Наталія Антонівна Осатюк,
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок української літератури
11 клас
Тема: Творчість О.Довженка періоду Великої Вітчизняної війни. «Щоденник» О.Довженка – звинувачувальний акт тоталітарній системі.
Мета:
-
Ознайомити учнів з творчістю О.Довженка періоду Великої Вітчизняної війни.
-
Розвивати вміння аналізувати історичні явища.
-
Вдосконалювати навики проблемного та композиційного аналізу художнього твору.
-
Виховувати вміння працювати в групі, культуру ведення дискусії.
Тип уроку: урок вивчення нового
Епіграф уроку (висвітлюється на слайді):
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
-
Що найбільше вразило, запам’яталось з біографії О.Довженка?
(метод «Мікрофон»)
-
Розповісти про діяльність О.Довженка як кореспондента, письменника, кіномитця у період Великої Вітчизняної війни.
ІІІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу.
1. Учитель доповнює розповіді учнів та, звертаючи увагу на епіграф уроку, організовує роботу учнів за інтерактивним методом «Ажурна пилка».
2. Аналіз оповідань О.Довженка: «Мати», «Ніч перед боєм», «Незабутнє», «Воля до життя» за планом:
-
Життєва основа оповідання (якщо відомо).
-
Короткий зміст оповідання.
-
Елементи сюжету твору.
-
Проблематика.
Метод «Ажурна пилка»
-
Над змістом творів учні працювали у домашніх групах (4 групи). У цих групах учні знаходяться на початку уроку. Далі учитель просить учнів у кожній із груп розрахуватись за номерами (1, 2, 3, 4…) або вибрати улюблену квітку тощо. Після цього всі, наприклад, перші номери об’єднуються за одним столом, всі другі - за другим, всі треті – за третім і т.д. Тобто, формуються експертні групи, у яких учні детально обмінюються інформацією щодо прочитаних оповідань за визначеним планом.
-
Після цього всі знову повертаються у домашні групи, діляться інформацією та працюють над однаковим для всіх груп завданням:
-
Визначити особливості оповідань О.Довженка (кожна група визначає особливості того оповідання, над змістом якого працювала вдома).
-
Групи озвучують результати своєї роботи, узагальнюють їх та виробляють спільні висновки, які можуть бути представлені на слайді (зліва – особливості оповідань, справа – їх назви).
-
Лекція учителя за темою «Щоденник» О.Довженка – звинувачувальний акт тоталітарній системі».
Використовується інтерактивний метод «Керована лекція».
-
Матеріал лекції розподіляється на три логічно завершені частини:
-
Головна тема «Щоденника» О.Довженка - Україна, її трагедія у війні.
-
Головні аспекти Довженкової філософії.
-
Роздуми митця про мистецтво та свою естетику.
Після прослуховування кожної з трьох частин лекції учні виділяють головне і роблять короткі записи у зошитах.
-
Проаналізуйте на основі «Щоденника» Довженкове ставлення до культури в Україні та її складників: мови, історії, мистецтва.
-
Розкрийте тему «Війна і українці» на основі «Щоденника» О.Довженка.
-
Чому О.Довженко називає Україну Великою Вдовицею?
-
Якою була естетика О.Довженка?
-
Підсумки уроку.
-
Домашнє завдання: вміти аналізувати «Щоденник» О.Довженка, виписати цитати про розправу над митцем за кіноповість «Україна в огні». Прочитати кіноповість «Україна в огні», визначити проблематику твору.