Українська література, 9 клас
(Учитель Ольга Криворотенко, Дніпропетровська область)
Тема уроку: »Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття» .
Мета уроку: вчити школярів сприймати художній твір як явище мистецтва слова, сприяти усвідомленню школярами повчального змісту Притчі про блудного сина, розвивати комунікативні здібності учнів, їхнє самостійне й критичне мислення, культуру полеміки, уміння аргументовано доводити власну думку, сприяти виробленню уміння використовувати здобуті навички в практичному житті; сприяти розвитку особистості й самореалізації в сучасному житті.
Зміст уроку: філософські роздуми учнів про одвічні людські цінності, про складність людського буття, про вміння передбачати, прощати, шукати вихід зі скрутних ситуацій.
Урок чітко структурований у відповідності до вимог особистісно зорієнтованого навчання.
Учитель планує поділитись з однодумцями методичним інструментарієм , до якого звертається, виробляючи читацькі вміння і який сприяє підвищенню інтересу до читання , а саме: прагне звернути увагу присутніх на сучасне прочитання Притчі, на поєднання традиційних та інноваційних методів і прийомів роботи (евристична бесіда, віртуальна екскурсія картинною галереєю, дискусійна сітка Алвермана, робота із ситуативними фреймовими структурами, використання медіатехногогій та ін.), а також звертає увагу присутніх на використання компетентісно зорієнтованих завдань. Адже вдало дібрані прийоми , завдання, запитання сприяють розвитку критичного мислення, створюють можливість для реалізації творчого потенціалу учнів , які мають різний рівень навченості.
Під час роботи з текстом розставляються нові акценти, в першу чергу звертається увага на твір як вид мистецтва, у ході аналізу вчитель прагне опиратись на суб'єктний досвід школярів, прагне викликати в учнів позитивні емоції, які забезпечать емоційне сприйняття тексту художнього твору.
Крім того вчитель планує звернути увагу присутніх на роль вчителя в організації діалогу та співробітництва, у забезпеченні психологічного комфорту під час навчального процесу. Учителі матимуть можливість поповнити свою методичну скарбничку.
Українська література, 9 клас
Т е м а. Притча про блудного сина. Універсальність євангельських істин людського буття.
М е т а: у ході уроку сприяти усвідомленню школярами повчального змісту Притчі про блудного сина, розвивати предметні й ключові компетентності, уміння сприймати художній твір як явище мистецтва слова, розвивати комунікативні здібності учнів, їхнє самостійне й критичне мислення, культуру полеміки, уміння аргументовано доводити власну думку, вироблення уміння використовувати здобуті навички в практичному житті; сприяти розвитку особистості й самореалізації в сучасному житті.
Н а в ч а л ь н і ц і л і.
Учні мають знати :зміст Притчі про блудного сина, визначення поняття притча, значення біблійних творів у духовному житті українського народу.
Учні мають уміти : коментувати зміст твору , висловлювати аргументовані думки з приводу прочитаного, усвідомити універсальність євангельських істин людського буття.
Т и п у р о к у: урок вивчення нового матеріалу
О б л а д н а н н я: текст твору, конспекти, дидактичний матеріал( фреймові структури, дискусійна сітка Алвермана), слайди, музичне оформлення, мультимедійний проектор
М е т о д и, п р и й о м и, ф о р м и роботи на уроці: прийоми »Побажай мені успіху, »Картинна галерея», »На смак і колір»; бесіда, робота із заголовком, з ситуативними фрейм- структурами, дискусійна сітка Алвермана, метод Прес, саморефлексія.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап.
1.1.Створення позитивного настрою. Прийом «Побажай мені успіху».(Вітання з дітьми, взаємні побажання успіху).
Домашнє завдання було прочитати Притчу. Запрошую вас у віртуальну екскурсію картинною галереєю .(Авторське відео: https://www.youtube.com/watch?v=ZZuaBKWvqHg.
Переглядаючи, будьте уважними, запам’ятовуйте головне і готуйтесь до розмови з приводу побаченого.
Прошу!
1.2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань. Прийом «Картинна галерея».
Методична ремарка. Учитель пропонує учням розв’язати комплексну задачу: Деякі люди стверджують, що твір « Притча про блудного сина» цікавий тільки тим людям, хто вивчає давньоруську літературу або для віруючих людей, для митців сучасності він не цікавий, Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Перегляньте запропонований відеоролик Знайдіть і підкресліть правильні відповіді. Уважно подивітться і запам’ятате, що є предметом зображення в галереї, що об’єднує картини ,і що в них відмінне. Підготуйтесь до обговорення побаченого. Учні відвідують віртуальну картинну галерею із зображенням різних епізодів Притчі про блудного сина . Картини створені художниками світу різних епох. В галереї є також зображення скульптур , фото титульних сторінок художніх творів, фото різьби по дереву, фото оголошень про виставу ,мозаїки із зображенням сюжету притчі, . Після цього проводить бесіду за результатами екскурсії. Результати вчитель записує на дошці у вигляді інформаційного грона.
Відповідь.
Ключ. Правильні відповіді 1, 4.
1.3.Бесіда за результатами екскурсії в картинну галерею » Про що розповіла мені картинна галерея?». Створення інформаційного грона.
Інформаційне гроно:
Висновок: Притча про блудного сина, один із біблійних творів, надихала митців усіх часів і народів, багато століть вони використовують її теми, ідеї, образи, сюжети у своїх творах. Біблійні матеріали знайшли широке відображення урізних мистецьких творах, зокрема у творах письменників давньої української літератури, потім нової, а тепер і сучасної.
. ІІ. Цілевизначення.
1.Повідомлення теми уроку та мети вчителем.( Учитель пропонує записати дату, тему уроку в зошити, конспектувати основні тези уроку, схеми, таблиці).
- Діти, на уроці торкнемося душею одного з найсвятіших духовних скарбів - біблійного твору «Притча про блудного сина», спробуємо осягнути його глибокий повчальний зміст, зачерпнемо з нього для себе мудрості, спробуємо проаналізувати свої життєві орієнтири, опираючись на морально- етичні закони, які залишили минулі покоління для прийдешніх.
- А що конкретно кожен з вас очікує від уроку? Замисліться- і бажаючі хай висловлять свої сподівання.
2. Визначення учнями навчальних цілей (учитель Вінниці підготує)
( Я хочу ознайомитись з твором, щоб зрозуміти, чому син називається блудним; хочу зрозуміти, у чому таємниця актуальності твору; що означає слово блудний; хочу послухати різні думки, щоб зіставити зі своїми; хочу цікавого спілкування з однокласниками і новим вчителем; хочу вчитись спілкуванню; вчитись слухати інших і говорити самому та ін.).
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
3.1.Робота із заголовком. Уважно і вдумливо прочитайте заголовок. Які слова в ньому вам незрозумілі, незнайомі, значення яких ви хотіли б відновити у пам’яті?(слайд)
Словник. Притча— повчальне алегоричне оповідання філософсько -етичного змісту. Складається, як правило, із сюжетної розповіді про людське життя і повчального висновку.
БЛУ́ДНИЙ1, а, е.. Який блудить, блукає, постійно змінюючи місце перебування.
Блудним лицарем зробитись.., Рушить з дому в світ широкий — Ось що враз задумав він (Фр., XII, 1953, 114).
◊ Блу́дний син, заст. — про людину, що після довгих блукань і розпусного життя з каяттям повертається до своєї родини. Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. — К.: Наукова думка, 1970—1980. — Т. 1. — С. 203.
(Син блукав і повернувся)
3.2.Бесіда . З’ясування первинного враження від твору.
Методична ремарка. Якщо учням важко самостійно визначити проблематику, то учитель допомагає їм навідними запитаннями, які винесено в дужки.
Словник.
Проблема- складне теоретичне або практичне питання, що потребує розв'язання, вивчення, дослідження.
Проблематика- сукупність, коло проблем
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Робота з ситуативними фрейм- структурами.
Методична ремарка. Фрейми –це блоки знання, які стоять за значенням слів і забезпечують їх розуміння. Фрейм складається з теми, слотів (щілин) з вершинами, які заповнюються пропозиціями. Основною одиницею збереження інформації є пропозиція.
У запропонованій фреймовій структурі заголовок «Повернення блудного сина»-це тема.
Дія, мотив, результат дії, причини- слоти ( щілини), які заповнюються пропозиціями- думками учнів.
Фреймові структури сприяють компактному представленню навчального матеріалу.
- Діти, спробуймо сюжет притчі передати тільки дієсловами.
(Забирає, мандрує, аналізує, кається, повертається.).
Дія |
Мотив(чому так вчинив?) |
Результат дії
|
Причини результату |
Висновок |
Забирає спадок у батька
|
- хотів незалежності -своя справа; -власні блага9матеріадьні); -побачити більше світу; - набратись життєвого досвіду;
|
Самостійність безхатченко |
Самовпевненість Зверхність непорядність
|
Втратив зв'язок з родиною, (б, м, д, Б, с, б), Саме вони є порадниками, Мають життєвий досвід. Навчили б розбиратись в людях.
|
Мандри, розгульний спосіб життя
|
. Прагнув відпочити, побачити світ, скуштувати»солодкого» життя, лінувався
|
Став господарем долі Побачив світ Розтратив майно Голод Скрута Став свинопасом, ладен їсти свинячу їжу, але йому її не давали.
|
Відс.житт. досвіду Недалекоглядність Відс порадника Легковажність Не розб в людях Марнотратство Хвалькуватість невміння розпорядитись власним майном. .
|
|
Аналіз ситуації |
Відчув голод, приниження. невдоволення собою |
Розчарування, відчай, туга. Втрата людської гідності |
Порозумнішав, Набув життєвого досвіду |
|
Каяття |
Загнаний у кут, не бачив виходу |
Усвідомив провину перед батьком, відчув себе негідним сином |
Прокинулась совість Відчув себе грішним |
|
Повернувся до батька |
Намір ніколи не повертатись до скоїного |
Полегшення |
Знайшов вихід зі скрутного становища |
Повернення блудного сина
Голову, що покаялась, навіть меч не бере
Втрачено зв'язок з родиною(батьком, матір’ю, бабусею, дідусем, братами, сестрами, які є насправді небайдужі до його долі. Перші навички самостійного життя дає родина, вона ж застерігає, вчить бути далекоглядними, розбиратись у людях.
(Був мертвий духовно: не поважав родину, був хвалькуватим, легковажним, недалекоглядним, нерозважливим. А знайшовся- усвідомив свої помилки, покаявся, наче на світ заново народився.
Батько тому й зрадів, бо він виконав свою місію: виховав Людину.
(записується висновок під фреймовою структурою: Голову, що покаялась, навіть меч не бере?
У притчі основним засобом характеристики героїв є їхні вчинки.
На основі вчинків батька та запропонованих прислів1їв коротко охарактеризуйте батька.
Прислів’я:
(мисляча , розсудлива , вольова людина, бо нелегко було віддати свою, тяжкою працею зароблену долю і не сперечатись, відпустити сина у світ, знаючи, що його чекає попереду, має великий життєвий досвід, любить сина).
2.Дискусійна сітка Алвермана. Чи можна старшого сина назвати блудним7
Методична ремарка.Дискусійна сітка Алверманна використовується для навчання учнів дискусії. Записати в першу і третю колонки аргументи в захист тези і проти неї. Потрібно записати якнайбільше аргументів.Після того, як аргументи вичерпані, починають почерговий захист кожного з них. Виступ учня триває не більше 1 хвилини. Висновки робить та група учнів, яка мала найбільше аргументів.
Підніміть руки, хто вважає старшого сина блудним.
Хто не вважає
Більшість вважає. Тоді слово тим, у кого аргументів менеше.
Тепер слово тим, у кого їх більше, вони ж і зроблять висновок.
Так |
Чи можна старшого сина назвати блудним? |
Ні |
1. Не зрадів поверненню |
Працює на полі чесно |
|
2.Не зайшов у дім |
Не відбирає спадок |
|
3.Докоряє батькові |
Не виявляє неповаги до батька |
|
4.Теж хоче повеселитися з друзями |
Не втручається в долю молодшого, бо повністю покладається на мудрість батька, не сміє йому суперечити, впевнений у його правоті. |
|
5.Не розуміє причини радості батька |
|
|
6. Відповідно до законів християнської етики повинен від усієї душі бажати людям спасіння; |
|
|
7.Радіти каяттю грішників; |
|
|
8.Не заздрити Божій любові до іншого, в т.ч. і грішника. |
|
|
9. Не зупиняє молодшого брата, адже він досвідченіший, має знати, чим все може скінчитись. |
|
|
Метод Прес. Висновок : старшого сина можна вважати блудним, бо він теж в якійсь мірі відвертається від своєї родини: від батька, від брата, не розуміє їх, »заблуждается», тобто помиляється, а це може призвести до необачного вчинку.
Учитель. Притчу про блудного сина можна тлумачити по різному: просто з морально- етичної точки зору й з релігійної точки зору. Крім того цей твір належить до перекладної літератури, а значить існує багато варіантів ції притчі, різні сюжети, різні розв’язки, тому однозначної відповіді на це запитання немає. Для нас є важливим є її повчальний зміст.
Я вважаю, що…, бо, ….
Відео «Притча про блудного сина»( Авторське відео: https://www.youtube.com/watch?v=9w4G0W3J5mk&t=
)Обговорення.його.
ІУ.Рефлексія.
2.Домашнє завдання:
Прийом «На смак і колір»:
Заключне слово вчителя.