Розробка містить матеріал по пропаганді здорового саособу життя.
Урок української мови у 5 класі
Тема:Узагальнююче слово при однорідних членах речення.Двокрапка і тире у реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення.
Мета : дати поняття про узагальнюючі слова при однорідних членах речення,пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнюючими словами4формувати вміння визначати узагальнюючі слова,правильно інтонувати речення з узагальнюючими словами,розставляти розділові знаки у таких реченнях;розвивати логічне мислення і мовлення ,збагачувати словниковий запас учнів,формувати естетичну сферу;пропагувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І.Психологічний настрій.
Спіймайте в долоньки промінчик сонечка.Відчуйте,як він зігріває вас своїм теплом.Подаруйте його сусідові по парті.Нехай тепло,доброта,здоров'я,щед- рість вашої душі зігрівають усіх,хто поруч. Вдивляючись у ваші допитливі очі,упевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато.Тож бажаю вам успіху!
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
Робота біля дошки.
Записати прислів'я,підкреслити однорідні члени.Пояснити розділові знаки.
Шукай не долі,а волі.У житті зустрінеш і ясну погоду,і грізну грозу.Красить не краса,а розум. За гроші не купиш ні батька, ні неньки,ні здоров'я,ні родини.З однієї квітки бджола робить мед і отруту.
ІІІ.Опитування
*Які члени речення називаються однорідними?
*Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
*Які розділові знаки ставляться між однорідними членами?
*З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними члнами?
*Виразно прочитати записані на дошці речення:
Здоров'я в праці нас гартує,дарує силу і красу.
Здоров'я радістю вирує,відгонить біди,біль і сум.
ІV.Підготовка до ознайомлення з новим матеріалом.
Навчальне читання мовчки.
Уважно прочитати текст з робочої сторінки.
Споконвіку трава вважалася символом добрих або злих сил природи.У міфіах народів світу її називають волоссям богів,кучерями Матері-Землі.У інших міфах стверджується,що після смерті людини на траву перетворюється її душа. Колись зривати й дарувати квіти вважалося за великий гріх,бо то означало смерть.Квіти несли тільки на похорон і устеляли ними останню земну дорогу людини,а також клали на її могилу.Зірвана й подарована комусь квітка сприймалася як знак заподіяння зла,тобто людині бажали того самого,що вчинили з рослиною.
Зривати можна було лише освячені рослини.Так, на Зелені свята обрізали зелені молоді гілки священних дерев.А ще збирали зілля: любисток,м'яту,лепеху,півники.Усе це називалося клечанням.Ним прикрашали у хаті все: вікна,двері,ікони,стіни.Зіллям посипали долівку,стежки й перелази біля обійстя.Клечання вважалося надійним оберегом від злих сил. На Івана Купала дівчата плели з квітів вінки й пускали по воді.Так вони визначали свою долю. Деякі трави мають у народі по кілька найменувань. Братки мають такі назви: Іван-та- Мар'я,брат-і-сестра,удодів чобіт,полуцвіт. Звіробій називають ще плакун-травою,прозірником,івановим зіллям,божою крівцею,молодецькою кров'ю,пожарницею.Назви деяких рослин прямо вказують на їхні лікувальні властивості.Так,знаменитий своєю кровоспинною силою деревій називають кровником,серпиком,серпорізом. У народі завжди вірили,що зіллям можна вилікувати будь-які недуги:застуду, пропасницю,жовтяницю,екзему,ревматизм,радикуліт,поліартрит.У трав'яних відварах купали дітей,щоб були здоровими й спокійними. Запаморочливо діють на людину деякі рослини:дурман,блекота,беладона, горицвіт.Із ними слід поводитися обережно.Їхзастосовують лише для зовніш- нього вживання:компресів і ванн.Листя блекоти застосовують для лікування ран від укусу змій. Знавців цілющого зілля в Україні називали зелійниками.Вони досягали приго- ломшливих результатів у лікуванні різних хвороб.(З книжки»Українська міфо- логія»;275слів). Завдання2 робочої сторінки 1.Уважно прочитати виділені речення.Визначити в них однорідні члени ре- чення.Відшукати в цих реченнях слова,які об'єднують названі однорідними членами речення предмети в одну групу.Наприклад:трави:буркун-зілля,нечуй-вітер,плакун-трава. 2.Запам'ятай!Такі слова означають родове поняття щодо видових. Наприклад:сім'я:батько,мати,син,дочка,бабуся,дідусь; квіти:троянда,мальва,бузок,півонія,конвалія; дерева:дуб,береса,сосна,ясен,тополя,клен. «Мікрофон» (взявши уявний мікрофон,по черзі назвати слова(видові назви),які можуть бути об'єднані в одну групу такими словами:їжа:…………….;ліки:………………….; міста:………………;іграшки:…………………….;казки:………………… . Завдання3 робочої сторінки
3.Ще раз уважно прочитайте текст. Відшукайте в ньому ще два речення (крім виділених),у кожному з яких є однорідні члени та слово,яке об'єднує їх в одну групу(родове поняття щодо видових).
Слово вчителя: Запам'ятайте!Слова,що об'єднують однорідні члени речення в одну групу,називаютьсяся узагальнюючими. Фізкультхвилинка(вправи для очей) Швидко покліпайте очима,заплющіть очі та посидіть спокійно рахуючи до п'яти.Відкрийте очі і подивіться вдалечінь.(вправу повторюємо 4-5разів)
Оголошення теми,мети і завдань уроку.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу .Рубрика»Запам'ятай»п.20
Виконання вправи134 (письмово)
Пояснювальний диктант
Записати речення і пояснити розділові знаки, вказати узагальнюючі слова.
В Україні ростуть такі лікарські трави:дев'ятисил,звіробій,деревій,горицвіт,м'ята.Вісниками весни,врожаю,добра і здоров'я в Україні вважалися птахи:ластівки,лелеки,лебеді,журавлі.Козакам були притаманні чесноти:щедрість,безкорисливість,гостинність,чесність.Кожен з нас полюбляє національні страви:бощ,млинці,вареники,голубці.Чай,кава й сік майже повністю витіснили традиційні напої:узвар,кисіль,сирівець.
Словникова робота
Чеснота-позитивна моральна риса характеру.
Традиція-досвід,звичаї,погляди,смаки,що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
Сирівець-хлібний квас.
Підсумок.Рефлексія -Які слова при однорідних членах називаються узагальнюючими? -Які розділові знаки ставляться у реченнях із узагальнюючими словами? -Як інтонуються такі речення? «Мікрофон» На уроці сьогодні я дізнався ………………………………………………. . У мене виникали труднощі при …………………………………………… . Я сьогодні працював на уроці ………………………………(самооцінювання) Оцінювання вчителем(мотивація оцінок) Д/З:п.20;дібрати до узагальнюючих слів: здоров'я і загартування однорідні члени речення.Скласти і записати речення.
Сидоренко Наталія Володимирівна
учитель української мови філії Глодоської ЗШ І-ІІІ ступенів «Новомиколаївська ЗШ»
Урок української мови у 5 класі
Тема:Узагальнююче слово при однорідних членах речення.Двокрапка і тире у реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення.
Мета : дати поняття про узагальнюючі слова при однорідних членах речення,пояснити вживання розділових знаків у реченнях з узагальнюючими словами4формувати вміння визначати узагальнюючі слова,правильно інтонувати речення з узагальнюючими словами,розставляти розділові знаки у таких реченнях;розвивати логічне мислення і мовлення ,збагачувати словниковий запас учнів,формувати естетичну сферу;пропагувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І.Психологічний настрій.
Спіймайте в долоньки промінчик сонечка.Відчуйте,як він зігріває вас своїм теплом.Подаруйте його сусідові по парті.Нехай тепло,доброта,здоров’я,щед- рість вашої душі зігрівають усіх,хто поруч. Вдивляючись у ваші допитливі очі,упевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато.Тож бажаю вам успіху!
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
Робота біля дошки.
Записати прислів’я,підкреслити однорідні члени.Пояснити розділові знаки.
Шукай не долі,а волі.У житті зустрінеш і ясну погоду,і грізну грозу.Красить не краса,а розум. За гроші не купиш ні батька, ні неньки,ні здоров’я,ні родини.З однієї квітки бджола робить мед і отруту.
ІІІ.Опитування
*Які члени речення називаються однорідними?
*Як поєднуються між собою однорідні члени речення?
*Які розділові знаки ставляться між однорідними членами?
*З якою інтонацією вимовляються речення з однорідними члнами?
*Виразно прочитати записані на дошці речення:
Здоров’я в праці нас гартує,дарує силу і красу.
Здоров’я радістю вирує,відгонить біди,біль і сум.
ІV.Підготовка до ознайомлення з новим матеріалом.
Навчальне читання мовчки.
Уважно прочитати текст з робочої сторінки.
Споконвіку трава вважалася символом добрих або злих сил природи.У міфіах народів світу її називають волоссям богів,кучерями Матері-Землі.У інших міфах стверджується,що після смерті людини на траву перетворюється її душа. Колись зривати й дарувати квіти вважалося за великий гріх,бо то означало смерть.Квіти несли тільки на похорон і устеляли ними останню земну дорогу людини,а також клали на її могилу.Зірвана й подарована комусь квітка сприймалася як знак заподіяння зла,тобто людині бажали того самого,що вчинили з рослиною.
Зривати можна було лише освячені рослини.Так, на Зелені свята обрізали зелені молоді гілки священних дерев.А ще збирали зілля: любисток,м’яту,лепеху,півники.Усе це називалося клечанням.Ним прикрашали у хаті все: вікна,двері,ікони,стіни.Зіллям посипали долівку,стежки й перелази біля обійстя.Клечання вважалося надійним оберегом від злих сил. На Івана Купала дівчата плели з квітів вінки й пускали по воді.Так вони визначали свою долю. Деякі трави мають у народі по кілька найменувань. Братки мають такі назви: Іван-та- Мар’я,брат-і-сестра,удодів чобіт,полуцвіт. Звіробій називають ще плакун-травою,прозірником,івановим зіллям,божою крівцею,молодецькою кров’ю,пожарницею.Назви деяких рослин прямо вказують на їхні лікувальні властивості.Так,знаменитий своєю кровоспинною силою деревій називають кровником,серпиком,серпорізом. У народі завжди вірили,що зіллям можна вилікувати будь-які недуги:застуду, пропасницю,жовтяницю,екзему,ревматизм,радикуліт,поліартрит.У трав’яних відварах купали дітей,щоб були здоровими й спокійними. Запаморочливо діють на людину деякі рослини:дурман,блекота,беладона, горицвіт.Із ними слід поводитися обережно.Їхзастосовують лише для зовніш- нього вживання:компресів і ванн.Листя блекоти застосовують для лікування ран від укусу змій. Знавців цілющого зілля в Україні називали зелійниками.Вони досягали приго- ломшливих результатів у лікуванні різних хвороб.(З книжки»Українська міфо- логія»;275слів). Завдання2 робочої сторінки 1.Уважно прочитати виділені речення.Визначити в них однорідні члени ре- чення.Відшукати в цих реченнях слова,які об’єднують названі однорідними членами речення предмети в одну групу.Наприклад:трави:буркун-зілля,нечуй-вітер,плакун-трава. 2.Запам’ятай!Такі слова означають родове поняття щодо видових. Наприклад:сім’я:батько,мати,син,дочка,бабуся,дідусь; квіти:троянда,мальва,бузок,півонія,конвалія; дерева:дуб,береса,сосна,ясен,тополя,клен. «Мікрофон» (взявши уявний мікрофон,по черзі назвати слова(видові назви),які можуть бути об’єднані в одну групу такими словами:їжа:…………….;ліки:………………….; міста:………………;іграшки:…………………….;казки:………………… . Завдання3 робочої сторінки
3.Ще раз уважно прочитайте текст. Відшукайте в ньому ще два речення (крім виділених),у кожному з яких є однорідні члени та слово,яке об’єднує їх в одну групу(родове поняття щодо видових).
Слово вчителя: Запам’ятайте!Слова,що об’єднують однорідні члени речення в одну групу,називаютьсяся узагальнюючими. Фізкультхвилинка(вправи для очей) Швидко покліпайте очима,заплющіть очі та посидіть спокійно рахуючи до п’яти.Відкрийте очі і подивіться вдалечінь.(вправу повторюємо 4-5разів)
Оголошення теми,мети і завдань уроку.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу .Рубрика»Запам’ятай»п.20
Виконання вправи134 (письмово)
Пояснювальний диктант
Записати речення і пояснити розділові знаки, вказати узагальнюючі слова.
В Україні ростуть такі лікарські трави:дев’ятисил,звіробій,деревій,горицвіт,м’ята.Вісниками весни,врожаю,добра і здоров’я в Україні вважалися птахи:ластівки,лелеки,лебеді,журавлі.Козакам були притаманні чесноти:щедрість,безкорисливість,гостинність,чесність.Кожен з нас полюбляє національні страви:бощ,млинці,вареники,голубці.Чай,кава й сік майже повністю витіснили традиційні напої:узвар,кисіль,сирівець.
Словникова робота
Чеснота-позитивна моральна риса характеру.
Традиція-досвід,звичаї,погляди,смаки,що склалися історично й передаються з покоління в покоління.
Сирівець-хлібний квас.
Підсумок.Рефлексія -Які слова при однорідних членах називаються узагальнюючими? -Які розділові знаки ставляться у реченнях із узагальнюючими словами? -Як інтонуються такі речення? «Мікрофон» На уроці сьогодні я дізнався ………………………………………………. . У мене виникали труднощі при …………………………………………… . Я сьогодні працював на уроці ………………………………(самооцінювання) Оцінювання вчителем(мотивація оцінок) Д/З:п.20;дібрати до узагальнюючих слів: здоров’я і загартування однорідні члени речення.Скласти і записати речення.