28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок української мови на тему:"Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами способу дії й ступеня, порівняльними ".

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.

Перегляд файлу

Урок № 27

Тема: Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами способу дії й ступеня, порівняльними 

  Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.

 

Хід уроку

Організаційний момент.

Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.

Актуалізація знань дев’ятикласників з теми.

Зясувати тип підрядної частини кожного із складнопідрядних речень.

Готуються осінні далі зустріти  ночі темноту там, де  зоря в такій печалі згубила хустку золоту. Де ходили з тобою крутими стежинами, срібним маревом хвиль  чарувала нас тиха Десна. А де нема любові і страждання, там  не живе, не бється і життя. Правдо, наша мати! Поки ще жива ти, доти  будем навкруг хати своє жито жати!

 

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

 

Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру .

 

Пунктуаційний практикум.

Прочитайте речення, розставте розділові знаки, визначіть вид СПР

  1. Зелений хліб вийшов із землі травицею розкішною неначе килимом укрив степ. 2. Гей ти степ широколанний мій килиме срібнотканий1 розпростерся ти широко що не скине й орле око. 3. Прославився так що й на люди вийти соромно. 4. А злива так само почала відходити як і надійшла. 5. Годують нас такою смачною юшкою що навіть Карпо Ярковий п'ятнадцять мисок умолотив би. 6. Мальви й чорнобривці розрослися рясно начебто гостинці маминої ласки. 7. Як дбаєш так і маєш.

 

Самостійна робота учня.

 Прочитати. Вказати  складнопідрядні речення  з підрядними способу дії та з підрядними означальними. Пояснити, як  ви їх розрізнили.

  1. Криниця наша ця така глибока, що  видно зорі з неї і у ній. 2. Червоні яблука в кімнатах насипані, що ніде стать. 3. Вже так натомився за краєм своїм тужити, що  вірші, здавалось, ридають уже під пером. 4. Стільки років блукав, що вже й сивий я став. 5. Така тепер на світі наковальня, що  треба мати нерви, як дроти.  6. В шумі липи стільки жалю, стільки, скільки щастя в нім. 7. Такі в пасічників одухотворені лиця, наче з поля в село медові ріки течуть! 8. Чемно вклонилася ти на прощання так, ніби ми й не зазнали кохання.

 

Творче моделювання.

До поданих частин складного речення доберіть продовжен­ня – підрядні способу дії і ступеня. Запишіть утворені речення.

1. Вона знала класичну літературу так, що... . 2. Як..., так весня­не сонце пригрівало землю. 3. Стелився над отавами туман, немов­би... . 4. Стільки різних думок роїлося в голові, наче... . 5. Як..., так змінювалися пейзажі за вікном автомобіля. 6. Учень так швидко формулював правило, що....

 

Вибірково-розподільна робота.

1. Випишіть номери складнопідрядні речення з підрядним порів­няльним і порівняльним зворотом.

1. Немає гіршої покути, як в ріднім краї носить пута (Народна творчість). 2. Літа збігають, як вода (Народна творчість). 3. Краще не обіцяти, як слова не дотримати (Народна творчість). 4. Безмежнеє поле, як райдуга, в серці сія (В. Сосюра). 5. Пригорну до серця, мов ди­тя, пелюстки розквітлої лілеї (О. Деркач). 6. Не встигне ще білий день очі протерти, як починається в лісі радісна музика (П. Козланюк). 7. Принишкли перехожі на хвилину, показують цікавій дітворі, як га­мірно видзьобують калину червоногруді жваві снігурі (О. Хало). 8. І бродить місяць над домами, неначе срібний вартовий (В. Сосюра). 9. Од козачої відваги втік паша, як битий лис (Б. Олійник).

СПР з підрядними порівняльними:______________

Речення з порівняльним зворотом:______________

        

2.  Прочитайте вибрані з поезій Т. Шевченка речення. Розподіліть їх на два типи:

а) з підрядними способу дії, міри й ступеня; б) з підрядними порівняльними. Запишіть.

1. Не так серце любить, щоб з ким поділиться. 2. Мені так любо, любо стало, неначе в Бога... . 3. Тяжко, тяжко мені стало, так, мов я читаю історію України. 4. Як небо блакитне — нема йому краю, так душі — почину і краю немає... 5. Послужи йому так щиро, як мені служила. 6. Грає кобзар, виспівує, аж лихо сміється. 7. Ані хмари­ночки, та тихо, та любо, як у раї. 8. Орлом сизокрилим літає, ширяє, аж небо блакитне широкими б'є. 9. І блідий місяць на ту пору із хма­ри де-де виглядав, неначе човен в синім морі то виринав, то потопав.

 

Дослідження-трансформація.

Замініть, де можливо, порівняльні звороти орудним відмін­ком порівняння. Поясніть, чому в деяких реченнях така заміна неможлива.

1. Проміння сонця грало на воді, як золоте мереживо. 2. На­висла над людьми небезпека, як чорна хмара. З, Очі в нього блищали, як у вовченяти. 4. Вода стікала з листя дерев, як по рин­вах. 5. У грудях, як соловейко, співала радість. 6. У покосах горіли, як червоні суниці, зорі. 7. Завірюха, як звірюка, стогне, виє, реве. 8. Безмежний степ, як море, котить пшеничну хвилю.

 

Дослідження-моделювання (робота за варіантами).

Мета завдання — навчити учнів розрізняти прості речення з порівняльними зворотами і складнопідрядні речення з підрядними обставинними порівняльними.

 

За поданими початками змоделювати: а) прості речення з порівняльним зворотом; б) складнопідрядні речення з підрядним порівняльним. Зіставити структуру речень. Дослідити, чи є відмінність у вираженні думок у змодельованих синтаксичних конструкціях.

D:\Украинский язык 9 класс\Картинки вырезаные\29-1.jpg

 

Варіант 1

1. Заплакала сова на скелях, ... . 2. Косарі тримали в руках коси,  ... .

Варіант 2

1. Жайворонок підлетів невисоко й повиснув, ... . 2. Місяць висить на протилежному боці неба, ... .

 

 

 

Підсумок уроку.

 

Домашнє завдання.  Вправа 3 на стор. 83

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку