Тема. Значущі частини слова
Мета: сформувати в учнів уявлення про значущі частини слова, їх особливості та взаємозв’язки; поглиблювати вміння п’ятикласників розбирати слова за будовою; розвивати пам’ять, увагу, уміння аналізувати мовні явища, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до вивчення мови, кмітливість
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Засвоєння нового матеріалу
Спекла якось Світланчина бабуся Колобка. Румяний, запашний, кругленький, наче м’ячик.
Нарешті Колобок міг подивитися, що ж там цікавого, в тому підручнику. «Значущі частини слова», – прочитав він, – цікаво, навіть частини слова щось там значать». Колобок так зачитався, що забув про все на світі.
Що ж він там прочитав?
Колобок так захопився, що не помітив, як, перегортаючи сторінки, замастив одну з них. «Ой, як неприємно! – подумав він, – Світланка буде переживати, а може, й плакатиме! Ні, я цього не можу бачити!» І Колобок стрибнув у розчинене вікно. Котився, а з голови не виходить прочитане в підручнику
Але Колобок недовго котився, бо назустріч йому вже поспішав заєць, який не забарився сказати, що не відмовився б повечеряти таким смачним кулінарним виробом.
Але не на того напав!
Звідки Зайцю знати, що саме об’єднує його рід? Довелося ні з чим стрибати далі.
А вам під силу таке завдання?
Дібрати спільнокореневі слова до слова заєць, позначити корінь
(заєць – зайчик, зайчиха, зайченя, заячий, по-заячи, зайчатина)
А Колобок котився собі далі. Але що це? Господи, Вовк!
Визначити, чи є різниця у значенні поданих слів.
Вовк, вовчик, вовчище, вовчисько, вовченятко, вовчиця. Вовченя, вовкуватий.
Позначити значущу частину слова, яка надає різних відтінків у значенні слів.
І знову дорога. Просто під ноги Ведмедю. Як цього одурити?
Колобок так забив баки ведмедю, що той, уже підходячи до своєї барлоги. Ще все ламав голову над його завданням.
Від слова йти утворити якомога більше слів з допомогою префіксів. Префікси позначити.
Колобок задоволено покотився далі й опинився прямісінько під носом хитрої Лисички. Кумася заявила, що такий гарненький Колобочок, мабуть, дуже смачненький. А він хитренько запитав:
- Пані Лисичко, а чи не родичка Ви, бува, лисому дідьку?
Поки лиця роздумувала, він тихенько втік.
Розподілити подані слова у дві колонки
Лисиця, лисеня, лисий, лисіти, по-лисячи, облисів, лисуватий, лис, лисеня, лиска, лисина, лисенятко, залисини, облисіння.
Колобок покотився далі. До Світланки він не повернувся, бо соромився, що зіпсував її книгу. Качається по світу, задає всім свої каверзні питання. Був і в нас у школі. Теж задав таку задачу, що не добереш, як її розв’язати.
Подружка, садівник, плакати, прибудова, коліщатко, осінній, сонечко.
З двома словами скласти речення.
ІІІ. Підсумок уроку
Ще завдання від Колобка – розповісти, що ж ви зрозуміли про значущі частини слова, обов’язково наводити приклади.
ІV. Домашнє завдання
Може, й ви колись зустрінетеся з Колобком, тож маєте знати відповіді на його запитання. Тому ще раз удома перечитайте уважно матеріал підручника й виконайте вправу 624 або придумайте для свого казкового друга цікаве завдання на вивчену сьогодні тему.