
Учитель. Гра «ПОЗМАГАЙМОСЬ З ПОЕТОМ». Перед вами уривок
Із вірша Т.Шевченка. Доберіть слова за змістом і побачимо, хто з вас точніше відтворить текст.
Із-за гаю ….. (сонце) сходить.
За гай і заходить.
По долині увечері
……..(козак) смутний ходить.
Ходить він годину,
……(ходить) він і другу.
Не виходить ……..(чорнобрива)
Із темного лугу.
(Діти добирають слова)
УЧИТЕЛЬ. Молодці! Пробуйте себе в ролі поета і пишіть вірші.
УЧИТЕЛЬ. Пропоную вам ще одну пісню про думи. Це українська народна пісня «Дивлюсь я на небо».Завдання буде таке: напишіть невеликого листа Тарасу Шевченку в знак подяки за його твори.
(Звучить пісня, діти пишуть листа.)
Один учень зачитує.
Оцінювання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 1. Вивчити уривок напам’ять.
2. Скласти паспорт твору.
*3. Скласти усний опис Чернечої гори.
ПІДСУМОК УРОКУ – «МІКРОФОН»: Що нового я дізнався на уроці.
Вірш «На Чернечій горі»
ІЗ-ЗА ГАЮ …… СХОДИТЬ.
ЗА ГАЙ І ЗАХОДИТЬ.
ПО ДОЛИНІ УВЕЧЕРІ
…… СМУТНИЙ ХОДИТЬ.
ХОДИТЬ ВІН ГОДИНУ,
…… ВІН І ДРУГУ.
НЕ ВИХОДИТЬ ……
ІЗ ТЕМНОГО ЛУГУ.
ІЗ-ЗА ГАЮ …… СХОДИТЬ.
ЗА ГАЙ І ЗАХОДИТЬ.
ПО ДОЛИНІ УВЕЧЕРІ
…… СМУТНИЙ ХОДИТЬ.
ХОДИТЬ ВІН ГОДИНУ,
…… ВІН І ДРУГУ.
НЕ ВИХОДИТЬ ……
ІЗ ТЕМНОГО ЛУГУ.
1