Урок української мови в 5 класі на тему: "Подвоєння букв для позначення на письмі збігу однакових приголосних звуків"

Про матеріал

Завдяки матеріалу про рідну мову виховую любов та пошану до неї. Є цікава казка про українську мову, робота з таблицею, навчальний диктант, словниковий диктант.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

                                       План-конспект                                   

уроку української мови

у 5 класі

 на тему:

 

 

 

Подвоєння  букв

для позначення на письмі

збігу однакових приголосних звуків

 

                                                                          Підготувала

                                                                          Хоменко Н.М

 

 

ТЕМА: Подвоєння  букв для позначення на письмі  збігу однакових 

              приголосних звуків

 

МЕТА:

 

  • формувати навички виділяти подвоєні букви, встановлювати орфограми щодо подвоєння, вміння здійснювати морфемний розбір слова, вміння правильно передавати подвоєні букви звуками, здійснюючи фонетичний запис слова;

 

  • розвивати фонематичний слух, орфографічні навички, творчі здібності, зв’язне мовлення учнів, мислення;

 

  • виховувати почуття пошани до рідної мови

 

 

ТИП УРОКУ: комбінований

 

ЕПІГРАФ:

 

Мова народу –

це найбільший національний скарб,

і ми всі маємо його оберігати...

 

    О.Гончар

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ

 

Слово вчителя:

 

 Діти! Сьогодні 21лютого – Міжнародний день рідної мови. Ми – українці, тому для нас є рідною українська мова. Говорити ми будемо про нашу мову – мелодійну, солов’їну, дзвінкоголосу.

 

Робота з епіграфом уроку

 

ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

Робота з віршем:

 

 Прочитати вірш, визначити головну думку і проблему, що перед нами постає

 

Звернення до мови

 

 В шелесті калини,

 В шумі хвиль Дніпрових,

 В душах незрадливих

 Виплекана мова.

 Горда і ласкава,

 Зраджена й забута,

 Ти чужою стала

 Кобзаревим внукам.

 Як же їх назвати?

 Підкажи те слово!

 Ти ж така багата,

 Рідна наша мово!

 Та невже забудуть

 Люди спів сопілки

 І навік замовкнуть

 Думи і щедрівки?

 Чом не б'ється в грудях

 Більше честь синівська?

 Що з тобою буде,

 Мово українська?

                     Софійка Когут

 

Казка про  УКРАЇНСЬКУ МОВУ

 

Зиновій Квіт

 

Багато тисяч літ тому жила в Україні прекрасна дівчина. Була вона   добра, ласкава, щира і привітна, готова всім допомогти. А коли глянула на кого своїми чарівними очима, то відразу відчували до неї прихильність та любов. Співала вона так гарно, що здавалось — неначе то соловейко співає.

Маленькі діти і молодь прагнули бути з нею разом. А вона розказувала діточкам про чудові речі, співала їм українські пісні і тим вливала любов до України й українського народу в їхні юні душі. Всім, хто був з нею разом, було дуже приємно, привітно і радісно. Всі чулися незвичайно щасливими. А називалася ця красуня УКРАЇНСЬКА МОВА.

Жила вона в народі нашому і з народом нашим — ніколи з ним не розлучалась. Бог наділив її не тільки красою, але й розумом. Що скаже і як скаже кому, то все те таке приємне і розумне, немовби розкидає поміж людей прекрасні перли. Любила вишивати та й вбиратись у вишиванку.

Дівчина любила писати писанки і роздавати їх всім-всім, щоб  поширювати цю красу і робити людей щасливими. З українською мовою наш народ ріс, розвивався і творив чудову культуру, яку передавали з покоління в покоління аж донині.

 

ІІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

 

 Запис теми в зошити

 

 

ІV ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

 

  1. Слово вчителя

 

  1. Робота з таблицею № 11

 

  1. Колективна творча робота

 

Заповнення опорної схеми на картках – визначення афіксів, транскрипція

 

 

Відбувається на межі

Запис у транскрипції

Префікс+корінь

Корінь + суфікс

Основа + основа

Віддати

беззубий

оббігти

віддаль

вугілля

розрісся

зілля

сонний

спеццех

віськкомат

 

 

 

 

V ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ШЛЯХОМ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

 

  1. Колективна робота з текстом

 

Прочитати, визначити тему й головну думку

 

Мова – це духовна скарбниця нації, її серце … Українська мова – відображення нашої національної культури.

Саме у слові культурна сила народу, бо наша мова мала складний шлях розвитку і численні заборони. Українці щоденно об’єднувалися і робили все, аби їхнє слово вдосконалювалося та передавалося нащадкам з покоління в покоління. До нашого часу дійшли культура, досвід, мудрість, звичаї пращурів, бо вони віддали до мовної скарбниці все те, чим маємо пишатися зараз ми.

Чи була б Україна відома, якби не мова, котрою писали свої невмирущі твори найвизначніші письменники та поети, такі, як Шевченко, Франко, Леся Українка, Котляревський. Ми повинні віддячити їм шаною.

Слово – бездонна криниця, з якої ми черпаємо розум і красу наших традицій, по яких можна побачити культуру нації.

 

Виписати виділені слова, розібрати за будовою

 

  1. Творча робота

 

Скласти висловлювання на тему: "Мова - коштовний скарб народу",

(І. Франко), використовуючи слова з довідки:

 

Довідка:

 

Законно, беззвучно, щоденно, віддячити.

 

  1. Словниковий диктант

 

Записати слова, виділити орфограми

 

Розрісся, беззубий, беззвучний, віддаль, сонний, осінній, ззаду.

 

  1. Навчальний диктант

 

Записати диктант. Виписати слова з подвоєнням, розібрати за будовою, пояснити

 

Із сивої глибини віків бере початок наша безсмертна мова. Шлях її розвитку – це  шлях боротьби, відданості.

Українська мова невіддільна від українського народу, від його історичного розвитку, від рідної землі.

 

Українська мова – мова української нації. В ній тисячолітня історія нашого народу, віддзеркалення його життя.

 

VІ ПІДСУМОК УРОКУ

 

«Закодований диктант»

 

префікс + корінь -1

 

корінь + суфікс  - 2

 

 основа + основа  - 3

 

 

Вітамінний, віддалік, юннат, беззвучно, письменник, спеццех, старанний, заввідділу, щоденник, годинник, роззброїти, ранній.

 

          «Мікрофон»

 

  • На уроці мені стало зрозумілим, що…
  • Найбільше мене зацікавило…
  • Мені б хотілося дати таку пораду всім…

 

 Взаємооцінювання на уроці

 

 VІІ  Домашнє завдання

 

§ 46, вправа 329.

 

VІІІ заключне слово вчителя

 

Свою мову знай, вивчай,

Дізнавайся про нове.

І нехай наш рідний край

Завжди в серденьку живе.

 

Мова наша – то перлина,

Подарована віками.

Нехай квітне Україна,

Мова хай росте із нами!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Руденко Ирина
    Гарний конспект
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
9707
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку