Мета: ознайомити учнів із особливостями побудови опису
процесу праці, поглибити знання учнів про типи мовлення,
їх функції; удосконалювати вміння розрізняти тексти-описи,
визначати тему й основну думку висловлювання, його
належність до певного стилю; розвивати логічне та образне
мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до праці,
до трударів.
Тип уроку: застосування знань і формування умінь.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачний словник,
ТЗН.
Перебіг уроку
1.2.Поясніть їх значення.
1
Конспект відкритого уроку
Українська мова
7 клас
Тема: Розвиток зв’язного мовлення
Особливості опису процесу праці
Мета: ознайомити учнів із особливостями побудови опису
процесу праці, поглибити знання учнів про типи мовлення,
їх функції; удосконалювати вміння розрізняти тексти-описи,
визначати тему й основну думку висловлювання, його
належність до певного стилю; розвивати логічне та образне
мислення, пам’ять, увагу; виховувати любов до праці,
до трударів.
Тип уроку: застосування знань і формування умінь.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачний словник,
ТЗН.
Перебіг уроку
1.2.Поясніть їх значення.
1.3.Доповніть цей ряд відомими вам прислів’ями про працю.
Талант, професія, уміння –
То наше предківське коріння.
А) Прочитайте текст. Визначте тип та стиль мовлення, тему та головну думку висловлювання. Доберіть заголовок.
Напередодні Різдва мама готувала кутю. Ми сідали на припічок і як заворожені спостерігали за її вправними рухами. Спочатку матуся ретельно промивала пшеницю й відварювала до м’якості разом із родзинками. Потім відкидала на сито, промивала холодною водою і ставила, доки вода стече. Далі висипала пшеницю на велику таріль, обливала медом, узваром, притрушувала товченими волоськими горіхами, які ми збирали на узліссі восени, та товченим маком.
Ми сиділи притихлі, мов гороб’ята, і чекали чуда. Адже завтра Різдво.
Б) – Перекажіть ту частину тексту, яка безпосередньо розповідає про трудовий процес. Назвіть слова, які вказують на послідовність виконання дій.
Чи знаєш ти, мій юний друже,
Як зветься той, хто дошки струже,
Щоб збити з них стола чи лаву?
То зробить столяр свою справу.
Тесляр – це теж потрібно знати –
Уміє хату збудувати.
Коваль кує залізо вміло
І робить з нього плуг чи вила.
Кушнір, за діло взявшись хутко,
Зі шкури зробить гарне хутро,
А потім він пошиє з нього
Кожуха теплого, м’якого.
Вози й колеса хто майструє,
Той зветься стельмах.
Кінську збрую
Виготовляє лимар, шорник,
Збирає мед у лісі бортник.
А мельник – той, хто цілі дні
Невтомно трудиться в млині,
Він меле жито і пшеницю
На борошно, на паляниці.
Гончар – завзятий теж трудар.
Потрібен, мабуть, Божий дар
Творити з глини гарні речі –
Макітру, горщик або глечик.
Уміння кожне – то супутник
Життя людини. Вміє гутник
Сяйливе скло виготовляти,
А муляр – грубки мурувати.
Кравець шанований в народі
За те, що вміє шити одяг,
А швець взуття пошиє модне
На теплу пору і холодну.
Сучасне й давнє ремесло
Шанує місто і село.
Талант, професія, уміння –
То наше предківське коріння.
Прочитайте. Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків? З’ясуйте тип кожного уривка, свою думку обґрунтуйте.
-У Полтаві встановлено пам’ятник галушці. Чи вважаєте ви правильним таке вшанування цього продукту кулінарної справи?( Я вважаю правильним вшанування галушок. Бо це символічний знак на честь традиційної для регіону Полтавщини страви української кухні). Які ще ви знаєте пам’ятні місця, пов’язані з їжею? ( У всьому світі установлені пам’ятники різним продуктам харчування та їжі. Є такі пам’ятні знаки: картоплі- у Росії, ніжинському огірку- у м. Ніжині під Києвом, кавуну – у Турції, арахісу – у США, гарбузу – у м.Сочі Росія. Стравам: шпротам –у Росії, ковбасі – у м .Алма-Аті Казахстан, хлібові – у Росії і Білорусії, деруну – у м. Коростені Житомирської обл. Україна, варенику – у Торонто Канада та м. Черкасах Україна, шоколаду - у м. Покрова Росія, писанці – у Канаді та Україні.)
- Пропоную послухати ваші міні-презентації.
- Інші учні готували твори – перевтілення.
( Учні. – До вашої уваги твір-перевтілення «Я-олівець», «Я-підручник»).
Знайдіть і випишіть частини мови,які зустрічаються найчастіше при описі процесу праці. Доповніть ці рядки своїми прикладами.
I Варіант: дієслова (виробляє, працює, створює, занурюють, наносять, накладає, вирізає, замішує, ущільнюють, закладає, оздоблює, відкидає і т.д.)
II Варіант: прислівники(спочатку, активно, потім, далі, наприкінці, зліва, справа, знизу, згори, затим, нарешті).
III Варіант: прикметники(упевнений, швидкий, повільний, злагоджені, вправні, чарівні, незвичайні, молодечі, виважені, охайні).
Індивідуальне завдання: знайти структурно – композиційні частини.
Якось весняним ранком дідусь сказав, що сьогодні навчить мене саджати яблуні. Я вже хотіла бігти, та він зупинив, ховаючи посмішку в сиві вуса. «Не метушись - швидше буде…»
Зібравши інструменти, дідусь став розмічати місце для ями, а я замішувала у чавунці глиняний розчин. Дідусь тим часом став не поспішаючи копати.
Незабаром він покликав мене. «Бери, онучко, заступ і ген на той пустир підемо. Яблунька там, наче сирітка, серед кущів терну заблукала».
Яблуньку дідусь викопував довго. Потім обережно взяв дичку мозолястими руками і став уважно розглядати кореневище. Щось тихо проказуючи до яблуньки, відрізав ножицями пошкоджені корінчики. Зануривши кореневище у глиняну купелю, опустив саджанець у яму.
Я стала закидати її, а він у той час ніжно підтримував яблуньку, легенько підтрушуючи. Зробивши красиву луночку, з якоюсь веселою зажурою мовив: «Рости на радість людям!»
( За М. Вінграновським)
Завдання розраховане на традиційні першу і другу групу.
Верстка, молекули, скальпель, індикатор, опера, розрихлювач.
А. Вивчити правила на с. 63-65. Виконати вправу 88.
Б. Порадившись із мамою, бабусею, татом, дідусем, складіть розповідь про приготування улюбленої страви (дівчата) або чоловічу справу по господарству(хлопчики) у діловому чи художньому стилі.