Вживання префіксів 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку з мови у 5 класі НУШ. Тема уроку: "Написання префіксів пре-, при-, прі-. " Метою уроку є ознайомлення із написанням та вживанням префіксів; вироблення навичок орфографічного письма; практичного застосування набутих знань. Під час роботи на уроці діти вчаться працювати в групах, парах та самостійно; правильно будувати думку, грамотно спілкуватись.
Перегляд файлу

     Тема уроку: Написання префіксів пре - , при -, прі - .

     Мета уроку : поглибити знання здобувачів освіти про вимову та написання префіксів пре -, при -, прі - ;

         ( навчальна )  обґрунтовувати написання відповідними правилами;

         ( розвивальна ) формувати вміння та навички творення нових слів за допомогою префіксів пре -, при -, прі -;

                             правильно їх писати ;

                             розвивати увагу , мислення, пам’ять;

          ( виховна )виховувати мовленнєву культуру в школярів, любов до рідного 

                             слова.

    Тип уроку : урок засвоєння нового матеріалу .

                                                Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Написання твору-опису.

1.Тварини, домашнього улюбленця з використанням слів із суфіксами та префіксами.

  1. Уважно слухаємо твір- опис, запам’ятовуємо слова із префіксами та суфіксами.
  2. Чи зустрічалися в тексті префікси та суфікси, що надають словам емоційного забарвлення ( зменшено-пестливі , згрубілі, збільшеної ознаки).

2. Учитель. Діти, чи сподобався вам опис улюбленця…

ІІІ Вивчення нового матеріалу

ІV Повідомлення теми та мети.

Що таке префікс? Для чого він служить? Утворюють нове слово і значення лексичне слова.

  1. Мовне дослідження

На дошці записані слова. 1) Вказати префікси. Як вимовляються ненаголошені голосні е, и в префіксах пре -, при -?

     2)Визначаємо частини мови слів.

Прехороший ( прикметник (дуже), припливти ( д.), премудрість ( іменник), приклеїти ( д. неповнота дії), прилягти ( д. неповнота дії), презлий ( прикметник), прикордонний ( прикметник)  ( знаходження біля чогось), предобре ( прислівник).

  1. Пояснення вчителя.

Префікс пре – пишемо в прикметниках, прислівниках ( іменниках)                  - для вираження найвищого ступеня ознаки ( дуже !)                                             - у запозичених зі старослов’янської мови словах ( презирство, преподобний, - преосвященний, престол, превелебний, прозорливий)

Префікс при – в словах, що означають:

  • наближення, приєднання до чогось  ( приїхати, прибувати);
  • неповнота дії, ознаки ( присісти, пришити);
  • знаходження біля чогось ( прибережний, пригірок, придніпровські).

Префікс прі – прізвище, прізвисько, прірва.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Утворити за допомогою префікса пре -  нові слова:

Добрий – предобрий, тихий - …,  мирний - …, голосно - …,  міцно -….

    2.Пояснити , якого значення надає словам префікс при - :

Прибути вчасно. Приморське місто. Причинені двері. Приєднатися до екскурсії.

3.Творча майстерня. ( робота в парах)

Добрати до слів антоніми; утворити з ними словосполучення

Відліт – приліт ( приліт птахів); віднести – принести ( речі) ;                           відв’язати – прив’язати ( човни) ; прегарний – препоганий ( зв’язок).

4.Завдання : Замінити слова і словосполучення словами з префіксами при – або пре - :

1)Місцевість біля Карпат – Прикарпаття

2)Невеликий мороз – приморозок

3)Дуже високий – превисокий

4)Посадка на землю – приземлення.

5.Вибірковий диктант – вибрати із речень слова з префіксами пре - , при –

Вогні наче пригасли, в’ються лише сині дими. А притомлений день примостився спочить. Моя вся увага на причинених дверях. Увійшла у хату бабуся престаренна. Місяць зайшов десь за хату, і в хаті притемніло.

6. Витлумачення значення виділених слів

Прізвище  Сірко, певно, було козацьким прізвиськом отамана, отриманим, за січовою традицією, від козаків.

Словничок.

Прізвище. Спадкове родинне найменування, яке дається до імені людини ( на прізвище, під чужим прізвищем).

Прізвисько. Назва, дана людині за якоюсь характерною рисою, властивістю.

( Максим Кривоніс, Іван Нечуй )

7. Робота з підручником с. 64 Впр.2

Прекрасний, прикрашений, прикрашати, прикраса;

Пребілий, прибілений, прибілити;

Причерствіти, причерствілий, пречерствий.

VI. Підсумок уроку

Про що ми дізналися на уроці?

Що таке префікс?

Тепер я знаю, як використовувати у мовленні слова з пре - , при – ( продовж речення)

VІI. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.

VІIІ. Д/з Опрацювати підручник с. 64-65, знати про написання даних префіксів ( пре -, при -, прі -) у словах. Виконати Впр.3 (с 64-65).

 

 

 

 

 

 

                      Використані компетентності на уроці *

Навчатися загальнокультурної грамотності (запозичені слова , старослов’янізми)

Соціальна і громадянська ( походження прізвищ, прізвиськ )

Уміння навчатися впродовж життя

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку