Учні на цьому уроці зможуть узагальнити й систематизувати знання з розділу «Головні та другорядні члени речення», структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалити пунктуаційні вміння та навички; удосконалити навики аналізу та синтезу; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
учитель української мови та літератури
гімназії № 2 м.Хмельницького
Урок української мови у 8 класі
«Дослідження проводять мовознавці»
Тема: Головні та другорядні члени речення.
Мета: узагальнити й систематизувати знання з розділу «Головні та другорядні члени речення», сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння та навички; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії: аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Тип уроку: урок комплексного застосування знань.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми
Учитель: Сьогоднішній наш урок проходитиме під назвою «Дослідження проводять мовознавці». А як ви думаєте, які якості характеру, вдачі має мати справжній дослідник? (Відповіді учнів)
Спробуємо переконатися, чи володієте ви такими рисами.
Це гасло буде девізом нашого уроку. Ви не проти? Отож, до праці!
Стендаль
Вольтер
Сократ
Соломон
Завдання учням: визначити граматичні основи, встановити види підметів та присудків.
Додаткові запитання:
5. «Спіймай помилку»
На слайді – речення (крилаті вислови давньоримського поета Вергілія), у яких допущена помилка на визначення другорядних членів речення. Потрібно знайти та виправити помилку, довести власну думку, використовуючи метод ПРЕС.
Душа людська спроможна жити, лише доторкаючись до іншої душі.
|
А. Шлях Чумацький над нами, як білий рушник. Б. У нього очі наче волошки в житі. В. Чаклунка ніч зорю знаходить в осіннім полі. Г. Веде надія до Славутича-ріки. Д. Кожний край має свій звичай. |
Завдання для онлайн-тестування
А. Дитинство живе в людині від початку до кінця її життєвого кола.
Б. Знецінюють людську мораль кохання клятви галасливі.
В. Вже день здається сивим і безсилим.
2. У котрому з речень є складений дієслівний присудок?
А. І знов лелека молиться до зірки.
Б. Люди повинні більше дивитись на зорі.
В. Між листом зашелестів в густині рівний дощ.
3. У котрому з речень є обставина способу дії?
А. Прокинулись люди вранці і замилувались досвітньою красою.
Б. Найгрізніше мовчить гроза.
В. Обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом.
4. У якому реченні є прямий додаток?
А. Очей твоїх криниці сині відбили тьму моїх очей.
Б. Слався, ниво пожата, молода й багата.
В. Немов осіннє павутиння мої думки.
5. У якому реченні є прямий додаток?
А. Хлопчик біг назустріч літу.
Б. Верби в воду зайшли подивитись на зажурену вроду свою.
В. Пахне спекою, полем і жнивом.
6. У котрому з поданих речень є узгоджене означення?
А. Мисливці за хутром найбільше не люблять росомаху.
Б. Паде додолу з деревини листя.
В. Місяць над рікою, примарний і тонкий, прорізав тишину.
9. Відвідини творчої майстерні художника слова.
Учитель: З членами речення ми знайомимось на уроках мови, але з ними ми зустрічаємось і на уроках літератури, де вони виконують функцію художніх засобів. Подумайте і, опираючись на свої знання, визначіть, які члени речення можуть «перевтілитись» у художні засоби. (Означення – епітет, дієслово – метафора, порівняльний зворот – художнє порівняння, додаток або підмет з означенням - оксиморон)
Завдання:
ІV. Підбиття підсумків уроку. Заповнення листків оцінювання результатів вивчення теми.
Листок оцінювання результатів вивчення теми
«Головні та другорядні члени речення»
Прізвище, ім’я_________________
Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення; 1 – задовільно; 2 – відмінно)
Критерії |
Бали |
Я можу назвати всі види головних та другорядних членів речення |
|
Я вмію пояснювати, що таке односкладні та двоскладні, поширені та непоширені речення |
|
Я можу визначити ознаки всіх видів другорядних членів речення |
|
Я можу порівнювати присудки: складений іменний та складений дієслівний |
|
Я можу охарактеризувати речення за метою висловлювання, за емоційним забарвленням та за будовою |
|
Я можу аргументовано висловити свою думку, використовуючи поширені та непоширені речення |
|
Домашнє завдання: повторити вивчене, завершити твір-мініатюру, виконати синтаксичний розбір одного поширеного речення з твору.