Тема : Узагальнення знань про слова,що означають назви предметів.
Мета : повторити і узагальнити знання про іменник; розвивати вміння узагальнювати і виділяти головне;поглибити і розширити знання дітей про предмети українського строю;прививати любов до рідної мови;виховувати почуття красивого і корисного;любов до рідного краю,вчити берегти свою національну культуру.
Обладнання : український віночок,український одяг,картки з додатковим завданням,предметні малюнки,таблиці.
Хід уроку
I.Організація класу
- Дітки,поверніться один до одного,торкніться долоньками,посміхніться,налаштуйтеся на роботу, побажайте успіхів своїм друзям!
II.Оголошення теми та мети уроку.
III.Узагальнення та закріплення вивченого.
1.Хвилинка каліграфії.
_ Діти , погляньте на дошку.Назвіть з’єднання букв,яке ви бачите ( ві ).
Пропишіть рядочок у зошиті.
А тепер спробуємо розгадати слово- перевертень нокві і уведемо з’єднання ві у це слово. Вінок.
Запишіть слово вінок у зошиті.(Вплетіть квітку у вінок,який на парті).
2.Словниковий диктант.
-Запишіть словникові слова,підкресліть орфограми.
Батьківщина,дитина,українець,вулиця,метро.
Прокоментуйте написане.Погляньте на дошку і перевірте правопис слів.(Вплетіть квітку у вінок).
3.Робота з карткою.
- Діти,на партах додаткові картки.Прочитайте перше завдання.Роз’єднайте слова у реченні олівцем.Прокоментуйте написане.Запишіть це речення у зошиті.Знайдіть слова,що означають назви предметів.Поставте до них питання.Зробіть висновок.( Вплетіть квітку у вінок).
4.Гра « Будь уважний».
- До нас на урок завітали гості.Зараз вони загадають загадки,а ви їх відгадаєте.
Загадки
( Діти виходять у костюмах)
Все від нього навкруги набирається снаги,
Тільки ранок настає,виглянь у віконце,
Всім воно життя дає,променисте… сонце.
* **
Червоне коромисло через річку повисло….веселка.
* * *
В теплий дощик народився парасолькою накрився,
Може б , з лісу пострибав ,якби другу ногу мав…гриб.
* * *
Прийшла вона із довгим віником
На бесіду із нашим півником
Схопила півня на обід,
Та й замела мітлою слід ….лисичка.
***
Як не бий,він не заплаче,тільки сам завзято скаче …м’яч.
***
Пташка маленька блакитно – сіренька
Жовті грудки має по гілках стрибає
В теплий край не відлітає
Рідний край не залишає….синичка.
***
На болоті проживає
Цілий день пісні співає
Все зелене це малятко
Воно зветься ….жабенятко
***
Готує він нам холодник і запікає бабку
Смачний у нього є пиріг, чудова каша манна….кухар.
За допомогою питань Хто? Що? Допоможіть розселитися нашим гостям.
Хто? Кухар,синичка,жабенятко,лисичка.
Що? Сонце,м’яч,гриб,веселка.
Зробіть висновок:назви людей і тварин відповідають на питання Хто? Всі інші назви – на питання Що?(Вплетіть квітку у вінок).
5.Фізкультхвилинка.
- Діти,а ви знаєте,що оберегом була ще й калина,її квітами прикрашали вінки,а ягодами короваї на весіллях,бажаючи молодим міцного кохання і вічної краси.Давайте згадаємо пісню про калину.( Співають пісню « Ой.є в лісі калина »).
6.Робота за карткою.Метод « ПРЕС».
_ Прочитайте друге завдання у картці вставте пропущені букви у словах.Закодуйте слова.За допомогою методу « ПРЕС» обґрунтуйте свою думку.(Діти виконують завдання і коментують написане)Вплетіть квітку у вінок.
7.Робота за карткою.
-Діти,прочитайте третє завдання.Знайдіть головні члени у реченні,встановіть зв’язок слів у реченні.(Діти коментують.)Вплетіть квітку у вінок.
8.Колективна робота.» Кущ асоціацій».
- Дітки,а зараз вас чекає кущ асоціацій за темою « Слова – назви предметів ».
Подивіться на дошку і скажіть з чим асоціюються у вас слова – назви предметів?
Назви людей і тварин
Назви гір Імена,по батькові,прізвища
Назви країн Клички тварин
Назви річок Назви міст,сіл,вулиць
Інші назви
_ Молодці, дітки!Вплетіть квітку у віночок.
А тепер закрийте очі на 1 хвилинку.Відкрийте і погляньте на наших дівчаток.Наші віночки перетворилися на справжні.(Дівчатка одягають на голову віночки).
9.Розповідь.
-Діти,а задумувалися ви,які саме квіти були вплетені у віночок?
У нашому віночку 8 квітів,а скільки повинно бути і що вони означають вам розкажуть наші дівчатка.
Слова дівчаток.
Усього у повному українському віночку було 12 квіток,кожна з яких була символом і оберегом: безсмертник-символ здоров’я,деревій- нескореності,барвінок-життя й безсмертя людської душі,цвіт вишні і яблуні-символ материнської відданості,любисток і волошка-щирості,ромашка-символ дівочої чистоти,ружа,мальва та півонія-віри,надії та любові,вусики хмелю-символ розуму.Віночок вити- життя любити.Але любити природу треба не для себе,а для неї.
10.Колективна робота.(Карусель).
- А зараз дівчатка утворять коло,а хлопці підготували їм запитання з теми,яку ми вивчили.(Хлопці задають запитання,а дівчатка,йдучи по колу,відповідають.)
11.Розповідь.
_ Ми вже говорили,що віночок захищав від зла.А чи знаєте ви,що до віночка впліталися стрічки про значення яких нам розкажуть дівчатка.
Слова дівчаток.
До віночка в’язали кольорові стрічки.Посередині світло-коричнева- символ землі-матінки.Зліва і справа дві жовті-символ сонця.За ними світло-зелена і темна-символ живої природи,краси і юності..Далі ідуть синя і голуба-символи неба і води.Потім з одного боку оранжева-символ хліба,а з другого фіолетова-символ розуму,а потім-малинова-символ щирості та рожева-символ багатства.По краях вінка в’язали білі стрічки-символ чистоти.
IV.Підсумок уроку.
Картка
I.Роз’єднайте слова у реченні.
Кожналюдиналюбитьнайбільшесвійріднийкрай.
II.Вставте пропущені букви у словах.Закодуйте слова.
1….арас Григорович Шевченко,Іван Якович …ранко,Григорій Савович Сковорода.
2.Орлик,Мурка,Зірка,Дзиґа.
3.Київ,Харків,Козача Лопань,Народна.
4.Дніпро,Десна,Тиса,Лопань.
5.Україна,Білорусія,Польща.
6.Одеса,Запоріжжя,Львів.
Імена,по батькові, Клички тварин. Назви міст,сіл,вулиць.
прізвища людей.
Назви річок. Назви країн.
III.Встановити зв’язок слів у реченні.
Зацвіла в долині червона калина.
Калина ( що зробила? )…………..,
калина ( яка? )………………,
зацвіла ( де? )……………..