Урок української мови для учнів 5 класу на тему "Групи слів за значенням:синоніми,антоніми, омоніми. Узагальнення та систематизація вивченого"

Про матеріал
Тема уроку: Групи слів за значенням:синоніми,антоніми, омоніми. Узагальнення та систематизація вивченого . Мета уроку: закріпити і поглибити знання учнів про лексичні групи слів: синоніми, антоніми, омоніми; вдосконалювати їхню орфографічну грамотність; розвивати і збагачувати мовлення школярів; виховувати повагу до літературних постатей України. Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивчених знань.
Перегляд файлу

Тема уроку: Групи слів за значенням:синоніми,антоніми, омоніми. Узагальнення та систематизація вивченого .

Мета уроку: закріпити і поглибити знання учнів про лексичні групи слів: синоніми, антоніми, омоніми; вдосконалювати їхню орфографічну грамотність; розвивати і збагачувати мовлення школярів; виховувати повагу до літературних постатей України.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивчених знань.

 

Епіграф уроку:

 «Т.Г.Шевченко вийшов з народу,

жив з народом і не тільки думками, а й

обставинами життя був з ним міцно звязаний».

Хід уроку.

І . Організаційно-вступний етап. Повідомлення теми , мотивація навчальної діяльності учнів. Цілевизначення та планування.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • «Метод незакінчених речень» (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
  • Усі слова, які вживаються в мові, становлять її …
  • Лексикологія –це …
  • Лексичне значення слів –це …
  • Лексичне значення слів пояснено у …
  • За значенням слова поділяються на …
  • Слова, різні за звучанням і написанням,але однакові або близькі за лексичним значенням, називаються …
  • Слова «день-ніч, великий-малий» -це …
  • Омоніми –це …
  • Синоніми допомагають у мовленні уникнути …
  • Слово вчителя.(соціальна компетентність)

Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу. Цього року вся Україна (і не тільки) відзначатиме 200 –річчя від дня народження Т.Г.Шевченка. Тому сьогоднішній урок ми присвятимо людині, яка звеличила Україну, звеличила весь український народ.

Т.Г.Шевченко… Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив не тільки український народ, а й  увесь світ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківських творів. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти:

Запрошую вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини. Тому ця запалена свічка символізуватиме силу вогню поезії, ніжність її доторку до людського серця, цінність і короткочасність людського життя.

Тарас Григорович Шевченко

Життя нашого поета таке дивне, що слухаючи про нього, можна було б сказати, що це легенда. Але все те діялось насправді. І перш ніж ви почуєте коротку розповідь про його дитинство, візьміть ручки і , уважно слухаючи, запишіть слова-антоніми, які будуть у цьому тексті.

Отож:

За широкими морями, ще й за горами кам’яними, в далекій стороні був колись веселий край з розкішною природою. А жили там сумні люди.

У сім’ї бідного селянина-кріпака Григорія Шевченка, що належав багатому пану Енгельгардту, було п’ятеро дітей. Одні, як Катерина, були чорняві, а інші, як малий Тарас, - біляві. Але лагідна , ніжна мати любила усіх однаково. Вона завжди співала їм пісень: жартівливих і серйозних, жвавих і повільних, більше сумних, а менше веселих. Життя її було тяжким, і дуже швидко вона померла, а згодом малий Тарас залишився сиротою. Без батька, без матері…

Гірким було його дитинство.

  • Які слова-антоніми ви виписали?
  • Якими синонімами можна продовжити ряд до слова «мама»?
  • Чи можуть бути синонімами слова «селянин-кріпак» і «пан» ? Поняття про контекстуальні синоніми.

ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого.

  1. Лінгвістична гра «Хто швидше?»(компетентність саморозвитку й самоосвіти).  Вчитель називає слово, а учні продовжують синонімічний ряд, вибравши синоніми із розданого матеріалу.

Азбука – абетка, алфавіт;

Батьківщина – Вітчизна;

вірність – відданість;

вітер – вітровій, буревій;

вогнище – багаття;

відвага – сміливість, мужність;

безсмертний – вічний;

безталанний – нещасний;

виринати – випливати.

  • Для чого ми використовуємо у мовленні синоніми?
  • Чого допомагають уникнути синоніми?

 

  1. Робота з текстом (інформаційна компетентність).
  • Прочитайте текст. Які види помилок є у ньому? Виправте їх.
  • Як уникнути повторів? Доберіть можливі варіанти синонімів.

Березень. В Україні –це чудова висняна пора, якій радіють і природа , і люди. Саме в ту березневу пору послав Всевишній нашому народові Генія і націоналного Пророка Тараса Шевченка. Шевченка називають Українським Мойсеєм, Батьком, Кобзарем і багатьма іншими славетними іменами.

 

  1. Робота в парах (соціальна компетентність).

У нашому класі виросло деревце. Щоб зясувати, що це за деревце, ви повинні виконати завдання, записані на листочках, які є у вас на партах.  Працюєте у парах. Якщо завдання виконане, розмістіть ягоди на дереві.

( На кожну парту роздати вишеньки з листочками. На листі записано завдання, а на ягодах – тексти.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. «Літературна хвилинка»( полікультурна компетентність)
  • У якому вірші Т.Г.Шевченко згадує про це деревце?
  • Прочитати напамять вірш «Садок вишневий коло хати».
  1. Індивідуальне завдання (компетентність саморозвитку й самоосвіти). Прочитати спроектовані на дошку уривки із творів Т.Шевченка.

Виписати слова-антоніми ( 1-й варіант) та слова-омоніми (2-й варіант).

  1. Все йде, все минає…

І дурень, і мудрий нічого не знає,

Живеумирає…Одно зацвіло,

А друге завяло, навіки завяло.

               Б. Свідок слави дідівщини

                    З вітром розмовляє.

                    А внук косу несе в росу,

                    За ними співає.

                  «Хто се, хто се по тім боці

                     Чеше косу? Хто се?»

  1. Творча робота (компетентність продуктивної творчої діяльності). Прочитати поетичні рядки. Знайти омоніми, пояснити їх лексичне значення( Робота з тлумачним словником).

Скласти і записати речення із словом край із різними значеннями.

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий

Нащо зеленіє…

ІV. Пояснення домашнього завдання.

Виконати вправу тестового характеру № 393  з підручника (компетентність саморозвитку й самоосвіти).

V. Підсумки уроку

  • Заключне слово вчителя (полікультурна компетентність).

Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка –живе і вічне. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які посилав він нам - своїм нащадкам.

Свою Україну любіть,

Любіть її… Во время люте,

В останню тяж тую минуту

За неї Господа моліть.

 

                                                                          

 

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мама\ылюмт-4.jpg                  D:\Мама\ылюмт-5.jpg

 

 

D:\Мама\ылюст-2.jpg     D:\Мама\ылюст-3.jpg

 

D:\Мама\ілюстрації.jpg

docx
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку