Українська мова, 5 клас.
Тема. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (орфографічний практикум).
Мета уроку: закріпити знання учнів про чергування голосних і приголосних звуків, отримані на попередньому уроці; формувати вміння і навички визначати чергування в коренях слів, правильно вимовляти і писати слова, в яких чергуються звуки, логічно мислити, порівнювати й узагальнювати.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.
Перебіг уроку
І. Організаційно – мотиваційний етап.
Психологічна настанова щодо роботи на уроці.
Ознайомлення учнів з метою і завданнями уроку.
ІІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи.
1. Експрес-опитування.
- Скільки всього звуків в українській мові? А літер?
- Назвіть голосні звуки.
- Скільки приголосних звуків?
- Що таке чергування звуків?
- Які голосні звуки можуть чергуватися? А приголосні?
2. Робота з текстом.
Найдорожче, що є у людини, - це її сім’я, рідні та близькі люди. Здорова, міцна, дружна родина – це запорука успіху в усьому, чим би ти не займався.
Тільки разом люди можуть здолати труднощі свого життя. У кожної сім’ї є свої традиції, дати, події та спогади.
- Прочитайте текст. Які улюблені спільні справи є у вашій родині?
- Знайдіть у тексті слова, в яких відбувається чергування звуків.
3. Дібрати до поданих слів споріднені таким чином, щоб у коренях відбулося чергування. Вставити пропущені літери.
Кр…яти, допом…гати, розпл…тати, відм…рати, вит…кати, сп…ратися, викор…нити, дог…няти, зад…рати, вистр..лити, відб…руть.
4. Дібрати до слів з і споріднені. Підкреслити звуки, які чергуються.
Щілина, кільце, кіптява, гірник, кінець, кірка, кішка, щітка, мітла, полукіпок, кістлявий, споріднений.
5. Диктант із кодуванням:
1. Х…жак. 2. Щ…рий. 3. Щ…т. 4. Ч…тко. 5. Ч…сто. 6. Ж…нка.
7. Щ…пати. 8. Бдж…лка. 9. Веч…рній. 10. Щ…лина. 11. Ч…льний.
12. Ч…жик. 13. Х…дник. 14. Розк…ш.
Код : 1 – и, 2 – и, 3 – и, 4 – і, 5 – и, 6 – і, 7 – и, 8 – і, 9 – і, 10 – і, 11 – і, 12 – и, 13 – і, 14 – і.
6. Словниковий диктант «Зміни слово». Подані іменники запишіть у родовому відмінку.
Осінь, опір, корінь, рокіт, Київ, темінь, пішохід, ремінь, ягоди, колеса, Львів, Тернопіль, берези, лебідь, схід.
7. Бліц-турнір. Записати іменники у місцевому відмінку однини, а дієслова – у 1 особі теперішнього часу однини ( два учні біля дошки).
Слова називають учні з місць, наприклад: смуга, щука, птаха, берегти, кликати і т. п.
8. Лінгвістична гра «Попелюшка» (робота в парах). На екран проектуються корені слів, записані хаотично, «урозсип». Погрупувати їх парами, відтворити за ними слова:
Лом, маг, хап, лам, чіп, тир, мог, хоп, чеп, ход, хід, щок, річ, щіч, тер, рік, тих, тек, тиш, тік.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Обмін враженнями.
Домашнє завдання. Укласти вправу з теми «Чергування звуків».