Урок української мови для учнів 5 класу на тему "Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між простими реченнями, що входять у складне"

Про матеріал
Тема: Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Кома між простими реченнями, що входять у складне. Кома перед і, й, та, а, але, щоб, тому що, коли, як. Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати їх, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків; виховувати любов до рідного слова; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати мислення, мовлення, пам’ять. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим звязком. Кома між простими реченнями, що входять у складне.  Кома перед і, й, та, а, але, щоб, тому що, коли, як.

Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати їх, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків; виховувати любов до рідного слова; формувати вміння аналізувати сприйняте; розвивати  мислення, мовлення, пам’ять.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

* Робота біля дошки. Записати речення, у кожному з них визначити та підкреслити граматичну основу. Зясувати, зі скількох простих речень складається кожне складне речення. Пояснити вживання розділових знакiв. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива… (Т. Шевченко) Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П.Грабовський.) Проклювали жайворонки хмари дощові, а самі сховалися у густій траві. (В.Заєць.) І море міниться в огнях, хвилюється трава. Співа у небі дальній птах, душа моя співа. (В.Сосюра.) Дрімає сад, і гостро пахне мята. (В.Сосюра.) В калини про зозулю я питаю, але калина не відповіда. (Є.Гуцало.)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

*Робота з підручником. Опрацювання теоретичного  матеріалу. Обговорення.

ІV. Виконання  вправ на закріплення.

*Робота біля дошки. Роздатковий матеріал. Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як повязані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?

Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л.Костенко.)  Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М.Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А.М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В.Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка.  (Є.Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М.Рильський.)

* Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати,  пояснити розділові знаки (робота в парах).

І. 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.

     ІІ. 1. Була чудова, але сумна пора.  Її називають  пізньою осінню. 2. Над містом стояла  ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний  дощ. Небо тепер ясне.

* Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення (Метод "Мікрофон").

  1. Сонце вже зійшло, але...
  1. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а ...
  2. Осінь  урочисто прощалася із землею, і ...

4. Навколо стояла урочиста тиша, …

* Робота з підручником. Виконання  вправ (Усно).

* Пояснювальний диктант. Указати складні речення, підкреслити в них граматичні основи, пояснити  вживання  розділових знаків.

Дніпро реве, тремтить підмита круча… (Б.Грінченко.) Грім креснув, і дощ полився. (Л.Боровиковський.) Грім гогоче, а блискавка хмару роздирає. (Т.Шевченко.) Сонце сяє, хвиля грає, тирса з вітром шелестить. (С.Черкасенко.)

Словник.

Тирса – травяниста степова рослина з вузьким листям і квітками, зібраними у пухнасту волоть; ковила волосиста.

*Переписати, підкреслити в кожному з речень граматичні основи.

І. Повяли пишні квіти, затих осінній сад, туманом ліг на віти холодний листопад. Повільно на світанні  бреде він у степах, де листячком останнім  легкий мороз пропах. Зима ось-ось прилине, в снігах засне земля, і пісня хуртовинна над нею загуля. (Д.Мегелик.)

* Переписати, розставляючи коми (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити наявність або відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні.

Самостійна робота  (робота на картках)

 

  1.          Підбиття  підсумків  уроку.

 

*Бесіда.

  • Які речення називаються складними?
  • Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
  • Як пов’язані між собою прості речення у складному?
  • Як інтонуються складні речення?
  • Якими сполучниками можуть  з’єднуватися  прості речення у складному?
  • Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?

VІ. Домашнє завдання. Творча робота: скласти текст (обсяг -  6-8 речень) на тему “Прощання з осінню”, використавши в ньому 3-5 складних речень. Роботу записати, у кожному з речень підкреслити граматичну основу.

 

docx
Додано
18 серпня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку