Урок української мови в 5 класі (для учнів з інтелектуальними порушеннями) на тему "Число іменників. Іменники, що вживаються лише в однині"

Про матеріал
Цей урок є одним з розділу "Іменник як частина мови", 5 клас спеціальної школи. Урок супроводжується презентацією.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку української мови

у 5 класі

спеціальної школи

(діти з інтелектуальними порушеннями)

 

 

 Вчитель: Копица Ніна Геннадіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021 р.

 

 

 

Тема: Число іменників.

Іменники, що вживаються тільки в однині.

Мета:

закріплювати знання учнів про іменник як частину мови і вивчені граматичні категорії - рід і число, удосконалювати уміння визначати число і рід іменників, змінювати їх за числами, розширювати знання учнів про число іменників, на практиці ознайомити з іменниками, що вживаються тільки в однині, вчити спостерігати за мовними явищами робити висновки, вчити працювати в групі, допомагаючи товаришам і прислухаючись до їх ідей;

розвивати і корегувати мовлення дітей, пам'ять, увагу, уміння аналізувати і порівнювати;

виховувати любов до рідної мови, уміння самоорганізації. Обладнання:

презентація РР, індивідуальні картки з реченнями для закріплення нової теми.

Хід уроку.

I. Вступна частина.

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація уроку.

Тема хоч і проста, та для вас цікава. Будуть в ній нові слова, буде і забава.

Ви здобудете знання і нові уміння,

А для цього треба вам проявіть терпіння! Отож, друзі, до роботи.

II. Основна частина.

1. Перевірка домашнього завдання

Впр. 365  (ст. 136).   Списати текст,  іменники,  що  стоять  в  дужках, поставити у множині (фронтальна перевірка).

2. Усне опитування.

 Прийом «Незакінчене речення» (СЛАЙД 1)

  • Іменник називає ... (предмет).
  • Іменник відповідає на питання ... (хто? що?).
  • Іменник має два ... (числа).
  • Іменник має три ... (роди).
  • Якщо іменник називає кілька предметів, то він стоїть у … (множині).
  • Іменник в однині називає … (один) предмет.

3. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація до вивчення нової теми.

 - Ми продовжуємо працювати над темою «Змінювання іменників за числами», але сьогодні ми дізнаємось дещо нове з цієї теми. Які нові знання ви сьогодні отримаєте — ви самі скажете це в кінці   уроку.

      4. Хвилинка каліграфії.

а) повторити правильне написання і поєднання букв:

ник     уш      р

б) утворити і записати слово

рушник

   5. Етимологічна хвилинка

а) з’ясувати рівень знань про рушник

- Що ви знаєте про рушник? (СЛАЙД 2)

Відповіді дітей: символ України, вважається оберегом, його вишивають, використовують у багатьох обрядах, вішають над іконами, на покуті, раніше всі жінки їх вишивали.

б) робота в групах (вирішення спірного питання)                

 - Від якого слова утворилось слово «рушник»:              

  • рука                                                                              
  • рушниця                                                                     
  • вирушати  (СЛАЙД 3)?                     

 Кожна група висуває свою ідею і пояснює її.

в) висновок-розповідь вчителя.        

  • Слово «рушник» походить від слова «руш», «вирушай». Мати завжди
    давала дитині з собою рушник, коли вона вирушала в далеку дорогу,
    замотуючи в нього хлібину.
  • Як називаються слова «вирушати» і «рушник»?  (споріднені)

-  Назвіть корінь в цих словах (СЛАЙД 4).

     г) складання речення із словом «рушник», його граматичний розбір.                 6. Актуалізація опорних знань (практична робота)                                              

     а) самостійна робота.

Списування тексту з дошки, знаходження в ньому іменників:

- Відомий український поет А. Малишко присвятив рушнику один із
своїх віршів «Пісня про рушник». Там є такі рядки:

І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:

й розлука, й твоя материнська любов.

  б) фронтальна робота.

Визначити число і рід знайдених іменників (учні визначають по черзі, пояснюють свої відповіді, надписують зверху).

7. Робота з основної теми.

а) підготовка до сприймання нового матеріалу
Робота в парах

-   Всі іменники у вірші стоять у однині.

Завдання: ви маєте змінити число цих іменників, тобто, записати їх у множині.

б) перевірка виконання завдання

Проблемна ситуація: при перевірці з'ясовується, що іменник «любов» неможливо поставити у множину.

в) висновок вчителя

 - В українській мові існують іменники, що вживаються тільки в однині
і не можуть змінити свого числа (СЛАЙД 5). Тобто, їх неможливо поставити в
множину.

Наше завдання: ознайомитись з такими іменниками і навчитись їх відрізняти від інших іменників.

 

8. Первинне ознайомлення з іменниками, що вживаються тільки в однині.

Вчитель читає загадки, учні відгадують і записують на дошці і в зошитах відгадки-іменники, що вживаються лише в однині.

  • Бродить одиноко    Живе без тіла,
    вогняне око.     Мовить без язика,
    Скрізь, де буває                                                 Ніхто його не бачить,
    Поглядом зігріває.      А всі чують.

(сонце) (луна)

  • У воді народжується,    Голубенька шубка
    А води боїться.      увесь світ накрила.

(сіль) (небо)

  • Я бджілка-трудівниця,
    все літо літаю

           у поле, до гаю.

          І з різних квіток                         

         що збираю?    Білий камінь у воді тане.

       (мед)       (цукор)

Далі - впр. 521: списати і запам'ятати іменники, що вживаються лише в однині.

 

9. Закріплення нової теми.

Фронтальна робота: учні отримують картки з реченнями. Потрібно виписати тільки ті речення, в яких зустрічаються іменники, що вживаються тільки в однині, підкреслити їх.

  1. Молоко – дуже корисний продукт для дітей.
  2. Серед ночі почалася сильна гроза.
  3. Дівчата хотіли дивитися мультфільм, а хлопці – футбол.
  4. Із соняшникового насіння роблять олію.
  5. Сніг ручаями збігав у долину.

III. Заключна частина.

1. Підсумок уроку.

-   Так що ж нового ви дізналися на уроці про змінювання іменників за числами?

  1. Д/з: впр. 525 (ст.189). Списати речення, підкреслити іменники, що
    вживаються лише в однині.
  1. Оцінювання учнів.

 

docx
Додав(-ла)
Копица Ніна
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1423
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку