Урок української мови "Значущі частини слова"

Про матеріал
Конспект уроку "Значущі частини слова" побудований з використанням казки "Колобок".
Перегляд файлу

Тема. Значущі частини слова

Мета: сформувати в учнів уявлення про значущі частини слова, їх особливості та взаємозв’язки; поглиблювати вміння п’ятикласників розбирати слова за будовою; розвивати пам’ять, увагу, уміння аналізувати мовні явища, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до вивчення мови, кмітливість

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Засвоєння нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Спекла якось Світланчина бабуся Колобка. Румяний, запашний, кругленький, наче м’ячик.

  •    Ой, який гарний! – захоплено вигукнула Світланка й поставила Колобка на своєму столі. Сама ж узяла підручник української мови й  почала читати, умить забувши про нього. Колобок, будучи від природи цікавим, дуже хотів побачити, що ж там написано, але як не намагався, нічого не виходило.
  •    Світланко, виходь гуляти, – почувся за вікном голос Тетянки. Світланка залишила на столі розгорнуту книгу й вийшла до подружки.

Нарешті Колобок міг подивитися, що ж там цікавого, в тому підручнику. «Значущі частини слова», – прочитав він, – цікаво, навіть частини слова щось там значать». Колобок так зачитався, що забув про все на світі.

Що ж він там прочитав?

  1. Робота з підручником (опрацювання матеріалу про значущі частини слова)
  2. Розповідь учителя

Колобок так захопився, що не помітив, як, перегортаючи сторінки, замастив одну з них. «Ой, як неприємно! – подумав він, – Світланка буде переживати, а може, й плакатиме! Ні, я цього не можу бачити!» І Колобок стрибнув у розчинене вікно. Котився,  а з голови не виходить прочитане в підручнику

  1. Бесіда:
  •    Назвати значущі частини слова
  •    Що таке корінь?
  •    Які слова називаються спільнокореневими?
  •    Що таке суфікс та префікс, яке їх значення в словах?
  •    Що таке закінчення?
  1. Продовження розповіді

Але Колобок недовго котився, бо назустріч йому вже поспішав заєць, який не забарився сказати, що не відмовився б повечеряти таким смачним кулінарним виробом.

Але не на того напав!

  •    Гаразд, повечеряєш, –  спокійнісінько  мовив Колобок. – але я не хочу. Щоб мною ласував звір невідомо якого роду й племені, якийсь безрідний.
  •    Як це безрідний? У мене величезний рід! – обурився Заєць.
  •    Ану, назви своїх родичів і скажи, що вас об’єднує, – хитро домагався свого Колобок. – тоді й з’їси мене, а коли ні – вибачай.

Звідки Зайцю знати, що саме об’єднує його рід? Довелося ні з чим стрибати далі.

А вам під силу таке завдання?

  1. Конкурс-аукціон

Дібрати спільнокореневі слова до слова заєць, позначити корінь

(заєць – зайчик, зайчиха, зайченя, заячий, по-заячи, зайчатина)

  1. Продовження розповіді

А Колобок котився собі далі. Але що це? Господи, Вовк!

  •    Колобок, Колобок, я тебе зїм! – клацнув зубами перед бідним Колобочком.
  •    А хіба ти мене здолаєш? – хоробро запитав Колобок, – Ти хто такий?
  •    Я Вовчик-братик!
  •    Вовчик? То погані твої справи. От якби ти був Вовчище або хоча б Вовк, а то Вовчик. Ха-ха!
  •    А яка різниця? – розгублено дивлячись услід Колобку, чухав потилицю Вовчик-братик.
  1. Спостереження над мовою

Визначити, чи є різниця у значенні поданих слів.

Вовк, вовчик, вовчище, вовчисько, вовченятко, вовчиця. Вовченя, вовкуватий.

 Позначити значущу частину слова, яка надає різних відтінків у значенні слів.

  1. Продовження розповіді

І знову дорога. Просто під ноги Ведмедю. Як цього одурити?

  •    Ану, підійди до мене, – заревів Ведмідь. –я тебе з’їм.
  •    Підійти чи відійти, чи перейти, чи зайти, а може, вийти?

Колобок так забив баки ведмедю, що той, уже підходячи до своєї барлоги. Ще  все ламав голову над його завданням.

  1. Самодиктант

Від слова йти утворити якомога більше слів з допомогою префіксів. Префікси позначити.

  1. Продовження розповіді

Колобок задоволено покотився далі й опинився прямісінько під носом хитрої Лисички. Кумася заявила, що такий гарненький Колобочок, мабуть, дуже смачненький. А він хитренько запитав:

- Пані Лисичко, а чи не родичка Ви, бува, лисому дідьку?

Поки лиця роздумувала, він тихенько втік.

  1. Розподільний диктант

Розподілити подані слова  у дві колонки

Лисиця, лисеня, лисий, лисіти, по-лисячи, облисів, лисуватий, лис, лисеня, лиска, лисина, лисенятко, залисини, облисіння.

  1. Продовження розповіді

Колобок покотився далі. До Світланки він не повернувся, бо соромився, що зіпсував її книгу. Качається по світу, задає всім свої каверзні питання. Був і в нас у школі. Теж задав таку задачу, що не добереш, як її розв’язати.

  1.  Розібрати слова за будовою

Подружка, садівник, плакати, прибудова, коліщатко, осінній, сонечко.

З двома словами скласти речення.

ІІІ. Підсумок уроку

  1.     «Мікрофон»

Ще завдання від Колобка – розповісти, що ж ви зрозуміли про значущі частини слова, обов’язково наводити приклади.

ІV. Домашнє завдання

 Може, й ви колись зустрінетеся з Колобком, тож маєте знати відповіді на його запитання. Тому ще раз удома перечитайте уважно матеріал підручника й виконайте вправу 624 або придумайте для свого казкового друга цікаве завдання на вивчену сьогодні тему.

 

doc
Додано
19 жовтня
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку