Мета: поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова;
формувати вміння знаходити в тексті відокремлені й невідокремлені означення; трансформувати їх один в одного;
виховувати любов до рідної природи, особливо навесні.
Тема. Відокремлені означення.
Мета: поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова;
формувати вміння знаходити в тексті відокремлені й невідокремлені означення; трансформувати їх один в одного;
виховувати любов до рідної природи, особливо навесні.
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Обладнання: підручники, зошити, смайлики, мультимедійна дошка, презентація з аудіо й відеофайлами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Доброго здоров'я, доброго всім дня.
Хай вам сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється небо і дивує світ.
А Весна дарує вам барвистий цвіт.
Учень. Гостей наших радо усіх зустрічаєм,
Для них привітання від класу ми маєм.
Ми хочем, щоб ви всі щасливі були,
Щоб діточки ваші здорові росли,
Щоб смуток і горе назавжди пішли.
Емоційне налаштування.
А щоб нам комфортно працювалося протягом усього уроку, давайте пригадаємо мультфільм «Крихітка Єнот». Скажіть, будь ласка, що допомогло Єноту подружитися з тим, хто живе у ставку? (Посмішка). Вона створює атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Перед вами лежать смайлики. Давайте їм намалюємо велику посмішку. І нехай вона супроводжує нас протягом усього уроку.
Пропоную працювати за такими принципами:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати. Згодні?
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є «Відокремлені означення». Ми поглибимо знання про означення, умови їх відокремлення; формуватимемо вміння знаходити в тексті такі означення, ставити й пояснювати розділові знаки; виховуватимемо любов до природи весною. Хоча вона цього року й не спішить до нас, але, як і будь-яка жінка, вона має право запізнитися. Сподіваємося, що скоро весна порадує нас теплом і своєю красою.
За епіграф уроку я взяла слова Ліни Костенко:
Епіграф: «І сонце, й сніг, і ожеледь — все разом.
І я не знаю: це весна чи ні?
Сваровськи би позаздрив дивним стразам,
Що мерехтять у мене на вікні»
Ліна Костенко
(однорідні з узагальнювальним словом)
III. Актуалізація опорних знань учнів
Метод «Лінгвістичний калейдоскоп»:
Проблемне завдання.
Почнемо ми вивчення нової теми з проблемного завдання. Воно буде цікавим. У сьомому класі ми вчили з вами частини мови. Серед них вивчали й одну з форм дієслова - дієприкметник. І на сьогодні вам треба було повторити, що називається дієприкметником.
До поданих зображень доберіть дієприкметники-означення.
(осяяні крижини, розквітлі нарциси, зачарована пташка).
Ви запишіть дібрані дієприкметники й зачитайте нам. А в кінці уроку після вивчення нової теми ви опишете зображення реченням із відокремленим означенням, використовуючи ваші слова.
IV. Пояснення нового матеріалу.
Про умови відокремлення означень ми дізнаємося з підручника.
(Зачитати правила.) с.220.
Пояснення вчителя. Погляньте на речення. Спробуймо разом застосувати правила вживання чи не вживання розділових знаків.
Витирати дошку
Щодня ми робимо вибір: що одягнути, яку музику послухати і т.д. тож і на уроці ми проведемо…вибірковий експеримент.
І ось у причаєній тиші дня впали перші краплі весняного дощу. Спершу поодинокі, легенькі та швидкі, вони прямовисно полетіли, полетіли м’яко й лагідно. Були вони теплими, і свіжістю війнуло від їхнього срібного, осяяного лету. Світило сонце, ішов дощ – і вдалині раптом золотисто-білі стовпи світла, ясні, урочисті, могутні, упали із-за хмар. Омите прозорим дощем, усе здавалося легким, оновленим.
Прості неускладнені речення трансформувати в речення, ускладнені відокремленими означеннями.
Ми добре попрацювали, пора й відпочити. Проведемо релаксійну хвилинку під мелодію прекрасної української народної пісні. І поєднаємо приємне з корисним. Слухайте уважно слова пісні і спробуйте відшукати в них відокремлені означення. Тож сядьте зручно, розслабтесь і насолоджуйтеся.
Наша мова цікава й багатогранна. Однією з її перлин є фразеологізми. Пригадаймо, що це таке.
Пояснити значення фразеологізмів. Увести один із них у речення, щоб він став відокремленим означенням.
Побудований на піску – ненадійний.
Замкнений у собі – мовчазний.
Втрачений шанс – невикористані можливості.
Скупаний у любистку – дуже вродливий.
(Рання весна ніби спляча красуня, скупана в любистку. Неохоче відступає холодна зима, стомлена, сумна, замкнена в собі)
Перебудуйте речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими або навпаки.
Орієнтовні речення. (Кришталевим блиском переливаються крапельки танучих крижинок, осяяних сонцем. Милують око сонячно-жовті нарциси, розквітлі в міському парку. Зачарована красою квітучого саду, замріяно поглядає на світ пташка.)
(темою любові до природи, весни).
V. Закріплення вивченого матеріалу. Перевіримо, наскільки добре ви засвоїли тему методом незакінчених речень.
1. Метод «Незакінчені речення».
1. Означення не відокремлюються, якщо… (стоїть перед означуваним словом і не має обставинного відтінку)
2. Якщо поширене або непоширене означення відноситься до особового займенника, то воно… (відокремлюється завжди)
3. Поширене означення, яке стоїть перед означуваним словом і має обставинний відтінок… (відокремлюється)
4. Непоширене означення відокремлюється, якщо… (стоїть після означуваного слова, перед яким уже є означення)
5. Якщо означення відділене від означуваного слова іншими членами речення, то воно… (відокремлюється).
2. Тести.
1. Відокремленими членами речення називаються:
а) члени речення, що виражають ставлення мовця до висловлюваного й у вимові виділяються інтонацією та паузами;
б) члени речення, що виражаючи додаткове повідомлення, доповнюють основну думку речення й у вимові виділяються інтонацією та паузами;
в) це слово або словосполучення, що називає особу або предмет, до якого звернена мова.
2. Поширене означення, виражене дієприкметниковим зворотом, не виділяється комами:
а) завжди;
б) якщо стоїть після означуваного слова;
в) якщо стоїть перед означуваним словом.
3. Другу частину речення можна замінити відокремленим означенням:
а) Підсніжники, що були обсипані пилом роси, щемно запахли.
б) Явори, які росли над річкою, низько опустили свої віти до води.
в) Весняний вітер, що віяв тихенько, ніжно гладив виноградники.
4. Немає пунктуаційної помилки в реченні:
а) Побризкані росою трави стояли тихі, принишклі, бо ранок був теж тихий і безвітряний.
б) Розбуджена свіжим весняним повітрям відчуває людина стремління пригорнути весь голубий світ.
в) Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори.
Відповіді: 1 – Б, 2 – В, 3 – А, 4 - В
3. Хтось із видатних людей сказав: «Творчість – то хвилини щастя». От і вам я пропоную побути щасливими на хвилях творчості. Складіть, будь ласка, короткий твір-опис весняного саду, використовуючи подані словосполучення.
Квітують сади; облиті білим, блідо-рожевим цвітом; українські сади, вишневі, розкидані побіля хат; охоплені пелюстковою заметіллю; створюючи ілюзію казковості.
Згадаймо наш епіграф.
Рефлексія.
Розкажіть, чи легко вам працювалося на уроці, які висновки ви зробили…
Сьогодні на уроці я зрозумів(зрозуміла)…
Найважчим для мене було…
На уроці мені найбільше запам’яталося…
Вивчений матеріал мені знадобиться…
ІХ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 46, вправа 344, скласти твір-роздум «Мої весняні мрії», використовуючи відокремлені означення.