Урок української літератури в 9 класі"Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття.

Про матеріал

Українська література, 9 клас

(Учитель Ольга Криворотенко, Дніпропетровська область)

Тема уроку: »Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття» .

Мета уроку: вчити школярів сприймати художній твір як явище мистецтва слова, сприяти усвідомленню школярами повчального змісту Притчі про блудного сина, розвивати комунікативні здібності учнів, їхнє самостійне й критичне мислення, культуру полеміки, уміння аргументовано доводити власну думку, сприяти виробленню уміння використовувати здобуті навички в практичному житті; сприяти розвитку особистості й самореалізації в сучасному житті.

Зміст уроку: філософські роздуми учнів про одвічні людські цінності, про складність людського буття, про вміння передбачати, прощати, шукати вихід зі скрутних ситуацій.

Урок чітко структурований у відповідності до вимог особистісно зорієнтованого навчання.

Учитель планує поділитись з однодумцями методичним інструментарієм , до якого звертається, виробляючи читацькі вміння і який сприяє підвищенню інтересу до читання , а саме: прагне звернути увагу присутніх на сучасне прочитання Притчі, на поєднання традиційних та інноваційних методів і прийомів роботи (евристична бесіда, віртуальна екскурсія картинною галереєю, дискусійна сітка Алвермана, робота із ситуативними фреймовими структурами, використання медіатехногогій та ін.), а також звертає увагу присутніх на використання компетентісно зорієнтованих завдань. Адже вдало дібрані прийоми , завдання, запитання сприяють розвитку критичного мислення, створюють можливість для реалізації творчого потенціалу учнів , які мають різний рівень навченості.

Під час роботи з текстом розставляються нові акценти, в першу чергу звертається увага на твір як вид мистецтва, у ході аналізу вчитель прагне опиратись на суб'єктний досвід школярів, прагне викликати в учнів позитивні емоції, які забезпечать емоційне сприйняття тексту художнього твору.

Крім того вчитель планує звернути увагу присутніх на роль вчителя в організації діалогу та співробітництва, у забезпеченні психологічного комфорту під час навчального процесу. Учителі матимуть можливість поповнити свою методичну скарбничку.

Перегляд файлу

 

 

Українська література, 9 клас

Т е м а. Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття.

М е т а: у ході уроку  сприяти усвідомленню школярами повчального змісту  Притчі про блудного сина, розвивати  предметні й ключові компетентності, уміння сприймати художній твір як явище мистецтва слова, розвивати комунікативні здібності учнів, їхнє самостійне  й критичне  мислення, культуру полеміки, уміння аргументовано доводити власну думку, вироблення уміння використовувати здобуті навички в практичному житті; сприяти  розвитку особистості й самореалізації в сучасному житті.

Н а в ч а л  ь н  і ц і л і.

 Учні мають  знати :зміст Притчі про блудного сина, визначення поняття притча, значення біблійних творів у  духовному житті українського народу.

 Учні мають уміти : коментувати зміст твору , висловлювати аргументовані  думки з приводу прочитаного, усвідомити універсальність євангельських істин людського буття.

Т и п  у р о к у: урок вивчення нового матеріалу

О б л а д н а н н я:  текст твору, конспекти, дидактичний матеріал( фреймові структури, дискусійна сітка Алвермана), слайди, музичне оформлення, мультимедійний проектор

 М е т о д и,  п р и й о м и,  ф о р м и роботи на уроці: прийоми »Побажай мені успіху, »Картинна галерея», »На смак і колір»; бесіда, робота із заголовком, з  ситуативними  фрейм- структурами, дискусійна сітка  Алвермана, метод Прес, саморефлексія.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1.1.Створення позитивного настрою. Прийом «Побажай мені успіху».(Вітання з дітьми, взаємні побажання успіху).

Домашнє завдання було прочитати Притчу. Запрошую вас у віртуальну екскурсію картинною  галереєю .(Авторське відео: https://www.youtube.com/watch?v=ZZuaBKWvqHg.

Переглядаючи, будьте уважними, запам’ятовуйте головне і готуйтесь до розмови з приводу побаченого.

Прошу!

1.2.  Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань. Прийом «Картинна галерея».

Методична ремарка. Учитель пропонує учням розв’язати комплексну задачу: Деякі люди стверджують, що твір « Притча про блудного сина» цікавий тільки тим людям,  хто вивчає давньоруську літературу або для віруючих людей, для митців сучасності він  не цікавий,  Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Перегляньте  запропонований відеоролик Знайдіть і підкресліть правильні  відповіді.  Уважно подивітться  і запам’ятате, що є предметом зображення в галереї, що об’єднує картини ,і що в них відмінне. Підготуйтесь до обговорення побаченого. Учні відвідують віртуальну картинну галерею із зображенням  різних епізодів Притчі про блудного сина . Картини створені художниками світу різних епох. В галереї є також зображення скульптур , фото титульних сторінок художніх творів, фото різьби по дереву, фото оголошень про виставу ,мозаїки із зображенням сюжету притчі,  . Після цього проводить бесіду за результатами екскурсії. Результати вчитель записує на дошці у вигляді інформаційного грона.

             Відповідь.

 

  1. Притча про блудного сина надихає на творчість письменників, художників, композиторів, скульпторів, майстрів декоративно- прикладного мистецтва.
  2. Притча про блудного сина містить глибокий релігійний зміст.
  3. Твір містить тільки світські мотиви.
  4. У Притчі про блудного сина порушено морально-етичні проблеми людства.

Ключ. Правильні відповіді 1, 4.

 

1.3.Бесіда за результатами екскурсії в картинну галерею  » Про що розповіла мені картинна галерея?». Створення інформаційного грона.

Інформаційне гроно:

  • Різні епохи ;
  • Художники різних країн;
  • Релігійні і світські мотиви;
  • Різні  сюжетні епізоди;
  • Що їх  об’єднує? (скрізь є син);
  • Що різнить? Різні моменти життя, різні життєві ситуації;
  • Різні види м-ва(образотворче, декоративно- прикладне, музика, живопис);

Висновок: Притча про блудного сина, один із біблійних творів,  надихала митців  усіх часів і народів, багато століть вони використовують її теми, ідеї, образи, сюжети у своїх творах. Біблійні матеріали знайшли широке відображення урізних мистецьких  творах, зокрема у творах  письменників давньої української літератури, потім нової, а тепер і сучасної.

. ІІ. Цілевизначення.

1.Повідомлення теми уроку  та мети вчителем.( Учитель пропонує записати дату, тему уроку в зошити, конспектувати основні тези уроку, схеми, таблиці).

-  Діти, на уроці  торкнемося душею  одного з найсвятіших  духовних скарбів -  біблійного твору «Притча про блудного сина»,  спробуємо осягнути його глибокий повчальний зміст, зачерпнемо з нього  для себе мудрості, спробуємо проаналізувати свої життєві орієнтири, опираючись на  морально- етичні закони, які  залишили минулі покоління для прийдешніх.

- А що конкретно кожен з вас очікує від уроку? Замисліться- і бажаючі хай висловлять свої сподівання.

2. Визначення учнями навчальних цілей (учитель Вінниці підготує)

( Я  хочу ознайомитись з твором, щоб зрозуміти, чому син називається блудним; хочу зрозуміти, у чому таємниця актуальності твору; що означає слово блудний; хочу послухати різні думки, щоб зіставити зі своїми; хочу  цікавого спілкування з однокласниками і новим вчителем; хочу вчитись спілкуванню; вчитись слухати інших  і говорити самому та ін.).

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

3.1.Робота із заголовком. Уважно і вдумливо прочитайте заголовок. Які слова в ньому  вам незрозумілі, незнайомі, значення яких ви  хотіли б відновити у пам’яті?(слайд)

       Словник. Притча— повчальне алегоричне оповідання  філософсько -етичного змісту. Складається, як правило, із сюжетної розповіді про людське життя і повчального висновку.

БЛУ́ДНИЙ1, а, е.. Який блудить, блукає, постійно змінюючи місце перебування.

 Блудним лицарем зробитись.., Рушить з дому в світ широкий — Ось що враз задумав він (Фр., XII, 1953, 114).

◊ Блу́дний син, заст. — про людину, що після довгих блукань і розпусного життя з каяттям повертається до своєї родини. Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. — Т. 1. — С. 203.

  • Уявіть, що ви не читали притчі.(А, можливо, хтось справді не читав? Тоді це запитання йому!) Про що вам розповів би заголовок?

(Син блукав і повернувся)

  • Заголовок виражає тему чи ідею  твору?(ідею, бо в ньому є слово блудний, яке вказує на ставлення автора до героя).

3.2.Бесіда . З’ясування первинного враження від твору.

  • Чи все зрозуміло у змісті твору?
  • - Яке враження на вас справив твір? Які епізоди запам’ятались?
  •  Які запитання виникли? Що нез’ясовано?
  • Яка тема Притчі? (Розповідь про блукання меншого сина по світу).
  • Які проблеми порушено у творі? Яка з них є основною? Чому ви так вважаєте?

Методична ремарка. Якщо учням важко самостійно визначити проблематику, то учитель допомагає їм навідними запитаннями, які винесено в дужки.

Словник.

  Проблема- складне теоретичне або практичне питання, що потребує розв'язання, вивчення, дослідження.

 Проблематика- сукупність, коло проблем

  • батьки і діти (між ким виник конфлікт?);
  • багатство і бідність(в яких умовах жив вдома і в чужих краях?);
  • хто є справжніми друзями(чи були у нього в чужих краях друзі?);
  • праця і лінь(як з’явились гроші у батька і куди поділись у чужих краях? Чому?);
  • провинна і покаяння(ще раз зверніться  до заголовка. Раз він виражає ідею, то основна проблема в заголовок і покладена!).
  • Яка проблема є основною? Чому ви так вважаєте?(заголовок вказує на основну проблему!

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Робота з  ситуативними  фрейм- структурами.

Методична ремарка. Фрейми –це блоки знання, які стоять за значенням слів і забезпечують їх розуміння. Фрейм складається з теми, слотів (щілин) з вершинами, які заповнюються пропозиціями. Основною одиницею збереження інформації є пропозиція.

У запропонованій фреймовій структурі заголовок «Повернення блудного сина»-це тема.

Дія, мотив, результат дії, причини- слоти ( щілини), які заповнюються пропозиціями- думками учнів.

 Фреймові структури сприяють компактному представленню навчального матеріалу.

- Діти, спробуймо сюжет притчі передати тільки дієсловами.

(Забирає, мандрує, аналізує, кається, повертається.).

  • А тепер  з’ясуємо , чому син так діяв, які результати його вчинків та чому цей результат був таким. При цьому заповнимо ось таку структурну таблицю.

 

Дія

Мотив(чому так вчинив?)

Результат дії

 

Причини результату

Висновок

Забирає спадок у батька

 

 - хотів незалежності

-своя справа;

-власні  блага9матеріадьні);

-побачити  більше світу;

- набратись життєвого досвіду;

 

Самостійність

безхатченко

Самовпевненість

Зверхність

непорядність

 

 

 

 

Втратив зв'язок з родиною,

(б, м, д, Б, с, б),

Саме вони є порадниками,

Мають життєвий досвід. Навчили б розбиратись в людях.

 

 

Мандри,

розгульний спосіб життя

 

 

.

Прагнув відпочити,

побачити світ,

скуштувати»солодкого» життя,

лінувався

 

Став господарем долі

Побачив світ

Розтратив майно

Голод

Скрута

Став свинопасом, ладен їсти свинячу їжу, але йому її не давали.

 

 

 

Відс.житт. досвіду

Недалекоглядність

Відс порадника

Легковажність

Не розб в людях

Марнотратство

Хвалькуватість невміння розпорядитись власним майном.

.

 

Аналіз ситуації

 Відчув голод, приниження.

невдоволення собою

Розчарування,

відчай,

туга. Втрата людської гідності

Порозумнішав,

Набув життєвого досвіду

Каяття

 Загнаний у кут, не бачив виходу

Усвідомив провину перед батьком, відчув себе негідним сином

Прокинулась совість

 Відчув себе грішним

Повернувся до батька

Намір ніколи не повертатись до скоїного

Полегшення

Знайшов вихід зі скрутного становища

Повернення блудного сина

 

 Голову, що покаялась, навіть меч не бере

 

  • Чому так трапилось? Чому добрі наміри не дали результату?

Втрачено зв'язок з родиною(батьком, матір’ю, бабусею, дідусем, братами, сестрами, які є насправді небайдужі до його долі. Перші навички самостійного життя дає родина, вона ж застерігає, вчить бути далекоглядними, розбиратись у людях.

  • Як ви поясните слова батька: " Веселитися ж і радіти треба, тому що брат твій оцей був мертвий і ожив, пропав і знайшовся".

(Був мертвий духовно: не поважав родину,  був хвалькуватим, легковажним, недалекоглядним, нерозважливим. А знайшовся- усвідомив свої помилки, покаявся, наче на світ заново народився.

Батько тому й зрадів, бо він виконав свою місію: виховав Людину.

  • Діти, будь-якій людині властиво помилятись. Недаремне біблійне прислів’я говорить :хай кине камінь той, хто без гріха. Але варто бути завбачливим, перш ніж зробити щось, варто сім раз подумати, а раз відрізати. Але ж коли наробив помилок, то покайся з тим, щоб більше їх не повторювати, Людина може зробити багато помилок, але якщо він покається, то Бог простить його, як простив батько свого блудного сина.
  • бо голову , що покаялась, навіть меч не бере.

(записується висновок під фреймовою структурою: Голову, що покаялась, навіть меч не бере?

У притчі основним засобом характеристики героїв є їхні вчинки.

На основі вчинків батька та запропонованих прислів1їв коротко охарактеризуйте батька.

Прислів’я:

  • Для виховання дитини потрібно більш проникливе мислення, більш глибока мудрість, ніж для управління державою.
  • Дитина потребує вашої любові найбільше саме тоді, коли він менше за все її заслуговує.
  • Набагато легше стати батьком, ніж залишитися ім.

(мисляча , розсудлива , вольова людина, бо нелегко було віддати свою, тяжкою працею зароблену долю і не сперечатись, відпустити  сина у світ, знаючи, що його чекає  попереду, має  великий життєвий досвід, любить сина).

  • -  То ж яким повинен бути справжній батько?
  • (люблячим, демократичним, мудрим і розсудливим, терплячим…)

2.Дискусійна сітка Алвермана. Чи можна старшого сина назвати блудним7

Методична ремарка.Дискусійна сітка Алверманна використовується для навчання учнів дискусії. Записати в першу і третю колонки аргументи в захист тези і проти неї. Потрібно записати якнайбільше аргументів.Після того, як аргументи вичерпані, починають почерговий захист кожного з них. Виступ учня триває не більше 1 хвилини. Висновки робить та група учнів, яка мала найбільше аргументів.

Підніміть руки, хто вважає старшого сина блудним.

Хто не вважає

Більшість вважає. Тоді слово тим, у кого аргументів менеше.

Тепер слово тим, у кого їх більше, вони ж і зроблять висновок.

 

Так

 

Чи можна старшого сина назвати блудним?

Ні

1. Не зрадів поверненню

Працює на полі чесно

2.Не зайшов у дім

Не відбирає спадок

3.Докоряє батькові

Не виявляє неповаги до батька

4.Теж хоче повеселитися з друзями

Не втручається в долю молодшого, бо повністю покладається на мудрість батька, не сміє йому суперечити, впевнений у його правоті.

5.Не розуміє причини радості батька

 

6. Відповідно до законів християнської етики повинен

від усієї душі бажати людям спасіння;

 

7.Радіти каяттю грішників;

 

8.Не заздрити Божій любові до іншого, в т.ч. і грішника.

 

9. Не зупиняє молодшого брата, адже він досвідченіший, має знати, чим все може скінчитись.

 

 

Метод Прес. Висновок : старшого сина можна вважати блудним, бо він теж в якійсь мірі  відвертається від своєї родини: від батька, від брата, не розуміє їх, »заблуждается», тобто помиляється,  а це може призвести до необачного вчинку.

Учитель. Притчу про блудного сина можна тлумачити по різному: просто з морально- етичної точки зору й з релігійної точки зору. Крім того цей твір належить до перекладної літератури, а значить існує багато варіантів ції притчі, різні сюжети, різні розв’язки, тому однозначної відповіді на це запитання немає. Для нас є важливим є її повчальний зміст.

  •                   Уявіть, що ви зустрілись зі старшим сином через 10 років потому. Яким ви його бачите?( думки можуть бути різними:  він врахує помилки молодшого брата, прислухається до порад батька і буде гідною людиною, наробить своїх помилок і покається, не прислухатиметься ні до кого, буде засліплений ревністю, стане на хибний шлях).
  • Чому вчить нас Притча ?На основі вивченого сформулюйте ідею твору.
  • Доведіть, що вивчений твір є притча ( Метод Прес).

Я вважаю, що…, бо, ….

 

Відео «Притча про блудного сина»( Авторське відео: https://www.youtube.com/watch?v=9w4G0W3J5mk&t=

)Обговорення.його.

ІУ.Рефлексія.

  • Чи справдилися мої очікування?
  • Про що мені хочеться поговорити? (що треба уміти прощати, вміти любити, вміти аналізувати, усвідомлювати, каятись)
  • Яку проблему хотілось би порушити?
  • Які думки виникли ?
  • Що схвилювало?
  • Що сподобалось(не сподобалось)?

2.Домашнє завдання:

Прийом «На смак і колір»:

  • Лист блудному синому
  • Фанфік 
  • Есей «Що б ви порадили старшому синові»

Заключне слово вчителя.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.6
Відповідність темі
4.9
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Папченко Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коржова Наталія
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Маслова Ірина Володимирівна
    Дякую, Унікальна робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кот Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Чудная Ольга Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Ботнарь Мария
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
28 березня 2018
Переглядів
18189
Оцінка розробки
4.7 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку