Урок української мови у 5 класі

Про матеріал
Урок української мови у 5 класі на тему:"Звертання. Вставні слова" на основі творчості Лесі Українки.
Перегляд файлу

До мого фортепіано

Мій давній друже! мушу я з тобою

Розстатися надовго… Жаль мені!

З тобою звикла я ділитися журбою,

Вповідувать думки веселі і сумні.

 

Конвалія

Промовила конвалія:

«Прощай, гаю милий!

І ти, дубе мій високий,

Друже мій єдиний!»

Та й замовкла.

 

 

 

 

 

Подорож до моря

Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!

Мене від тебе доленька жене,

Немов од дерева одірваний листочок…

***

Красо України, Подолля!

Розкинулось мило, недбало!

Здається, що зроду недоля,

Що горе тебе не знавало!

 

 

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!

То ж тепера весна золота!

Чи то так у жалю, в голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

 

Вправа

Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають

Очевидно  зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони  безперечно  були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо  обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді  важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують  була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.

 

 

 

 

 

 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

_____________________________________________________________

 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

_____________________________________________________________

 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

_____________________________________________________________

 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

 

 

 

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

_____________________________________________________________________________________

 

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

_____________________________________________________________________________________

 

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

____________________________________________________________________________________

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

 

 

 

 

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

 

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка самооцінки роботи  учня  на уроці

          Прізвище, імя учня      __________________

п/п

Як я працював (-ла)на уроці

Короткий коментар учня

Бал

0  -  2б.

1.

Я повторив (-ла) раніше вивчений матеріал про звертання

 

 

2.

Я висловив (-ла) нові ідеї на уроці

 

 

3.

Я плідно працював(-ла) індивідуально, в  парі, виконав(-ла) тестові завдання   

 

 

4.

Зможу скласти узагальнюючу розповідь про звертання, вставні слова

 

 

 5.

Можу знаходити в реченнях звертання, вставні слова, виділяти їх на письмі

 

 

 6.

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

  Всього  ____________

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Звертання. Вставні слова

Номер слайду 2

Ну що б, здавалося, слова...

Номер слайду 3

3. Природна органічна сполука, скам'яніла смола. Бурштин2. Деревина темного кольору1. Велике каміння4. Маленький метелик- янтар

Номер слайду 4

Смарагд1. Дорогоцінний камінь2. Океанська тварина3. Назва міста 4. Висока трава

Номер слайду 5

Розподіліть подані слова у дві колонки за закінченнями, ставлячи іменники у кличному відмінку: Ластівка, ураган, козак, Роман, еліта, артист, їжак, сестра, Яна, ніч, клоун, адвокат{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}-О-Е, Єластівкоураганеелітокозачесестро. Романе. Яноартистеїжаченочеклоунеадвокате. Леся Українка. Розподільний диктант. Вправа з ключем

Номер слайду 6

Леся Українка(Лариса Петрівна Косач-Квітка)Ні! Я жива, я буду вічно жити,Я в серці маю те, що не вмирає. Леся Українка

Номер слайду 7

До мого фортепіано. Мій давній друже! мушу я з тобою. Розстатися надовго… Жаль мені!З тобою звикла я ділитися журбою,Вповідувать думки веселі і сумні. То ж при тобі, мій друже давній, вірний,Пройшло життя дитячеє моє. Як сяду при тобі я в час вечірній,Багато спогадів тоді встає!

Номер слайду 8

Конвалія. Промовила конвалія:«Прощай, гаю милий!І ти, дубе мій високий,Друже мій єдиний!»Та й замовкла.

Номер слайду 9

Зорі, очі весняної ночі!Зорі, темряви погляди ясні!То лагідні, як очі дівочі,То палкії, мов світла прекрасні. Нічко дивна! тобі я корюся. Геть всі темнії думи сумні!Не змагаюся вже, не борюся,Потопаю в сріблястому сні.

Номер слайду 10

Красо України, Подолля!Розкинулось мило, недбало!Здається, що зроду недоля,Що горе тебе не знавало!Подорож до моря. Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!Мене від тебе доленька жене,Немов од дерева одірваний листочок…

Номер слайду 11

Гетьте, думи, ви, хмари осінні! То ж тепера весна золота! Чи то так у жалю, в голосінні Проминуть молодії літа? Ні, я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії таки сподіватись, Жити хочу! Геть думи сумні! Я на вбогім сумнім перелозі Буду сіять барвисті квітки, Буду сіять квітки на морозі, Буду лить на них сльози гіркі. І від сліз тих гарячих розтане Та кора льодовая, міцна, Може, квіти зійдуть – і настане Ще й для мене весела весна…

Номер слайду 12

Вставні слова виражають ставлення мовця до висловлюваного ним повідомлення не є членами речення на письмі виділяються комами

Номер слайду 13

ВС – вставне слово. СХЕМА РЕЧЕННЯМоже, буде гроза? (В. Сосюра). Навколо, будь ласка, скоріш подивіться. (А. Костецький). А як тебе зовуть, пробач? (Д. Луценко). ВСРОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВСТАВНИХ СЛОВАХ,…,………...(?)(!) ВС….., ,……(?)(!) ВС……………, . (?)(!) ВС

Номер слайду 14

ПРАВДА, КАЖУТЬ, МОЖЕ, ЗДАЄТЬСЯ, НА ЩАСТЯВставні слова. Члени речення. Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна… (Леся Українка)Чом я не можу злинути угору,туди, на те верхів'я золоте… (Леся Українка)

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

з української мови в 5 класі 

на тему:

 «Звертання. Вставні слова» 

 

 

 

 

 

 

 Колюченко Олени Анатоліївни,

вчителя української мови

та   літератури

 

 

 

 

 

Ліцей «Гранд»

09.12.2013 р.

 

Тема уроку. Звертання. Вставні слова

 

Мета уроку: навчальна - поглибити знання учнів про звертання і вставні слова, розглянути групи вставних слів за значенням;

розвиваюча - розвивати навички учнів вживати вставні слова і звертання в усному і писемному мовленні, удосконалювати вміння виділяти звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення із звертаннями та вставними словами, розставляти розділові знаки в реченнях із звертаннями та вставними словами, розрізняти вставні та однозвучні з ними слова (може, здається, кажуть та ін.), що виступають членами речення; підвищувати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу;

виховна - виховувати любов до поезії Лесі Українки, почуття прекрасного.

 Тип уроку. Комбінований урок 

Форма уроку. Урок-життєпис
Обладнання:  комп’ютер, презентація  PowerPoint,  міні-бібліотечка  творів Лесі Українки,  дидактичний матеріал (вправи, тести, картки із творчим завданням, картки для самооцінки).
 

                                      Хід уроку

Епіграф уроку:          Ні! Я жива, я буду вічно жити,

Я в серці маю те, що не вмирає.

          Леся Українка

І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Пять хвилин для життя « Ну що б, здавалося, слова...»  

  (Словник:

Буршти́н, янта́р, буршти́нова руда́, боденштейн, амбер — природна органічна сполука, щільна і в'язка (скам'яніла) викопна смола хвойних дерев. Тьмяні, прозорі й напівпрозорі камінці. Використовується як виробне каміння, кращі зразки — як дорогоцінне каміння, бурштинова крихта — для картин з бурштину.

Смара́гд — дорогоціний камінь зеленого кольору. Назва походить від аккадського слова „баррагту” — „блищати”, яке з часом трансформувалось у грецьке „смарагдос” — „зелений камінь”.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда.
  • Що називається звертанням?
  • Які розділові знаки ставлять у реченнях зі звертаннями? Навести приклади.
  • Як уживання розділових знаків залежить від інтонації?
  • Чи є звертання членом речення? Чому?
  • Які звертання називають непоширеними? Які – поширеними? Навести приклади.
  • У якому відмінку найчастіше стоять звертання?

Щоб зясувати імя видатної людини, що буде сьогодні супроводжувати нас на уроці виконаємо наступне завдання:

  1. Розподільний диктант. Вправа з ключем

Розподіліть подані слова у дві колонки за закінченнями, ставлячи іменники у кличному відмінку:

Ластівка, ураган, козак, Роман, еліта, артист, їжак, сестра, Яна, ніч, клоун, адвокат

-Е, Є

ластівко

урагане

еліто

козаче

сестро

Романе

Яно

артисте

 

їжаче

 

ноче

 

клоуне

 

адвокате

КЛЮЧ: Леся Українка

 

  1. Прийом «Хто герой?»

1871 рік для української літератури дуже знаменитий. Цього року народилася Леся Українка, що згодом за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом на всю Україну. (Демонстрація відеоролику )

  1. «Мереживо творчості»

Опрацьовуючи уривки з поезій Лесі Українки, знайти звертання, пояснити вид звертань, розділові знаки в них.

У дитинстві Леся найбільше товаришувала з братом Михайлом, який на півтора роки був старший за неї. Мишко рано відчув потяг до книг і навчив чотирирічну сестричку читати разом з ним. Косачі любили слухати класичну музику, самі грали на різних музичних інструментах. Леся чудово грала на фортепіано, та ще й складала музичні твори.

   У десять років дівчинка захворіла на туберкульоз кісток, тому відвідувати школу не могла, на жаль, мусила відмовитись і від музичних занять: у 1883 році було прооперовано ліву руку. Згодом вона напише автобіографічний вірш «До мого фортепіано», в якому виллє свою журбу:

До мого фортепіано

Мій давній друже! мушу я з тобою

Розстатися надовго… Жаль мені!

З тобою звикла я ділитися журбою,

Вповідувать думки веселі і сумні.

 

 

Навесні 1882 року родина Косачів перебралася на постійне проживання до села Колодяжного, що недалеко повітового містечка Ковеля. Леся дуже любить природу, для дівчинки це жива істота.

Конвалія

Промовила конвалія:

«Прощай, гаю милий!

І ти, дубе мій високий,

Друже мій єдиний!»

Та й замовкла.

 

 

 

 

Щоб підтримати здоровя Леся Українка часто їздила на лікування до Криму, Італії, Єгипту, Грузії. Але найбільше її вражала краса рідної землі.

 

Подорож до моря

Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!

Мене від тебе доленька жене,

Немов од дерева одірваний листочок…

***

Красо України, Подолля!

Розкинулось мило, недбало!

Здається, що зроду недоля,

Що горе тебе не знавало!

Що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя. Не раз про це заявляла і сама поетеса. Так у чудовому творі “Contra spem spero”(“Без надії сподіваюсь”) вона пише:

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!

То ж тепера весна золота!

Чи то так у жалю, в голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

 

Проблемне питання: Що означає виділене слово в поезії?

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Повідомлення вчителя про вставні слова

Вставні слова

  • виражають ставлення мовця до висловлюваного ним повідомлення;
  • не є членами речення;
  • на письмі виділяються комами

 

  1. Робота з підручником

Опрацювання таблиці «Найуживаніші вставні слова» (стор. 79.)

  1. Пошукова робота

Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають

Очевидно, зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони, безперечно,  були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо, обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді, важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують, була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.

  1. Опрацювання рубрики «Це цікаво!» (стор.80)
  • Які слова бувають лише вставними?
  • Які слова не бувають вставними?
  • Які слова можуть бути вставними або членами речення?

 

  1. Хвилинка творчості

Складіть і запишіть речення за зразком, у яких подані слова виступали б то вставними, то членами речення.

Зразок: Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна…

Чом я не можу злинути угору,туди, на те верхів'я золоте…

         (Леся Українка)

Здається, кажуть

  1. Робота в групах

 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Тестове опитування  (індивідуальна робота)

І варіант

1.Укажіть речення із звертаннями:

А)Чумак іде, подивиться та й голову схилить;

Б) У садочку в холодочку гарна мати молода возить донечку в візочку, возить вільна і гойда;

В) На, Ласочка, це ти спіймала.

2.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):

А) Розвійтеся з вітром листочки зів’ялі розвійтесь, як тихе зітхання;

Б) Ні, не бійся Тоню, то просто була система парашута така;

В) Слухай Кроте як же це воно в нас так вийшло, що за всю мандрівку ти ні разу не розсердився.

3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання  (окремі розділові знаки опущено):

А) Воленько-мати  єдина  завчасно збудила ти сина;

Б) Гей, писарю неси мою печатку;

В) Гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє мати дрібним горошинам.

4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:

А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць;

Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість;

В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.

5. Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;

Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;

В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.

6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;

Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;

В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.

ІІ варіант

1. Укажіть речення із звертаннями:

А) Учора син прийшов з-під Берестечка;

Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;

В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.

2.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):

А) Поклін тобі моя зів’яла квітко, моя розкішна, невідступна мріє;

Б) А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі у вічність;

В) Діду чом дятел шишки їсть, а щука – пліточок.

3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:

А) Не тривожся зовсім, не збавляй себе сну, не дивись в той бік, моя пташино;

Б) А ти голубонько, ти кралечко моя поки співаєш на калині, то й весело мені;

В) Та ти мене  дубе, отінив, як хмара.

4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:

А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;

Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;

В) Чи, може,  в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.

5.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;

Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;

В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.

6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Та ще можливо, кіммерійський крук сіда коню булатному на круп;

Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;

В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.

Відповіді:

І варіант: 1-в, 2-а, 3-в, 4-а, 5-в, 6-б

ІІ варіант: 1-в, 2-в, 3-а, 4-в, 5-в, 6-б

VІ. Підбиття підсумків уроку

1.Прийом «Мікрофон»  

 Дайте відповідь на запитання: 

  • Що виражають вставні слова?
  • Якими членами речення вони є?
  • Як виділяються на письмі ?

2. Картка самооцінки роботи   на уроці (резервне завдання)

(Учні працюють індивідуально).

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання (для бажаючих)

Параграф 19, вправа 182.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

 До мого фортепіано

Мій давній друже! мушу я з тобою

Розстатися надовго… Жаль мені!

З тобою звикла я ділитися журбою,

Вповідувать думки веселі і сумні.

 

Конвалія

Промовила конвалія:

«Прощай, гаю милий!

І ти, дубе мій високий,

Друже мій єдиний!»

Та й замовкла.

 

 

 

 

 

Подорож до моря

Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!

Мене від тебе доленька жене,

Немов од дерева одірваний листочок…

***

Красо України, Подолля!

Розкинулось мило, недбало!

Здається, що зроду недоля,

Що горе тебе не знавало!

 

 

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!

То ж тепера весна золота!

Чи то так у жалю, в голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

 

 Вправа

Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають

Очевидно  зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони  безперечно  були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо  обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді  важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують  була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.

 

 

Додаток 2 

І група.  Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)

 

1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).

2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).

3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).

4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).

5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).

6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).

 

ІІ група.

Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами

ВС, ____________________.

________, ВС,  ___________.

ЗВ, ____________________.

________, ЗВ,  ___________.

 

ІІІ група.

Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Картка самооцінки роботи  учня  на уроці

          Прізвище, імя учня      __________________

п/п

Як я працював (-ла)на уроці

Короткий коментар учня

Бал

0  -  2б.

1.

Я повторив (-ла) раніше вивчений матеріал про звертання

 

 

2.

Я висловив (-ла) нові ідеї на уроці

 

 

3.

Я плідно працював(-ла) індивідуально, в  парі, виконав(-ла) тестові завдання   

 

 

4.

Зможу скласти узагальнюючу розповідь про звертання, вставні слова

 

 

 5.

Можу знаходити в реченнях звертання, вставні слова, виділяти їх на письмі

 

 

 6.

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

  Всього  ____________

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

(Прізвище, імя)

І варіант

1.Укажіть речення із звертаннями:

А)Чумак іде, подивиться та й голову схилить;

Б) У садочку в холодочку гарна мати молода возить донечку в візочку, возить вільна і гойда;

В) На, Ласочка, це ти спіймала.

 

2.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):

А) Розвійтеся з вітром листочки зів’ялі розвійтесь, як тихе зітхання;

Б) Ні, не бійся Тоню, то просто була система парашута така;

В) Слухай Кроте як же це воно в нас так вийшло, що за всю мандрівку ти ні разу не розсердився.

3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання  (окремі розділові знаки опущено):

А) Воленько-мати  єдина  завчасно збудила ти сина;

Б) Гей, писарю неси мою печатку;

В) Гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє мати дрібним горошинам.

 

4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:

А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць;

Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість;

В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.

 

5. Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;

Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;

В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.

 

6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;

Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;

В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Прізвище, ім’я)

ІІ варіант

1. Укажіть речення із звертаннями:

А) Учора син прийшов з-під Берестечка;

Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;

В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.

2.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):

А) Поклін тобі моя зів’яла квітко, моя розкішна, невідступна мріє;

Б) А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі у вічність;

В) Діду чом дятел шишки їсть, а щука – пліточок.

 

3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:

А) Не тривожся зовсім, не збавляй себе сну, не дивись в той бік, моя пташино;

Б) А ти голубонько, ти кралечко моя поки співаєш на калині, то й весело мені;

В) Та ти мене  дубе, отінив, як хмара.

 

4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:

А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;

Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;

В) Чи, може,  в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.

5.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;

Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;

В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.

 

6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Та ще можливо, кіммерійський крук сіда коню булатному на круп;

Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;

В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.

 

 

 

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
Додано
16 жовтня 2019
Переглядів
1287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку