До мого фортепіано
Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
Конвалія
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла.
Подорож до моря
Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!
Мене від тебе доленька жене,
Немов од дерева одірваний листочок…
***
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало!
Гетьте, думи, ви, хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Вправа
Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають
Очевидно зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони безперечно були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
_____________________________________________________________
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
_____________________________________________________________
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
_____________________________________________________________
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
_____________________________________________________________________________________
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
_____________________________________________________________________________________
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
____________________________________________________________________________________
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
Картка самооцінки роботи учня на уроці
Прізвище, ім’я учня __________________
№ п/п |
Як я працював (-ла)на уроці |
Короткий коментар учня |
Бал 0 - 2б. |
1. |
Я повторив (-ла) раніше вивчений матеріал про звертання |
|
|
2. |
Я висловив (-ла) нові ідеї на уроці |
|
|
3. |
Я плідно працював(-ла) індивідуально, в парі, виконав(-ла) тестові завдання |
|
|
4. |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь про звертання, вставні слова |
|
|
5. |
Можу знаходити в реченнях звертання, вставні слова, виділяти їх на письмі |
|
|
6. |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
Всього ____________
Конспект уроку
з української мови в 5 класі
на тему:
«Звертання. Вставні слова»
Колюченко Олени Анатоліївни,
вчителя української мови
та літератури
Ліцей «Гранд»
09.12.2013 р.
Тема уроку. Звертання. Вставні слова
Мета уроку: навчальна - поглибити знання учнів про звертання і вставні слова, розглянути групи вставних слів за значенням;
розвиваюча - розвивати навички учнів вживати вставні слова і звертання в усному і писемному мовленні, удосконалювати вміння виділяти звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення із звертаннями та вставними словами, розставляти розділові знаки в реченнях із звертаннями та вставними словами, розрізняти вставні та однозвучні з ними слова (може, здається, кажуть та ін.), що виступають членами речення; підвищувати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу;
виховна - виховувати любов до поезії Лесі Українки, почуття прекрасного.
Тип уроку. Комбінований урок
Форма уроку. Урок-життєпис
Обладнання: комп’ютер, презентація PowerPoint, міні-бібліотечка творів Лесі Українки, дидактичний матеріал (вправи, тести, картки із творчим завданням, картки для самооцінки).
Хід уроку
Епіграф уроку: Ні! Я жива, я буду вічно жити,
Я в серці маю те, що не вмирає.
Леся Українка
І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. П’ять хвилин для життя « Ну що б, здавалося, слова...»
(Словник:
Буршти́н, янта́р, буршти́нова руда́, боденштейн, амбер — природна органічна сполука, щільна і в'язка (скам'яніла) викопна смола хвойних дерев. Тьмяні, прозорі й напівпрозорі камінці. Використовується як виробне каміння, кращі зразки — як дорогоцінне каміння, бурштинова крихта — для картин з бурштину.
Смара́гд — дорогоціний камінь зеленого кольору. Назва походить від аккадського слова „баррагту” — „блищати”, яке з часом трансформувалось у грецьке „смарагдос” — „зелений камінь”.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб з’ясувати ім’я видатної людини, що буде сьогодні супроводжувати нас на уроці виконаємо наступне завдання:
Розподіліть подані слова у дві колонки за закінченнями, ставлячи іменники у кличному відмінку:
Ластівка, ураган, козак, Роман, еліта, артист, їжак, сестра, Яна, ніч, клоун, адвокат
-О |
-Е, Є |
ластівко |
урагане |
еліто |
козаче |
сестро |
Романе |
Яно |
артисте |
|
їжаче |
|
ноче |
|
клоуне |
|
адвокате |
КЛЮЧ: Леся Українка
1871 рік для української літератури дуже знаменитий. Цього року народилася Леся Українка, що згодом за словами Івана Франка, стала чи не наймужнішим поетом на всю Україну. (Демонстрація відеоролику )
Опрацьовуючи уривки з поезій Лесі Українки, знайти звертання, пояснити вид звертань, розділові знаки в них.
У дитинстві Леся найбільше товаришувала з братом Михайлом, який на півтора роки був старший за неї. Мишко рано відчув потяг до книг і навчив чотирирічну сестричку читати разом з ним. Косачі любили слухати класичну музику, самі грали на різних музичних інструментах. Леся чудово грала на фортепіано, та ще й складала музичні твори.
У десять років дівчинка захворіла на туберкульоз кісток, тому відвідувати школу не могла, на жаль, мусила відмовитись і від музичних занять: у 1883 році було прооперовано ліву руку. Згодом вона напише автобіографічний вірш «До мого фортепіано», в якому виллє свою журбу:
До мого фортепіано
Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
Навесні 1882 року родина Косачів перебралася на постійне проживання до села Колодяжного, що недалеко повітового містечка Ковеля. Леся дуже любить природу, для дівчинки це жива істота.
Конвалія
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла.
Щоб підтримати здоров’я Леся Українка часто їздила на лікування до Криму, Італії, Єгипту, Грузії. Але найбільше її вражала краса рідної землі.
Подорож до моря
Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!
Мене від тебе доленька жене,
Немов од дерева одірваний листочок…
***
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало!
Що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав дух, незламнішою воля і жадоба до життя. Не раз про це заявляла і сама поетеса. Так у чудовому творі “Contra spem spero”(“Без надії сподіваюсь”) вона пише:
Гетьте, думи, ви, хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Проблемне питання: Що означає виділене слово в поезії?
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Вставні слова
Опрацювання таблиці «Найуживаніші вставні слова» (стор. 79.)
Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають
Очевидно, зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони, безперечно, були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо, обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді, важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують, була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.
Складіть і запишіть речення за зразком, у яких подані слова виступали б то вставними, то членами речення.
Зразок: Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна…
Чом я не можу злинути угору,туди, на те верхів'я золоте…
(Леся Українка)
Здається, кажуть
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Тестове опитування (індивідуальна робота)
І варіант
1.Укажіть речення із звертаннями:
А)Чумак іде, подивиться та й голову схилить;
Б) У садочку в холодочку гарна мати молода возить донечку в візочку, возить вільна і гойда;
В) На, Ласочка, це ти спіймала.
2.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):
А) Розвійтеся з вітром листочки зів’ялі розвійтесь, як тихе зітхання;
Б) Ні, не бійся Тоню, то просто була система парашута така;
В) Слухай Кроте як же це воно в нас так вийшло, що за всю мандрівку ти ні разу не розсердився.
3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання (окремі розділові знаки опущено):
А) Воленько-мати єдина завчасно збудила ти сина;
Б) Гей, писарю неси мою печатку;
В) Гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє мати дрібним горошинам.
4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць;
Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість;
В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.
5. Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;
Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;
В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.
6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;
Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;
В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.
ІІ варіант
1. Укажіть речення із звертаннями:
А) Учора син прийшов з-під Берестечка;
Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;
В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.
2.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):
А) Поклін тобі моя зів’яла квітко, моя розкішна, невідступна мріє;
Б) А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі у вічність;
В) Діду чом дятел шишки їсть, а щука – пліточок.
3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:
А) Не тривожся зовсім, не збавляй себе сну, не дивись в той бік, моя пташино;
Б) А ти голубонько, ти кралечко моя поки співаєш на калині, то й весело мені;
В) Та ти мене дубе, отінив, як хмара.
4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;
Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;
В) Чи, може, в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.
5.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;
Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;
В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.
6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Та ще можливо, кіммерійський крук сіда коню булатному на круп;
Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;
В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.
Відповіді:
І варіант: 1-в, 2-а, 3-в, 4-а, 5-в, 6-б
ІІ варіант: 1-в, 2-в, 3-а, 4-в, 5-в, 6-б
VІ. Підбиття підсумків уроку
1.Прийом «Мікрофон»
Дайте відповідь на запитання:
2. Картка самооцінки роботи на уроці (резервне завдання)
(Учні працюють індивідуально).
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VІІІ. Домашнє завдання (для бажаючих)
Параграф 19, вправа 182.
Додатки
Додаток 1
До мого фортепіано
Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
Конвалія
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла.
Подорож до моря
Прощай, Волинь! Прощай, рідний куточок!
Мене від тебе доленька жене,
Немов од дерева одірваний листочок…
***
Красо України, Подолля!
Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля,
Що горе тебе не знавало!
Гетьте, думи, ви, хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Вправа
Прочитайте текст, знайдіть вставні слова, виділіть їх комами, визначте, що вони виражають
Очевидно зі всіх шістьох дітей, що були в Косачів (два сини і четверо дочок), Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Обидва вони безперечно були однаково лагідні та безмежно добрі, стримані, терплячі, однаково наділені виключною силою волі. Як відомо обоє поблажливі в ставленні до інших, але не до себе. Справді важко уявити, щоб вони зробили щось таке, що вважали за нечесне. Їм були огидні жадоба, зажерливість, користолюбство тощо. Як згадують була в них ще одна спільна риса: вони надзвичайно цінували людську гідність.
Додаток 2
І група. Розставте пропущені розділові знаки.(Взаємоперевірка робіт)
1. Зійди сонце під моє віконце та засвіти ясно. (Леся Українка).
2. Хруснули гілки але здавалося зашумів увесь ліс. (В. Винниченко).
3. Та чого ж ти жовтий клене зажурився? (В. Сосюра).
4. Звісно змалку боровик скидати капелюх не звик. (Д. Павличко).
5. Літо літо почекай не відлітай в далекий край! (М. Познанська).
6. Краю мій Люблю твої тополі. (А. Камінчук).
ІІ група.
Складіть речення про життя і творчість Лесі Українки за поданими схемами
ВС, ____________________.
________, ВС, ___________.
ЗВ, ____________________.
________, ЗВ, ___________.
ІІІ група.
Уявіть, що у вас є можливість звернутися до Лесі Українки. Складіть невеличкий лист, використовуючи звертання і вставні слова.
Додаток 3
Картка самооцінки роботи учня на уроці
Прізвище, ім’я учня __________________
№ п/п |
Як я працював (-ла)на уроці |
Короткий коментар учня |
Бал 0 - 2б. |
1. |
Я повторив (-ла) раніше вивчений матеріал про звертання |
|
|
2. |
Я висловив (-ла) нові ідеї на уроці |
|
|
3. |
Я плідно працював(-ла) індивідуально, в парі, виконав(-ла) тестові завдання |
|
|
4. |
Зможу скласти узагальнюючу розповідь про звертання, вставні слова |
|
|
5. |
Можу знаходити в реченнях звертання, вставні слова, виділяти їх на письмі |
|
|
6. |
Настрій на уроці, мої очікування |
|
|
Всього ____________
(Прізвище, ім’я)
І варіант
1.Укажіть речення із звертаннями:
А)Чумак іде, подивиться та й голову схилить;
Б) У садочку в холодочку гарна мати молода возить донечку в візочку, возить вільна і гойда;
В) На, Ласочка, це ти спіймала.
2.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):
А) Розвійтеся з вітром листочки зів’ялі розвійтесь, як тихе зітхання;
Б) Ні, не бійся Тоню, то просто була система парашута така;
В) Слухай Кроте як же це воно в нас так вийшло, що за всю мандрівку ти ні разу не розсердився.
3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання (окремі розділові знаки опущено):
А) Воленько-мати єдина завчасно збудила ти сина;
Б) Гей, писарю неси мою печатку;
В) Гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє мати дрібним горошинам.
4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць;
Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість;
В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.
5. Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;
Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;
В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.
6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;
Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;
В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.
(Прізвище, ім’я)
ІІ варіант
1. Укажіть речення із звертаннями:
А) Учора син прийшов з-під Берестечка;
Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;
В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.
2.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):
А) Поклін тобі моя зів’яла квітко, моя розкішна, невідступна мріє;
Б) А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі у вічність;
В) Діду чом дятел шишки їсть, а щука – пліточок.
3.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:
А) Не тривожся зовсім, не збавляй себе сну, не дивись в той бік, моя пташино;
Б) А ти голубонько, ти кралечко моя поки співаєш на калині, то й весело мені;
В) Та ти мене дубе, отінив, як хмара.
4.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;
Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;
В) Чи, може, в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.
5.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;
Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;
В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.
6. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Та ще можливо, кіммерійський крук сіда коню булатному на круп;
Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;
В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.