Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, мислення, навички аналізу, порівняння, добору аргументів на підтвердження самостійно висунутих тез, розвивати мовлення, удосконалювати навички роботи з підручником та навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідного слова.
Складнопідрядні речення з підрядним місця і часу
Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними місця й часу, формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, мислення, навички аналізу, порівняння, добору аргументів на підтвердження самостійно висунутих тез, розвивати мовлення, удосконалювати навички роботи з підручником та навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
І. Орг. момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Заповнити схему
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку
1) Сонце хилилось уже на захід і кривавим блиском обливало сніжні полонини (І.Франко). (Н)
2) Вітру на морі не було, проте клекотав сильний прибій (М. Трублаїні). (М)
3) Я дивився на тиху чарівну річку, на берег, на сурового кормчого діда (О.Довженко). (Л)
1) Коли падав із дерев лист і люди збирали картоплю, повернувся додому Оксен (Г. Тютюнник). (А)
її (О. Олесь). (І)
1) Щоб, чи, який, що, проте. (Ш)
2) Але, а, та, чи... чи, і, й. (Ц)
3) Через те що, бо, тому що. (Щ)
степ (В. Сосюра). (А)
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Вправа 1
Знайти другу частину складнопідрядного речення, поставити запитання до підрядної частини, визначити тип підрядного речення:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. З’ясувавши вид речень, підкреслити в кожному граматичні основи.
Де родилася коза там солодка лоза. Поки батько копу жита змолотив син узувся. Там ліниво працюють де прибутків не чують. Куди дерево підрубане туди воно й падає. Де кота нема там миші брикають. Пір’їна себе важкою вважала поки вітер не подув. Троянду менше цінять там де вона росте. Поки він зробить крок однією ногою другу собака з’їсть. Мошва літає навколо вогню доки крилець не обсмалить. Уморився поки каші наївся. Де праця там і щастя. Не лізь туди з сокирою де пила не була. Пес доти не буде ситий доки миски не вилиже. Поки купиш коня спина — підвода. Іди де йдеш та знай козо стійло.
Прочитати. Вказати складнопідрядні речення з підрядними обставинними (місця й часу) й складнопідрядними означальними. Пояснити, як ви їх розрізнили.
СПР з підрядними обставинними (місця й часу):____________
СПР з підрядними означальними:_________________
V. Закріплення матеріалу
Вправа
Списати, розставити розділові знаки, вставити пропущені букви, підкреслити граматичну основу, визначити тип підрядної частини
VI. Підсумок уроку. Оголошення результатів роботи учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання. Вивчити теорію та правило,с.79 вправа з будиночком.