Урок української мови в 5 класі на тему: "Вимова й написання слів з подовженими приголосними"

Про матеріал

Виклад матеріалу базується на текстах, легендах, розповідях про квіти України. Використовую диктант-переклад, гру "Упіймай орфограму". Виховую любов до рідної України та рідної мови.

Перегляд файлу

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

                                       План-конспект                                    

уроку української мови

у 5 класі

 на тему:

 

 

 

Вимова й написання слів із подовженими приголосними

 

 

 

 

                                                                            Підготувала

                                                                            Хоменко Н.М

Тема уроку. Вимова й написання слів із подовженими приголосними.

 

Мета уроку:

 

  • вивчити правила написання слів із подовженими м’якими приголосними, формувати навички правопису слів із вивченою орфограмою;

 

  • розвивати орфографічну культуру, слухову й зорову пам’ять, культуру усного й писемного мовлення, спостережливість, увагу, логічне мислення;

 

  • виховувати в учнів любов до рідної мови, до України; інтерес до звичаїв і традицій нашого народу.

 

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

 

Епіграф уроку:

 

Барвінок – з вічнозеленими листям 

і небесно-блакитними квіточками.

Він супроводжує людину

протягом усього життя.

У відварі купали немовлят,

щоб росли здоровими і щасливими.

Ним заквітчують коси дівчат.

Він ріс біля криниці,

щоб вода була чиста і цілюща.

 

 

 

Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

 

  1. Відгадування загадок

 

Цвіте синьо, лист зелений

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив –

Його не займає  (Барвінок)

 

Стоїть, колихається,

Головою величається,

А торкнеш – кусається (Будяк)

 

 

Блакитні оченята

Із жита виглядають.

Хоч квіточки ці люблять,

Та з поля виганяють  (Волошки)

 

 

Ми у лісі проживаєм,

Дзвоном сонце зустрічаєм.

Маєм гарні сині очки,

Називаємось ... (Дзвіночки)

 

 

Із перлин разочок,

Зелений листочок.

Аромат духмяний

Тішить ліс весняний  (Конвалія)

 

 

Стоїть півень на току

У червонім ковпаку  (Мак)

 

 

2. Слово вчителя про роль квітів у житті українців

 

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

 

Запис теми уроку в зошити

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

 

1. Перевірка теоретичних відомостей:

 

  • Коли відбувається подвоєння в словах?
  • На межі яких афіксів відбувається подвоєння?
  • Навести приклад речення зі словом із подвоєнням.

 

 

2. Вибірковий диктант

 

Із вірша виписати слова, в яких відбувається подвоєння приголосних, виділити орфограми: 

 

                         Якщо в значущих частинах

                         звуки зустрічаються,

                         то у вимові й на письмі

                         поряд опиняються.

                         Ось: оббігти, відділити,

                         Сад розрісся, йде юннат,

                         куб картонний, край цілинний,

                         прикордонник, військоммат.

 

ІV. Усний виклад учителем нового матеріалу

 

  1. Слово вчителя про подовження
  2. Робота з підручником (с.141)
  3. Робота з таблицею № 10
  4. Слово-підказка:

 

Щоб краще запам’ятати приголосні, що подовжуються, запиши й вивчи ці речення, в яких містяться всі приголосні , що подовжуються:

 

              Де ти з’їси ці лини?

 

 

      [ Д     Т   З    С    Ц    Л    Н ]  – зубні приголосні

 

                   Ще їжджу!                                                                                                                                                                                                 

 

           [ Ш     Ч   Ж   ДЖ ] – шиплячі приголосні

 

 

 V. Виконання вправ на закріплення вивченого

 

  1. Диктант-переклад (дошка)

 

У словах з подовженням виділити орфограми:

 

Волосы моей мамы такого же солнечного цвета, как и подсолнечники. Её лицо нежное, как незабудка. Мама – несказанно красивая, как все цветы мира!

 

( Волосся моєї мами такого ж сонячного кольору, як соняшник. Її обличчя ніжне, як незабудка. Мама – несказанно гарна, як усі квіти світу!)

 

   

 

 

 

 

  1. Творча гра «Додай прикметник»

 

Учитель називає іменники з подовженням, а діти додають до слова прикметники, придумують речення про квіти і записують його:

 

Ввічливість, рілля, життя, творіння, переконання.

 

 

  1. Вибірковий диктант:

 

Прослухати легенду. Визначити тему. Виписати слова з подовженням, зробити їх фонетичний розбір

 

Де взялися конвалії?

 

Колись давно у лісі жила весела Мавка.

Одного разу побачила вона вродливого юнака і закохалася в нього. Почуття були сильними.  Але хлопець був заручений, тому не звертав уваги на Мавку і її старання привернути до себе увагу.

Зрання Мавка сіла на горбочку і заплакала, життя стало немилим. Де впали сльози – виросли квіти конвалії.

Довго вона проплакала, аж поки ніччю не розірвалося з туги її серце і не закапала кров на траву. Враз білі квіти перетворилися на червоні кульки-плоди.

 

  1. Гра «Колір-назва-вигляд» (усно)

 

Один учень називає будь-який колір, інший називає квітку цього кольору, а третій учень описує квітку. Гра проходить у швидкому темпі. Можна одразу підніматися трьом учням.

 

 

VІ. Підведення підсумків роботи на уроці

 

Гра « Упіймай орфограму»

 

 Вчитель називає слова, учні, піднявши руки, повинні визначити орфограму в слові

 

  • Несказанний
  • Законний
  • М’ята
  • Синь
  • Життя
  • Ілля.

 

VІІ. Самооцінювання учнів на уроці

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

§ 47, вправа 337.

 

ІХ. Заключне слово вчителя

 

  • Турбуйся про квіти і про…(життя)
  • (Знання) за плечима не носити
  • У суху (ріллю) не посадиш квітів
  • Діти – (квіти) життя
  • Знання – це скарб (неоціненний)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
13 липня 2018
Переглядів
900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку