Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.
Тема: Складнопідрядне речення з обставинними підрядними частинами способу дії й ступеня, порівняльними
Мета: сформувати в учнів поняття про складнопідрядні речення з підрядними обставинними; ознайомити з типами підрядних обставинних частин; розвивати вміння визначати тип складнопідрядних речень з підрядними обставинними, розмежовувати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та міри і ступеня дії, складнопідрядні речення з підрядними порівняльними і прості речення, ускладнені порівняльними зворотами, аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість.
Хід уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Актуалізація знань дев’ятикласників з теми.
З’ясувати тип підрядної частини кожного із складнопідрядних речень.
Готуються осінні далі зустріти ночі темноту там, де зоря в такій печалі згубила хустку золоту. Де ходили з тобою крутими стежинами, срібним маревом хвиль чарувала нас тиха Десна. А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя. Правдо, наша мати! Поки ще жива ти, доти будем навкруг хати своє жито жати!
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
Виконання системи практичних завдань дослідницького характеру .
Пунктуаційний практикум.
Прочитайте речення, розставте розділові знаки, визначіть вид СПР
Самостійна робота учня.
Прочитати. Вказати складнопідрядні речення з підрядними способу дії та з підрядними означальними. Пояснити, як ви їх розрізнили.
Творче моделювання.
До поданих частин складного речення доберіть продовження – підрядні способу дії і ступеня. Запишіть утворені речення.
1. Вона знала класичну літературу так, що... . 2. Як..., так весняне сонце пригрівало землю. 3. Стелився над отавами туман, немовби... . 4. Стільки різних думок роїлося в голові, наче... . 5. Як..., так змінювалися пейзажі за вікном автомобіля. 6. Учень так швидко формулював правило, що....
Вибірково-розподільна робота.
1. Випишіть номери складнопідрядні речення з підрядним порівняльним і порівняльним зворотом.
1. Немає гіршої покути, як в ріднім краї носить пута (Народна творчість). 2. Літа збігають, як вода (Народна творчість). 3. Краще не обіцяти, як слова не дотримати (Народна творчість). 4. Безмежнеє поле, як райдуга, в серці сія (В. Сосюра). 5. Пригорну до серця, мов дитя, пелюстки розквітлої лілеї (О. Деркач). 6. Не встигне ще білий день очі протерти, як починається в лісі радісна музика (П. Козланюк). 7. Принишкли перехожі на хвилину, показують цікавій дітворі, як гамірно видзьобують калину червоногруді жваві снігурі (О. Хало). 8. І бродить місяць над домами, неначе срібний вартовий (В. Сосюра). 9. Од козачої відваги втік паша, як битий лис (Б. Олійник).
СПР з підрядними порівняльними:______________
Речення з порівняльним зворотом:______________
2. Прочитайте вибрані з поезій Т. Шевченка речення. Розподіліть їх на два типи:
а) з підрядними способу дії, міри й ступеня; б) з підрядними порівняльними. Запишіть.
1. Не так серце любить, щоб з ким поділиться. 2. Мені так любо, любо стало, неначе в Бога... . 3. Тяжко, тяжко мені стало, так, мов я читаю історію України. 4. Як небо блакитне — нема йому краю, так душі — почину і краю немає... 5. Послужи йому так щиро, як мені служила. 6. Грає кобзар, виспівує, аж лихо сміється. 7. Ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї. 8. Орлом сизокрилим літає, ширяє, аж небо блакитне широкими б'є. 9. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав, неначе човен в синім морі то виринав, то потопав.
Дослідження-трансформація.
Замініть, де можливо, порівняльні звороти орудним відмінком порівняння. Поясніть, чому в деяких реченнях така заміна неможлива.
1. Проміння сонця грало на воді, як золоте мереживо. 2. Нависла над людьми небезпека, як чорна хмара. З, Очі в нього блищали, як у вовченяти. 4. Вода стікала з листя дерев, як по ринвах. 5. У грудях, як соловейко, співала радість. 6. У покосах горіли, як червоні суниці, зорі. 7. Завірюха, як звірюка, стогне, виє, реве. 8. Безмежний степ, як море, котить пшеничну хвилю.
Дослідження-моделювання (робота за варіантами).
Мета завдання — навчити учнів розрізняти прості речення з порівняльними зворотами і складнопідрядні речення з підрядними обставинними порівняльними.
За поданими початками змоделювати: а) прості речення з порівняльним зворотом; б) складнопідрядні речення з підрядним порівняльним. Зіставити структуру речень. Дослідити, чи є відмінність у вираженні думок у змодельованих синтаксичних конструкціях.
1. Заплакала сова на скелях, ... . 2. Косарі тримали в руках коси, ... .
Варіант 2
1. Жайворонок підлетів невисоко й повиснув, ... . 2. Місяць висить на протилежному боці неба, ... .
Домашнє завдання. Вправа 3 на стор. 83