урок української мови у 3 класі Тема. Іменник

Про матеріал
Розробка допоможе закріпити й узагальнити вивчений матеріал з теми Іменник, виділяти іменник серед інших частин мови, розвивати вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища. Під час уроку використано інтегрований підручник Т. С. Прошкуратової "Стежинка", роботу в парах, групову роботу, індивідуальну роботу здобувачів освіти,
Перегляд файлу

Урок з української мови у 3 класі

Тема уроку. Закріплення й узагальнення знань про іменник.

Мета уроку. Закріпити й узагальнити знання учнів про іменник. Формувати вміння та навички  виділяти іменники серед інших частин мови, вводити їх у речення. Розвивати вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища. Сприяти розвиткові усного та писемного мовлення. Виховувати шанобливе ставлення до природи, зокрема до весняних первоцвітів.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань ( урок подорож у природу )

Обладнання. Таблиця «Іменник», підручник Т. С. Прошкуратової «Стежинка», картки для роботи в парах, індивідуальної роботи, групової роботи, слова для  складання слів, малюнки весняних  квітів.

 

Хід уроку

1. Організаційна частина.

Сядьте, діти,  всі гарненько,

Руки покладіть рівненько.

Голівки вище підніміть. Свої плечі розведіть.

Всім привітно усміхніться,

Веселіше подивіться!

Щоб урок пройшов немарно треба слухати уважно

І виконувати все про що мова зараз йде.

У Граматиці – країні мешкає хлопчина.

Полюбляє розмовляти і всі речі називати. Ото сонце, а це стіл,

Це бабуся, а це дід. Відгадайте вже скоріше, що за хлопчик-чарівник мешкає в країні, що дає усім ім’я, а нам своє не назива? ( іменник ) 2. Повідомлення теми уроку.

 

- Сьогодні на уроці ми підемо до нього в гості. Будемо повторювати  та закріплювати вивчений матеріал про іменник.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді дітей )

- Щоб потрапити до іменника нам потрібно спочатку дізнатися в якому ж будинку він мешкає. ( Діти розгадують звукові схеми)

         №1                                    №2

0 – 0 =: 0 -                            0 – 0 -  - 0

3. Основна частина.

- Тож, вирушаймо. Коли люди йдуть в гості, то завжди несуть з собою

Різнобарвні, запашні.

Розцвітають навесні, люблять їх дорослі й діти.

Здогадались, що це ….( квіти )

_ Ми будемо дарувати іменникові квіти, але вони підготували завдання , які ми з вами повинні виконати. Саме квіти прикрашають нашу землю, дарують хороший настрій.

- Які квіти ви знаєте? Чи відома вам ось ця квітка? ( вчитель демонструє малюнок під сніжника )

Учень.  Підсніжник – багаторічна трав’яниста рослина. Цвіте на початку березня. В Україні налічується чотири види під сніжників. Ця квітка полюбляє листяні ліси, галявини. Найбільше розповсюджена в горах Карпатах та Кримських горах.

Підсніжник приготував каліграфічну хвилинку.

Квіти – землі окраса.

Відгадайте загадку. Із зеленої сорочки, що зіткав весною гай.

Білі дивляться дзвіночки, а як звуть їх відгадай? ( конвалії )

Учень. Конвалія зацвітає у травні майже по всій Україні. Квіти схожі на дзвіночки. Для того, щоб з насіння конвалії виросла  доросла квітуча рослина необхідно 7 – 8 років. Вона дуже цінна лікарська рослина, яку з давнини застосовують проти недугів, її застосовують також в парфумерній промисловості.

( на дошці демонструється малюнок конвалії )

Конвалія приготувала завдання. Гра « Впіймай іменник» ( вчитель називає слова, а діти хлопають в долоньки, якщо слово є іменником )

Слова для гри: зима, крокує, весна, добро, саджають, земля, щирий, турботлива, квіти.

-За малюнком, що на дошці назвати іменники ( малюнок на вибір вчителя )

- Усно за цим малюнком скласти речення.

- Завдання виконано. Ми даруємо наступну квітку – первоцвіт дрібний.

Учень. Первоцвіт дрібний – багаторічна трав’яниста рослина. Цвіте у другій половині весни. В народі її називають ключики. Зустрічається в горах Карпатах. Росте на галявинах, чагарниках. Первоцвіт весняний має цілющі властивості й здавна відомий у народній медицині.

Завдання. – Повторення правила про іменники назви істот та іменники назви неістот.

Написання вибіркового диктанту за картками.

1- варіант. Назви істот.

2 – варіант. Назви неістот.

(Слова: дуб, вітер, білка, слон, добро, дівчинка, земля, космос, космонавт, сіно, снігур, дощ ).

Гра «Коректор» ( Виправити помилки)

Хто?                        Що?

Заєць                   апельсин

Верблюд             абрикос

Портфель              автомобіль

Вчитель               лисиця

- Молодці, діти, ви виконали завдання цієї квітки. Даруємо наступну квітку – шафран.

Учень. Шафран зацвітає у березні, утворюючи переливчастий килим. У народі його назвали крокус. Зустрічається у вологих листяних лісах, полонинах, росте у лісах Карпат.

Завдання диференційовані. Повторення про власні та загальні іменники.

( на партах прикріплені кружечки з кольорами: жовтий, синій, червоний )

Жовтий колір. Знайти та виписати із вірша власні іменники.

Над Дніпром широким

Київ старовинний,

Це наша столиця – серце України.

Синій колір. Виправити помилки у тексті.

Улітку ми їздили у карпати. У місті яремчі милувалися водоспадом. А потім поїхали до львова.

Червоний колір. До загальних назв дописати власні.

Місто….., річка…., письменник…, країна…., журнал…., газета… .

Перевірка виконаних завдань.

Розгадування ребусів. Слова – відгадки ввести в одне речення.

МІ 100                100 ЛИЦЯ

 

- Даруємо ще одну квітку іменнику – це сон великий.

Учень. Сон великий – одна з найкращих весняних квітів. У погану погоду та на ніч квіти сну закриваються і схиляють свої квітчасті голівки, ніби засинають. Рослину використовують як заспокійливий та снотворний засіб. Цвіте сон у квітні. Поширений на Подільській височині.

Фізкультхвилинка (музичний  супровід «Весняні котики» )

Завдання Повторення про рід іменника.

1. Індивідуальна робота учнів. (на столі картки зі словами в жіночому, чоловічому та середньому родах. Учні розміщають ці слова в три колонки Чол. Рід  Жін. Рід сер рід.

Для кожного учня окрема колонка )

Решта учнів працюють за посібником Т. С. Прошкуратової «Стежинка» (завдання аналогічне ).

Перевірка виконаних завдань.

 - Наступна квітка нашого букету – півонія.

Учень. Півонія тонколиста квітує у квітні. Це надзвичайно декоративна рослина. В Україні зустрічається на півдні. У Китаї півонія була символом кохання.

Завдання. Робота парами з деформованими реченнями ( зі слів скласти та записати речення. Визначити граматичну основу речення. Речення підбираються про квіти.)

- Діти, чи знаєте ви назву цієї квітки? Так, це нарцис.

Учень Нарцис – рідкісна гірська рослина поширена лише в кількох місцях у Закарпатті. Росте вона на гірських та вогких луках. Особливо великі зарості нарциса є на Хустщині біля села Кіреси. Це так звана Долина Нарцисів загальною площею близько 15 гектарів.

Групова робота. Кожна група отримує малюнок квітки. Потрібно усно скласти текст опис даної рослини.

Гра «Мікрофон» Один учень називає іменник у множині, а інший в однині ( так учні передають мікрофон один одному).

Складання «Асоціативного куща»

Число                           другорядний член речення             істот

Власні                              іменник                  неістот

Загальні                   рід                           підмет

4. Підсумок уроку.

- чи справдились ваші очікування?                                                      

- Як ви думаєте, чому всі малюнки квітів обведені червоним кольором? (їх занесено до Червоної книги України )

- Серед цих квітів є весняні первоцвіти. Ранньої весни вони першими пробуджуються від зимового сну. Сьогодні  на уроці ми з вами не лише повторили про іменник, але й ознайомилися з назвами квітів. Сподіваюся, що тепер серед присутніх не залишиться байдужих до рослин рідного краю, які занесені до Червоної книги. Усе залежить від вас, у якому місті чи селі житимете – чи із духмяними, ніжними, запашними квітами, чи… Вирішуйте самі! Я звертаюся до вас із проханням: не рвіть даремно квіти, охороняйте ніжні й одночасно тендітні й беззахисні рослини. Вони – це краса. А краса, як відомо, урятує світ!

 

docx
Додано
28 червня 2023
Переглядів
391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку