Урок української мови "Узагальнююче слово при однорідних членах речення.Двокрапка і тире у реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення."

Про матеріал

Розробка містить матеріал по пропаганді здорового саособу життя.

Урок української мови у 5 класі

Тема:Узагальнююче слово при однорідних членах речення.Двокрапка і тире у реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення.

Мета : дати поняття про узагальнюючі слова при однорідних членах речення,пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнюючими словами4формувати вміння визначати узагальнюючі слова,правильно інтонувати речення з узагальнюючими словами,розставляти розділові знаки у таких реченнях;розвивати логічне мислення і мовлення ,збагачувати словниковий запас учнів,формувати естетичну сферу;пропагувати здоровий спосіб життя.

Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І.Психологічний настрій.

Спіймайте в долоньки промінчик сонечка.Відчуйте,як він зігріває вас своїм теплом.Подаруйте його сусідові по парті.Нехай тепло,доброта,здоров'я,щед- рість вашої душі зігрівають усіх,хто поруч. Вдивляючись у ваші допитливі очі,упевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато.Тож бажаю вам успіху!

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки.

Записати прислів'я,підкреслити однорідні члени.Пояснити розділові знаки.

Шукай не долі,а волі.У житті зустрінеш і ясну погоду,і грізну грозу.Красить не краса,а розум. За гроші не купиш ні батька, ні неньки,ні здоров'я,ні родини.З однієї квітки бджола робить мед і отруту.

ІІІ.Опитування

*Які члени речення називаються однорідними?

*Як поєднуються між собою однорідні члени речення?

*Які розділові знаки ставляться між однорідними членами?

*З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними члнами?

*Виразно прочитати записані на дошці речення:

Здоров'я в праці нас гартує,дарує силу і красу.

Здоров'я радістю вирує,відгонить біди,біль і сум.

ІV.Підготовка до ознайомлення з новим матеріалом.

Навчальне читання мовчки.

Уважно прочитати текст з робочої сторінки.

Споконвіку трава вважалася символом добрих або злих сил природи.У міфіах народів світу її називають волоссям богів,кучерями Матері-Землі.У інших міфах стверджується,що після смерті людини на траву перетворюється її душа. Колись зривати й дарувати квіти вважалося за великий гріх,бо то означало смерть.Квіти несли тільки на похорон і устеляли ними останню земну дорогу людини,а також клали на її могилу.Зірвана й подарована комусь квітка сприймалася як знак заподіяння зла,тобто людині бажали того самого,що вчинили з рослиною.

Зривати можна було лише освячені рослини.Так, на Зелені свята обрізали зелені молоді гілки священних дерев.А ще збирали зілля: любисток,м'яту,лепеху,півники.Усе це називалося клечанням.Ним прикрашали у хаті все: вікна,двері,ікони,стіни.Зіллям посипали долівку,стежки й перелази біля обійстя.Клечання вважалося надійним оберегом від злих сил. На Івана Купала дівчата плели з квітів вінки й пускали по воді.Так вони визначали свою долю. Деякі трави мають у народі по кілька найменувань. Братки мають такі назви: Іван-та- Мар'я,брат-і-сестра,удодів чобіт,полуцвіт. Звіробій називають ще плакун-травою,прозірником,івановим зіллям,божою крівцею,молодецькою кров'ю,пожарницею.Назви деяких рослин прямо вказують на їхні лікувальні властивості.Так,знаменитий своєю кровоспинною силою деревій називають кровником,серпиком,серпорізом. У народі завжди вірили,що зіллям можна вилікувати будь-які недуги:застуду, пропасницю,жовтяницю,екзему,ревматизм,радикуліт,поліартрит.У трав'яних відварах купали дітей,щоб були здоровими й спокійними. Запаморочливо діють на людину деякі рослини:дурман,блекота,беладона, горицвіт.Із ними слід поводитися обережно.Їхзастосовують лише для зовніш- нього вживання:компресів і ванн.Листя блекоти застосовують для лікування ран від укусу змій. Знавців цілющого зілля в Україні називали зелійниками.Вони досягали приго- ломшливих результатів у лікуванні різних хвороб.(З книжки»Українська міфо- логія»;275слів). Завдання2 робочої сторінки 1.Уважно прочитати виділені речення.Визначити в них однорідні члени ре- чення.Відшукати в цих реченнях слова,які об'єднують названі однорідними членами речення предмети в одну групу.Наприклад:трави:буркун-зілля,нечуй-вітер,плакун-трава. 2.Запам'ятай!Такі слова означають родове поняття щодо видових. Наприклад:сім'я:батько,мати,син,дочка,бабуся,дідусь; квіти:троянда,мальва,бузок,півонія,конвалія; дерева:дуб,береса,сосна,ясен,тополя,клен. «Мікрофон» (взявши уявний мікрофон,по черзі назвати слова(видові назви),які можуть бути об'єднані в одну групу такими словами:їжа:…………….;ліки:………………….; міста:………………;іграшки:…………………….;казки:………………… . Завдання3 робочої сторінки

3.Ще раз уважно прочитайте текст. Відшукайте в ньому ще два речення (крім виділених),у кожному з яких є однорідні члени та слово,яке об'єднує їх в одну групу(родове поняття щодо видових).

Слово вчителя: Запам'ятайте!Слова,що об'єднують однорідні члени речення в одну групу,називаютьсяся узагальнюючими. Фізкультхвилинка(вправи для очей) Швидко покліпайте очима,заплющіть очі та посидіть спокійно рахуючи до п'яти.Відкрийте очі і подивіться вдалечінь.(вправу повторюємо 4-5разів)

Оголошення теми,мети і завдань уроку.

Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу .Рубрика»Запам'ятай»п.20

Виконання вправи134 (письмово)

Пояснювальний диктант

Записати речення і пояснити розділові знаки, вказати узагальнюючі слова.

В Україні ростуть такі лікарські трави:дев'ятисил,звіробій,деревій,горицвіт,м'ята.Вісниками весни,врожаю,добра і здоров'я в Україні вважалися птахи:ластівки,лелеки,лебеді,журавлі.Козакам були притаманні чесноти:щедрість,безкорисливість,гостинність,чесність.Кожен з нас полюбляє національні страви:бощ,млинці,вареники,голубці.Чай,кава й сік майже повністю витіснили традиційні напої:узвар,кисіль,сирівець.

Словникова робота

Чеснота-позитивна моральна риса характеру.

Традиція-досвід,звичаї,погляди,смаки,що склалися історично й передаються з покоління в покоління.

Сирівець-хлібний квас.

Підсумок.Рефлексія -Які слова при однорідних членах називаються узагальнюючими? -Які розділові знаки ставляться у реченнях із узагальнюючими словами? -Як інтонуються такі речення? «Мікрофон» На уроці сьогодні я дізнався ………………………………………………. . У мене виникали труднощі при …………………………………………… . Я сьогодні працював на уроці ………………………………(самооцінювання) Оцінювання вчителем(мотивація оцінок) Д/З:п.20;дібрати до узагальнюючих слів: здоров'я і загартування однорідні члени речення.Скласти і записати речення.

Перегляд файлу

Сидоренко Наталія Володимирівна

учитель української мови філії Глодоської ЗШ І-ІІІ ступенів «Новомиколаївська ЗШ»

Урок української мови у 5 класі

Тема:Узагальнююче слово при однорідних членах речення.Двокрапка і тире у реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення.

Мета : дати поняття про узагальнюючі слова при однорідних членах  речення,пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнюючими словами4формувати вміння визначати узагальнюючі слова,правильно інтонувати речення з узагальнюючими словами,розставляти розділові знаки у таких реченнях;розвивати логічне мислення і мовлення ,збагачувати словниковий запас учнів,формувати естетичну сферу;пропагувати здоровий спосіб життя.

Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І.Психологічний настрій.

 

Спіймайте в долоньки промінчик сонечка.Відчуйте,як він зігріває вас своїм теплом.Подаруйте його сусідові по парті.Нехай тепло,доброта,здоров’я,щед-        рість вашої душі зігрівають усіх,хто поруч.  Вдивляючись у ваші допитливі очі,упевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато.Тож бажаю вам успіху!

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки.

Записати прислів’я,підкреслити однорідні члени.Пояснити розділові знаки.

Шукай не долі,а волі.У житті зустрінеш і ясну погоду,і грізну грозу.Красить не краса,а розум. За гроші не купиш ні батька, ні неньки,ні здоров’я,ні родини.З однієї квітки бджола робить мед і отруту.

ІІІ.Опитування

*Які члени речення називаються однорідними?

*Як поєднуються між собою однорідні члени речення?

*Які розділові знаки ставляться між однорідними членами?

*З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними  члнами?

*Виразно прочитати записані на дошці речення:

Здоров’я в праці нас гартує,дарує силу і красу.

Здоров’я радістю вирує,відгонить біди,біль і сум.

ІV.Підготовка до ознайомлення з новим матеріалом.

Навчальне читання мовчки.

Уважно прочитати текст з робочої сторінки.

Споконвіку трава вважалася символом добрих або злих сил природи.У  міфіах народів світу її називають волоссям богів,кучерями Матері-Землі.У інших  міфах стверджується,що після смерті людини на траву перетворюється              її душа.                                                                                                                                                  Колись зривати й дарувати квіти вважалося за великий гріх,бо то означало смерть.Квіти несли тільки на похорон і устеляли ними останню земну дорогу людини,а також клали на її могилу.Зірвана й подарована комусь квітка сприймалася як знак заподіяння зла,тобто людині бажали того самого,що вчинили з рослиною.

   Зривати можна було лише освячені рослини.Так, на Зелені свята обрізали зелені молоді гілки священних дерев.А ще збирали зілля: любисток,м’яту,лепеху,півники.Усе це називалося клечанням.Ним прикрашали у хаті все: вікна,двері,ікони,стіни.Зіллям посипали долівку,стежки й перелази біля обійстя.Клечання вважалося надійним оберегом від злих сил.                                                                                                                                       На Івана Купала дівчата плели з квітів вінки й пускали по воді.Так вони визначали свою долю.    Деякі трави мають у народі по кілька найменувань.  Братки мають такі назви: Іван-та- Мар’я,брат-і-сестра,удодів чобіт,полуцвіт. Звіробій називають ще плакун-травою,прозірником,івановим зіллям,божою крівцею,молодецькою кров’ю,пожарницею.Назви деяких рослин прямо вказують на їхні лікувальні властивості.Так,знаменитий своєю кровоспинною силою деревій називають кровником,серпиком,серпорізом.                                                    У народі завжди вірили,що зіллям можна вилікувати будь-які недуги:застуду,                          пропасницю,жовтяницю,екзему,ревматизм,радикуліт,поліартрит.У трав’яних                     відварах купали дітей,щоб були здоровими й спокійними.                                                         Запаморочливо діють на людину деякі рослини:дурман,блекота,беладона,                        горицвіт.Із ними слід поводитися обережно.Їхзастосовують лише для зовніш-            нього вживання:компресів і ванн.Листя блекоти застосовують для лікування ран від укусу змій.                                                                                                                   Знавців цілющого зілля в Україні називали зелійниками.Вони досягали приго-                      ломшливих результатів у лікуванні різних хвороб.(З книжки»Українська міфо-      логія»;275слів).                                                                                                                                        Завдання2 робочої сторінки                                                                                                          1.Уважно прочитати виділені речення.Визначити в них однорідні члени ре-                 чення.Відшукати в цих реченнях слова,які об’єднують названі однорідними членами речення предмети в одну групу.Наприклад:трави:буркун-зілля,нечуй-вітер,плакун-трава.                                                                                                        2.Запам’ятай!Такі слова означають родове поняття щодо видових.                                       Наприклад:сім’я:батько,мати,син,дочка,бабуся,дідусь;                                                                                          квіти:троянда,мальва,бузок,півонія,конвалія;                                                                                         дерева:дуб,береса,сосна,ясен,тополя,клен.                                                                                     «Мікрофон»                                                                                                                                                    (взявши уявний мікрофон,по черзі назвати слова(видові назви),які можуть бути об’єднані в одну групу такими словами:їжа:…………….;ліки:………………….;        міста:………………;іграшки:…………………….;казки:………………… .                                                   Завдання3 робочої сторінки 

3.Ще раз уважно прочитайте  текст. Відшукайте в ньому ще два речення (крім виділених),у кожному з яких є однорідні члени та слово,яке об’єднує їх в одну групу(родове поняття щодо видових).

Слово вчителя: Запам’ятайте!Слова,що об’єднують однорідні члени речення в одну групу,називаютьсяся узагальнюючими.                                                                                                                                                      Фізкультхвилинка(вправи для очей)                                                                                                                                      Швидко покліпайте очима,заплющіть очі та посидіть спокійно рахуючи до п’яти.Відкрийте очі і подивіться вдалечінь.(вправу повторюємо 4-5разів)

 

Оголошення теми,мети і завдань уроку.

Робота з  підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу .Рубрика»Запам’ятай»п.20

Виконання вправи134 (письмово)

Пояснювальний  диктант

Записати речення і пояснити розділові знаки, вказати узагальнюючі слова.

В Україні ростуть такі лікарські трави:дев’ятисил,звіробій,деревій,горицвіт,м’ята.Вісниками весни,врожаю,добра і здоров’я в Україні вважалися птахи:ластівки,лелеки,лебеді,журавлі.Козакам були притаманні чесноти:щедрість,безкорисливість,гостинність,чесність.Кожен з нас полюбляє національні страви:бощ,млинці,вареники,голубці.Чай,кава й сік майже повністю витіснили традиційні напої:узвар,кисіль,сирівець.

Словникова робота

Чеснота-позитивна моральна риса характеру.

Традиція-досвід,звичаї,погляди,смаки,що склалися історично й передаються з покоління в покоління.

Сирівець-хлібний квас.

Підсумок.Рефлексія                                                                                                                                             -Які слова при однорідних членах називаються узагальнюючими?                                                  -Які розділові знаки ставляться у реченнях із узагальнюючими словами?                                                                  -Як інтонуються такі речення?                                                                                                                                        «Мікрофон»                                                                                                                                             На уроці сьогодні я дізнався ………………………………………………. .                                                                               У мене виникали труднощі при …………………………………………… .                                                                                      Я сьогодні працював на уроці ………………………………(самооцінювання)                                                     Оцінювання вчителем(мотивація оцінок)                                                                                                    Д/З:п.20;дібрати до узагальнюючих слів: здоров’я і загартування однорідні члени речення.Скласти і записати речення.

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
2866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку