Пригадаємо з попереднього уроку, що в українській мові називається відокремленням?Дата. Дистанційне навчання. Відокремлена прикладка. Відокремлення – це виділення членів речення у вимові (за допомогою інтонації) та на письмі (за допомогою розділових знаків, найчастіше ком, рідше – тире) для підсилення їхньої смислової ролі або значення. Важливо пам'ятати!Відокремлюються тільки другорядні члени речення. Пригадайте, які саме?
Номер слайду 3
Пригадаємо, що таке прикладка в українській мові?Прикладка – це…різновид означення;виражена іменником;вказує на ознаку предмета і водночас дає йому іншу назву;відповідає на питання: який?;підкреслюється в реченні хвилястою лінією. Повторіть, будь ласка, у вашому підручнику § 11. Також перегляньте, будь ласка, друковану розробку, яку я вам подавала на факультативі.
Номер слайду 4
В яких випадках прикладка відокремлюється?Відокремлена прикладка виділяється (відокремлюється): на письмі зазвичай комами, рідше – тире; в усному мовленні – паузами. Це залежатиме від:будови прикладки (непоширена чи поширена):позиції у реченні відносно означуваного слова (препозиція, постпозиція, дистанційна позиція). Пригадайте основні випадки відокремлення означення?Від чого залежить відокремлення означення?
Номер слайду 5
Відокремлені прикладки виділяються на письмі комою в таких випадках: Якщо поширені чи непоширені прикладки стоять після означуваного іменника (у постпозиції) і пояснюють, уточнюють його: Мене обняло село, колиска роду, що розляглось на березі ріки.2. Якщо непоширена (одинична) прикладка стоїть після означуваного іменника (у постпозиції) – власної назви: До мене підходить друг мого дитинства Григорій Безверхий, архітектор. (О. Довженко)
Номер слайду 6
3. Якщо поширена прикладка стоїть перед означуваним іменником (у препозиції) і має обставинний відтінок (найчастіше причини, що можна встановити за допомогою запитань: чому? з якої причини? через що?): Вірний син трудової поневоленої України, Шевченко став найглибшим виразником народних дум і надій. (О. Гончар)Чудовий піаніст, Лисенко надзвичайно точно й художньо передав твори Шопена, Шумана, Ліста. Прихильник українського фольклору, Олег Скрипка щороку організовує етнофестиваль «Країна мрій».
Номер слайду 7
5. Якщо поширена чи непоширена прикладка стоїть на дистанції від означуваного іменника: Ліси шумлять, моє зелене віче. (Л. Костенко)4. Якщо поширена чи непоширена прикладка стосується особового займенника незалежно від позиції: Вони, старі майстри-віртуози, були схожі один на одного, наче брати-близнюки… (Є. Гуцало). Спадкоємці горді предків мрійночолих, ми рвемось за обрій, вище хмар і гір. (М. Терещенко)
Номер слайду 8
6. Якщо поширена чи непоширена прикладка до означуваного слова приєднуються за допомогою сполучника як (з додатковим відтінком причиновості), а також слів тобто (себто, цебто), або(= тобто), чи(= тобто), наприклад, зокрема, а саме, особливо, як-от, навіть, родом, на ім’я, на ймення, на прізвище, так званий, інакше і подібних: Як учений, етнограф і фольклорист, Франко все життя з палким інтересом ставився до народної творчості. (М. Рильський)А хто не має історії, тобто минулого, – не матиме, звісно, й майбутнього. (В. Кузьменко)Гей, був у Січі старий козак, на прізвище Чалий. (Народна пісня)
Номер слайду 9
7. Не відокремлюється прикладка зі сполучником як, якщо не має додаткового причинового відтінку, а вживається у значенні „в ролі кого, чого”: Андрій Шевченко як футболіст відомий далеко за межами України. Богдан Ступка як актор підкорював сцени світових театрів. Прикладка як різновид означення підкреслюється хвилястю лінією. Але!
Номер слайду 10
Відокремлені прикладки виділяються на письмі тире в таких випадках: Якщо поширена прикладка у кінці речення, має значення уточнення й перед нею можна поставити слова «а саме», «тобто»: Дивлячись на людей, усміхався і мій батько — великий добрий чоловік. (О. Довженко)Перед тобою світ — великий том розкритий. (М. Рильський)2. Якщо поширена прикладка уже має у своєму складі розділові знаки : Мати — ставна, смаглява гречанка, що була ніби старшою сестрою Ользі, — сама ув’язувала вузли, коли дівчата зайшли до хати. (О. Гончар)
Номер слайду 11
Я пригадав / пригадала …Я зрозумів / зрозуміла …Я вмію…Мені потрібно попрацювати над …Дякую за урок!Будьте здорові!Вивчайте рідну мову…З Лідія Іванівна. Рефлексія (самоаналіз)Опрацюйте, будь ласка,§ 33. Виконайте письмововправу 344.