Урок української мови у 8 класі "Головні та другорядні члени речення"

Про матеріал

Учні на цьому уроці зможуть узагальнити й систематизувати знання з розділу «Головні та другорядні члени речення», структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалити пунктуаційні вміння та навички; удо­сконалити навики аналізу та синтезу; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Перегляд файлу

Наталія Антонівна Осатюк,

учитель української мови та літератури

гімназії № 2 м.Хмельницького

 

Урок української мови у 8 класі

«Дослідження проводять мовознавці»

Тема: Головні та другорядні члени речення.

Мета: узагальнити й систематизувати знання з розділу «Головні та другорядні члени речення», сформувати ці­лісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння та навички; розвивати творчі вміння самостійно розвязувати нові пізнавальні завдання; удо­сконалювати мисленнєві дії: аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунто­вувати тощо; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Тип уроку: урок комплексного застосування знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми

Учитель: Сьогоднішній наш урок проходитиме під назвою «Дослідження проводять мовознавці». А як ви думаєте, які якості характеру, вдачі має мати справжній дослідник? (Відповіді учнів)

Спробуємо переконатися, чи володієте ви такими рисами.

  1. Справжній дослідник має бути спостережливим. Перевіримо, наскільки ви спостережливі. Яке гасло розміщене над входом у нашу гімназію? (Освіта – скарб, а праця – ключ до нього.)

Це гасло буде девізом нашого уроку. Ви не проти? Отож, до праці!

  1. Назвати основні ознаки речення. (Змістова завершеність, інтонаційна завершеність, граматичний зв’язок між словами, граматична основа).
  2. На слайді – вислови видатних людей.
  • Гнучкість розуму може замінити красу.

Стендаль

  • Знати багато мов – значить мати багато ключів до одного замка.

Вольтер

  • Ученість – це солодкий плід гіркого коріння.

Сократ

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів.

Соломон

 Завдання учням: визначити граматичні основи, встановити види підметів та присудків.

Додаткові запитання:

  • Що спільного у будові всіх цих речень?
  • Яке речення можна вважати четвертим зайвим? Чому?
  • Чому підмет і присудок назвали головними членами речення?
  1. Робота зі словником.
  • Яке тлумачення дає словник слову другорядний? (1. Не головний за значенням, не основний, менш істотний. 2. Посередній щодо своїх якостей.)
  • Як ми уже знаємо, речення може мати головні та другорядні члени речення. Чи можна вважати другорядні члени речення менш істотними? Яка ж їх роль у реченні? Назвіть види другорядних членів речення.

5. «Спіймай помилку»

На слайді – речення (крилаті вислови давньоримського поета Вергілія), у яких допущена помилка на визначення другорядних членів речення. Потрібно знайти та виправити помилку, довести  власну думку, використовуючи метод ПРЕС.

  • Будь-які негаразди належить долати терпінням.
  • Спізнавши горе, я навчився допомагати стражденним.
  1. Виконати повний синтаксичний розбір речення.

Душа людська спроможна жити, лише доторкаючись до іншої душі.

  1.  Метод взаємних запитань. Мовознавчий двобій. Учні ставлять питання один одному.
  • Які члени речення можуть належати лише до групи присудка?
  • Чому прикладка є різновидом означення?
  • Яким членом речення виступає порівняльний зворот?
  • Як відрізнити прямий додаток від непрямого?
  • Коли порівняльний зворот не виділяється комами?
  • Як визначити прикладку, якщо з двох іменників один є власною назвою?
  1. Робота з інтерактивною дошкою. Знайти відповідність: яким членом речення є виділені слова.
  1. Присудок.
  2. Прикладка.
  3. Обставина.
  4. Додаток.

 

А. Шлях Чумацький над нами, як білий рушник.

Б. У нього очі наче волошки в житі.

В. Чаклунка ніч зорю знаходить в осіннім полі.

Г. Веде надія до Славутича-ріки.

Д. Кожний край має свій звичай.

 

  1. Онлайн-тестування .

        

Завдання для онлайн-тестування

  1.                У котрому з речень є складений іменний присудок?

А. Дитинство живе в людині від початку до кінця її життєвого кола.

Б. Знецінюють людську мораль кохання клятви галасливі.

В. Вже день здається сивим і безсилим.

2. У котрому з речень є складений дієслівний присудок?

А. І знов лелека молиться до зірки.

Б. Люди повинні більше дивитись на зорі.

В. Між листом зашелестів в густині рівний дощ.

3. У котрому з речень є обставина способу дії?

А. Прокинулись люди вранці і замилувались досвітньою красою.

Б. Найгрізніше мовчить гроза.

В. Обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом.

4. У якому реченні є прямий додаток?

А. Очей твоїх криниці сині відбили тьму моїх очей.

Б. Слався, ниво пожата, молода й багата.

В. Немов осіннє павутиння мої думки.

5. У якому реченні є прямий додаток?

А. Хлопчик біг назустріч літу.

Б. Верби в воду зайшли подивитись на зажурену вроду свою.

В. Пахне спекою, полем і жнивом.

6. У котрому з поданих речень є узгоджене означення?

А. Мисливці за хутром найбільше не люблять росомаху.

Б. Паде додолу з деревини листя.

В. Місяць над рікою, примарний і тонкий, прорізав тишину.

9. Відвідини творчої майстерні художника слова.

Учитель: З членами речення ми знайомимось на уроках мови, але з ними ми зустрічаємось і на уроках літератури, де вони виконують функцію художніх засобів. Подумайте і, опираючись на свої знання, визначіть, які члени речення можуть «перевтілитись» у художні засоби. (Означення – епітет, дієслово – метафора, порівняльний зворот – художнє порівняння, додаток або підмет з означенням - оксиморон)

 

 

Завдання:

  1. До представлених на слайді фотографій природи скласти речення з використанням художніх засобів.
  2. Написати твір-мініатюру за фотографією, використавши епітети, порівняння та метафори.

ІV. Підбиття підсумків уроку. Заповнення листків оцінювання результатів вивчення теми.

Листок оцінювання результатів вивчення теми

«Головні та другорядні члени речення»

Прізвище, імя_________________

Критерії оцінки (0 – потребує вдосконалення; 1 – задовільно; 2 – відмінно)

Критерії

Бали

Я можу назвати всі види головних та другорядних членів речення

 

Я вмію пояснювати, що таке односкладні та двоскладні, поширені та непоширені речення

 

Я можу визначити ознаки всіх видів другорядних членів речення

 

Я можу порівнювати присудки: складений іменний та складений дієслівний

 

Я можу охарактеризувати речення за метою висловлювання, за емоційним забарвленням та за будовою

 

Я можу аргументовано висловити свою думку, використовуючи поширені та непоширені речення

 

 

Домашнє завдання: повторити вивчене, завершити твір-мініатюру, виконати синтаксичний розбір одного поширеного речення з твору.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
7890
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку