Урок на тему "Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. Фонетична транскрипція"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу на тему "Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. Фонетична транскрипція"
Перегляд файлу

1

 

5 клас

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія

Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.

Фонетична транскрипція

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про звуки мови й звуки мовлення, голосні й приголосні звуки; розвивати вміння й навички учнів роз­різняти голосні й приголосні звуки, правильну вимову наголошених і ненаголошених голосних;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до мови.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація, орфоепія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Література: Заболотний О. В. Українська мова. 5 клас: Підруч. для загальноосвіт.      навч. закл. / О. В. Заболотний, В. В. Заболотний. – К.: Генеза, 2013. – 256 с.

Наочність: таблиця «Голосні та приголосні звуки», «Органи мовлення людини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Вчитель. Доброго дня, діти! Прошу сідати. Підготуйтесь, будь ласка, до уроку, щоб у кожного на парті лежав підручник, зошит та ручка. Скажіть, хто сьогодні відсутній?

Учні називають відсутніх.

Тепер можемо починати наше заняття.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вчитель. Тема нашого уроку – «Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. Фонетична транскрипція».

Мета і завдання нашого уроку:

  •  поглибити знання про звуки мови й звуки мовлення, голосні й приголосні звуки;    розвивати вміння й навички розрізняти голосні й приголосні звуки, правильну вимову  наголошених і ненаголошених голосних;
  •  розвивати логічне мислення, творчу уяву;

– виховувати шанобливе ставлення до мови.

Я  чекаю від вас плідної праці протягом усього уроку.

Комунікативний практикум

► Дайте відповіді на запитання:

▼ Як називається розділ мовознавчої науки, що вивчає звуки мови й мовлення?

▼ На які групи поділяються звуки?

▼ Чи означає щось окремо взятий звук?

▼ Утворіть із запропонованих звуків якомога більше слів:

     [а], [м], [и], [р], [ж], [о], [т]

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника с. 87 – 88.

Спостереження над мовним матеріалом

► Вимовте зазначені слова парами. Якими звуками вони різ­няться? Що означає кожне слово? Як заміна одного звука іншим змінила значення слова?

     Стан-стань, лук-люк, гриб-грип.

Творча робота

► Прочитайте загадку, відгадайте її. Слова-відгадки передайте в звуковому записі. Робота з презентацією.

Всього чотири звуки є у слові,

А зміст його міняють початкові:

З [ґ] — буде чорна птиця дика, [ґава] 

 

 

 

З [п] — інша, горда і велика, пава

 

 

 

 

 

З [к] — вже напій пахучий буде, [кава]

Що для людей готують люди;

 

 

 

З [л] — виріб, дошка з стояками, [лава]

Де спочиваємо ми з вами.

Коли ж сам [с] поставлю я, [сава]

То буде це людське імя.

Які це слова?

Дмитро Білоус

Дослідження

► Розгляньте малюнок, на якому показано органи мовлення і шлях видихуваного повітря.

▼ Які органи творять звуки? (Органи мовлення)

▼ Як творяться голосні звуки? (За допомогою голосу)

▼ Як творяться приголосні звуки? (За допомогою голосу і шуму або тільки шуму)

▼ Скільки всього звуків в українській мові? (38, із них голосних – 6, приголосних –32)

▼ Чи є в українській мові відповідність муж звуками і буквами? (Немає)

▼ Який запис використовують для точного відтворення звукового складу слів?

(Фонетична транскрипція)

▼ Чи завжди голосні звуки вимовляють чітко?

▼ Як передається нечітка вимова голосного звука в транскрипції? [Веиреисневий]

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом поезії «Колискова»

► Визначте основну думку і стиль твору, зробіть звуковий запис виділених слів.

КОЛИСКОВА

Спи, засни, моя дитино,

Спи, моє маля.

Ніч іде в гаї, в долини,

трави нахиля.

Перша ніч твоя почата

В співах солов’я,

Дай же малій рученята,

Зіронько моя.

Усміхнись до мене, синку,

І зрадію я.

Хай тобі ця ніч насниться,

що в очах сія.

Будеш завтра в світ дивиться,

Зіронько моя.

Не хвилину і не днину —

Я навік твоя.

Підеш ти по Україні,

Де життя буя.

Виростай, моя дитино,

Зіронько моя.

 Випишіть речення зі звертанням.

 Поставте наголоси в словах із сумнівним написанням ненаголо­шених голосних, прочитайте ці слова, дотримуючись правил ви­мови.

[диетино]

[ручеинята]

[підеиш]

[дйевиц:а]

[хвилиену]

[жиет:а]

Творча робота

► Складіть вірш зі словами: зігріває, радіють, зеленіють, зацвітає, співає, пташки, замовкли.

► За допомогою однієї букви змініть значення слова. Із двома па­рами складіть і запишіть речення.

 Зразок: каса-раса.

 Каска     жар

 

 

 

 жити          дуб

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Узагальнювальна бесіда

▼ Як ми можемо на письмі відрізнити звуки від букв?

▼ Як утворюються голосні, а як — приголосні звуки?

▼ Що застосовують з метою показати, як вимовляють слово?

▼ Що називається орфоепічною помилкою?

Рефлексія

► Спробуйте відповісти на запитання:

    Для чого мені потрібні знання, здобуті на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Вивчити  23, с. 87-88 (вивч.)

Впр. 160 (І, ІІ)

► Складіть лінгвістичну казку «Фонетика», використовуючи здобуті знання на уроці.

docx
Додано
20 жовтня
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку