23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок української мови на тему:"Складнопідрядні речення з підрядним місця і часу".

Про матеріал

Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, мислення, навички аналізу, порівняння, добору аргументів на підтвердження самостійно висунутих тез, розвивати мовлення, удосконалювати навички роботи з підручником та навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідного слова.

Перегляд файлу

Складнопідрядні  речення з підрядним місця і часу

Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, мислення, навички аналізу, порівняння, добору аргументів на підтвердження самостійно висунутих тез, розвивати мовлення, удосконалювати навички роботи з підручником та навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

 І. Орг. момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Заповнити схему

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку

  1. Гра «Знайди слово»
  1. Знайти складне речення:

1) Сонце хилилось уже на захід і кривавим блиском обливало сніжні полонини (І.Франко). (Н)

2) Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій (М. Трублаїні). (М)

3) Я дивився на тиху чарівну річку, на берег, на сурового кормчого діда (О.Довженко). (Л)

  1.  Вибрати складносурядне речення:

    1)  Коли падав із дерев лист і люди збирали картоплю, повернувся додому Оксен (Г. Тютюнник). (А)

  1.         Тихо-мирно спала зграя лебедина, і даремно лебідь звав, будив

 її (О. Олесь). (І)

  1.         На зорі задививсь хлопчина, але своєї не знайшов (Б.-І. Антонич). (Е)
  1.          Знайти схему, яка відповідає складносурядному реченню:
  1.         [ ],  і [ ]. (С)
  2.         [, (щоб), ]. (К)
  3.         (Коли), [ ]. (Ш)
  1.           У якому рядку всі слова — сполучники сурядності?

1)  Щоб, чи, який, що, проте. (Ш)

2)  Але, а, та, чи... чи, і, й. (Ц)

3)  Через те що, бо, тому що. (Щ)

  1.         Вибрати складносурядне речення, частини якого поєднані за допомогою протиставного сполучника.
  1.         За обрій падають комети, гнуться білі очерети, і грози співають.(Ю)
  2.         Чорні хмари нависли над полем, однак дощу не було.(Я)
  3.                То сонце прогляне з-за хмари, то знову насяде туман. (Ї)
  1.                Знайти правильне ствердження:
  1.         Сполучники складнопідрядного речення не є членами речення.(Ч)
  2.         Сполучні слова не є членами речення.(Ш)
  3.         Сполучники та сполучні слова не є членами речення.(Ц)
  1.         Знайти складнопідрядне речення:
  1.         Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий

 степ (В. Сосюра). (А)

  1.         Розумний біля вогню нагріється, а дурний спалиться (Народна мудрість). (О)
  2.         Край берега, у затишку, прив'язані човни; а три верби схилилися, мов журяться вони (Л. Глібов). (І)
  1.         Знайти  правильне ствердження: де може стояти підрядна частина?
  1.         В середині головної частини. (Г)
  2.         Перед та після головної частини. (К)
  3.         Перед головною, в середині головної та після головної частини. (С)

 

  1.         Знайти складнопідрядне речення з підрядною обставинною:
  1.         Ж.Ліворуч від хлопців стояв великий ліс, на який вони дивились, ідучи сюди (З тв.А.Чайковського).(А)
  2.         Понадимавши на чайках вітрила, погнав їх туди, куди направляли кермачі (За А. Кащенком).(У)
  3.         Бабуся казала, що ці зорі – душі людські (За Ю. Мушкетиком).(И)

 

 

 

 

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя матеріалу

  1. Практично – пошукова діяльність

 

Вправа 1

Знайти другу частину складнопідрядного речення, поставити запитання до підрядної частини, визначити тип підрядного речення:

 

  1. Де рідний край,

 

  1. там і батьківщина
  1. Куди голка,

 

  1. там і дерево.
  1. Де коріння,
  1. баба не перехреститься.
  1. Де добре,

 

  1. там і під ялиною рай.
  1. Де високі гори,

 

  1. туди й нитка
  1. Коли дрова горять,

 

  1. тоді й кашу вари.
  1. Доки грім не гримне,

 

  1. там глибокі доли.
  1. Там добре,
  1. де нас нема.

 

Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.  З’ясувавши вид речень, підкреслити в кожному граматичні основи.

Де родилася коза там солодка лоза. Поки батько копу жита змолотив син узувся. Там ліниво працюють де прибутків не чують. Куди дерево підрубане туди воно й падає. Де кота нема там миші брикають. Пір’їна себе важкою вважала поки вітер не подув. Троянду менше цінять там де вона росте. Поки він зробить крок однією ногою другу собака з’їсть. Мошва літає навколо вогню доки крилець не обсмалить. Уморився поки каші наївся. Де праця там і щастя. Не лізь туди з сокирою де пила не була. Пес доти не буде ситий доки миски не вилиже. Поки купиш коня спина — підвода. Іди де йдеш та знай козо стійло.

Прочитати. Вказати складнопідрядні речення з підрядними обставинними (місця й часу) й складнопідрядними означальними. Пояснити, як ви їх розрізнили.

  1. І скрізь, де генія сіяє слава, де світ новий підвівся із руїн, Франкові нашому — земний уклін! 2. Уклін земний священним верховинам, де тінь Тараса навіки-віків знялась в безсмертя помахом рлиним! (М.Рильський.) 3. Ходи по тій землі, де Каменяр ходив! 4. Та пий із тих джерел, які його поїли. (Л.Забашта.) 5. Озвись до мене, пам’яте, озвись, поклич мене, поклич і поведи, де Каменяр підводиться увись, де Лесі і Стефаника сліди. (Р.Лубківський.)

СПР з підрядними обставинними (місця й часу):____________

СПР з підрядними означальними:_________________

 

V. Закріплення матеріалу

Вправа

Списати, розставити розділові знаки, вставити пропущені букви, підкреслити граматичну основу, визначити тип підрядної частини

 

  1. В/кінці с…ла  в самій глибині яру  де са…ки сходят…ся  з/лісом стоїть хата Прокопа Паляника (І.Нечуй-Левицький).
  2. Він [Харитін] пильно дивився на густу масу чорних шапок схожу на чорну ріл…ю доки й остан…ій чоловік не вийшов з/двора. (І.Нечуй-Левицький).
  3. Десь там моя Вітчизна неземна де пахнуть зорі ніби євшан-зіл…я (Д.Павличко).
  4.  Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день мене будив пташиний щебіт і повнив серце молоде (Б.Дегтярьов) .
  5.  Коли я йшла стжиною до річки травинка із/під ніг мені всміхнулась (О.Омельченко).


 

VI. Підсумок уроку. Оголошення результатів роботи учнів на уроці.

VII. Домашнє завдання. Вивчити теорію та правило,с.79 вправа з будиночком.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку