Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення, зокрема, складносурядного речення, його будову, засоби зв'язку в ньому; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев'ятикласників шанобливе ставлення до мови.
Урок
Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому. Смислові зв’язки між простими реченнями в складносурядному.
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення, зокрема, складносурядного речення, його будову, засоби зв’язку в ньому; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складносурядних речень у текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до мови.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
1.«Атака на учня»
1.Що вивчає синтаксис?
2. Складне речення – це…
3. Чому речення називається складним?
4. Як пов’язані між собою його частини?
5. Який зв’язок інтонаційний, який – сполучниковий?
6. Сполучник – це…
7. Яка різниця між сполучниками сурядності та підрядності?
8. Для чого в мовленні використовуються складні речення?
9. Відмінність між складним і простим реченнями.
10. Види складного сполучникового речення.
11. Основні ознаки складного речення.
ІІІ.Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Настановчо-мотиваційний етап
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Синіє ранок, і роса горить. (М.Рильський.) Тремтить на колосках роса, а в серці дзвонять небеса. (Д.Павличко.) Чи серце прислухалось до землі, а чи земля до серця прислухалась? (Н.Пукас.) Вечори чебрецями заквітли, і на серце лягли чебреці. (А.Малишко.) Квітки цвітуть, і золотом багряним, немов огнем, долина пойнялась. (Леся Українка.) Нас ні бурі не скосили, ані шторми не взяли. (П.Тичина.) Стояла мряка над землею, а ми очима і душею ловили промені у млі. (Олександр Олесь.) Так мені добре в цій печалі… Чи крила склав свої зухвалі, чи серце спалено щемить? (І.Драч.) То зливи ходили, блискучі, як циркулі, то мжичка мала метушилася видрібцем. (Л.Костенко.) Хоч ти підеш, а я залишусь, хоч я піду, а ти постеж. Чи діжа здіжилась, чи хазяйка сказилась? (Нар.творч.)
Щастя поряд лине, але воно лиш мудр_цям дано. (А.Казка.) Або розумне казать, або зовсім мовч_ть. (Нар.творч.) Міняється незмін (нн)ий світ, і люди змінюються в світі. (О.Довгий.) А чи то хвиля ледь чутно хлюпоче, а чи то пісня мені щось пророчить? (Г.Ігнатенко.) То сніг кружля, то цвіт рожевий має, то в золоті яскріє дал_на. (Д.Луценко.) Мені було п’(ь)ятнадцять літ, і я без страху дивився на світ. (І.Сенченко.)
На городах ще вилежується туман, … десь біля криниці його розкльовують півні, … десь за півнями косар клепає косу, … за косарем на леваді озивається деркач, … за ним з самої дороги виходить сонце, … придорожня верба розкошує у його короні. (М.Стельмах.) … скрипка захрипла у зимному залі, … серце невтішне зайшлось від жалю. (Г.Ігнатенко.) Лиш де-не-де над темною синню чайка сліпуче зблисне в повітрі … з’явиться з-поміж хвиль самотній нирок, виткнеться чорною голівкою і пірне знов. (О.Гончар.)
Для довідок. І, а, а, а, і. Чи, чи. Або.
Весна процвіте і наново криниця простеле барвінком круті береги. (Л.Первомайський.) Або землі кланяйся низько або не бути тобі до хліба близько. Або не називайсь грибом або потрапиш у кошик. (Нар.творч.) В полях вечірніх гречка зацвіла і золотом засяяла бджола. (А.Малишко.) Біжить у глиб Вітчизни електричка і слово наше гречкою цвіте. (П.Перебийніс.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Встановити відповідність між реченнями та зазначеними смисловими зв'язками, які в них є:
1) одночасність подій |
А. Калину посади ти під вікном своїм, і до неї птахи будуть прилітати. |
2)послідовність подій |
Б. То вітерець дихне, то коник в житі засюрчить. |
3) причинно-наслідковість |
В. Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій. |
4) протиставлення |
Г. Зів’є гніздо лелека біля хати, і я лелеку буду захищать. |
5) зіставлення |
Д. Чи за вікном блакитним хуги рев, чи з шумом облітає золото дерев. |
6) чергування подій |
Е. А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить. |
7) взаємовиклю-чення подій |
Є. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть.
|
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання: вправа 3 (ст.. 55)