Урок української мови у 8 класі за темою "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Урок з української мови за темою "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль". Урок розрахований на повторення і поглиблення знань учнів про іменник як частину мови, розвиток навичок значення морфологічних ознак іменників. План конспект призначений для вчителів, які викладають українську мову в 8 класі.

Перегляд файлу

ПЛАН – КОНСПЕКТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

8 КЛАС

 

ТЕМА.  Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

МЕТА:  повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати пізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;

розвивати  вміння  доцільно використовувати  іменники  у власних висловлюваннях ;

виховувати зацікавленість духовною культурою наших предків.

Тип уроку: застосування набутих знань.

Обладнання: підручник, таблиця «Іменник», кросворд.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

Добрий день, дорогі друзі!

Добрий день!

На вас чекає гарний день.

Бачу, всі веселі і здорові

До уроку всі готові!(Так!)

Тоді девізом нашого уроку нехай будуть слова:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя:

На минулому уроці ми почали вивчати новий розділ – морфологія.

  •                   Що вивчає  морфологія? (розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.)
  •                   Частини мови поділяються на. службові і самостійні).
  •                   Які частини мови ми відносимо до службових, а які до самостійних?

Сьогодні до нас на урок завітала Королева Граматика. І вона пропонує наш сьогоднішній урок розпочати з розгадування кросворду. Щоб розгадати його, вам потрібно перевести з російської мови на українську слова і вписати їх у клітинки. У виділеному стовпчику ви прочитаєте назву частини мови, яка буде вивчатися впродовж найближчого часу.

(розгадування кросворду)

1.Стремительность. (Стрімкість.)

2. Падеж. (Відмінок)

3. Имя прилагательное. (Прикметник.)

4. Единение. (Єднання.)

5. Роза. Троянда.)

6. Тризубец. (Тризуб.)

7. Шаги. (Кроки.)

 

 

с

т

р

І

м

к

і

с

т

ь

 

 

В

і

д

М

і

н

о

к

 

 

п

р

и

к

м

Е

т

н

и

к

 

 

 

є

д

н

а

Н

н

я

 

 

 

 

 

т

р

о

я

Н

д

а

 

 

 

 

 

 

 

т

р

И

з

у

б

 

 

 

 

 

 

 

 

к

р

о

к

и

 

 

 

2. Слово вчителя.

А ви знаєте казку про Королеву Граматику, яка поділила всі слова на 10 частин мови. В цій казці говориться, як шикувалися частини мови. Цікаво, що іменники тоді шикувались найдовше. Як ви гадаєте, чому?

Розкрию вам секрет: тому, що іменник найчисельніша частина мови.

В словнику української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тис. слів і половина цих слів – іменники.

І. Оголошення теми уроку.

(запис у зошит дати та теми уроку)

V. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемні запитання. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Що ви очікуєте від вивчення теми «Іменник» ?

- Що нам потрібно повторити про іменник ?

- Навіщо вам потрібні відомості про іменник як частину мови?

Отже, сьогодні на уроці ми говоримо про іменник. А саме:

Яку частину мови ми називаємо іменником, які бувають іменники, як вони можуть змінюватись і чим виступають у реченні?

І Королева Граматики вказує нам на те, що ми повинні навчитися:

  • Визначати іменники в тексті;
  •  Визначити синтаксичну роль іменників;
  • Визначити морфологічні ознаки іменника.

Але весь матеріал про іменник ми не зможемо опрацювати за один урок. Завдання нашого сьогоднішнього уроку – повторити та розширити все те, що вам уже відомо, щоб приготуватись до набуття нових знань про іменник.

VІ. Засвоєння нових знань

Королева Граматики пропонує вам попрацювати в групах.

1) Робота в групах

1) (Кожна група має картки з однаковим текстом)

  • Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок, випишіть іменники, складіть алгоритм визначення іменників у тексті.
  • вказує на назву предмета, відповідає на питання Хто? або Що?

УВАГА!

Іменники бувають з конкретним і абстрактним значенням.

2)Робота в групах (картки).

 Розподіліть іменники за групами:

І гр.. – іменники, які називають предмет;(земля, хата, посуд, Нестеренко, вишня, дрова)

ІІ гр. – іменники, які називають ознаку; ( синь, голубінь, свіжість, доброта, сонливість, молодість)

ІІІ гр.. -  іменники, які називають дію.( спостереження, шикування, біганина, купання.)

Земля, хата, посуд, синь, спостереження, Нестеренко,  шикування, голубінь, вишня, свіжість, доброта, дрова, біганина, купання, сонливість, молодість.

3) Робота з підручником.

А зараз Королева Граматики пропонує вам гру «Зайве слово»

Вправа 195.(самостійно)

Спишіть, підкресліть у кожному рядку зайве слово.

4) Визначення синтаксичної ролі іменників.

Королева Граматики наголошує на тому, що іменники відіграють велику синтаксичну роль у її королівстві, тому пропонує виконати наступну вправу.

Прочитайте речення .(записані на дошці заздалегідь)

Виділіть головні і другорядні члени.

- знайдіть іменники.

- яку синтаксичну роль у реченні вони мають?

Незабаром закінчується лагідна золотокоса осінь. (Підмет)

Моя мати – тиха журба, доброта безмежна. ( Присудок)

Мама вишила мені квітами сорочку. (Обставина)

Кожна людина має право на освіту. (Означення – в З. в. з прийменником)

5) Робота з підручником.

І знову робота в групах:

- опрацювання схеми в підручнику « синтаксична роль іменників» (ст.. 83)

6) Вибірковий диктант. (Робота в групах)

Виписати іменники в колонки:

І – чол.. р.               ІІ – жін. р.               ІІІ – сер. р.

котик                     мати                        місто

портфель               диня                         сонце

жук                         Оксана                    життя                                  

телефон                 душа                        щастя

автор                     книжка                   

син                          лікарка         

егоїст

Котик, дерево, портфель, місто, мати, сонце, жук, телефон, життя, диня, Оксана, автор, душа, щастя, син, егоїст,, книжка, лікарка.

  •                   Які з виписаних іменників належать до істот, а які – до неістот?
  •                   УВАГА ! Не всі живі організми належать до істот. (таблиця)

-А тепер допишіть у колонки ще й такі іменники :сирота, лівша, нероба.

- Існують іменники, які мають спільний рід. (таблиця)

А ще Королева Граматика наголошує: « Кожному іменникові властивий граматичний рід».

У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: голуб -  голубка - голубеня. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення родових форм відсутнє: оса, білка, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать цих тварин.

У назвах неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому одні іменники належать до певного роду: понеділок, середа, радість.

Крім ж. р., ч.р., с. р., іменники можуть належати до спільного роду: сирота, лівша, нероба.

7) Фізкультхвилинка. А зараз Королева Граматики пропонує вам трішки відпочити і провести гру «Будь уважним». Але і під час відпочинку ви повинні бути уважними.

Гра «Будь уважним»

- Я буду називати іменники, а ви – визначати до якого роду вони належать. Але показувати це ви будете жестами. А саме:

підняти руки вгору – іменники чол.. р.;

руки вперед – іменники жін. р.;

руки в сторони – іменники сер.  р..

руки вниз – іменники спільного роду.

 

Листівка, чоловік, дочка,

 око, стіл, життя, бідолаха,

 голка, кактус, вухо,

камбала, птах, серветка,

хірург, озеро , місяць, базіка.

8)  Лінгвістична гра – естафета.

Дуже полюбляє Королева Граматики лінгвістичні ігри. От вам вона пропонує провести одну з них.

Назвіть іменники – власні назви.

Кожне наступне слово повинно починатись з кінцевої букви попереднього.

Хто не може назвати – вибуває з гри.

9)Визначення числа іменників

А тепер Королева Граматики пропонує вам вправу на визначення числа іменників

Робота з підручником .

Вправа 196.

10. Творче завдання.

Як і всі королеви, Королева Граматики творча особистість. І тому вона пропонує вам виконати творче завдання.

А) Запитання до учнів:

  •                   Які визнаєте рослини – символи України?
  •                   Наведіть приклади пісень, де згадуються ці квіти.

А зараз ми прослухаємо пісню, де згадується одна із рослин – символів України.

Ваше завдання – записати якомога більше іменників зі слів цієї пісні.

Б) Складіть невеличку усну розповідь на тему:

«Рослини – символи України» (робота в групах)

VІІ. Домашнє завдання.

Виписати з підручника історії 5 – 6 речень з власними назвами . зробити синтаксичний розбір

VІІІ. Підсумок уроку.

1)Опитування – інтерв’ю.

(використовується інтерактивний метод «Мікрофон»).

- Що  ви запам’ятали  про іменник з сьогоднішнього уроку?

- Що нового ви відкрили для себе сьогодні?

2)

У кожного з вам є аркуш, на якому зображені східці успіху. На яку б сходинку ви себе поставили? Відмітьте ту сходинку, якої, на вашу думку, ви вже досягли.

                                                                                       можу допомогти іншим

                                                           все зрозумів

                                         навчився

                   дізнався нове

    Було важко

 

 

doc
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
1945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку