Урок української мови в 5 класі на тему: "Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків" (орфографічний практикум).

Про матеріал
Пропонований урок - орфографічний практикум стане в нагоді на етапі закріплення вивченого матеріалу про чергування голосних і приголосних звуків.
Перегляд файлу

Українська мова, 5 клас.

 Тема. Найпоширеніші випадки чергування  голосних і приголосних звуків (орфографічний практикум).

Мета уроку: закріпити знання учнів про чергування голосних і приголосних звуків, отримані на попередньому уроці; формувати  вміння і навички визначати чергування в коренях слів, правильно вимовляти і писати слова, в яких  чергуються  звуки,  логічно мислити, порівнювати й  узагальнювати.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Перебіг уроку

І. Організаційно – мотиваційний етап.

Психологічна настанова щодо роботи на уроці.

Ознайомлення учнів з метою і завданнями уроку.

ІІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи.

1. Експрес-опитування.

- Скільки всього звуків в українській мові? А літер?

- Назвіть голосні звуки.

- Скільки приголосних звуків?

- Що таке чергування звуків?

- Які голосні звуки можуть чергуватися? А приголосні?

2. Робота з текстом.

     Найдорожче, що є у людини, - це  її сім’я, рідні та близькі люди. Здорова, міцна, дружна родина – це запорука успіху в усьому, чим би ти не займався.

Тільки разом люди можуть здолати труднощі свого життя. У кожної сім’ї є свої традиції, дати, події та спогади. 

   - Прочитайте текст. Які улюблені спільні справи є у вашій родині?

  -  Знайдіть у тексті слова, в яких відбувається чергування звуків.

3. Дібрати до поданих слів споріднені таким чином, щоб у коренях відбулося чергування. Вставити пропущені літери.

               Кр…яти, допом…гати, розпл…тати, відм…рати, вит…кати,   сп…ратися, викор…нити, дог…няти, зад…рати, вистр..лити, відб…руть.

4.   Дібрати до слів  з  і  споріднені. Підкреслити звуки, які чергуються.

     Щілина, кільце, кіптява, гірник, кінець, кірка, кішка, щітка, мітла, полукіпок, кістлявий, споріднений.

5. Диктант із кодуванням:

1. Х…жак.    2. Щ…рий.      3. Щ…т.      4. Ч…тко.     5. Ч…сто.    6. Ж…нка.

7. Щ…пати.  8. Бдж…лка.   9. Веч…рній.  10. Щ…лина. 11. Ч…льний.

12. Ч…жик.   13. Х…дник.   14. Розк…ш.

     Код : 1 – и,  2 – и,  3 – и,  4 – і,  5 – и,  6 – і,  7 – и,  8 – і,   9 – і,  10 – і,  11 – і, 12 – и,  13 – і,  14 – і.

6. Словниковий диктант «Зміни слово». Подані іменники запишіть у родовому відмінку.

          Осінь, опір, корінь, рокіт, Київ, темінь, пішохід, ремінь, ягоди, колеса, Львів, Тернопіль, берези, лебідь, схід.

7. Бліц-турнір.   Записати іменники у місцевому відмінку однини, а дієслова – у 1 особі теперішнього часу однини ( два учні біля дошки).

     Слова називають учні з місць, наприклад: смуга, щука, птаха, берегти, кликати і т. п.

8. Лінгвістична гра «Попелюшка» (робота в парах). На екран  проектуються  корені слів, записані хаотично, «урозсип».  Погрупувати їх парами, відтворити за ними слова:

  Лом, маг, хап, лам, чіп, тир, мог, хоп, чеп, ход, хід, щок, річ,   щіч, тер, рік, тих,  тек, тиш, тік.

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Обмін враженнями.

Домашнє завдання. Укласти вправу з теми «Чергування звуків».

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку